חוקרנוביץ כתב:מתפעל כתב:החזון איש מביא בשם הס"ק מהרש"א אלפאנדרי?
מעניין היה למצוא את זה בדגלנו.
חזק ביותר ממקור מוסמך?
אני שמעתי את זה ממקור אחר בשם ר' יוסף דינקליס
כמדומני שהרב דינר מביא את זה בשמו
חוקרנוביץ כתב:מתפעל כתב:החזון איש מביא בשם הס"ק מהרש"א אלפאנדרי?
מעניין היה למצוא את זה בדגלנו.
חזק ביותר ממקור מוסמך?
מתפעל כתב:מה שנכון,
מה שהבאת מהספר 'קרבני לחמי', מי זה בעל המחבר?
יש באוצר קרבני לחמי של ר' שלמה אלכסנדר פישר, זה הספר הזה?
כי החיפוש שם לא עובד , אולי בגלל הכתב רש"י, אני מנסה למצוא את זה בפנים.
תודה מראש
קאצ'קלה כתב:לפני חמש שנים כתבתי מאמר על אריכות ימיו של רש"א אלפאנדארי. ולפי שעדיין לא פירסמתיו עד כה, החלטתי לצרפו לכאן.
ברור שיש מה להוסיף מתוך מקורות שונים, אבל כעת אין הפנאי מספיק לעדכן את המאמר.
קאצ'קלה כתב:לפני חמש שנים כתבתי מאמר על אריכות ימיו של רש"א אלפאנדארי. ולפי שעדיין לא פירסמתיו עד כה, החלטתי לצרפו לכאן.
ברור שיש מה להוסיף מתוך מקורות שונים, אבל כעת אין הפנאי מספיק לעדכן את המאמר.
שיף כתב:בקרו טלה כתב:שאר רוח כתב:על הרב ש"ך נטען שנפטר כבן 110-107, אך לפי מסמך שנמצא נולד בטבת תרנ"ח ולכן נפטר בגיל 104.
איני יודע על איזה מסמך מדובר, עכ"פ זוהי מחלוקת ישנה בין המודיע שמסתמך על השמועה שנולד בער"ח שבט תרנ"ח שבו נפטר המהרי"ל דסקין, ויתד נאמן.
בספר מרן הרב שך של אשר ברגמן בעמ' 20 יש צילום מסמך מארכיון המחוז על לידתו ושם ציינו את התאריך י"ט טבת תרנ"ח [אם כי גם ע"ז אולי אפשר להתוכח] ועיין שם
וונדרבר כתב: תאשור הוא "שם עט" של ר"י בוקסבוים.
דוד נ.א. כתב:בקרו טלה כתב:שאר רוח כתב:על הרב ש"ך נטען שנפטר כבן 110-107, אך לפי מסמך שנמצא נולד בטבת תרנ"ח ולכן נפטר בגיל 104.
איני יודע על איזה מסמך מדובר, עכ"פ זוהי מחלוקת ישנה בין המודיע שמסתמך על השמועה שנולד בער"ח שבט תרנ"ח שבו נפטר המהרי"ל דסקין, ויתד נאמן.
בספר מרן הרב שך של אשר ברגמן בעמ' 20 יש צילום מסמך מארכיון המחוז על לידתו ושם ציינו את התאריך י"ט טבת תרנ"ח [אם כי גם ע"ז אולי אפשר להתוכח] ועיין שם
הוד_והדר כתב:מענין לענין סיפר לי הרב אליעזר משה פישר רבה של שכונת כנסת, שהיה אצלם מאביהם ספר מסעות ירושלים עם הרבה הגהות מאביהם על הגליונות, ולא ידוע לי כהיום היכן הוא ואולי נאבדה כשברחו מעיר העתיקה בעת קום המדינה
ישבב הסופר כתב:מפי הג"ר ישראל צבי ברוידא שליט"א מניו יורק (ומלפנים במנשסטר) שמעתי, ששמע שאיש אחד ושמו הופמן (אם אינני טועה) שהיה גר במנשסטר, ובצעירותו היה מוכר ספרים. שנזדמן לו להיות אצל הסבא אלפנדרי זיע"א(בערוב ימיו, כמובן) והציע לפניו את קטלוג הספרים ושאלו אם חפץ לקנות איזה ספרים שמופיעים ברשימה, וכן עשה הרשא"א אלפנדרי. בין הספרים שהצביע עליהם הסב"ק, היה הספר 'דרשות חתם סופר'. ושאלו הרב הופמן מדוע בחר בדרשות חת"ס מכל עץ הגן, וענה לו הריש"א שקיבל על עצמו לכתוב הגהות על כל ספרי בני דורו! ושאלו הרב הופמן היתכן שלא יצא לו לרכוש ספר דרשות חת"ס עד הלום?! וענה לו הרב אלפנדרי "ודאי קניתי כבר, רק בעותק שיש לי כבר מלאתי הגליונות בהערות"...
מתפעל כתב:יישר כח,
הרב פישר הנ"ל היה תלמיד הכתב סופר זי"ע. נלב"ע תרצ"ב, אמנם הסיפור היפה הזה הוא מבנו ר' שמעיה שהו"ל את ספרו של אביו, והוא עלה ארצה ושמע מהרב אלפאנדרי זצ"ל.
הוד_והדר כתב:בעיתון גראָדנער מאָמענט עקספרעס, יום חמישי, אוגוסט 08, 1929
מביא שיחה בין המנחת אלעזר לגיסו האדמו"ר מראדזמין, שבה מייחס להמנח"א שאמר שהסב"ק בן 117 שנה [כמה שאפשר לסמוך על עיתונים].
הוד_והדר כתב:בעיתון גראָדנער מאָמענט עקספרעס, יום חמישי, אוגוסט 08, 1929
מביא שיחה בין המנחת אלעזר לגיסו האדמו"ר מראדזמין, שבה מייחס להמנח"א שאמר שהסב"ק בן 117 שנה [כמה שאפשר לסמוך על עיתונים].
ברוז כתב:הם לא דיברו על הרב אלפנדרי , רק על חכם תימני בשם רבי לוי מרדכי פאלווי, ועליו נאמר שהוא בן 117.
ברוז כתב:הוד_והדר כתב:בעיתון גראָדנער מאָמענט עקספרעס, יום חמישי, אוגוסט 08, 1929
מביא שיחה בין המנחת אלעזר לגיסו האדמו"ר מראדזמין, שבה מייחס להמנח"א שאמר שהסב"ק בן 117 שנה [כמה שאפשר לסמוך על עיתונים].
להלן העיתון עם התמליל המרתק של שיחת הני תרי אריותא הגאוה"ק זי"ע.
הם לא דיברו על הרב אלפנדרי , רק על חכם תימני בשם רבי לוי מרדכי פאלווי, ועליו נאמר שהוא בן 117.
נראה שתיאור המפגש די אמין.
שווה קריאה...
מקדש מלך כתב:פעם בדקתי את הנושא (בהקשר לסיפור ההזוי שהוא התארח אצל החתם סופר בסוכות בפרשבורג, והוא וכל המסובים ראו את האושפיזין), והסתבר לי בשעתו שככל הנראה חי כ101 שנה ולא יותר.
אגב, בכל הקבצים כשמזכירים אותו, כותבים ש'התכתב עם רעק"א', זה נראה שכולם מעתיקים אחד מהשני ואין לזה שום מקור (וגם לא הגיוני). האם מישהו יודע? כעת ראיתי באשכול איזה מקור מספר משוש דור ודור. אני לא רואה את באוצר החכמה. האם מישהו יודע במה מדובר?
הוד_והדר כתב:מקדש מלך כתב:פעם בדקתי את הנושא (בהקשר לסיפור ההזוי שהוא התארח אצל החתם סופר בסוכות בפרשבורג, והוא וכל המסובים ראו את האושפיזין), והסתבר לי בשעתו שככל הנראה חי כ101 שנה ולא יותר.
אגב, בכל הקבצים כשמזכירים אותו, כותבים ש'התכתב עם רעק"א', זה נראה שכולם מעתיקים אחד מהשני ואין לזה שום מקור (וגם לא הגיוני). האם מישהו יודע? כעת ראיתי באשכול איזה מקור מספר משוש דור ודור. אני לא רואה את באוצר החכמה. האם מישהו יודע במה מדובר?
על אחרון ראשון, זה שהתכתב עם רעק"א נתפרסם לראשונה בתרצ"א בקובץ ירושלמי בשם 'מגנזי ירושלים' חוברת יט, והריא"ז מרגליות כבר הכחיש הדבר בזמנו.
לקשר שנות חייו, רבי יצחק נסים שהיה ממקורביו כותב שנולד בשנת תקפ"א יוצא שהיה 109, והדבר מסתבר, כי יש לי מסמכים שכבר היה רב רשמי בשנת תר"ד ולא מסתבר שנתמנה שנה אחרי הבר מצוה שלו לרב קהלה
הוד_והדר כתב:הסב"ק כותב בתשובה (שו"ת הסבא קדישא ח"ב, סימן כא) "ומה גם יומא כהאידנא כאן נמצא בביתי ובחומתי מעלת רב חביבא המלאך רפאל נר"ו, רב ומ"ד בעי"ת אינדירני יע"א" והוא נפטר בחדש כסלו תר"ה (ראה חלקם בחיים למהר"ח פלאגי, דרוש ט להספד).
הוד_והדר כתב:אתכם הסליחה, אבל זה יופיע בעז"ה בגמר עבודתי בחקר תולדותיו של האי סבא קדישא באריכות.
מה שנכון נכון כתב:הוד_והדר כתב:הסב"ק כותב בתשובה (שו"ת הסבא קדישא ח"ב, סימן כא) "ומה גם יומא כהאידנא כאן נמצא בביתי ובחומתי מעלת רב חביבא המלאך רפאל נר"ו, רב ומ"ד בעי"ת אינדירני יע"א" והוא נפטר בחדש כסלו תר"ה (ראה חלקם בחיים למהר"ח פלאגי, דרוש ט להספד).
למען הדיוק: בחלקם בחיים כתוב תר"ח.
[ההלצה שבהד המזרח מצריכה שגילו של הרב אלפנדארי באותה שעה יהיה מעל י"ח, למשל?
הסיפור שודרג בפדה את אברהם ח"ב עמ' שמט שבאו השומעים וסיפרו לרש"א על דרשותיו של ר' יעקב, ובקשוהו שיצוה עליו שלא ידרוש בעניני סוד, והשיבם שלא ירהיבו לדבר בו וכו'].
שבענו מטובך כתב:הוד_והדר כתב:אתכם הסליחה, אבל זה יופיע בעז"ה בגמר עבודתי בחקר תולדותיו של האי סבא קדישא באריכות.
אנא תוודא שהמסמך - מוסמך. בינתיים זה אצלינו בחזקת דבר שלא בא לעולם, עד שיווכח אחרת.
שבענו מטובך כתב:נמצא שרש"א כתב את התשובה ההיא לפני שנת תר"ח.
אבל דא עקא, בתשובה ההיא מזכיר הסב"ק את תשובות חת"ס חלק ששי, שלא נדפסו עד תרכ"ד! גם מזכיר את טיב גיטין לר' חיים מודעי, שנדפס לראשונה בתרל"ה. גם הזכיר שם את הספרים המאוחרים רב דגן ושער אשר.
האם אלו הן הוספות מאוחרות בתוך תשובתו? או שהתכוון ל'מלאך רפאל' שני?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים