אליעזר בלוי כתב:מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה
ברוך00 כתב:אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?
כדכד כתב:מצינו שהתקינו קידוש בביהכ"נ מפני אורחים שישנים שם
ולא מצינו שתיקנו עבורם הדלקת נ"ח
לכן נראה שאו שפטורים כי אין להם בית או שיוצאים בהדלקה בבית כנסת
רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.
כדכד כתב:רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.
אם כך לכאורה הדר בבית הכנסת יצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת גם אם לא היה שם בפועל
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.
רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.
לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.
רציני כתב:כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.
לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.
כדכד כתב:רציני כתב:כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.
לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.
הבית יוסף לא כותב שמברכים על הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת משום שמברכים על המנהג?
שקלאוו כתב:רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.
אורחים אוכלים ושותים בביה"כ ולכן תקנו לקדש שם דהוא מקום סעודתם. אין פה שינוי ממצוות הקידוש המקורית, הרי העני הדר בביה"כ כבר חייב בקידוש. חידוש התקנה היא על שמשי בתי הכנסיות שיקפידו לקדש תמיד בין אם יש עני ובין אם אין ע"מ שלא יתרופף הדבר וישאר עני ללא קידוש.
לעומת זאת, מה המכריח לדוק בב"י שמדובר בלנים בביה"כ?
אם זו מצות הדר בביה"כ, ומוכח ממזוזה שכן הוא - המצוה המקורית כבר חלה, ויש לו להדליק בטפח הסמוך לפתח לרה"ר של ביה"כ, בזמנה, והדר הוא המדליק.
ההדלקה בביה"כ גדרה ואופיה שונים בתכלית. למה לבטל מצוות חז"ל מקורית מפני תקנה שמקורה ובסיסה לוט בערפל? אי לכך, דעת נוטה שמדובר באורחים בסתמא, כגון בלנים אצל בעלי בתים ואינם משתתפים בפריטי, ואולי אין זה מוציא אותם י"ח נר איש וביתו אלא י"ח פרסומי ניסא גרידא.
עושה חדשות כתב:הנוהגים בזמן מוצ"ש כשי' ר"ת לחומרא, אבל בחנוכה מזדרזים להבדיל ולהדליק עוד לפני זמן ר"ת. האם עדיין ראוי להם (או אפילו מחוייבים כמו 'נדר') להקפיד לא לעשות שאר מלאכות עד הזמן הקבוע כמנהגם, או שאין בזה ענין כ"כ.
עושה חדשות כתב:לגבי הדין של מסובב במצוות
האם זה אומר גם להשתדל לעבור באותו הפתח ולא להשתמש בפתחים האחרים ליציאה מהבית?
עושה חדשות כתב:שאלה נוספת; האם הדין של 'חשד' נאמר רק בב' פתחים או גם במי שיש לו חלונות לכמה רוחות שיצטרך להדליק בכולם מפני החשד?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים