מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' דצמבר 20, 2016 9:03 pm

לב, יב הַצִּילֵ֥נִי נָ֪א מִיַּ֥ד אָחִ֖י מִיַּ֣ד עֵשָׂ֑ו כִּֽי־יָרֵ֤א אָנֹכִי֙ אֹת֔וֹ פֶּן־יָב֣וֹא וְהִכַּ֔נִי אֵ֖ם עַל־בָּנִֽים.

הנה בפי' הרוקח כאן מובא בזה"ל,
מדרש אגדה כשברח יעקב מפני עשו לחרן נולד לו בן לעשו וקראו אחי כדי שלא תשתכח מה שעשה לו יעקב, וציוה לו כל מקום שיפגע בו שיהרגהו, זהו מיד אחי ומיד עשו.

ובמדרש אגדה (בובר) כאן בשינוי קצת,
הצילני נא מיד אחי. אחי שבא אלי מכוחו של עשו, שבשעה ששלח יצחק את יעקב לפדן ארם, שיגר עשו איש אחריו ששמו אחי.

והנה להלן בפרשת ויגש (מו, כא) כתיב, וּבְנֵ֣י בִנְיָמִ֗ן בֶּ֤לַע וָבֶ֙כֶר֙ וְאַשְׁבֵּ֔ל גֵּרָ֥א וְנַעֲמָ֖ן אֵחִ֣י וָרֹ֑אשׁ מֻפִּ֥ים וְחֻפִּ֖ים וָאָֽרְדְּ.

ואיתא במדרש (בראשית רבה פרשה צד סימן ח),
בשעה שעמד יוסף עם בנימין שאליה אית לך בנין א"ל אין, א"ל כמה אמר ליה עשרה אמר ומה שמהון, א"ל הוה לי חד אח והיו מעשיו נאים ונעימים ונשבה ממני והוצאתי להם שמות לשם המאורע שלו, בלע שנבלע ממני, בכר שהיה בכור לי, אשבל שנשבה ממני, גרא שגר בארץ אחרת, נעמן שהיו מעשיו נאים ונעימים, אחי שהיה אחי ודאי.
ונראה שמה שמנוקד 'אֵחִ֣י' בחיריק תחת האות חי"ת במקום בקמ"ץ, היינו לפי שלא אבה בנימין לקראו בשם רשע, כשם בו דודו הרשע, וכאשר משנה את הניקוד הרי זה באמת שם אחר.

ובאמת מצינו שלאחר מכן נשתנה ונתחלף שמו של אותו אחי ל'אחירם', כדכתיב בפרשת פינחס (כו, לח), בְּנֵ֣י בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֶ֗לַע מִשְׁפַּ֙חַת֙ הַבַּלְעִ֔י לְאַשְׁבֵּ֕ל מִשְׁפַּ֖חַת הָֽאַשְׁבֵּלִ֑י לַאֲחִירָ֕ם מִשְׁפַּ֖חַת הָאֲחִירָמִֽי. ופירש"י, לאחירם - היא אחי שירד למצרים, ולפי שנקרא על שם יוסף שהיה אחיו ורם ממנו נקרא אחירם.

ועוד מצינו בדברי הימים (א ז, יב), וְשֻׁפִּ֤ם וְחֻפִּם֙ בְּנֵ֣י עִ֔יר חֻשִׁ֖ם בְּנֵ֥י אַחֵֽר. ופירש"י, עזרא שכתב ספר היחס הזה לא היה יודע אם היו מבני בנימין אם לאו לפיכך כתבם לבדם וגם משום דכתיב ומכיר לקח אשה לחפים מספקא ליה. וברד"ק, וז"ל, חשים בני אחר - אחר זה לא נזכר ואפרש הוא אחר מהנזכרים ויש לו שתי שמות ומה שספר היחס על דרך קצרה כי עזרא מה שמצא ביחסי' או מה שנמסר לו בקבלה הוא מה שכתב.

אולם באמת היה מקום לשער שה'אחר' הזה הוא אחי – אחירם הנ"ל.

ויעוי' בחזקוני בפרשת ויגש שם, וז"ל,
אין לעמוד על מנינם. לפי שיטת דברי הימים נמצא שהם י"א ומונה אחיה במקום אחוה והוא אחי הנזכר כאן. וי"ל כשירדו למצרים לא היו רק עשרה בשעת ירידה ושוב נולד אחר, ושינוי השמות על שם שמזכיר אותו פעם אחרת וכן המנהג בכל המקרא כשבא לכתוב להזכיר מה שהזכיר כבר
. עכ"ל. ולא הבנתי כוונתו, אם באמת אחר הוא אח נוסף או שהוא אחי הנ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 20, 2016 9:14 pm

ע"ע בדברי הגרי"ח סופר, הדר יעקב, ח"א סי' ז, וח"ד סי' ז.

אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' נובמבר 27, 2017 10:26 am

הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 27, 2017 10:43 am

יש במגלה עמוקות כמדומני (הובא בקהלת יעקב ערך 'נא') שהמלים "הצילני נא" יש בהם רמז להרבה צוררים, נבודנכצר, אחשורוש, נבוזראדן, ועוד.

ואם כן מתאים שגם המלים "מיד אחי" יהיה בהם רמז לאנשים פרטיים, אם כי אני מעולם לא שמעתי כזה דבר.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' נובמבר 27, 2017 10:53 am

תוספות השלם (גליס) שם.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי קראקובער » ב' נובמבר 27, 2017 10:56 am

אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' נובמבר 27, 2017 11:15 am

קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

כינוי דוקא בקורא לו שם, וזה לא שם, כמו שתגיד שסליחה הוא כינוי.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 27, 2017 1:13 pm

קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...


נראה שבתקופת התנ"ך לא חששו לכך (או שלא סברו כתוס'...).

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 27, 2017 1:32 pm

אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?


בתורה שלמה מביא מדרש, שזה היה ה'בלש' שעשו שלח אחרי יעקב לחרן.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' נובמבר 27, 2017 1:46 pm

כמדומני שהמקור נמצא ברוקח, גירסת הטאבלט משום מה לא עובדת עכשיו

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' נובמבר 27, 2017 1:57 pm

קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

אלא שלפני הווארט, היה לבנימין בן בשם "אֵחִי", וגם בגמרא (ברכות יד.) מוזכר 'אֵחִי תנא דבי ר' חייא'.

ירושלים
הודעות: 111
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי ירושלים » ב' נובמבר 27, 2017 3:15 pm

[quote="מיכאל1"]כמדומני שהמקור נמצא ברוקח

הכוונה בפירוש הרוקח על התורה (כמדומה הביאו הגריח"ס שליט"א בס' הדר יעקב)

ולכאורה מדוע לא נזכר בשמות בניו ממזריו של עשו בס"פ וישלח

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: היכן המקור ש-לעשו היה בן בשם 'אחי'

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 27, 2017 3:20 pm

איש גלילי כתב:
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...

אלא שלפני הווארט, היה לבנימין בן בשם "אֵחִי", וגם בגמרא (ברכות יד.) מוזכר 'אֵחִי תנא דבי ר' חייא'.


כבר כתבתי כן:
לייטנר כתב:
קראקובער כתב:
אריה הכהן כתב:הצליני נא מיד אחי מיד עשו. יש מי שאומר שהיה לו בן בשם 'אחי' שקיבל מאביו לפגוע ביעקב, מי אומר זאת?

לפי"ז אסור לכנות יהודי "אחי" כי אסור לקרוא על שם רשע...


נראה שבתקופת התנ"ך לא חששו לכך (או שלא סברו כתוס'...).

בכוונה לא ציינתי את שם בנו של בנימין, כדי שלא ייווצר פלפול שישלול את הא' הצרויה. השם 'אחי' מופיע פעמיים כשם אדם בדברי הימים.


נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' נובמבר 17, 2018 9:45 pm

הקפצה


עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'אָחִ֖י' - הבן של עֵשָׂ֑ו ו'אֵחִ֣י' הבן של בנימין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 16, 2020 9:30 am

לייטנר כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=418925#p418925

עושה חדשות כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30750#p322641

אוחדו


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים