אוצר החכמה כתב:בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:מקובלנו מר' מאיר (חדש) שבכלל לא זורקים בחור מהישיבה. אבל אני חושב שיש איזה בעייתיות בזה שבחור בישיבה קטנה סבור שאע"פ שרבו טוען שהוא מבין בעניין הלכתי מסויים הוא אינו מקבל זאת.
(כמובן שעדיין הכל לפי המבייש והמתבייש).
נס שבישיבות עוסקים בסוגיות ללא עיסוק בפסק, אחרת כל ויכוח בין ר"מ/ר"י לתלמידיו יהיה פתחון פה לזריקה או לכה"פ לבעייתיות.
את הטענה הזאת אני לא מבין. אתה טוען שראש ישיבה באמת לא אמור לדעת לפסוק. אבל אם רה"י לא יודע לפסוק ואומר את זה אז מה הבעייה?
בן מיכאל כתב:וסתם שאלה, לדעתך על ראש ישיבה ליטאי לזרוק בחור העוסק בתניא?
הרואה כתב:מעניין מה האובססיה של החבדניקים פה נגד התכלת.
אוצר החכמה כתב:מקובלנו מר' מאיר (חדש) שבכלל לא זורקים בחור מהישיבה. אבל אני חושב שיש איזה בעייתיות בזה שבחור בישיבה קטנה סבור שאע"פ שרבו טוען שהוא מבין בעניין הלכתי מסויים הוא אינו מקבל זאת.
(כמובן שעדיין הכל לפי המבייש והמתבייש).
עמקן כתב:אני שמעתי מיהודי מבוגר [כבר מזמן מתחתן נכדים] שהוא נזרק מישיבת חברון, אאל"ט ע"י הרב מאיר חדש בעצמו, משום שכברסלב'ר הוא היה נעלם מישיבה לעיתים קרובות לנסוע למירון.
אנשים ששמעו זה תמהו, הרי חברון היה מלא מקולקלים ולא זרקו אותם, ודוקא זה שכנראה לא היה לו בעיות ביראת שמים נזרק. אבל לדעתי החלטת הישיבה נכונה. בחור בחברון שעשה דברים שחברון'ר בחורים עשו [שעדיף לא לפרט], לא עשה זה משום שהיה לו שיטה אחרת, אלא משום שהיה לו יצר הרע. אבל בעקרון הוא הזדה במה שלימדו בישיבה ושאיפתו היתה לעבוד על עצמו. גם אם הוא לא הצליח בכל התחומים, וגם אם היה ברור שהוא לא יצליח לגמרי, אבל עכ"פ הוא בא ללמוד ולקבל, והיה מקום להשאיר בחור כזה בישיבה אם התועלת גבר על הקלקול, גם כשלמעשה היה רחוק מלהיות מושלם. אבל הברסלב'ר הזה לא היה לו שום כוונה לקבל מהישיבה כלום. הוא היה צריך הישיבה בעיקר משום הלינה והאוכל שהישיבה סיפקה כשלא היה במירון, ואולי הוא אפילו למד אז בבה"מ, אבל בגדול לא היה בדעתו לקבל מהישיבה כלום אלא להשתמש בהישיבה במה שהתאים לו. הם לא חייבים להחזיק בחור כזה.
ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
עמקן כתב:ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
עמקן כתב:אוצר החכמה כתב:מקובלנו מר' מאיר (חדש) שבכלל לא זורקים בחור מהישיבה. אבל אני חושב שיש איזה בעייתיות בזה שבחור בישיבה קטנה סבור שאע"פ שרבו טוען שהוא מבין בעניין הלכתי מסויים הוא אינו מקבל זאת.
(כמובן שעדיין הכל לפי המבייש והמתבייש).
אני שמעתי מיהודי מבוגר [כבר מזמן מתחתן נכדים] שהוא נזרק מישיבת חברון, אאל"ט ע"י הרב מאיר חדש בעצמו, משום שכברסלב'ר הוא היה נעלם מישיבה לעיתים קרובות לנסוע למירון.
אנשים ששמעו זה תמהו, הרי חברון היה מלא מקולקלים ולא זרקו אותם, ודוקא זה שכנראה לא היה לו בעיות ביראת שמים נזרק. אבל לדעתי החלטת הישיבה נכונה. בחור בחברון שעשה דברים שחברון'ר בחורים עשו [שעדיף לא לפרט], לא עשה זה משום שהיה לו שיטה אחרת, אלא משום שהיה לו יצר הרע. אבל בעקרון הוא הזדה במה שלימדו בישיבה ושאיפתו היתה לעבוד על עצמו. גם אם הוא לא הצליח בכל התחומים, וגם אם היה ברור שהוא לא יצליח לגמרי, אבל עכ"פ הוא בא ללמוד ולקבל, והיה מקום להשאיר בחור כזה בישיבה אם התועלת גבר על הקלקול, גם כשלמעשה היה רחוק מלהיות מושלם. אבל הברסלב'ר הזה לא היה לו שום כוונה לקבל מהישיבה כלום. הוא היה צריך הישיבה בעיקר משום הלינה והאוכל שהישיבה סיפקה כשלא היה במירון, ואולי הוא אפילו למד אז בבה"מ, אבל בגדול לא היה בדעתו לקבל מהישיבה כלום אלא להשתמש בהישיבה במה שהתאים לו. הם לא חייבים להחזיק בחור כזה.
ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
עזריאל ברגר כתב:הרואה כתב:מעניין מה האובססיה של החבדניקים פה נגד התכלת.
אדמו"רי חב"ד התנגדו במפורש לחידוש התכלת.
תם מה הוא אומר כתב:מבלי לברר את המקרים ספציפית, ברי לי כי לא העיפו את הבחורים כי לבשו תכלת, אלא בגלל שנהפך לתופעה מטרידה על ידי אי מי שמשכנע וכו', וזה נקרא שהם למדו והחליטו..
ומשכך, ראש הישיבה שלהם צריך להעמידם על טעותם. ולסלק את המסיתים ומדיחים כנגד דעתם של כל גדולי הדור.
נוכח הייתי באחד מבתי המדרשות הסמוכים לאחת מהישיבות הטובות, כאשר לידי דיברו כמה בחורים, ובעיני ראיתי בחור צעיר באיזור ה 16, משכנע את חבירו שילבש תכלת, מביא ראיות וכו', ועיקר הטענה: יש סבסוד, זה יהיה לך פחות מציצית רגילה, רק 30 ש"ח. ו'אם לא יועיל - לא יזיק'. והלה השתכנע.
אילולי שהתערבתי בשיחתם.. (רק הקראתי את לשון הרמב"ם.. והוא יצא מבולבל כולו..).
למען עמי כתב:עמקן כתב:ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
נסחפת
"לא מוכן לקבל מהישיבה"
"ישפיעו על אחרים"
זה לא כל כך אפיקורסות לקיים מצות עשה
הרואה כתב:עזריאל ברגר כתב:הרואה כתב:מעניין מה האובססיה של החבדניקים פה נגד התכלת.
אדמו"רי חב"ד התנגדו במפורש לחידוש התכלת.
התנגדו לראדזין?
מה זה קשור לנידון?
בברכה המשולשת כתב:אחד מהרמי"ם בישיבה הנ"ל לא הסכים עם זה ואמר שאין מקום לצנזורה כזו בדיון הלכתי.
הפצת המעיינות כתב:בברכה המשולשת כתב:אחד מהרמי"ם בישיבה הנ"ל לא הסכים עם זה ואמר שאין מקום לצנזורה כזו בדיון הלכתי.
נותנים לזה תווית של "צנזורה" (עי' בש"ס ופוסקים בהרחבה על הנושא...), ואז קובעים שאין מקום בדיון הלכתי...
מהו ההלכה? (עפ"י חו"מ) האם יוכל הנהלת המקום לקבוע כל תקנה שרוצים?
אוהב עמו כתב:בלת"ק
מעשה שהיה בישיבת סלבודקה לפני כמה עשורים נכנס בחור חשוב אחיין של אחד מראשי הישיבה למטבח, והתבונן בצורת מליחת העופות, והדבר עורר תמיהה בעיניו.
הלך הלה ושאל את הגר"י שפירא באופן שנמלחו עופות בצורה זו האם כשרים לאכילה או לא והגר"י הטריף את העופות.
הלך הלה ותלה פתק בחדר האוכל עם השתלשות הדברים, וכמובן שבאותו יום נשארו העופות מיותמים על השולחנות.
הדבר הגיע לרבנית חיה מרים שולמן שעירבה את בעלה הג"ר מרדכי שולמן, שביררר את הדבר, קרא לאותו בחור והודיע לו שהוא מסולק מהישיבה, בטענה ש"מה שעושים בישיבה הוא הלכה פסוקה"
[במאמר המוסגר, סיפרו הבחורים שר' מרדכי אחר כך נטל עוף וסגר את התריסים בביתו ובדק את אפשרויות המליחה, ובאמת שונו ההוראות בחדר האוכל מכאן ואילך בעקבות הסיפור]
עזריאל ברגר כתב:למען עמי כתב:עמקן כתב:ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
נסחפת
"לא מוכן לקבל מהישיבה"
"ישפיעו על אחרים"
זה לא כל כך אפיקורסות לקיים מצות עשה
זה אפיקורסות כפירושה בחז"ל - העזת פנים ברבותיו.
בברכה המשולשת כתב:לפני כמה חודשים הפיצו בהרבה ישיבות חוברת עם מאמרים מת"ח גדולים שליט"א לעידוד עניין מסויים (אינני כותב מה, כדי לא להסתעף). באחת מהישיבות בהן הופצה החוברת ראש הישיבה שליט"א (שגם הוא ת"ח חשוב) אסף את כל החוברות ממקום ההפצה ואסר להפיץ אותם. הוא הסביר שמכיוון שהוא מראשי המתנגדים לאותו עניין (אדרבה, הוא סובר שזה איסור חמור מאוד!) יש בזה משום "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית". ואז הוסיף שגם הוא לא היה רוצה שאת החוברות שהוא מארגן נגד אותו עניין יופצו כך בישיבות שבהן ראשי הישיבה דוגלים בעניין זה. אחד מהרמי"ם בישיבסה הנ"ל לא הסכים עם זה ואמר שאין מקום לצנזורה כזו בדיון הלכתי.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:מבירור אישי כל הסיפור כאן לא היה ולא נברא!!
תשאלו את הבחורים מהישיבה האם היה או לא. כך שהדיון כאן מיותר לחלוטין!
בחורים בכמעט כל הישיבות לובשים תכלת לרוב בצנעה וזה עובר בסדר גמור.
אין בזה חוצפה כלפי גדולי הדור מכיוון שכבר הרב קארפ העיד שהגרי"ש אלישיב אמר לו שיכול ללבוש בצנעה וכן גם הורה הרב יצחק יוסף בשו"ת הרש"ל סימן א'
ומה עוד שברוב המקרים הבחורים עושים את זה בגגל רבנים אחרים שלובשים
נוסף על זה שרבנים רבים אומרים שזה יתחיל בתהליך מלמטה ואם זה לא מלמטה אז מה כן?
בן מיכאל כתב:עזריאל ברגר כתב:זה אפיקורסות כפירושה בחז"ל - העזת פנים ברבותיו.
באמת לא היו מחז"ל שהחמירו נגד רבותיהם בהלכה...
בברכה המשולשת כתב:צנזורה זה פשוט ההגדרה שנתן לזה הר"מ הנ"ל, וכפי שכתבתי.
אך לא למחוק את עצם קיומן של דעות תורניות אחרות.
הרואה כתב:תם מה הוא אומר כתב:מבלי לברר את המקרים ספציפית, ברי לי כי לא העיפו את הבחורים כי לבשו תכלת, אלא בגלל שנהפך לתופעה מטרידה על ידי אי מי שמשכנע וכו', וזה נקרא שהם למדו והחליטו..
ומשכך, ראש הישיבה שלהם צריך להעמידם על טעותם. ולסלק את המסיתים ומדיחים כנגד דעתם של כל גדולי הדור.
נוכח הייתי באחד מבתי המדרשות הסמוכים לאחת מהישיבות הטובות, כאשר לידי דיברו כמה בחורים, ובעיני ראיתי בחור צעיר באיזור ה 16, משכנע את חבירו שילבש תכלת, מביא ראיות וכו', ועיקר הטענה: יש סבסוד, זה יהיה לך פחות מציצית רגילה, רק 30 ש"ח. ו'אם לא יועיל - לא יזיק'. והלה השתכנע.
אילולי שהתערבתי בשיחתם.. (רק הקראתי את לשון הרמב"ם.. והוא יצא מבולבל כולו..).
כאמור בכל האשכולות הסמוכים, יש הרבה אנשים שהגרי"ש אלישיב (ועוד מגדולי הפוסקים) הורה להם ללבוש תכלת לאחר שאמרו לו שלמדו את הסוגיא ויצא להם שזה התכלת / רוצים להחמיר (אני אישית מכיר שלשה), בקיצור הורה להם להסית ולהדיח כנגד דעתם של כח גדולי הדור, בקיצור, אפילו לא מצחיק.
שמעתי פעם יהודי פשוט מנסה לשכנע את חבירו לשמור שבת בטענה שזה חא כ"כ קשה, רק הקראתי לו איזה מהרש"א והוא החליף צבעים.... אתה המסית והמדיח שבא בשם ספק למנוע אנשים מספק / וודאי מצווה דאורייתא.
עמקן כתב:אוצר החכמה כתב:מקובלנו מר' מאיר (חדש) שבכלל לא זורקים בחור מהישיבה. אבל אני חושב שיש איזה בעייתיות בזה שבחור בישיבה קטנה סבור שאע"פ שרבו טוען שהוא מבין בעניין הלכתי מסויים הוא אינו מקבל זאת.
(כמובן שעדיין הכל לפי המבייש והמתבייש).
אני שמעתי מיהודי מבוגר [כבר מזמן מתחתן נכדים] שהוא נזרק מישיבת חברון, אאל"ט ע"י הרב מאיר חדש בעצמו, משום שכברסלב'ר הוא היה נעלם מישיבה לעיתים קרובות לנסוע למירון.
אנשים ששמעו זה תמהו, הרי חברון היה מלא מקולקלים ולא זרקו אותם, ודוקא זה שכנראה לא היה לו בעיות ביראת שמים נזרק. אבל לדעתי החלטת הישיבה נכונה. בחור בחברון שעשה דברים שחברון'ר בחורים עשו [שעדיף לא לפרט], לא עשה זה משום שהיה לו שיטה אחרת, אלא משום שהיה לו יצר הרע. אבל בעקרון הוא הזדה במה שלימדו בישיבה ושאיפתו היתה לעבוד על עצמו. גם אם הוא לא הצליח בכל התחומים, וגם אם היה ברור שהוא לא יצליח לגמרי, אבל עכ"פ הוא בא ללמוד ולקבל, והיה מקום להשאיר בחור כזה בישיבה אם התועלת גבר על הקלקול, גם כשלמעשה היה רחוק מלהיות מושלם. אבל הברסלב'ר הזה לא היה לו שום כוונה לקבל מהישיבה כלום. הוא היה צריך הישיבה בעיקר משום הלינה והאוכל שהישיבה סיפקה כשלא היה במירון, ואולי הוא אפילו למד אז בבה"מ, אבל בגדול לא היה בדעתו לקבל מהישיבה כלום אלא להשתמש בהישיבה במה שהתאים לו. הם לא חייבים להחזיק בחור כזה.
ועפ"ז יש להבין ההחלטה לזרוק בחור הלובש תכלת בישיבה. זה לא עוולה גדולה, אבל זה מראה שהוא לא מוכן לקבל מהישיבה. הם לא צריכים להחזיק בחור בזה. ובפרט שיש סוכוי גדול שהם ישפעיו על אחרים ללכת בדרכם במקום דרך הישיבה.
מקדש מלך כתב:יפה. רק נשאר ספק קטן, מה זה 'התורה הקדושה', ומה זה 'המגזריות'.
יכול להיות ש'התורה הקדושה' היא, ציות לגדולי הדור, הבנה שמי שלא קרא ולא שנה ולא שימש תלמידי חכמים אינו יכול לחלוק על פוסקי הדור (תעיין קצת בשו"ת נודע ביהודה ותראה את ה'מחמאות' להדיוטים הקופצים בראש, אפילו כשהם שואלים את דעתו...). בפרט שבמחילה מדובר רק בגיל ה'טיפש עשרה' ולא יותר. בן גילו של ה'היפיס' ודומיהם. ועוד כמה תובנות שאין כאן מקומם.
ואילו ה'מגזריות' זה מגזר החכמולוגים, שמחולקים כידוע לכמה מגזרים וכפי שציינתי לעיל בקצרה.
ויכול להיות שה'תורה הקדושה' היא התכלת שנעלמה מעיני רבי חיים קנייבסקי, הרב אלישיב, ואדמור"י הדור, ונגלתה רק להגרמ"מ קארפ ורבים מחברי פורום אוצר החכמה.
ואילו ה'מגזריות' היא הישיבות בצביונם המקובל.
אני לא מביע דעה בשאלה הזו. אני רק אומר, שאם אדם בעל דעה מגובשת בשאלה הזו מקים מוסד, זכותו לנהל אותו לפי דעתו המגובשת, ואם למישהו יש דעה מגובשת אחרת, זכותו להקים מוסד אחר שינוהל לפי הבנתו, אני מקווה בשבילו שלאורך ימים...
תם מה הוא אומר כתב:הרואה כתב:תם מה הוא אומר כתב:מבלי לברר את המקרים ספציפית, ברי לי כי לא העיפו את הבחורים כי לבשו תכלת, אלא בגלל שנהפך לתופעה מטרידה על ידי אי מי שמשכנע וכו', וזה נקרא שהם למדו והחליטו..
ומשכך, ראש הישיבה שלהם צריך להעמידם על טעותם. ולסלק את המסיתים ומדיחים כנגד דעתם של כל גדולי הדור.
נוכח הייתי באחד מבתי המדרשות הסמוכים לאחת מהישיבות הטובות, כאשר לידי דיברו כמה בחורים, ובעיני ראיתי בחור צעיר באיזור ה 16, משכנע את חבירו שילבש תכלת, מביא ראיות וכו', ועיקר הטענה: יש סבסוד, זה יהיה לך פחות מציצית רגילה, רק 30 ש"ח. ו'אם לא יועיל - לא יזיק'. והלה השתכנע.
אילולי שהתערבתי בשיחתם.. (רק הקראתי את לשון הרמב"ם.. והוא יצא מבולבל כולו..).
כאמור בכל האשכולות הסמוכים, יש הרבה אנשים שהגרי"ש אלישיב (ועוד מגדולי הפוסקים) הורה להם ללבוש תכלת לאחר שאמרו לו שלמדו את הסוגיא ויצא להם שזה התכלת / רוצים להחמיר (אני אישית מכיר שלשה), בקיצור הורה להם להסית ולהדיח כנגד דעתם של כח גדולי הדור, בקיצור, אפילו לא מצחיק.
שמעתי פעם יהודי פשוט מנסה לשכנע את חבירו לשמור שבת בטענה שזה חא כ"כ קשה, רק הקראתי לו איזה מהרש"א והוא החליף צבעים.... אתה המסית והמדיח שבא בשם ספק למנוע אנשים מספק / וודאי מצווה דאורייתא.
אם הגריש"א הורה לאברך שלמד, זה מתקבל. אבל שבחור בן 15 ישנע את חברו, שאינו מבין כ"כ, רק נגרר שבי אחר דבריו, זה בושה.
ואתה בודאי מבין את ההבדל מהדוגמא שכתבת..
לענין כתב:השאלה המהותית יותר [שהעירני אליה אחד החכמים דכאן, התומכים בכל כוחם בהפצת התכלת] היא -
'כמה הגון לשכנע נערים קטנטנים בדבר הטלת התכלת'?
זאת שאלה מורכבת שאי אפשר לענות עליה בהינף מקלדת.
[כנ"ל לגבי בעלי תשובה וכיו"ב, היכא שידוע כי הדבר יפריע להם בשיוך הקהלתי, וממילא בחינוך הבנים וכיו"ב. אין הדברים אמורים לגבי אברך מיושב בדעתו שמכיר את המערכת].
בן מיכאל כתב:אוהב עמו כתב:בלת"ק
מעשה שהיה בישיבת סלבודקה לפני כמה עשורים נכנס בחור חשוב אחיין של אחד מראשי הישיבה למטבח, והתבונן בצורת מליחת העופות, והדבר עורר תמיהה בעיניו.
הלך הלה ושאל את הגר"י שפירא באופן שנמלחו עופות בצורה זו האם כשרים לאכילה או לא והגר"י הטריף את העופות.
הלך הלה ותלה פתק בחדר האוכל עם השתלשות הדברים, וכמובן שבאותו יום נשארו העופות מיותמים על השולחנות.
הדבר הגיע לרבנית חיה מרים שולמן שעירבה את בעלה הג"ר מרדכי שולמן, שביררר את הדבר, קרא לאותו בחור והודיע לו שהוא מסולק מהישיבה, בטענה ש"מה שעושים בישיבה הוא הלכה פסוקה"
[במאמר המוסגר, סיפרו הבחורים שר' מרדכי אחר כך נטל עוף וסגר את התריסים בביתו ובדק את אפשרויות המליחה, ובאמת שונו ההוראות בחדר האוכל מכאן ואילך בעקבות הסיפור]
סיפור מזעזע! יש בו משום הוצאת שם רע על המתים.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים