זאב ערבות כתב:אך נניח שאתה אכן צודק בדבריך ונראית איזו מידת זלזול והנוסח לא כ"כ משופר, אז לפני שעתה מוציא עלי שם רע ומגלה קלוני ברבים ומלבין את פני, שזו עבירה שיום כיפור לא מכפר עד שמבקש מחילה, היה ראוי שתפנה אלי באופן פרטי ותנסה להסביר לי היכן שגיתי ושאתקן את נוסח דברי או שאשמיט אותם ואכן הייתי עושה זאת ברצון כפי שאכן [ארע] כמה פעמים. אך מיד לכתוב כאלו דברים משפילים בפני כל באי הפורום? (א) אניח את דעתך, לא הושפלתי כיוון שמאז הצטרפותי מחדש כבר התעטפתי בעור של פיל ולא נותן לדברים אלו לנדד שינה מעיני או להעלות לי את לחץ הדם. (ב) ולסיום, הדרך בה רצית להעביר את המסר שאסור לזלזל באיש קדוש פסולה מעיקרה. איש אינו מפקפק בגדולתו וקדושתו של הגרח"ק.
. . האם אסור לכתוב ביקורת על גדול הדור? (ג) הלא גם בסנהדרין יש שעשו טעויות, הלא כן והאם היה אסור להעיר להם על כך? (ד) . .
(א) הרב 'זאב ערבות', אל נא באפך. הרב 'הפשוט בפשטותו' התכוון לטובת כת"ר, לבל ייצא דבר שאינו מתוקן מתח"י (וכנראה שלא ידע שפני' באופן אישי מועילה יותר).
הקלון כבר הי' מגולה ועומד
[שכן נכתב (לשיטתו) בהודעה דלעיל, שעין כל אדם יכולה לחזות בה], והוא בא וכיסהו - ע"י שהקשה על דברי כת"ר, ובתגובה הבהיר מע"כ את דבריו דלעיל.
תמורת מתקפה חזיתית, הי' מן הצדק לכבדו בברכת יישר-כח ותודה חמה.
(ב) חוששני, שמשפטים כגון אלו מוכיחים שכותבם שכח את עור הפיל שלו ביער... וד"ל.
(ג) אכן, אסור. אבל המציאות היא שהגרח"ק אינו גדול הדור, שהרי רוב ישראל אינם נשמעים לו
[ודלא כדעת הטועים המטעים, הרואים במשתייכים לחוגי ליטא את "כל ישראל" (אף שגם בהם גופא - רובם אינם כפופים להגרח"ק)].
תקותי שלא יקיצו כעת דובי היער מתרדמתם, ויזעקו "זלזול באיש קדוש מסוכן מאד, השמר לנפשך".
אך כיון שקרוב הדבר שתתבדה תקות-שוא זו, אבהיר מראש: אין בדבריי דלעיל שום זלזול ח"ו בהגרח"ק.
הוא אכן איש קדוש, אבל אינו "גדול הדור" - ובודאי שלא "פוסק הדור" [ובדורותינו אלו, יתמי דיתמי, כמדומה שאין אדם המעוטר באחת מן האצטלות הנ"ל].
וגוזמאות ושקרים - אינן מוסיפות לכבודו, ואדרבא.ובודאי שבנביחות "השמר לנפשך, זה מסוכן!" - לא ירתיעוני מלהשמיע דבריי ודעתי בזה. הדבר היחידי שיפחידני בנושא זה הוא (כבכל נושא אחר בתורתנו הק'), באם יתברר שלא כך הם פני הדברים (בין אם מבחינה תורנית ובין אם מבחינה מציאותית).(ד) לסנהדרין יש גדר אחר מלסתם חכמים, יעויין דיני "זקן ממרא".
*
(ה) אחר כתיבת הנ"ל, נשלחה הודעתו האחרונה של הרב 'זאב ערבות'. ואכן התברר כדבריי דלעיל, שאין כאן שום הוראה מהגרח"ק לבן חוג אחר להשמע לפסיקתו בזה - כ"א ש
במחיצתו יקפיד על כך. היהודי, מחמת לחצו הרב ואי-הבנת רצון הגרח"ק, אמר ש"מכאן ולהבא" לא יענוד. ולפענ"ד - יש לפנות בזה לרב מורה הוראה הבקי בדיני נדרים, ולהציג בפניו את צדדי השאלה, וכאשר יפסוק כן יקום.