תם מה הוא אומר כתב:אתה באמת מתכוין להביא ראיה ממנהג קלי דעת?
תם מה הוא אומר כתב:אינני מבין, יש דין של "איכא דרכא אחרינא", ובדלא אפשר, שרי.
ויש דין של בתי מינים.
ב"ה אינני מכיר יראים שלומדים באונ'.
תם מה הוא אומר כתב:זו השאלה, האם לימודי הכפירה שיש שם אוסרים את כל המקום.
יש סברא שזה אוסר את כל אותו המקום, כי כל האונ' בכלל מקום כפירה, ויש סברא כמו שכתבת, שדוקא להכנס לשיעורים אלו אסור, אבל מה יעשה אם זה שיעור 'מתמטיקה' בשעות הערב, ובבוקר יש שם שיעור כפירה?
דעתי נוטה מסברא, שכל המקום נחשב בית מינות. אעפ"י שאין לי ראיה לזה.
גם אם יש צורך, זה לא מתיר בית מינות.
כתבתי דרכא אחרינא, לגבי טענתך שבגלל זה נאסור ללכת לכל מקום ציבורי שיש שם פריצות וכו'.
מה ידוע על הגר"א שאסר על אשתו לצאת מהבית? הכוונה לאיגרת הגר"א?
שמואל_הקטן כתב:זאב ערבות כתב:שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).
איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
הסיבות שרדפו את רמח"ל הן אחרות, וככל הידוע לי, הנושא כלל לא הוזכר בכל הפולמוס נגדו אפילו לא כסניף.
תם מה הוא אומר כתב:אני לא דן מפני חשש רוחני, אלא הלכתי, אם זה בית מינות או לא.
לדעתך , לא. לדעתי, כן. מי צודק? יבואו חו"ר הפורום ויכריעו.
הגר"א באיגרת לא אוסר על אשתו לצאת. ע"ש.
תם מה הוא אומר כתב:[אגב, מקור הספק היה היות והייתי בדרכי וחיפשתי בית הכסא, ולא מצאתי אלא אונ'. ובזה ל"ש שוא"ת..].
תם מה הוא אומר כתב:[אגב, מקור הספק היה היות והייתי בדרכי וחיפשתי בית הכסא, ולא מצאתי אלא אונ'. ובזה ל"ש שוא"ת..].
לייטנר כתב:תם מה הוא אומר כתב:[אגב, מקור הספק היה היות והייתי בדרכי וחיפשתי בית הכסא, ולא מצאתי אלא אונ'. ובזה ל"ש שוא"ת..].
לשיטתך, מן הטינופת הוא בא...
זאב ערבות כתב:לייטנר כתב:תם מה הוא אומר כתב:[אגב, מקור הספק היה היות והייתי בדרכי וחיפשתי בית הכסא, ולא מצאתי אלא אונ'. ובזה ל"ש שוא"ת..].
לשיטתך, מן הטינופת הוא בא...
ומה אם המקום היחיד באזור הוא כנסיה? או כנסיה ואוניברסיטה? מה עדיף או שניהם ביהרג ואל יעבור
זאב ערבות כתב:שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).
איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
בן מיכאל כתב:בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה
בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
וכאן המקום לספר מה ששמעתי מעד נאמן, ששמע מיהודי נכבד שמזה שנים רבות מכהן כמחנך בכתה הגבוהה בתלמוד תורה של החינוך העצמאי. זמן מה לאחר פטירתו של מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל, אחד ההורים ממוצא אמריקאי סבר לשלוח את בנו לישיבה תיכונית בתואנה כי דעת הגרש"ז זצוק"ל על הישיבות התיכוניות לא היתה שלילית. אותו מחנך שם פעמיו לבית בנו הגדול רבינו זצוק"ל, שנחרד מאוד והזדעזע עמוקות מעצם רעיון העיועים לסילוף זדוני כזה.
תוך כדי דיון עלתה ההצעה שרבינו זצוק"ל יערוך מכתב לאותו מחנך, ובו יביע את דעתו של אביו הגרש"ז זצוק"ל בענין, כביכול אין המכתב מיועד למקרה זה, ובכך ישתכנע אותו אב להשיב את מחשבתו הרעה, וכך אכן נעשה.
לאחר שנים, נקלע אותי יהודי למקום בו שהה רבינו זצוק"ל והציג את עצמו לפניו. רבינו מיד זכר את האיש ואת המכתב. אותו אדם שאל את רבינו אם ניתנת לו הרשות לגלות ולהפיץ ברבים את אותו מכתב. רבינו נחרד, ודאי שלא! עצם העלאת נידון כזה כאילו ישנה איזה סלקא דעתין שאבא התיר זאת היא קרירות נוראה!, כתבתי זאת רק עבור אותו אב שכבר לקה בדעות כוזבות ונסתפק בדבר.
מדובר בטעות כפולה ופלא שיש מי שעדין חוזר עליה בימינו...שמואל_הקטן כתב:בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
זה לא מדויק, הוא לא נרדף על עצם הגנתו על הקבלה, אלא על שלימד מפי מגיד דברי קבלה בלשון הזוהר ואמר על עצמו שגילה מה שלא הורשה האריז"ל לכתוב וכדו' מה שהיה נראה למתנגדיו רמות רוחא לבחור צעיר, וכן גרם לחשדו בשבתאות.
יתכן שהמוטיבציה של חכמי איטליה היתה התנגדות עקרונית לקבלה אבל אלו הטענות במכתביהם, ור"י עמדין ודעימיה ודאי היו קרובים לדעותיו של רמח"ל על הקבלה יותר משל רי"א ממודינא.
איש_ספר כתב:מדובר בטעות כפולה ופלא שיש מי שעדין חוזר עליה בימינו...שמואל_הקטן כתב:בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
זה לא מדויק, הוא לא נרדף על עצם הגנתו על הקבלה, אלא על שלימד מפי מגיד דברי קבלה בלשון הזוהר ואמר על עצמו שגילה מה שלא הורשה האריז"ל לכתוב וכדו' מה שהיה נראה למתנגדיו רמות רוחא לבחור צעיר, וכן גרם לחשדו בשבתאות.
יתכן שהמוטיבציה של חכמי איטליה היתה התנגדות עקרונית לקבלה אבל אלו הטענות במכתביהם, ור"י עמדין ודעימיה ודאי היו קרובים לדעותיו של רמח"ל על הקבלה יותר משל רי"א ממודינא.
ובכן, לא זו בלבד שרוב אויבי הרמח"ל היותר עזים ומרים היו אוהבי הקבלה, אלא שחוקר ומקובל אינו משיב על ארי נוהם כלל!
וראה המצ"ב (עמוד ראשון שורה אחרונה למטה ועמוד השני במיוחד בהערה)
לא בדקתי עוד מי יצר את השער של חוקר ומקובל שבאוצר בו נזכר ספר ארי נוהם...
במקו"א מזכיר רמח"ל באגרת פרטית את ריא"מ ואת השפעתו הקלוקלת.
ר"מ שריקי במהדורתו לאגרות רמח"ל משער שהחיבור הנזכר באגרות ונקרא מאמר הויכוח הוא זה שמתעמת עם ארי נוהם אך הוא חיבור שלא נדפס.
בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).
איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
תם מה הוא אומר כתב:המדידה והמשקל בין גדולי ישראל אינה ראויה!
איש_ספר כתב:מדובר בטעות כפולה ופלא שיש מי שעדין חוזר עליה בימינו...שמואל_הקטן כתב:בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
זה לא מדויק, הוא לא נרדף על עצם הגנתו על הקבלה, אלא על שלימד מפי מגיד דברי קבלה בלשון הזוהר ואמר על עצמו שגילה מה שלא הורשה האריז"ל לכתוב וכדו' מה שהיה נראה למתנגדיו רמות רוחא לבחור צעיר, וכן גרם לחשדו בשבתאות.
יתכן שהמוטיבציה של חכמי איטליה היתה התנגדות עקרונית לקבלה אבל אלו הטענות במכתביהם, ור"י עמדין ודעימיה ודאי היו קרובים לדעותיו של רמח"ל על הקבלה יותר משל רי"א ממודינא.
ובכן, לא זו בלבד שרוב אויבי הרמח"ל היותר עזים ומרים היו אוהבי הקבלה, אלא שחוקר ומקובל אינו משיב על ארי נוהם כלל!
וראה המצ"ב (עמוד ראשון שורה אחרונה למטה ועמוד השני במיוחד בהערה)
לא בדקתי עוד מי יצר את השער של חוקר ומקובל שבאוצר בו נזכר ספר ארי נוהם...
במקו"א מזכיר רמח"ל באגרת פרטית את ריא"מ ואת השפעתו הקלוקלת.
ר"מ שריקי במהדורתו לאגרות רמח"ל משער שהחיבור הנזכר באגרות ונקרא מאמר הויכוח הוא זה שמתעמת עם ארי נוהם אך הוא חיבור שלא נדפס.
תם מה הוא אומר כתב:המדידה והמשקל בין גדולי ישראל אינה ראויה!
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא הבנתי, מי נחלק שאם יש אפשרות של ישיבה קדושה, שהיא עדיפה על ישיבה תיכונית? השאלה היא במי שלא ישלח לישיבה קדושה. האם עדיף ישיבה עם קולדזש מעל ההליכה לעבודה, או מעל ההליכה לקולדזש כל היום? האם מותר למסור שיעורים בישיבה שמרשים ללכת לקולדזש? האם יש לתת מעשר געלט לישיבה שמרשים ללכת לקולדזש? האם דינו כבית מינים שאסור ליכנס לשם?
בכל השאלות האלו, פסקו גדולי ישראל שהרב שך והסטייפלר לא הגיעו לקרסוליהם, להיתר. ואין לי סבה לחשוב שהם נחלקו עליהם
ובין כל השפות שאני מכיר, אין לי מלה לתאר יצור שאינו רואה את ההבדל
זאב ערבות כתב:צ"ע, מנין להורים שהאב בעצמו לומד בכולל אפשרות לקחת על עצמו את כל חובות הדירה (אפילו רק חלק מהחובות קשה להבין) וזאת בשביל שלא יגרם לחתן שלא יוכל ללמוד ומסובב לו את כל הראש?
אוצר החכמה כתב:אני חוושב שהזכרתי פעם שאמר לי ידיד ת"ח גדול ונקי דעת דבר כזה. יש לי גיס מתמיד עצום ומחפש שידוך לבתו סביר להניח שאפילו ימצא בחור מן המצויינים ביותר מתמיד כמוהו לא יהיה. ועכשיו מה ההגיון שהוא יבטל מתורתו לרוץ לגמ"ח ולא החתן?
איש_ספר כתב:אכן ! תמכתי בדבריך ותמהתי על דברי בן מיכאל. (וכיוונתי בין היתר לר"מ חאגיז שבענין זה היה תקיף יותר מהיעב"ץ).
מקדש מלך כתב:בן מיכאל כתב:זאב ערבות כתב:שמואל_הקטן כתב:יש בנותן עניין להזכיר את בוגר אוניברסיטת פאדובה, רבינו משה חיים לוצאטו. אכן הכפירה של היום ודאי לא היתה קיימת אז גם באוניברסטאות, אבל סביר להניח שתכנית הלימודים כללה דברי מינות (למדו שם פילוסופיה) ואולי אף ע"ז ממש (האוניברסטאות במקורן נועדו בעיקר ללימודי תיאולוגיה והיו נחשבות מוסד כנסייתי, אכן בתקופת הרמח"ל כבר היו מוסד אוטונומי עם תכנית לימודים רחבה, ואינני יודע מה נשאר בהן מצורתן המקורית).
איני יודע אם בגלל סיבה זו אך כידוע רדפו את הרמח"ל.
אכן להיפך - הוא נרדף עקב כתיבתו את הספר חוקר ומקובל שבעצם יצא נגד הר"י די מודינא שתקף את הקבלה, לר"י די מודינא היה מעמד גדול באיטליה, וגם הציבור שנטה מעט להשכלה באיטליה כבר אז (בניגוד למקובל שהרנסנס החל לפני מאתיים שנה, הרי שהוא התחיל באיטליה בתקופת התפר שבין הראשונים לאחרונים (מרטין לותר והפרוטסטנטים הינם מהמייצגים הראשונים של הרנסנס) ובאיטליה המצב הרוחני היה מדולדל מאז, וכמעט לא צמחו גדולי ישראל באיטליה באותם שנים) זלזל ונלחם בקבלה, וכש"השלימו" עם הרמח"ל החרימו אותו שלא יעסוק בקבלה, וכפי שהחרם על רבי חייא הצמיח את תורת בבל, אז כתב הרמח"ל את מסילת ישרים (וגם שם ניסה להגניב קבלה פה שם) לטובת כל ישראל.
אגב, מרטין לותר היה גרמני ולא איטלקי. ואחת הסיבות למצב הרוחני המדורדר היה היעדר גמרות עקב גזירת האפיפיור. דווקא לימוד הקבלה היה נפוץ יותר כי לזה הכנסייה התנגדה פחות (ראה בכל זה בהקדמת גידולי תרומה במהדורה החדשה - מ"י כמדומה).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים