קראקובער כתב:חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא
הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".
אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
viewtopic.php?t=28746#p319012
חיימשה כתב:קראקובער כתב:חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא
הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".
אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28746#p319012
הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
רק כתבתי שצע''ג שהרב שך שהתנגד אפילו לדף פסוקים בב''ק, לא התנגד לשוטנשטיין. והתירוץ של הואיל ואשתרי אשתרי ממש לא תופס כשמדובר בהרב שך. הוא מסתמא התוודע לשטיינזאלץ וארטסקול באותה הזדמנות ממש, וגם בלא''ה.
חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
סגי נהור כתב:חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.
קראקובער כתב:סגי נהור כתב:חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.
זה דווקא מאד מועיל לחובשי בית המדרש, לא הפירוש עצמו אבל כל מה שמסביב לשון/חייים/אישיים (חבל באמת שאחרים לא הלכו בעקבותיו) ובכל אופן לפני שוטנשטיין הרבה בעלי תשובה השתמשו בזה.
פרנקל תאומים כתב:חיימשה כתב:קראקובער כתב:חיימשה כתב:המערכה נגד שטיינזאלץ התנהלה כמבצע צבאי לכל דבר. לא כמו איזה התחממות של 'המעוררים'.
אדגיש שוב שאינני רואה שום צד זכות למחדלי שטיינזאלץ, הנושא הוא רק מה היה המניע, והפלא הגדול של הכשרת שוטנשטיין לעומת המחאה על הכנסת דף פסוקים בבבא קמא
הסיבה ששוטנשטיין הותר לבוא בקהל בגלל שזה קיבל כבר הכשר באנגלית באמריקה והואיל ואישתרי אישתרי והטענות על שטיינזלץ היו הרבה מעבר להכנסת דף פסוקים, הנה חלק המכתב:ומה כואב הלב לראות כבלע את הקודש מאחד התחכם בעצת היתר לכתוב פירוש לגמרא הנקרא: התלמוד המבואר והמנוקד, ולהכניס פנימה ביאורים שונים כאילו להקל על הלימוד של הגמרא. ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס כספר חוקים וכחכמת הגויים רח"ל (רחמנא ליצלן). ופשוט שבדרך זו יגרם ח"ו שכחת התורה ואל יטען מי שטוען שע"י זה יתמעטו הלומדים, כי מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ותדעו כי עד מלפני כמה שבועות לא ידעתי מכל זה, וכשראיתי כמה מחיבוריו דוגמת ספר דמויות מן המקרא, וכו', וכן חיבור התלמוד לכל, נזדעזעתי. ואומר אני בלב שלם, יש בהם דברי אפיקורסות וחילול כבוד התורה, ומעיז לדבר בזלזול נורא על האבות הקדושים התנאים והאמוראים אשר אין לנו כלל תפיסה בגודל מדרגתם והשגתם, וצר לי מאוד שאני צריך לזעוק, אבל לדעתי ספריו צריכים גניזה ואסור ללמוד ולעיין בהם ולהכניסם לבית המדרש והירא דבר ה' ישמור נפשו מלהחזיקם בביתו".
אפשר להתווכח עם זה אבל ברור שזה לא דומה לשוטנשטיין ומתיבתא אם כי התנגד גם לזה ובכלל הרב שך לא אחז שכולם צריכים ללמוד דווקא גמרא.
viewtopic.php?t=28746#p319012
הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
רק כתבתי שצע''ג שהרב שך שהתנגד אפילו לדף פסוקים בב''ק, לא התנגד לשוטנשטיין. והתירוץ של הואיל ואשתרי אשתרי ממש לא תופס כשמדובר בהרב שך. הוא מסתמא התוודע לשטיינזאלץ וארטסקול באותה הזדמנות ממש, וגם בלא''ה.
א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.
האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??
סגי נהור כתב:חיימשה כתב:הסיבות להתנגדות לשטיינזאלץ ברורות, והמליץ - עליו הראיה.
אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
רחמי הכנים על מי שמאמין באמת ובתמים שמניעי המלחמה היו ענייניים.
עזריאל ברגר כתב:אבל כבר הוחלט שאסור לדון בפורום על אנשים חיים, ואנחנו אלה פה היום כולנו חיים,
במחשבה שניה: הרי שטיינזלץ עדיין חי לאויוש"ט, אז מה ההיתר לדון עליו כאן בפורום?!
סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, אין בביתי גמרא שטיינזלץ משום מהדורה (גם לא שוטנשטיין), אלא בעוונותי רק ש"ס רגיל של עוז והדר. לצערי לא הבנת את כוונתי. הסברתי שהוא לא "שינה" את צורת הדף בגמרא של אף אחד, אלא הדפיס ספר משלו.
סגי נהור כתב:אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
קו ירוק כתב:ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).
פרשת_דרכים כתב:קו ירוק כתב:ואגב אספר שמג"ש אחד היה ניגש אצל הגרח"ק לשאול אותו שאלות על הדף, וגם הביא עמו את שטיינזלץ שעמו היה רגיל להכין שיעור, והגרח"ק אמר לו פעם תוך דחיפת הכרך שבו הראה לו את קושייתו: בריינגט א-גמרא.. וזה היה קודם הזמן שיצאו נגדו).
מבין השיטין, כמסל"ת, למדנו שכרכי שטיינזלץ היו נושרין מחיקם של אברכי בני ברק לפני תשמ"ט (ולא כפי שטענו כאן שהקמפיין החל בתשמ"ט כיון שלא שמעו בלתי עד אז).
זאב ערבות כתב:סוף סוף מצאתי את הכתבה שכתב הרה"ג פלדמן בtradition בשנת 91 (באנגלית) נגד הגמרא ב"מ ח"א של שטיינזלץ שתורגמה אז לאנגלית (ודבריו סותרים לחלוטין את הצהרותיו של שטיינזלץ בכתבה לעיל). הוא מציין שאינו מתייחס להאשמות שהוטחו נגד שטיינזלץ אלא אך ורק לדיון על טיב הספר. במאמר הוא מנתח את הגמרא בדף ט ע"ב ומסכם שיש שם כמות עצומה של אי דיוקים וקריאה לא נכונה של הגמרא, ושרוב ההערות אינן ענייניות, לא מובנות וסותרות. בנוסף הוא מציין שהפירוש שלו לא מקנה ללומד את הגשמעק של לימוד הגמרא. הוא מציין שהבעיה הזו לא רק במהדורה האנגלית אלא ששני שלישים מהבעיות נמצאות גם במהדורה העברית והועתקו לאנגלית ועקב זאת צריך לעשות בדיקה בקורתית מדוקדקת למהדורה העברית שתחשוף את כל הבעיות הרבות שבה ושעקב זאת התועלת שלה לתלמיד רציני מוטלת בספק.
הוא מוסיף בפתיחה שאכן שטיינזלץ פתח שער להרבה ללימוד הגמרא שהיה נעול בפניהם עד אז ושתהיה להם הערכה לגמרא אך השאלה החשובה היא האם הוא מהגמרא מן ספר פופלרי בצורה מופשטת כמו להבדיל קומיקס (קומיקס זו הוספה שלי לפי המשמעות בדבריו) והתוצאה היא שהעבודה שלו לא אמינה חוץ מהפשט הפשוט.
אחר הפתיחה הרב פלדמן מנתח את סוגיית הגמרא ומראה היכן הבעיות עם שטיינזלץ, ובסיום הוא כותב את הדברים החריפים הבאים:
תלמיד מתחיל (הרב פלדמן בשנות הששים היה ראש ישיבת אור שמח בירושלים) שמע את השיעור שדן בסוגיא מורכבת ושאל: איני מבין מדוע מדוע הרב מוטרד כ"כ מהבעיות בסוגיא, הלא למדתי שהגמרא לא הגיונית! מסתבר שאותו תלמיד שמע זאת מרב צעיר וחסר נסיון שלא ידע לענות על שאלות התלמידים ותמיד ענה נמשיך הלאה, אין הגיון בגמרא. מקרה זה הזכיר לרב פלדמן כשעבר על הגמרא הזו של שטיינזלץ וחשב איזו השפעה תהיה לגמרא על התלמיד המתחיל. והוא מביע את חששו שתלמיד נבון שמשתמש בגמרות שטיינזלץ כמורי הדרך שלו בלימוד יגיע למסקנה שאכן התלמוד אינו הגיוני והוא סתם ספר שולי מלא בעיות וסתירות, בקיצור הגמרא מחטיאה את המטרה ומציגה תמונה לא נכונה של הדברים (כדאי לראות את הלשון המקורית באנגלית).
קראקובער כתב:ר' זאב אתה גורם לי להוציא הכרכים של שטיינזלץ מהבית, אסור להשהות ספר שאינו מוגה...
זאב ערבות כתב:באתר וואלה פורסם לפני 7 שנים הראיון הזה עם רע"ש:
הרב שטיינזלץ: הרבנים החרדיים אינם מושלמים
רב שיח מארח השבוע את הרב עדין שטיינזלץ, מפרשני התלמוד המובילים בישראל, שמגיב לביקורת ולהחרמת ספריו על ידי רבנים מהזרם הליטאי: "בעולם זה נקרא פוליטיקה, והיא קשורה לפעמים לכל מיני שיקולים זרים"
הרב עדין שטיינזלץ הוא אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות, לרגל צאת ספרו, ה-74 במספר, "חיי עולם שיחות על פרשת השבוע" (בהוצאת "מגיד"). הרב שטיינזלץ נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית וקומוניסטית בירושלים, כנער צעיר, חזר שטיינזלץ בתשובה והחל ללמוד בישיבה של חב"ד; לצד לימודיו התורניים, למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים.
הרב שטיינזלץ הוא שילוב יוצא דופן של רב ומלומד בעל שם עולמי. הוא בעל תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות פלורידה, ברנדייס, ישיבה יוניברסיטי, בר אילן, ובן גוריון, ושימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל. במקביל לפעילותו החינוכית הענפה, הכוללת הקמת בית ספר, ישיבה ומרכז תורני בירושלים, המאוגדים תחת ארגון הגג "שפע", עמל הרב שטיינזלץ ב-40 השנים האחרונות על פרויקט הדגל שלו פירוש התלמוד. כמו כן, ב-1988 זכה בפרס ישראל למדעי היהדות.
מגזין "טיים" האמריקאי הגדיר אותך ב-1988 כ"אינטלקטואל של פעם במילניום". האם אתה סבור שעולם הישיבות החרדי של היום מסוגל להצמיח אינטלקטואלים?
"ב.......".
כמה רבנים חרדיים מהזרם הליטאי, בהם הרב אלישיב, החרימו את ספריך בעבר. חלקם אף דרשו לגנוז את הספרים בטענה שהתייחסת בזלזול לאבות האומה. ממה זה נבע, לדעתך?
"ח.................".
בין יתר עיסוקיך, אתה עומד גם בראש ה"סנהדרין", גוף רבני בעל אוריינטציה ימנית-קיצונית, מה לך ולזה?
"זה לא דבר רציני. עכשיו הקשר שלי לכך מאוד רופף, ויותר היסטורי. זה קרה בין השאר כי הגוף הזה התחיל להתעסק בפוליטיקה ימנית. הבעיה שלי היא לא עם פוליטיקה ימנית כמו עם פוליטיקה בכלל".
.
סגי נהור כתב:ר' זאב היקר, אין בביתי גמרא שטיינזלץ משום מהדורה (גם לא שוטנשטיין), אלא בעוונותי רק ש"ס רגיל של עוז והדר. לצערי לא הבנת את כוונתי. הסברתי שהוא לא "שינה" את צורת הדף בגמרא של אף אחד, אלא הדפיס ספר משלו.
מאיר סובל כתב: אם העילוי הגאון הזה הצטרף כחבר לסנהדרין, של עשרים ושלושה או של שבעים ואחד, ומכ"ש אם הוא נעמד ברוב ענוותנותו בראשו, ואני מניח שזה אמנם נגמר בקשר רופף והיסטורי אבל התחיל עם כובד ראש ואשליות דמיוניות משיחיות רציניות ביותר
חלמישצור כתב:סגי נהור כתב:אין שום "סיבות ברורות" לצאת בתותחים וטנקים נגד מי שהוציא ספר עזר מצויר, שלא מיועד ולא מועיל לחובשי בית המדרש.
יעקב אדלשטיין, התלמוד בפירוש עברי חדש - ראיון עם הרב שטיינזלץ, הצופה, כ"ד חשון תשכ"ו, עמ' 5
זאב ערבות כתב:נכנסתי לאתר אמזון והגמרא באנגלית של רנדום האוס מוצעת למכירה ב3600 דולר ל22 כרכים בלבד לכמה מסכתות בודדות, זה כל מה שעשו, ב"מ משתרע על פני 6 כרכים.
הנה מה שמובא שם באנגלית ואח"כ אחת מביקורות הקוראים עם סברא שהפסיקו את הפרויקט באנגלית בגלל לחץ רבנים חרדיים. אין לי סבלנות לתרגם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 484 אורחים