מגילות קוצ'ין דן בפרשייה ספרותית עלומה שראשיתה בתחילת שנות החמישים של המאה הי"ח עם גילויים של שני חיבורים קדומים, לכאורה, שעד אז לא נודע מקיומם. החיבור הראשון, הנו הספר המקראי האבוד "דברי גד החוזה", ואילו השני הנו "איגרת רבן יוחנן בן זכאי", מסמך פולמוסי אנטי-נוצרי המיוחס למנהיג היהודי הנודע בשלהי בית שני. חיבורים אלו נתגלו בפרק זמן אחד בגנזי הקהילה היהודית בקוצ'ין הרחוקה, ומשם התגלגלו מאוחר יותר בדרכים שונות לאירופה ועוררו עניין רב בקרב מלומדים וחוקרים. התופעות החריגות שנתגלו בכל אחד משני החיבורים בנפרד עוררו תמיהות ובעיות רבות, ואלו הקנו להם משך השנים אופי מסתורי וחידתי. כל הניסיונות לשייכם למסגרת ספרותית או היסטורית ידועה לא צלחו, ותעלומת מקורם נותרה בעינה.
המפתח לפתרון תעלומת החיבורים העלומים מקוצ'ין, כפי שנחשף לראשונה בחיבור זה, מתגלה בהקשר לדמותו החריגה של יהודי מומר ממוצא הולנדי בשם עמנואל יעקב ואן דורט, שישב באותן השנים בקוצ'ין ועסק בתרגום ספרי דת והיסטוריה עבור מנהיג הקהילה היהודית במקום. התברר, כי פעילותו של ואן דורט לא הצטמצמה בתחום עבודת התרגום, אלא חרגה הרבה מעבר לה, אל תחום היצירה הספרותית בסגנון פסידו-אפיגרפי. זהותו של ואן דורט כמחברם של יצירות אלה מתבררת באמצעות הקבלה רעיונית והשוואה פילולוגית מדוקדקת עם חיבורים בדויים אחרים שיצאו מתחת ידו, וזוהו בספריית כתבי היד של יהודי קוצ'ין.
פרשיית החיבורים הבדויים מבית היוצר של ואן דורט טומנת בחובה עלילה אנושית מרתקת ויוצאת דופן, על יהודי אובד אשר המיר דתו למראית עין מתוך תודעה שנסיבות חייו אילצוהו לכך. רקע ביוגרפי זה, עמו התקשה להשלים, הביאו לנהל בחשאי ובעורמה רבה מערכה תעמולתית רבת שנים כנגד המיסיון הנוצרי בקרב יהודים מחד וכנגד האנטישמיות האירופית מאידך, תוך שימוש בזהות בדויה. פעילותו התעמולתית של ואן דורט באה לידי ביטוי, בין היתר, באמצעות כתיבת והפצת חיבורים "קדמונים", המכילים רעיונות ומסרים אנטי נוצריים מחד ודברים בשבח ובמעלת העם היהודי מאידך.
חשיפת ה"סיפור" שמאחורי כתיבת "דברי גד החוזה" ו"איגרת ריב"ז", מנתקת אותם מהשפעות ואירועי הסביבה הקדומה אליהם הם מתייחסים ומחברת אותם למקום ולזמן האמתיים בו נכתבו, ובכך מזמינה אותנו לקריאה חדשה של הטקסט לאור ההתרחשויות והתמורות ביחסי יהודים ונוצרים באירופה של אמצע המאה הי"ח אשר שימשו את הרקע ליצירתם.
המחבר, באצילות ראויה לציון, ניאות להעלות את החיבור כולו לתועלת הציבור.