מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הגננות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' נובמבר 11, 2018 11:27 am

ב"ה נתעורר האשכול לתחי', וזו הזמדנות להציע שוב שאלתי:
כרמי שלי כתב:האם לוחות הברית עמדו בראש פסגת הר סיני כבציורים?

האם מצינו שמשרע"ה העמיד את הלוחות ל'תצוגה' בראש ההר? והרי גודל הלוחות הוא ששה טפחים על ששה טפחים והיאך זה ניתן להבחין למרחוק בהן ובכתבן?
נערך לאחרונה על ידי כרמי שלי ב א' נובמבר 11, 2018 6:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שמר » א' נובמבר 11, 2018 12:01 pm

ליל שבת פרשת תולדות בביתנו
אני: חמוד מה עשו הרשע עשה?
ילדי הקט שיחי': זרק אבנים על חתולות, ומקלות על כלבים.

??????

האם היה מתעלל בחיות? או שמא רק צד אותם?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 11, 2018 1:15 pm

אם היה מתעלל בנשים (כדברי רש"י בפ' תולדות עה"פ ויהי עשו בן ארבעים שנה), למה מופקע לומר שהתעלל בבע"ח?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 11, 2018 1:41 pm

דרומי כתב:אם היה מתעלל בנשים (כדברי רש"י בפ' תולדות עה"פ ויהי עשו בן ארבעים שנה), למה מופקע לומר שהתעלל בבע"ח?

בפשטות עינוי שם אין פירושו התעללות (כהתעללות בבע"ח).

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 11, 2018 1:51 pm

אלא כמ"ש בפ' וישלח לגבי דינה. ובכן...

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 11, 2018 1:52 pm

ובכן אין ללמוד מזה שהיה זורק אבנים על חתולות.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שמר » א' נובמבר 11, 2018 3:54 pm

סגי נהור כתב:
דרומי כתב:אם היה מתעלל בנשים (כדברי רש"י בפ' תולדות עה"פ ויהי עשו בן ארבעים שנה), למה מופקע לומר שהתעלל בבע"ח?

בפשטות עינוי שם אין פירושו התעללות (כהתעללות בבע"ח).

בפשטות עינוי שם היינו שצד נשים תחת בעליהן - וזהו עצם העינוי ולא המעשה עצמו.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אישצפת » א' נובמבר 11, 2018 4:12 pm

ליל שבת פרשת תולדות בביתנו
אני: חמוד מה עשו הרשע עשה?
ילדי הקט שיחי': זרק אבנים על חתולות, ומקלות על כלבים.
??????

בציור של יוני גרנשטיין

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' נובמבר 12, 2018 12:25 am

כרמי שלי כתב:ב"ה נתעורר האשכול לתחי', וזו הזמדנות להציע שוב שאלתי:
כרמי שלי כתב:האם לוחות הברית עמדו בראש פסגת הר סיני כבציורים?

האם מצינו שמשרע"ה העמיד את הלוחות ל'תצוגה' בראש ההר? והרי גודל הלוחות הוא ששה טפחים על ששה טפחים והיאך זה ניתן להבחין למרחוק בהן ובכתבן?

האירני ח"א אשר לוחות האבן כלל לא נמצאו במעמד הר סיני! אלא נִתנו לאחר ארבעים יום, כמפורש בכתוב.

והנה לנו פירכא עצומה על מסורתן של גננות...

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' נובמבר 13, 2018 2:54 pm

נהר שלום כתב:האם כתוב היכן שהוא שעשו היה גינג'י או גם זה ממסורת הגננות?

דנו על כך לעיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 22, 2018 8:56 pm

חנוכיה עגולה - פסולה.
נגד הרמ"א תרעא,ד (וכפי שכתבו במפורש באתר http://din.org.il/2017/12/01/חנוכיה-עגולה/ ).

ברי ושמא
הודעות: 3
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 4:25 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ברי ושמא » ב' דצמבר 10, 2018 3:03 pm

בעיקר הענין ידוע דעת הרב ולבה על לימוד בריאת העולם ותגובת הרב שך ואכמל.
אם נצא מנקודת הנחה שעיקר סיפורי הגנים לפולקלור בעלמא כל הדיון עד עכשיו מיותר כגון הלוחות בהר או השיניים של עשיו.
ברם שונה הדבר לגבי אמונות תפלות כגון כוסו של אליהו או שן מתחת לכרית.
ולה' הישועה..

אש משמים
הודעות: 2495
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: הלכות הגננות

הודעהעל ידי אש משמים » ה' דצמבר 13, 2018 10:37 pm

ילד כבן חמש חזר לביתו והודיע כי הקישקוש מ עט שעל ידו חוצץ בנטילת ידים וצריך להסיר החציצה קודם לנטילה כי כך שמע בגן.
הצבע אין בו ממש והוא 'חזותא בעלמא'. הילד אינו מקפיד בזה. נטילת ידים היא דרבנן. נטילת כל היד היא חומרא (בפשטות). וצ"ע.

פי האתון
הודעות: 756
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פי האתון » ה' יוני 13, 2019 1:33 pm

שיר ממסורת הגננת.

מה לא נכון בשיר הזה???


עם ישראל יצאו ממצרים
ואז היו עדיין טמאים
ולכלה היא התורה היו מחכים
התחילו בני ישראל הקדושים
להתקדש ולהיות טהורים
ספרו ומנו 49 יום

כך אנו סופרים ומונים
ולמתן תורה מתקדשים
שבעה שבועות
היום החמישים הוא יום
חג השבועות

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 13, 2019 6:10 pm

פי האתון כתב:שיר ממסורת הגננת.

מה לא נכון בשיר הזה???


עם ישראל יצאו ממצרים
ואז היו עדיין טמאים
ולכלה היא התורה היו מחכים
התחילו בני ישראל הקדושים
להתקדש ולהיות טהורים
ספרו ומנו 49 יום

כך אנו סופרים ומונים
ולמתן תורה מתקדשים
שבעה שבועות
היום החמישים הוא יום
חג השבועות

מחלוקת תנאים, אם התורה ניתנה ביום ה50 לספירה או ביום ה51 (איכא למ"ד שיצאו ממצרים בע"ש, ואיכא למ"ד חמישי בשבת), והדעה הנפוצה כלישנא בתרא, שעפ"ז חוגגים את "שבת הגדול".

פי האתון
הודעות: 756
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פי האתון » ו' יוני 14, 2019 12:21 pm

עזריאל ברגר כתב:
פי האתון כתב:שיר ממסורת הגננת.

מה לא נכון בשיר הזה???


עם ישראל יצאו ממצרים
ואז היו עדיין טמאים
ולכלה היא התורה היו מחכים
התחילו בני ישראל הקדושים
להתקדש ולהיות טהורים
ספרו ומנו 49 יום

כך אנו סופרים ומונים
ולמתן תורה מתקדשים
שבעה שבועות
היום החמישים הוא יום
חג השבועות

מחלוקת תנאים, אם התורה ניתנה ביום ה50 לספירה או ביום ה51 (איכא למ"ד שיצאו ממצרים בע"ש, ואיכא למ"ד חמישי בשבת), והדעה הנפוצה כלישנא בתרא, שעפ"ז חוגגים את "שבת הגדול".


א. למיטב זכרוני לפי סוגיא דשבת פז - פח לכו"ע ניתנה תורה ביום 51 רק שנחלקו אם 29 מאייר ושבעה מסיון, או 30 מאייר וששה מסיון...
ואם שגיתי העמידני על טעותי

ב. כשיצאו בני ישראל ממצרים לא ספרו את העומר מסיבה פשוטה שלא היה אז קרבן עומר (ובפשטות לא היה שום ספירה אז, רק 'התכוננו לקבלת התורה') ולכן הלשון ספרו ומנו וכו' אינה נכונה...

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 14, 2019 12:43 pm

א. שבת פח,א, בראש העמוד.
ב. ראיתי שמציינים בזה לעיטור (עשרת הדברות הלכות מצה ומרור בסופו - הובא בשו"ת הרשב"א ח"ג סרפ"ד). ר"ן סוף פסחים.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 14, 2019 3:36 pm

באיזה יום היה מתן תורה
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=449736#p449736

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 14, 2019 4:32 pm

מעט דבש כתב:באיזה יום היה מתן תורה
viewtopic.php?p=449736#p449736

ברוך שכיוונתי לדברי עצמי...

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 14, 2019 4:40 pm

התכוונתי לציין לכל האשכול שם (וכגון למגן אברהם או"ח תצד, א שהובא שם).

פי האתון
הודעות: 756
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי פי האתון » א' יוני 16, 2019 2:17 pm

עזריאל ברגר כתב:א. שבת פח,א, בראש העמוד.
ב. ראיתי שמציינים בזה לעיטור (עשרת הדברות הלכות מצה ומרור בסופו - הובא בשו"ת הרשב"א ח"ג סרפ"ד). ר"ן סוף פסחים.


יש"כ.
א. מצורף סיכום הדעות שמצאתי באיזו טבלה.

סיכום 1.jpg
סיכום 1.jpg (210.16 KiB) נצפה 11308 פעמים

ב. אכן כך כתוב בראשונים (וכן הוא בכל בו סימן נה)
וזה לשון העיטור:
והכי איתא בהגדה בשעה שאמר להן משה רבינו ע"ה תעבדון את האלהים על ההר הזה. א"ל ישראל משה רבינו אימתי זו א"ל לסוף חמשים יום והיו מונין כ"א וא' לעצמו מכאן קבעו חכמים לספור העומר בזה"ז שהרי עכשיו אין אנו מביאין לא קרבן ולא עומר אלא שאנו מחשבין יום לס"ת כמו שישראל מנו באותה שעה וסמך סופרים הוא.

לסיכום: במקרה הזה אכן צודקת הגננת...
א. אכן בני ישראל ספרו ומנו (כ"א לעצמו).
ב. ספרו 49 או 50 יום...

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' יוני 16, 2019 9:06 pm

הר"ן שילהי פסחים מביא גם כעין זה
ובהגדה גם כן אמרו בשעה שאמר להם משה תעבדון את האלקים על ההר הזה, אמרו לו ישראל משה רבינו אימתי עבודה זו, אמר להם לסוף חמשים יום והיו מונין כל אחד לעצמו".

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 16, 2019 9:20 pm

א"כ לכאורה צדקה הגננת, דאף להדעה שהוסיף משה יום א' מדעתו - לכאורה ספרו רק מ"ט יום ("לסוף נ' יום").

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 16, 2019 10:50 pm

לבי במערב כתב:א"כ לכאורה צדקה הגננת, דאף להדעה שהוסיף משה יום א' מדעתו - לכאורה ספרו רק מ"ט יום ("לסוף נ' יום").

כפי שהזכרתי לעיל, ג מחלוקות בדבר:
לפי הסדר עולם - מתן תורה היה ביום החמישים.
לפי רבי יוסי (שמחמירים כמותו לגבי ה"ט) - משה הוסיף יום אחד מדעתו, ואז מתאים כדבריך.
אבל לרבנן (דקיי"ל כוותייהו לגבי שבת הגדול, וע"פ מה שפסק הרמב"ם בהלכות שאר אבות הטומאות, וכ"כ בשו"ע הרב במפורש בהלכות שבועות) - מלכתחילה היתה אמורה התורה להינתן ביום בו ניתנה שהוא ו סיון, 51 יום לספירה, 52 יום ליציאת מצרים.

טרקטור
הודעות: 51
הצטרף: ו' יוני 09, 2017 11:56 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי טרקטור » ש' אוקטובר 12, 2019 10:00 pm

בענייני השעה
האם יש קשר בין מאמר התנא יהודה בן תימא הוי עז כנמר וכו', לחג הסוכות?
כמדומה שאין גננת אחת בעולם שלא ביצעה עם הילדות קישוט סוכה על המאמר הנ"ל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 12, 2019 10:14 pm

טרקטור כתב:בענייני השעה
האם יש קשר בין מאמר התנא יהודה בן תימא הוי עז כנמר וכו', לחג הסוכות?
כמדומה שאין גננת אחת בעולם שלא ביצעה עם הילדות קישוט סוכה על המאמר הנ"ל.

יש חובה לקשט דווקא בדברים שקשורים לחג?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' אוקטובר 12, 2019 10:30 pm

זה מאמר קליט עם מסר אפקטיבי והרבה המחשה צבעונית, טבעי לחלוטין שיקשט מסדרונות בתי ספר וסוכות.

גם והיו עיניך רואות את מוריך לא קשור ממש לסוכות, וגם לא ארץ חטה ושעורה.
אבל אלה רעיונות שקלים להגשה והמחשה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אוקטובר 12, 2019 10:38 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
טרקטור כתב:בענייני השעה
האם יש קשר בין מאמר התנא יהודה בן תימא הוי עז כנמר וכו', לחג הסוכות?
כמדומה שאין גננת אחת בעולם שלא ביצעה עם הילדות קישוט סוכה על המאמר הנ"ל.

יש חובה לקשט דווקא בדברים שקשורים לחג?

אולי זה לחזק את היושן בסוכה שיהיה עז נמר אפילו שלפעמים לא נרדם כ"כ טוב.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ש' אוקטובר 12, 2019 11:24 pm

אבני גזית כתב:גם והיו עיניך רואות את מוריך לא קשור ממש לסוכות, וגם לא ארץ חטה ושעורה.

ארץ חיטה ושעורה קשור ביותר.
זה חג האסיף, ולמי שזה לא מספיק לו, הקישוטים שמוזכרים בתלמוד הם: עטרות שבלים, פרכילי ענבים ורמונים.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 12, 2019 11:31 pm

יושב ירושלים כתב:
אבני גזית כתב:גם והיו עיניך רואות את מוריך לא קשור ממש לסוכות, וגם לא ארץ חטה ושעורה.

ארץ חיטה ושעורה קשור ביותר.
זה חג האסיף, ולמי שזה לא מספיק לו, הקישוטים שמוזכרים בתלמוד הם: עטרות שבלים, פרכילי ענבים ורמונים.

וגם קרמים וסדינין המצויירין אגוזים אפרסקין שקדים וכו', בקיצור כל מה שיפה ומרחיב הדעת.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ש' אוקטובר 12, 2019 11:34 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
יושב ירושלים כתב:
אבני גזית כתב:גם והיו עיניך רואות את מוריך לא קשור ממש לסוכות, וגם לא ארץ חטה ושעורה.

ארץ חיטה ושעורה קשור ביותר.
זה חג האסיף, ולמי שזה לא מספיק לו, הקישוטים שמוזכרים בתלמוד הם: עטרות שבלים, פרכילי ענבים ורמונים.

וגם קרמים וסדינין המצויירין אגוזים אפרסקין שקדים וכו', בקיצור כל מה שיפה ומרחיב הדעת.

אתה באמת חושב שאנשים היו מקשטים את הבית שלהם בפרכילי ענבים?
אני מסכים שמדובר שם גם על נוי סתם, אבל לענ"ד קשה להתעלם מהקשר של תליית פירות לחג האסיף [אגוזים וכו' גם קשורים לענין כמובן].

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 12, 2019 11:41 pm

יושב ירושלים כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
יושב ירושלים כתב:
אבני גזית כתב:גם והיו עיניך רואות את מוריך לא קשור ממש לסוכות, וגם לא ארץ חטה ושעורה.

ארץ חיטה ושעורה קשור ביותר.
זה חג האסיף, ולמי שזה לא מספיק לו, הקישוטים שמוזכרים בתלמוד הם: עטרות שבלים, פרכילי ענבים ורמונים.

וגם קרמים וסדינין המצויירין אגוזים אפרסקין שקדים וכו', בקיצור כל מה שיפה ומרחיב הדעת.

אתה באמת חושב שאנשים היו מקשטים את הבית שלהם בפרכילי ענבים?
אני מסכים שמדובר שם גם על נוי סתם, אבל לענ"ד קשה להתעלם מהקשר של תליית פירות לחג האסיף [אגוזים וכו' גם קשורים לענין כמובן].

אני לא שולל את הרעיון בהחלט, אבל הראיה הינה קלושה מאד, הברייתא שם עוסקת בדין להסתפק מנוי סוכה, ולכן מזכירה פירות יינות שמנים וסלתות, כדי לומר שאסור להסתפק מנויה כיון שהוקצה למצווה.
אלא שאתה הצעת שנקטו דווקא שבעת המינים מפני היחס לאסיף של א"י שיש בו שבח יתר בז' מינים, וע"ז הבאתי שלא נקבע בזה דבר מיוחד בהכרח.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 12, 2019 12:47 am

הגננת תחי' חדשה, שיעקב הלך לחרן אחרי שהיה בבית אל קפצה לו הדרך לחרן בשביל השידוך, כמדומה שלקבלת חז''ל בחולין זה היה הפוך.

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' דצמבר 12, 2019 3:26 am

שייף נפיק כתב:הגננת תחי' חדשה, שיעקב הלך לחרן אחרי שהיה בבית אל קפצה לו הדרך לחרן בשביל השידוך, כמדומה שלקבלת חז''ל בחולין זה היה הפוך.


אם הבנתי נכון, כמדומני שהרמב"ן( בראשית כל, יז) סובר כמו הגננת, או תסביר יותר טוב מה האמת ובמה טעה הגננת.

גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' דצמבר 26, 2019 1:54 am

בספר שלום לך אורחת מאת רבקה אליצור, מסופר שהפך שמן שממנו הדליקו נרות בחנוכה לא מצאו בבית המקדש, אלא ילד קטן הביא עמו בקבוק שמן בכיס, האם ידוע מי המציא את הסיפור הנ"ל?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' דצמבר 26, 2019 9:38 am

גם זו לטובה כתב:בספר שלום לך אורחת מאת רבקה אליצור, מסופר שהפך שמן שממנו הדליקו נרות בחנוכה לא מצאו בבית המקדש, אלא ילד קטן הביא עמו בקבוק שמן בכיס, האם ידוע מי המציא את הסיפור הנ"ל?

אתה בעצמך כתבת את השם

אבימן
הודעות: 16
הצטרף: ב' אוקטובר 08, 2018 2:09 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אבימן » א' דצמבר 29, 2019 9:54 am

עוד ממסורת (המצאות) הגננות
כשאברהם חזר מהעקידה ראה שהסתלקו שלשת הסימנים מעל האהל וכך ידע ששרה מתה....

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' דצמבר 29, 2019 11:02 am

אבימן כתב:עוד ממסורת (המצאות) הגננות
כשאברהם חזר מהעקידה ראה שהסתלקו שלשת הסימנים מעל האהל וכך ידע ששרה מתה....

ח"ו אינני מתכוין חלילה לסייע לגננות רח"ל.
אבל נעשה חשבון פשוט, חז"ל אומרים שהיו ג' סימנים שנסתלקו בפטירת שרה וחזרו בנישואי רבקה, ואם שרה נסתלקה כשהיה אברהם בהר המוריה א"כ ככה"נ הוא לא ראה את הסימנים כשחזר לביתו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ינואר 05, 2020 2:33 pm

שמר כתב:
מעט דבש כתב:בענין סרח בת אשר - לגופו של ענין:

רש"י שמואל ב פרק כ פסוק יט
אנכי שלומי אמוני ישראל - אני מבני העיר ששלמים ונאמנים לישראל ולמלך ומדרש אגדה סרח בת אשר היתה אני השלמתי נאמן לנאמן ע"י נגלה ארונו של יוסף למשה אני הגדתי ליעקב כי יוסף חי:


הכינור הוזכר בספר הישר פרק יד.

וראה עוד:
viewtopic.php?p=253430#p253430

יש"כ על המקור מספר הישר.
על עצם סיפורה של סרח ליעקב אודות יוסף לא היה נושא.
כעת נשאר לברר אם ההמשך יש לו שני בנים וכו' בר מקור הוא.
אגב, היא ניגנה בכינור ובמקביל שרה, או דילמא עצם הנגינה הרגיעה את יעקב ומימלא היה מוכן לקבל הבשורה, דלפי צד א' יל"ע הא קול באישה ערווה (ואפי' נכדתו ממש לא היתה לת"א).

לכאורה היא ניגנה ואמרה את הדברים ובאמירה בעלמא אין קול באשה ערוה.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גימפעל » ה' ינואר 09, 2020 11:29 pm

בגליון 'נחלת צבי' יש דיון על מקור שילדים שיחקו עם סביבון כדי להטעות את היוונים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 444 אורחים