הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 13, 2018 2:22 am
כיון שכבר עלה כעת, אעלה כאן ציוני דרך בימי חייו כפי שעלתה בידי עד כה [וחשוב לציין ולהבהיר, כי הנתונים יכולים להשתנות, כי לא כל דבר נחקר כל צרכו עדיין, אבל במצבו העכשווי זה מה שעלתה במצודתי. וכן השמטתי כאן הרבה מקורות מטעמים מובנים].
ציוני דרך בימי חייו של הרב מהרש"א אלפאנדארי נ"ע הנודע בשם 'הסבא קדישא'
תקפא (1821) – שנת לידתו (עדות ר"י נסים. ובמסעות ירושלים הקדים לידתו לשנות תק"ע-תקפ"א).
תר-א (1840-1) –עסק בקושטא בענין עלילת דם הנודע בעיר דמשק בשנת ת"ר (לפי עדותו המובא ב'מסעות ירושלים', וכן הריא"ז מרגליות ברשימותיו מעתיק ממכתב בעל מנחת אלעזר שא"ל בשם הסב"ק).
תרד (1844) – בהיותו בן כ"ג שנה נשא אשה (לפי עדות ר"י נסים הנזכר. ולפי ספר מסעות ירושלים נשא אשה בהיותו בן טו"ב - ח"י).
תריז (1857) – קודם שנה זו התכתב במו"מ בהלכה עם הר"י חאסון.
תרכד (1864) – מוזכר כסגן רב ברשימות ממשלתיות.
תרכז-ח (1867-68) – גר בקושטא וכתב שם תשובה (ראה שו"ת מהרש"א או"ח סימן יא ובמש"כ הר"י נסים בסופו).
תרלב (1872) – מוזכר ברשימות ממשלתיות כרב, כנ"ל. וכן נזכר במכ"ע 'החבצלת' בגליון כ"ז תשרי בעיר קושטא ברשימת תמיכה לארה"ק באיזור ארנאט-קוי.
תרלג (1873) - מוזכר ברשימות ממשלתיות כרב כנ"ל, וכבר מוזכר לבד.
תרלו (1876) - כנ"ל, וכן קיבל באותו שנה תואר מאג'יד 4 מאת הסולטאן.
תרמא (1881) – גר בעיר קושטא (ראה שו"ת הסבא קדישא ח"א, סימן כ).
תרמז (1887) – גר בעיר קושטא – (ראה מאסף 'תורה מציון' שנה א חוברת ב וד'. שו"ת הסבא קדישא ח"ג, סימן לא).
תרמח (1888) – במכ"ע 'הצפירה' בגליון יד אב, נזכר ברשימת רבני קושטא, באיזור ארנאט-קוי. בשנה זו נתקבל הפורמאן מאת הסולטאן אודות רבנותו בעיר דמשק (אינצק' יודאיקה).
תרנד (1894) – בחדש שבט נראה שעדיין גר בקושטא (ראה במאסף 'מן הגנזים' ח"ה, מכתב ב של ר' אברהם לוי).
תרנה (1895) - רשום ברשימות ממשלתיות כחכם באשי בעיר דמשק (וכן נראה לכאורה מתשובה אחת בכתיבת ידו שיש שם חותמת וכנראה כתוב שם תרנ"ה).
תרנו (1896) - קיבל תואר כבוד מהמלך בהיותו חכם באשי של דמשק (ראה מכ"ע באותה שנה). וכן בשו"ת הסבא קדישא (ח"א, סימן כט) יש תשובה שכתב באותה שנה בדמשק.
תרנז (1897) - רשום ברשימות הממשלה כחכם באשי בעיר דמשק.
תרנח (1898) - חכם באשי בעיר דמשק (ראה תשובת בעל פני יצחק הנדפס בסוף שו"ת הסבא קדישא ח"ג שנכתבה בחדש אלול).
תרנט (1899) - ביקר בעיר צפת, ומטרת ביקורו היה לתווך שלום בדבר הסכסוכים בעדת הספרדים בעניני התמיכה הכספית (ראה 'חבצלת' גליון י"ז כסלו).
תרס (1900) – בחדש תשרי נדפס ממנו מכתב שכתב בעיר דמשק (ראה 'מן הגנזים' ח"ו מכתב אלקלעי).
תרסב (1902) - רשום ברשימות ממשלתיות כחכם באשי בעיר דמשק.
תרסד (1904) – עדיין בעיר דמשק (ראה ספר 'יצב גבולות').
תרסה (1905) - רשום ברשימות ממשלתיות כחכם באשי בעיר דמשק.
תרסח (1908) – שהה בעיר חברון בחדש אלול, במטרה לעבור לגור שם. ואז נתבקש מרבני צפת שיבוא לכהן פאר אצלם כראש הרבנים (ראה מכתבם הנדפס בראש שו"ת הסבא קדישא, ומציינים שם שכבר ביקשוהו כמה פעמים לכך). למעשה לא אסתייעא מילתא וחזר לעיר דמשק.
תרסט (1909) – ביקר בעיר קושטא (ראה שו"ת ירך יעקב, סימן יז). בחדש אדר שהה עדיין בעיר דמשק ואח"כ עלה לארה"ק. בדרך עבר את העיר ביירות (ושם כתב את תשובתו הארוכה אודות שמיטה בזה"ז). וגר קודם בעיר חיפה לתקופה קצרה (ראה שו"ת הסבא קדישא ח"א, סימן טו).
תרעא (1911) – בחדש סיון קיבל כתב מינוי לראש הרבנים בעיר צפת (ראה כתב הרבנות המודפס בכמה מקומות). ובחדש אלול עבר לגור בפועל בעיר צפת (ראה מכ"ע באותו תקופה). ונתקבל כראש כוללות עדת הספרדים בעיר צפת לקבל התמיכות מחוץ לארץ (שם).
תערב (1912) – יום ח"י סיון מכתבו כראש הרבנים צפת (ראה 'מן הגנזים' ח"ג, מכתב אשכנזי).
תרעז-עח (1917-1918) - מוזכר ברשימות הממשלה כחכם באשי בעיר צפת.
תרעט (1919) – שהה בצפת (ראה שו"ת הסב"ק ח"א, סימן לב). בסוף השנה שהה בעיר טבריא (שם ח"ג, סימן לו).
תרפא (1921) – בחדש אדר שהה בטבריא ואז עבר לשהות בירושלים - צרכי רפואה.
תרפב (1922) – בחדש חשון שהה לכאורה בעיר ירושלים (ראה 'מן הגנזים' ג, מכתב לויטין). באותו שנה התחילו להדפיס כתביו, אבל הפסיקו באמצע ונגנזו הגליונות, ולא המשיכו להדפיס עד אחר פטירתו (ראה צילום גליון אחד בסוף ספר 'אדעתא דרבנן').
תרפג (1923) – שהה בירושלים וטבריא לצרכי רפואה (ראה שו"ת ס"ק ח"א סימן כא), ואז חזר לעיר צפת.
תרפה (1925) – ערב שבועות חתם בצפת (ראה שו"ת הסב"ק ח"א, סימן ו). בט"ו אלול חזר לשהות בעיר טבריא ואח"כ עבר לשהות בירושלים.
תרפו (1926) – ביום ד' שבט יש מכתב אודות המשך הדפסת כתביו (ראה 'בין הגנזים', מכתב זאלץ). ביום בדר"ח אייר היה בירושלים (ראה 'מן הגנזים' ג, מכתב אדרעי) והיה חולה אז. ביום כ"ח אלול עדיין היה בי"ם ודיברו על האפשרות שיחזור לעיר צפת (ראה שם מכתב זלץ ב).
תרפז (1927) – בחדש אדר הראשון שהה בירושלים (מן הגנזים ו, אגרת סאבאן מקושטא). בחדש אייר עדיין בירושלים (שו"ת הסב"ק ח"א, סימן ד). וראה מכתבו הנדפס בספר 'אמת לדוד' אודות מקום מגורים בירושלים (חסר תאריך).
תרפח (1928) – ביום י"ט סיון היה בירושלים (ראה שו"ת הסב"ק סימן ה תשובה למונקאטש). ביום כ' מנ"א גם שהה בירושלים (ראה שם ח"ג, סימן יח), ומאז כבר נשאר לגור בירושלים.
תרץ (1930) – ביום ו' ויחי גר בירושלים (ראה שו"ת הסב"ק ח"ב, סימן י). בחצי חדש אייר ביקר אצלו הה"ק בעל מנחת אלעזר ממונקאטש במסעו המפורסם. ביום כ"ב אייר נסתלק הסבא קדישא לח"ה.
וכן יש עוד הרבה תעודות ורשימות שצריך לעבור עליהם אודות כהונתו בדמשק ומלחמתו עם האלייענס וכי"ח שם וכו'.
לסיום ארשום על פי רוב אני מנסה לגבות הכל ברשימות ממשלתיות, מכ"ע, מכתבים וכדומה. לע"ע הבאתי גם שמועות עם מקורם בלי ביסוס היסטורי.
ונשמח לשמוע הערות הקוראים. תודה.