צורבא מדרבנן כתב:צ"ב שהרבה פעמים הגרע"י ז"ל בורר ובוחר לו דעת בפוסקים ומשום מה אינו מזכיר שיש עוד הרבה פוסקים שחולקים על הדעה שבחר ושהתעלם ממנה וזה מצוי אצלו דוגמה ראה בקישור
viewtopic.php?f=43&t=23218&p=231708&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%94+%D7%91%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%94+%D7%91%D7%90%D7%91#p231708
נהר שלום כתב:כדכד כתב:נהר שלום כתב:תם מה הוא אומר כתב:[size=85]
כנגדו קמו רבים מגדולי הספרדים,.... הרב משאש ועוד ועוד,
הגר"י מאמן ע"פ הידוע לי דווקא היה קרוב בדרכו מאד לשיטת הגרע"י, והיה נחלק רבות על הגר"ש משאש ומחזק את דברי הגרע"י.
הגר"ש משאש אף כתב שקבלנו הוראות מרן הגרע"י, אולם חלק עליו בעיקר בנושא המנהגים.
הרב משאש חלוק על הרב עובדיה בהרבה הלכות ולא רק במנהגים. המחלוקת במנהגים היא מחלוקת עקרונית האם פוסקים לפי מרן גם בקהילות שנהגו אחרת, אבל יש הרבה גופי הלכות שהם חלוקים בהם, אלא שמסיבות שונות המחלוקת הזו באה לידי ביטוי רק בביחת המדרש אבל היו נוהגים כידידים (גם ע"פ הספר אורה של ירושלים על הרב משאש).
כתבתי בעיקר
אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.
תם מה הוא אומר כתב:בנוגע לקישור שהובא כאן למעלה,
האם הגר"ע יוסף אוסר צורה של אריות?
מישהו יכול להביא את המקור?
[צויין שם לשו"ת יחוה דעת]
תם מה הוא אומר כתב:כעת שאלתי ידיד ספרדי הבקי בכתבי הגרע"י ובית מדרשו,
והעירני שהיה על זה מו"מ ארוך מאד לגבי האריות, ויש ע"ז תשובות בספר שנקרא "קול תורה" שהוציאו בשעתו הרב יצחק יוסף, וגם בירחון "אור תורה" היה על זה אריכות, והוא נושא ישן
אם יש אי מי מבאי הפורום שיוכל להחכימנו בזה תע"ב.
ישראל אליהו כתב:אוקיי. או שהיה לו לפסוק שקיבלנו הוראות האר"י, או לחילופין שלא לברך הנותן ליעף כח.
אבל לומר שלא קיבלנו הוראות האר"י וגם לברך הנותן ליעף כח, זה תרתי דסתרי. [וביוה"כ ובתשעה באב הוא פוסק לברך הנותן ליעף כח (כהאר"י) וגם שעשה לי כל צרכי (נגד האר"י), שזה ממש תרתי דסתרי בתוכ"ד]. במחילה.
כדכד כתב:אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.
עד היום חשבתי שהחלוקה בין הרבנים בין ראשי ישיבה ופוסקים קיימת רק אצל האשכנזים ורק בדורות האחרונים
משה1 כתב: אבל התימה קיימת מדוע לא הדגיש שדעת מרן המחבר ז"ל בשלחן ערוך שם שבצורת אריה לבד אין איסור,
מכון חכמי ספרד כתב:כדכד כתב:אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.
עד היום חשבתי שהחלוקה בין הרבנים בין ראשי ישיבה ופוסקים קיימת רק אצל האשכנזים ורק בדורות האחרונים
גם אני עד היום חשבתי שרק לספרדים היו פוסקים וראשי ישיבה.
לא נורא, תמיד אפשר להחכים.
תם מה הוא אומר כתב:כבר העירו על דברי האבן גזית הנ"ל,
הגרב"צ אבא שאול ודאי היה פוסק! והוא את מורו ורבו בהלכה - רבי עזרא עטייה. אז ר' עזרא עטיה לא היה פוסק?!
פלוריש כתב:זכור לי שהרב עזרא עטיה היה דיין בבית דין כלשהו, אני טועה?
אבני גזית כתב:תם מה הוא אומר כתב:כבר העירו על דברי האבן גזית הנ"ל,
הגרב"צ אבא שאול ודאי היה פוסק! והוא את מורו ורבו בהלכה - רבי עזרא עטייה. אז ר' עזרא עטיה לא היה פוסק?!
גם הגרא"מ שך היה פוסק.
כי אם תלמידיו הגרמ"מ קארפ והגר"מ גרוס פוסקים, גם הוא היה פוסק.
אני צוחק, כמובן.
לא זו הדרך ידידי. אין כאן שחור ולבן. רבי עזרא עטייה השתמט מאוד להורות, היו מכנים אותו "מיראי הוראה". אין ממנו כמעט פסקים.
הרב עובדיה בנה את תורתו על מנעד רחב של בעלי הוראה מהדורות הקודמים, ייחס להם משקל כפי שהדריכו החיד"א והגר"ח פלאג'י וכנסת הגדולה ועוד, ויצק את תורתו כאריח על גבי לבינה, ורבי עזרא עטייה סמך את ידו עליו.
אל תצפה לראות כאן עשרת הדיברות לפסיקה הספרדית, כי יש אלף דברות.
ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.
יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.
??ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א.
תם מה הוא אומר כתב:יש כזה דבר בכלל "שיטת פסיקה של ספרדים?"
ברצוני להביא בזה דברים שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס "דברי יעקב חיים" ח"א (עמ' כד) ואני מצטט:ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.
האמת היא, שכבר קדם בזה ראב"ד העדה"ח הגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א בספר "שמיטה כהלכתה" (בני ברק תשמ"ו, עמ' ק"ט), [ונדמה לי שנדפס בעוד מחיבוריו - אם מישהו יוכל לבדוק זאת] ואני מצטט: (בכתב קטן מה שלא כ"כ שייך)יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.
מה שנכון נכון כתב:??ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א.
תם מה הוא אומר כתב:ממי הגרע"י קיבל את מסורת הפסק וההוראה?
תם מה הוא אומר כתב:יש כזה דבר בכלל "שיטת פסיקה של ספרדים?"
ברצוני להביא בזה דברים שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס "דברי יעקב חיים" ח"א (עמ' כד) ואני מצטט:ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.
האמת היא, שכבר קדם בזה ראב"ד העדה"ח הגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א בספר "שמיטה כהלכתה" (בני ברק תשמ"ו, עמ' ק"ט), [ונדמה לי שנדפס בעוד מחיבוריו - אם מישהו יוכל לבדוק זאת] ואני מצטט: (בכתב קטן מה שלא כ"כ שייך)יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.
אורח כתב:
ולפי זה שלעיתים "מחמיץ הנקודה המרכזית" וכו' וכן לדברי אותו ענק אחר זצ"ל "שלעיתים טעה בטעויות חמורות ביותר" אז איך נסמוך על דבריו?
תם מה הוא אומר כתב:האם לדעתך הרמ"א סה"כ אייתי למנהגים?
אאל"ט היה אשכול על דברי הגר"ע יוסף זצ"ל שהרמ"א סה"כ מביא מנהגים ואינו פוסק. (והרב וואזנר מאד תקף אותו על זה, בשו"ת שבט הלוי נדמה לי ח"ג, והרב יצחק יוסף תקף את הרב וואזנר על זה)
אם מישהו יוכל לציין יהיה לתועלת.
אבל לענ"ד הרמ"א ג"כ פוסק, כמו שהשו"ע פוסק. וההכרעה, שהספרדים קיבלו הוראות השו"ע, והאשכנזים את הרמ"א.
אוצר החכמה כתב:שיחות לספר במדבר מאת הרב אביגדור הלוי נבנצאל שליט"א
תם מה הוא אומר כתב:אכן הכוונה לשבט הלוי הנ"ל
ויש ע"ז בוודאות אשכול ארוך בענין
אבל אני מצליח למצוא אותו משום מה
(נראה לי שאחרי שאראה שם, אני יכול להגיב בחכמה יותר)
אוצר החכמה כתב:שיחות לספר במדבר מאת הרב אביגדור הלוי נבנצאל שליט"א
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים