מקדש מלך כתב:איני יודע כל כך להתייחס להגדרה המדויקת במאת האחוזים, אבל ברמה הכללית, ודאי שכך.
יש בספירות סתירה מסויימת, שמצד אחד הם מציאות לעצמה (הם הרי עלולות ומחודשות מהאינסוף, ולא עצם האלוק מחוייב המציאות), ומצד אחד הקב"ה מתייחד איתם ביחוד גמור, בלי שום שינוי ריבוי ופירוד, ואי אפשר להבין זאת בשכל אנושי, ולכן נקראו הספירות בזוהר 'רזא דמהימנותא', כי אנחנו יודעים אותם באמונה ולא בשכל.
מי חולק על זה? ומה שיטתו אם כן?
וכל זה לא קשור לעובדה שהן אינן מציאות לכשעצמה, אלא דרכי הנהגת המאציל, ובשום אופן לא ניתן להתייחס אליהן כאל 'מערכת עצמאית', וכפי כתב הרב בריושמא שליט"א באריכות.
מקדש מלך כתב:אני לא מסתדר משום מה עם אתר הטאבלט, ובאוצר החכמה שלי אין את הספר 'קנאותיה דפנחס'. אולי זה נוסף בגירסא האחרונה.
מי שיוכל להעלות את הדפים הרלוונטיים, יבורך.
דורשי יחודך כתב:בקשר לשאילת פותח האשכול, ראיתי עתה בספר קנאת ה' צבאות לרמח"ל עמוד עט:
התפילה כמו כן מסודרת על פי סדרי פעולות המאציל, הצריכות להתעורר לצורך הענין אשר אנו מתפללים עליו. ולכן נכוון במלות התפילה לעורר פעולת המאציל עתה בדרך זה, ועתה בדרך זה לפי הצורך; וזה אינו רוצה לומר אלא לעורר המאציל לפעול כך, כי הכל אחד - אם תאמר לעורר פעולות המאציל או לעורר המאציל לפעול; וכאדם האומר לחבירו, אחלה מידת טובך שתעשה הדבר הזה, ואינו אלא - אחלה אותך שבמידה טובה תעשה הדבר הזה, כן הוא לכוון בספירות, שאינם אלא פעולות המאציל:
ובאמת כאשר בדרך כבוד נדבר אל המלך, באמרנו אשתחוה אל הדר כבוד הודך, אכף אל רום ממשלתך, ורוצה לומר - אליך; כן נדבר לפני המאציל בדרך כבוד בהזכירנו פעולותיו, ובכווננו בם. מה שלא היה כך אם היו דברים זולתו - מלאכים או אפילו כלים, כי לא היה המאציל ב"ה רוצה שנתפלל לאחרים בעבורו. אבל שנזכיר גדולתו בדרך כבוד על שם מעשיו, לבלתי ישיאנו לבנו להזכיר שמו הגדול, אשר אין לנו אפילו שם מספיק להזכירו - זה ודאי דרך רצוי לפניו, וראוי ונכון מאוד. אף כי הכין הוא פעולותיו להיות מתנהגות על פי מעשינו, וכאשר הכין לנו - אנו באים לפניו להזכירו בשם הפעולה אשר רצה לפעול עמנו:
נראה שיש כאן התייחסות עכ"פ לשאילה, והתשובה היא כעין דברי הרב בריושמא בתחילת דבריו.
ועדיין הדברים צריכים ביאור ובירור.
בריושמא כתב:העניין היסודי שנתחדש לי שנים אחדות אחרי שהדפסתי את הספרון 'קבלת הגר"א' הוא זה:
וישאל השואל: אם הגר"א אינו מדבר על המשכת השפע - מהי אפוא מהות האצילות? במה עוסק מהלך האצילות ולאן הוא שואף?
על כך עונה הגר"א: גילוי שם ה'.
הגר"א מלמד כי מהלך האצילות הוא 'גילוי אחר גילוי', מהנעלם אל הגילוי.
גילוי של שם ה', ושל תורה ומצוות.
מהלך שלם, מפורט מאוד, שכולל גם את המוחין וכו'.
מהלך של גילוי שם ה' ושל תורה ומצוות לא לימד אחד מן המקובלים לפני הגר"א ולא לימד אחריו.
בריושמא כתב:הרב אליהו בן עמרם,
מלכתחילה לא התכוונתי לכתוב את שיטת הגר"א. אלא שהרב מקדש מלך ביקש 'טעימה' ממנה. כתבתי טעימה כשיעור שעורה,
כי רק שיעור כזה אפשר לכתוב כאן. אבל אתה מבקש שאגיב על ההשוואה שאתה עושה 'אחר עיון רב שנים' בין הרמב"ן ובין הגר"א.
כי אני רוצה לדעת ולהבין דברי הגר"א עצמו. זה הכל.
מגדל כתב:שלום וברכה, ברצוני לפרוש בפניכם שאלה שאני מתחבט בה כבר שנים מספר, ופניתי איתה לאנשים מסוגים שונים, ועדיין לא קיבלתי מענה אשר יניח את דעתי.
ידוע ומפורסם בעם ישראל, שהתפילה עניינה עמידה לפני הקב"ה, בקשה ממנו, העתרותו של הקב"ה לבקשת המתפלל, או לחלופין סירובו. ולכן פטרתי עצמי מלהביא ראיות לדבר.
הנה תורת הקבלה עניינה, תאור "מארג" העולמות העליונים, דרך פעולתן, ביאור הדרך בה מנהיג הקב"ה את העולם, ע"י האצילות. וגם מלהביא מקורות לכך, פטרתי את עצמי. והנה גם הקבלה, הלכה וייסדה לה כוונות וביאורים לתפילה, לפי תפיסת עולמה. כשאתה מתפלל ומבקש מהקב"ה בקשה פלונית שתיקנו אנשי כנסת הגדולה, הרי אתה מתפלל על השפעת היסוד במלכות או הארת הכתר בתפארת, ועל זה הדרך. בעיניי אין שונה דרך זו, מכל דרך אחרת המבארת את בקשות התפילה, לפי תפיסת עולמה הייחודית לה.
ועתה אני עומד נבוך, וכי לזה יקרא תפילה? האדם פשוט פועל במימד הרוחני\מיסטי של היקום, וכביכול מארגן לעצמו דברים, ובזה נחשב שהוא מתפלל?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים