עקביה כתב:תוכן כתב:ומנין לך שסוגי טיפול אחרים לא היו עוזרים יותר? ומנין לך, שדוקא התניה זו עוזרת, יכול להיות שמה שעוזר זה הקשר עם הפסיכולוג, וגם אם הפסיכולוג יחשוב שהלבנה עשויה מגבינה צהובה, הטיפול היה עדיין יעיל.
אה"נ.
אני לא מבין כיצד דבריך אלה קשורים לנד"ד.
אז ככה. אני טענתי שהפסיכלוגיה אפיקורסות.
אתה טענת שאפילו אם דעותיהם אפיקורסות, אבל הטיפול שהם מציעים, הרי הוא רק טיפול ולא שייך בזה אפיקורסות.
אני עניתי, שהדעות קובעות את אופי הטיפול.
אתה טענת, שלמעשה אנו רואים שהטיפול עוזר.
על זה עניתי את התגובה שלמעלה. שזה שאנו רואים שהטיפול עוזר עדיין לא מספיק לגזור ולומר, שאכן טיפול כזה הוא יעיל. כי קודם כל, צריך לברר אם טיפולים אחרים היו עוזרים יותר. ועוד יש לברר, אם הטיפול עצמו עוזר, או אולי דברים אחרים שבאים בדרך אגב לטיפול עוזרים.
אביא דוגמא מעשית כדי להבהיר את הטענות הנ"ל. למשל, נניח שאנו רואים שאחד שסובל מדכאון הולך לפסיכולוג פרוידיאני, ואחרי שלשה שנים הוא כאחד האדם. הרי אפשר לומר שתורות פרויד הוכחו כנכונים, הרי אדם זה החלים אחרי שהלך לטיפול פרוידיאני. אבל צריך לשאול את השאלות הבאות:
א. אולי אם היה הולך לפסיכולוג התנהגותי, הוא היה מחלים תוך שלשה חדשים, ואדרבה הטיפול הפרודיאני גרם נזק למטופל.
ב. מי אומר שהטיפול עצמו עזר, יכול להיות שעצם זה שהוא קם מהבית ויצא לדבר עם מישהו למשך תקופה ארוכה, זה מה שעזר לו. ואולי אם היה הולך ומדבר על מזג אויר עם מישהו, אולי גם זה היה עוזר לו.
ובקיצור, עצם זה שאנו רואים שטיפול עוזר למישהו, עדיין לא מוכיח שהטיפול עצמו יעיל, ואולי אפילו הוא מזיק, כי לולי הטיפול היה מחלים יותר מהר.
אשר על כן, הרצון שלך ליצור נתק בין השיטה העומדת מאחורי הטיפול לבין הטיפול עצמו, אין לה על מה להתבסס.