מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת הפסיקה של עדות המזרח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 4:50 pm

ברמת העקרון אתה רואה הבדל אם הפסק הוא של "הרב עובדיה" או של "הרב ---", אם הוא מביא יותר מקורות מהשני? (והוא מוסמך להוראה אחרי שלמד כמובן את כללי הפסק)

צורבא מדרבנן
הודעות: 22
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 5:41 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי צורבא מדרבנן » ב' נובמבר 12, 2018 4:52 pm

צ"ב שהרבה פעמים הגרע"י ז"ל בורר ובוחר לו דעת בפוסקים ומשום מה אינו מזכיר שיש עוד הרבה פוסקים שחולקים על הדעה שבחר ושהתעלם ממנה וזה מצוי אצלו דוגמה ראה בקישור
viewtopic.php?f=43&t=23218&p=231708&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%94+%D7%91%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%94+%D7%91%D7%90%D7%91#p231708

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 4:56 pm

צורבא מדרבנן כתב:צ"ב שהרבה פעמים הגרע"י ז"ל בורר ובוחר לו דעת בפוסקים ומשום מה אינו מזכיר שיש עוד הרבה פוסקים שחולקים על הדעה שבחר ושהתעלם ממנה וזה מצוי אצלו דוגמה ראה בקישור
viewtopic.php?f=43&t=23218&p=231708&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%94+%D7%91%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%94+%D7%91%D7%90%D7%91#p231708


לענ"ד דוגמא אחת אינה מכריעה. אעפ"י שהיה לו כידוע זכרון גדול וכו', אבל הוא לא היה "מחשב". ובודאי יכול להיות שנעלם ממנו פוסקים אחרים, כמו בדוגמא הנ"ל,
אם יש עוד מקומות, זה כבר יכול להצביע על שיטה ודרך.


כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 12, 2018 5:18 pm

נהר שלום כתב:
כדכד כתב:
נהר שלום כתב:
תם מה הוא אומר כתב:[size=85]
כנגדו קמו רבים מגדולי הספרדים,.... הרב משאש ועוד ועוד,

הגר"י מאמן ע"פ הידוע לי דווקא היה קרוב בדרכו מאד לשיטת הגרע"י, והיה נחלק רבות על הגר"ש משאש ומחזק את דברי הגרע"י.
הגר"ש משאש אף כתב שקבלנו הוראות מרן הגרע"י, אולם חלק עליו בעיקר בנושא המנהגים.

הרב משאש חלוק על הרב עובדיה בהרבה הלכות ולא רק במנהגים. המחלוקת במנהגים היא מחלוקת עקרונית האם פוסקים לפי מרן גם בקהילות שנהגו אחרת, אבל יש הרבה גופי הלכות שהם חלוקים בהם, אלא שמסיבות שונות המחלוקת הזו באה לידי ביטוי רק בביחת המדרש אבל היו נוהגים כידידים (גם ע"פ הספר אורה של ירושלים על הרב משאש).

כתבתי בעיקר

ראיתי שכתבת וחלקתי עליך.
המחלוקת במנהגים היתה מחלוקת עקרונית אחת וה יו ביניהם עוד הרבה מחלוקות עקרוניות.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 5:20 pm

בנוגע לקישור שהובא כאן למעלה,
האם הגר"ע יוסף אוסר צורה של אריות?
מישהו יכול להביא את המקור?
[צויין שם לשו"ת יחוה דעת]

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 12, 2018 5:24 pm

אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.

עד היום חשבתי שהחלוקה בין הרבנים בין ראשי ישיבה ופוסקים קיימת רק אצל האשכנזים ורק בדורות האחרונים

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 5:32 pm

דברי הרב אבני גזית, במחכת"ה תמוהים לי מאד,
וכבר העירו עליו כאן באשכול

משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי משה1 » ב' נובמבר 12, 2018 5:44 pm

תם מה הוא אומר כתב:בנוגע לקישור שהובא כאן למעלה,
האם הגר"ע יוסף אוסר צורה של אריות?
מישהו יכול להביא את המקור?
[צויין שם לשו"ת יחוה דעת]



שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן סב
בסיכום: יש לאסור לתלות פרוכת שמצוייר בה אריות על ההיכל של ארון הקודש מבחוץ, וכן יש לאסור להקים צורת אריות מברונזא או שיש וכיוצא בזה מעל לארון הקודש. ורבני ישראל שליט"א נקראים לדרוש ברבים על כך, ולדבר על לב גבאי בית הכנסת בכל אתר ואתר, במתק שפתים, להסיר צורות אלו מבתי הכנסת, ולפרסם ברבים שלא יוסיפו להקדיש פרוכות כאלה לבית הכנסת, ויש לעשות הכל בחכמה ובתבונה בשלום ובמישור, ולא לגרום ח"ו למחלוקת, כי דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ולמוכיחים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב.

ובקישור הנ"ל הביא משו"ת דברי יציב חלק יורה דעה סימן לח: והש"ך כתב מעולם לא שמענו מי שנזהר בזה. ובגר"א ס"ק ל"א כתב שממכילתא אין ראיה דבעובדין מיירי וכו' עיין שם, ובליקוט שמה, נראה ג"כ להדיא שפוסק כהמחבר. והטו"ז הביא מרבינו אליקים רק בביהכ"נ שלא יהא נראה כמשתחוה להם עיין שם, ולא מלא תעשה לך פסל או לא תעשון וגו', הרי שחש רק בביהכ"נ משום שלא יהא נראה כמשתחוה, וא"כ למעלה מקומת איש לא שייך וכנ"ל מהפוסקים הרי שולחן ערוך לפנינו להיתרא ומשלחנו של מקום לא נסור זיז כל שהוא המה אמת ותורתם אמת.

וביחוה דעת לא הזכיר דברי הש"ך והגר"א הנ"ל שהעיקר כפסק המחבר בשו"ע דשרי ודו"ק היטב

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 5:53 pm

כעת שאלתי ידיד ספרדי הבקי בכתבי הגרע"י ובית מדרשו,
והעירני שהיה על זה מו"מ ארוך מאד לגבי האריות, ויש ע"ז תשובות בספר שנקרא "קול תורה" שהוציאו בשעתו הרב יצחק יוסף, וגם בירחון "אור תורה" היה על זה אריכות, והוא נושא ישן
אם יש אי מי מבאי הפורום שיוכל להחכימנו בזה תע"ב.

משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי משה1 » ב' נובמבר 12, 2018 6:08 pm

תם מה הוא אומר כתב:כעת שאלתי ידיד ספרדי הבקי בכתבי הגרע"י ובית מדרשו,
והעירני שהיה על זה מו"מ ארוך מאד לגבי האריות, ויש ע"ז תשובות בספר שנקרא "קול תורה" שהוציאו בשעתו הרב יצחק יוסף, וגם בירחון "אור תורה" היה על זה אריכות, והוא נושא ישן
אם יש אי מי מבאי הפורום שיוכל להחכימנו בזה תע"ב.


מה יש להחכים עוד הרי דברי הגרע"י ז"ל מפורשים בספרו הנ"ל ראה שם וכמו שהובא לעיל, אבל התימה קיימת מדוע לא הדגיש שדעת מרן המחבר ז"ל בשלחן ערוך שם שבצורת אריה לבד אין איסור, והש"ך כתב שלא ראינו נזהרים בזה וכך דעת הגר"א וככתוב בדברי יציב שם, וכל זה לא כתב והדגיש ביחוה דעת שם אלא התעלם, ותבונן בסיום דברי אדמו"ר זיע"א בדברי יציב שם: הרי שולחן ערוך לפנינו להיתרא ומשלחנו של מקום לא נסור זיז כל שהוא המה אמת ותורתם אמת". וראה עוד בקישור הנ"ל.

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי שמש » ב' נובמבר 12, 2018 6:10 pm

ישראל אליהו כתב:אוקיי. או שהיה לו לפסוק שקיבלנו הוראות האר"י, או לחילופין שלא לברך הנותן ליעף כח.
אבל לומר שלא קיבלנו הוראות האר"י וגם לברך הנותן ליעף כח, זה תרתי דסתרי. [וביוה"כ ובתשעה באב הוא פוסק לברך הנותן ליעף כח (כהאר"י) וגם שעשה לי כל צרכי (נגד האר"י), שזה ממש תרתי דסתרי בתוכ"ד]. במחילה.

אאל"ט ראיתי מהגרע"י עצמו (או מבנו) שכתב שבהלכות תפילה נקטינן בד"כ כהאריז"ל (אך כמדומני שאין זה מכוח 'קיבלנו הוראותיו' אלא מכוח המנהג וכדומה).

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ב' נובמבר 12, 2018 6:14 pm

כדכד כתב:
אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.

עד היום חשבתי שהחלוקה בין הרבנים בין ראשי ישיבה ופוסקים קיימת רק אצל האשכנזים ורק בדורות האחרונים


גם אני עד היום חשבתי שרק לספרדים היו פוסקים וראשי ישיבה.
לא נורא, תמיד אפשר להחכים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 12, 2018 6:25 pm

משה1 כתב: אבל התימה קיימת מדוע לא הדגיש שדעת מרן המחבר ז"ל בשלחן ערוך שם שבצורת אריה לבד אין איסור,

??
כדאי לקרוא את כל התשובה ביחו"ד, לא רק את הסיכום.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 12, 2018 6:49 pm

מכון חכמי ספרד כתב:
כדכד כתב:
אבני גזית כתב:אגב. הרב עזרא עטייה והרב צדקה לא היו פוסקים, רק נגעו בהלכה ככל תלמיד חכם.
הגרב"צ אבא שאול שנחת לפסיקה, הקדיש את רוב כוחו לשיעורי הגמרא בישיבה. בהלכה התעסק רק בימי שישי.

עד היום חשבתי שהחלוקה בין הרבנים בין ראשי ישיבה ופוסקים קיימת רק אצל האשכנזים ורק בדורות האחרונים


גם אני עד היום חשבתי שרק לספרדים היו פוסקים וראשי ישיבה.
לא נורא, תמיד אפשר להחכים.

אני חושב שדבריי לא הובנו.
לא התכוונתי ח"ו לומר שלספרדים לא היו פוסקים וראשי ישיבה אלא שאצל האשכנזים בדורות האחרונים יש חלוקה בין פוסקיםם ובין ראשי ישיבה שיש ראשי ישיבה שאינם פוסקים ולהיפך וחשבתי שאצל הספרדים זה לא כך אלא ראשי הישיבה הם גם פוסקים ולהיפך.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' נובמבר 13, 2018 10:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' נובמבר 12, 2018 6:58 pm

כבר העירו על דברי האבן גזית הנ"ל,
הגרב"צ אבא שאול ודאי היה פוסק! והוא את מורו ורבו בהלכה - רבי עזרא עטייה. אז ר' עזרא עטיה לא היה פוסק?!

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' נובמבר 12, 2018 8:49 pm

תם מה הוא אומר כתב:כבר העירו על דברי האבן גזית הנ"ל,
הגרב"צ אבא שאול ודאי היה פוסק! והוא את מורו ורבו בהלכה - רבי עזרא עטייה. אז ר' עזרא עטיה לא היה פוסק?!


גם הגרא"מ שך היה פוסק.
כי אם תלמידיו הגרמ"מ קארפ והגר"מ גרוס פוסקים, גם הוא היה פוסק.

אני צוחק, כמובן.
לא זו הדרך ידידי. אין כאן שחור ולבן. רבי עזרא עטייה השתמט מאוד להורות, היו מכנים אותו "מיראי הוראה". אין ממנו כמעט פסקים.
הרב עובדיה בנה את תורתו על מנעד רחב של בעלי הוראה מהדורות הקודמים, ייחס להם משקל כפי שהדריכו החיד"א והגר"ח פלאג'י וכנסת הגדולה ועוד, ויצק את תורתו כאריח על גבי לבינה, ורבי עזרא עטייה סמך את ידו עליו.

אל תצפה לראות כאן עשרת הדיברות לפסיקה הספרדית, כי יש אלף דברות.

פלוריש
הודעות: 2615
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי פלוריש » ב' נובמבר 12, 2018 10:32 pm

זכור לי שהרב עזרא עטיה היה דיין בבית דין כלשהו, אני טועה?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' נובמבר 12, 2018 11:51 pm

פלוריש כתב:זכור לי שהרב עזרא עטיה היה דיין בבית דין כלשהו, אני טועה?


לא, אתה לא טועה. הוא היה דיין, אך גם שם כמעט ולא הכריע אלא 'הראה מקום'. לכן בעיקר השלים הרכבים.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 12:49 am

אבני גזית כתב:
תם מה הוא אומר כתב:כבר העירו על דברי האבן גזית הנ"ל,
הגרב"צ אבא שאול ודאי היה פוסק! והוא את מורו ורבו בהלכה - רבי עזרא עטייה. אז ר' עזרא עטיה לא היה פוסק?!


גם הגרא"מ שך היה פוסק.
כי אם תלמידיו הגרמ"מ קארפ והגר"מ גרוס פוסקים, גם הוא היה פוסק.

אני צוחק, כמובן.
לא זו הדרך ידידי. אין כאן שחור ולבן. רבי עזרא עטייה השתמט מאוד להורות, היו מכנים אותו "מיראי הוראה". אין ממנו כמעט פסקים.
הרב עובדיה בנה את תורתו על מנעד רחב של בעלי הוראה מהדורות הקודמים, ייחס להם משקל כפי שהדריכו החיד"א והגר"ח פלאג'י וכנסת הגדולה ועוד, ויצק את תורתו כאריח על גבי לבינה, ורבי עזרא עטייה סמך את ידו עליו.

אל תצפה לראות כאן עשרת הדיברות לפסיקה הספרדית, כי יש אלף דברות.


אני חלוק עליך, אבל נראה שאתה יודע יותר ממני, לכן אתן לאחרים לעשות את המלאכה..


אני מסתפק בעשר! [השאלות ששאלתי..]

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 12:49 am

ממי הגרע"י קיבל את מסורת הפסק וההוראה?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 1:06 am

ציינתי באשכול זה לספר "יוסף דעת" (ליס) שהוא מדבר בהערה על הגרע"י,
אני מחפש ולא מוצא,
אם מישהו יוכל לעזור בזה יהיה לתועלת כולם

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 1:19 am

יש כזה דבר בכלל "שיטת פסיקה של ספרדים?"

ברצוני להביא בזה דברים שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס "דברי יעקב חיים" ח"א (עמ' כד) ואני מצטט:
ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.


האמת היא, שכבר קדם בזה ראב"ד העדה"ח הגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א בספר "שמיטה כהלכתה" (בני ברק תשמ"ו, עמ' ק"ט), [ונדמה לי שנדפס בעוד מחיבוריו - אם מישהו יוכל לבדוק זאת] ואני מצטט: (בכתב קטן מה שלא כ"כ שייך)
יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 13, 2018 1:24 am

ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א.
??

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' נובמבר 13, 2018 1:27 am

תם מה הוא אומר כתב:יש כזה דבר בכלל "שיטת פסיקה של ספרדים?"

ברצוני להביא בזה דברים שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס "דברי יעקב חיים" ח"א (עמ' כד) ואני מצטט:
ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.


האמת היא, שכבר קדם בזה ראב"ד העדה"ח הגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א בספר "שמיטה כהלכתה" (בני ברק תשמ"ו, עמ' ק"ט), [ונדמה לי שנדפס בעוד מחיבוריו - אם מישהו יוכל לבדוק זאת] ואני מצטט: (בכתב קטן מה שלא כ"כ שייך)
יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.

זה ענין אחר.
כוונתם שאם רב אשכנזי יוכיח מגמ' איזה דין מסויים, לא שייך שספרדי יאמר שכיון שהרב שהוכיח זאת הוא אשכנזי ממילא אין זה מחייב אותי, וכן איפכא.

אבל כו"ע מודים שישנם מנהגים שנתקבלו אצל הספרדים, והם שונים מהאשכנזים. וכן שבד"כ בני ספרד נסמכים על דברי השו"ע, והאשכנזים על דברי הרמ"א.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 1:41 am

מה שנכון נכון כתב:
ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א.
??

מה הבעיה?
כוונתו שמקור המוצא שלהם אינו דומה [לאו דוקא ספרדי אשכנזי]

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 1:43 am

הם מדברים על צורת/שיטת/דרך הפסק. שאין הבדל בין ספרדי לאשכנזי.
מנהגים וכיוצא - זה משהו אחר.

וכמה מחברי הספרדים אמרו לי שודאי שיש "שיטת פסיקה ספרדית", ושהגרע"י זצ"ל בשיעוריו תמיד היה אומר כזאת.

להעיר מהקדמת הגרי"ח לשו"ת רב פעלים, נודה למי שיוכל להעלותה כאן!

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 13, 2018 2:07 am

תם מה הוא אומר כתב:ממי הגרע"י קיבל את מסורת הפסק וההוראה?

אין לי ידיעה ממקורות.
מתוך ספריו נראה ששאב את הכללים כל כלל לגופו מספרי הכללים והפוסקים ולא מפי רבו בע"פ.
מלבד רבו המובהק חכם עזרא עטייה, בהספד כל הרב יעקב עדס כותב: "המנוח הדגול שהיה מורנו ורבנו בישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה לימדנו להועיל לעסוק בתורה לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא ולא בפלפולי סרק אשר תזרם ורוח תשאם."

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 2:10 am

היות ויש מי שלא הבין נכון, אפרש יותר.

דברי הגאון רמ"ש שטרנבוך שליט"א, והגאון רי"ח סופר שליט"א, הנ"ל, מכוונים (הראשון ודאי, השני קרוב לודאי) לשיטת הגר"ע יוסף זצ"ל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 13, 2018 2:11 am

תם מה הוא אומר כתב:יש כזה דבר בכלל "שיטת פסיקה של ספרדים?"

ברצוני להביא בזה דברים שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בקונטרס "דברי יעקב חיים" ח"א (עמ' כד) ואני מצטט:
ולכן האמירה שיש "פסיקה ספרדית", ויש גם "פסיקה אשכנזית", ואנחנו בני ספרד צריכים לעשות כפוסקים "שלנו" הספרדים וכו', אין בה ממש כלל, וכבר מחו לה אמוחא מגדולי חכמי הדור שליט"א, ועיין בדברי קדשו של רבה של העיר העתיקה בירושלם ת"ו, שידיו רב לו בשימוש חכמים ובהוראה, הגאון המובהק רבי אביגדר נבנצל שליט"א בספרו שיחות לספר במדבר (שיחה כ"א דף רל"ה ואילך) ומפיו לפידים יהלכו, וכי שתי תורות יש לנו ח"ו, ואטו נתחלקה התורה לפי עדות ח"ו, והאריך לבטל לעקור ולשרש מהלך מוטעה זו בדברים נחרצים היוצאים מלב טהור, עיין שם בטוב טעם ודעת דברי פי חכם חן.


האמת היא, שכבר קדם בזה ראב"ד העדה"ח הגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א בספר "שמיטה כהלכתה" (בני ברק תשמ"ו, עמ' ק"ט), [ונדמה לי שנדפס בעוד מחיבוריו - אם מישהו יוכל לבדוק זאת] ואני מצטט: (בכתב קטן מה שלא כ"כ שייך)
יש להתנגד בתוקף לתורה חדשה כאילו יש שתי תורות לאשכנזים ולספרדים - תורה אחת ואלוקים אחד לכולנו, ואין בודקים בבירור הלכה אם המתירים או האוסרים אשכנזים או ספרדים, אף שיש חילוקי מנהגים בין האשכנזים לבין עצמם, או בין אשכנזים לספרדים - הלכה נקבעת כפי הפוסקים, בלי לבדוק או לחקור מוצאם. ואם כן עיקר הטענה שלספרדים שונה ההלכה ואין איסורי שביעית מפני שגאונים ספרדים התירו מגוחכת היא.יבואו נא רבנים ובני הישיבות ברחבי הארץ ויעידו אם מחלקים בין הרי"ף והרמב"ם לרא"ש והרשב"א, או בין הפרי חדש ומשנה למלך לש"ך וקצות החושן, וכן הספרדים ותימנים מעיינים בכל גדולי הפוסקים והמפרשים עד גדולי זמנינו בלי לבדוק מוצאם.

איך אפשר להכחיש את השו"ע והרמ"א?
[כמובן שההסבר הנכון הוא כפי שכתב הרב ישראל אליהו למעלה]

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 2:17 am

האם לדעתך הרמ"א סה"כ אייתי למנהגים?
אאל"ט היה אשכול על דברי הגר"ע יוסף זצ"ל שהרמ"א סה"כ מביא מנהגים ואינו פוסק. (והרב וואזנר מאד תקף אותו על זה, בשו"ת שבט הלוי נדמה לי ח"ג, והרב יצחק יוסף תקף את הרב וואזנר על זה)
אם מישהו יוכל לציין יהיה לתועלת.

אבל לענ"ד הרמ"א ג"כ פוסק, כמו שהשו"ע פוסק. וההכרעה, שהספרדים קיבלו הוראות השו"ע, והאשכנזים את הרמ"א.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אורח » ג' נובמבר 13, 2018 2:33 am

יואל שילה כותב: "אם כי אמר שלעתים הוא מחמיץ את הבנת הנקודה המרכזית של כל הנידון, כגון מה שהכשיר לולב קנרי והרבה להוכיח שאין תנאי שיהא זה דקל העושה פירות, אך החמיץ את הנקודה המרכזית שהיא האם זה בכלל מין דקל.ומאדם ענק אחר זצ"ל שמעתי שלעתים הגר"ע יוסף זצ"ל כתב כאחד הגדולים הקדומים, אך לעתים טעה בטעויות חמורות ביותר [ואני מדגיש שדיבר עליו בכבוד גדול]".

ולפי זה שלעיתים "מחמיץ הנקודה המרכזית" וכו' וכן לדברי אותו ענק אחר זצ"ל "שלעיתים טעה בטעויות חמורות ביותר" אז איך נסמוך על דבריו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' נובמבר 13, 2018 2:34 am

שיחות לספר במדבר מאת הרב אביגדור הלוי נבנצאל שליט"א
11.GIF
11.GIF (77.57 KiB) נצפה 11368 פעמים
22.GIF
22.GIF (87.05 KiB) נצפה 11368 פעמים
33.GIF
33.GIF (85.27 KiB) נצפה 11368 פעמים
44.GIF
44.GIF (14.9 KiB) נצפה 11368 פעמים

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 2:36 am

אורח כתב:
ולפי זה שלעיתים "מחמיץ הנקודה המרכזית" וכו' וכן לדברי אותו ענק אחר זצ"ל "שלעיתים טעה בטעויות חמורות ביותר" אז איך נסמוך על דבריו?

על זה אמרו השלימות בלתי לה' לבדו.

נראה לי שאם נמדוד כל פוסק קיים, אין סיכוי שלא נמצא כמה טעויות!

אם אתה מכיר פוסק שאין לו טעויות לעולם (או: שלא היו לו טעויות) - אשמח לדעת.
נערך לאחרונה על ידי תם מה הוא אומר ב ג' נובמבר 13, 2018 2:56 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 2:40 am

דברי הרב נבנצל דברים נמרצים ונכוחים.
והיה לו להעיר גם מהדוגמא של שנת השמיטה, שעליה עורר הגר"מ שטרנבוך שליט"א, שם זה באמת מצוי, שהרבה ספרדים מתירים "כי אני ספרדי, והרבנים הספרדים התירו", [והגר"מ שטרנבוך מעיר גם על זה שעיקר הדבר שרבנים מאותו מקור מוצא לא מעלה ולא מורידה, וכמו"כ שהרבנים הספרדים לא התירו, אבל כאן לא המקום לזה],

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 13, 2018 2:43 am

תם מה הוא אומר כתב:האם לדעתך הרמ"א סה"כ אייתי למנהגים?
אאל"ט היה אשכול על דברי הגר"ע יוסף זצ"ל שהרמ"א סה"כ מביא מנהגים ואינו פוסק. (והרב וואזנר מאד תקף אותו על זה, בשו"ת שבט הלוי נדמה לי ח"ג, והרב יצחק יוסף תקף את הרב וואזנר על זה)
אם מישהו יוכל לציין יהיה לתועלת.

אבל לענ"ד הרמ"א ג"כ פוסק, כמו שהשו"ע פוסק. וההכרעה, שהספרדים קיבלו הוראות השו"ע, והאשכנזים את הרמ"א.

לא רק. יש גם מחלוקות אחרים בכללי הפסק כגון שאין לקחת רק את ג' עמודי ההוראה אלא גם להוסיף את בעלי התוס', כמבואר בהקדמת הרמ"א לדרכי משה.

(יתכן והכוונה לשבט הלוי ח"ג סי' א)

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 13, 2018 2:48 am

אוצר החכמה כתב:שיחות לספר במדבר מאת הרב אביגדור הלוי נבנצאל שליט"א
11.GIF
22.GIF
33.GIF
44.GIF

יפה מאד

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' נובמבר 13, 2018 2:51 am

אכן הכוונה לשבט הלוי הנ"ל
ויש ע"ז בוודאות אשכול ארוך בענין
אבל אני מצליח למצוא אותו משום מה
(נראה לי שאחרי שאראה שם, אני יכול להגיב בחכמה יותר)

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 13, 2018 3:20 am

תם מה הוא אומר כתב:אכן הכוונה לשבט הלוי הנ"ל
ויש ע"ז בוודאות אשכול ארוך בענין
אבל אני מצליח למצוא אותו משום מה
(נראה לי שאחרי שאראה שם, אני יכול להגיב בחכמה יותר)

מצאתי בס"ד
viewtopic.php?t=21718#p213193
יתכן ואחד הניקים באשכול זה הוא גלגול של אלה משם?...

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1097
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מגדל » ג' נובמבר 13, 2018 2:34 pm

אוצר החכמה כתב:שיחות לספר במדבר מאת הרב אביגדור הלוי נבנצאל שליט"א
11.GIF
22.GIF
33.GIF
44.GIF


שפתיים ישק.
ואני חושב שברור לכל בר דעת מניין חלחלה תפיסה זו.
הרי ספרדים אשכנזים, כהרי פשטנים מקובלים. וכהנה רבות בשיטה זו, ואידך זיל גמור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 395 אורחים