ישראל הר כסף כתב:ההוכחה הכי טובה הוא מה שגדולי ישראל החרדים ומדקדקים בכל מצווה בכל יכלתם, לא אימצו את זה לעצמם, מעכשיו נשאר רק להחכים- מדוע?
מבי מדרשא כתב:כבר שמך מעיד שניצוצות כפירה קיימים בך. שהרי אין אחד מלבדו. ושפתך אודות גדולי ישראל אינך מקובלת בזה הפורום.
יצחק כתב:שמעתי פעם שאחד מאדמורי בית בעלז כשיצא האדמור מרדזין עם התכלת, אמר שזה אינו התכלת, והסביר שאביו הראה לו פעם את הרקיע ואמר לו עכשיו זה הרקיע בטהרתו, והרי תכלת דומה לרקיע וכו', והתכלת המדובר לא היה דומה לתכלת שראה אז ברקיע.
יאיר כתב:הגר"א אומר שהתכלת יתגלה לימות המשיח והדבר מרומז בפס' שיהיה הפסק דורות בינתיים (שילכו ללא תכלת) שכתוב "לדורתם" לפני שנאמר "פתיל תכלת" ו"לדורתם" לא קאי על הפתיל משום שהוא לא יהיה לדורותם...
יצחק כתב:ישראל הר כסף כתב:ההוכחה הכי טובה הוא מה שגדולי ישראל החרדים ומדקדקים בכל מצווה בכל יכלתם, לא אימצו את זה לעצמם, מעכשיו נשאר רק להחכים- מדוע?
שמעתי פעם שאחד מאדמורי בית בעלז כשיצא האדמור מרדזין עם התכלת, אמר שזה אינו התכלת, והסביר שאביו הראה לו פעם את הרקיע ואמר לו עכשיו זה הרקיע בטהרתו, והרי תכלת דומה לרקיע וכו', והתכלת המדובר לא היה דומה לתכלת שראה אז ברקיע.
חכם באשי כתב:אבקש לא לבנות על סיפורים, חשובים ככל שיהיו ומאדמו"רים חשובים ככל שיהיו.
והסיפור על אדמו"ר בעלזא נוגד את דברי הגמרא (סוף ברכות, כדומני), שמשעה שחרב הבית לא נראה רקיע בטהרתו.
מבי מדרשא כתב:כבר שמך מעיד שניצוצות כפירה קיימים בך. שהרי אין אחד מלבדו. ושפתך אודות גדולי ישראל אינך מקובלת בזה הפורום.
לא יוצלח כתב:היה בזה ויכוח גדול בין גדולי הדור.
.
לא יוצלח כתב:מבי מדרשא כתב:כבר שמך מעיד שניצוצות כפירה קיימים בך. שהרי אין אחד מלבדו. ושפתך אודות גדולי ישראל אינך מקובלת בזה הפורום.
היה בזה ויכוח גדול בין גדולי הדור. כך שמישהו אחד וודאי טועה.
ומה מצאת קשר בין זה שאמר כי יכול והם טועים בעניין הלכתי מסוים של ה'תכלת' לבין פגיעה בהם ובתורתם.
נויירא כתב:השנה לא מצאתי את החוברת הקבועה על תכלת לכבוד פרשת שלח, לכך אמרתי אמלא את מקומו בנושא צדדי:
לאחרונה נדברתי עם אחד מראשי התכלתניקים, שכמובן הרצה את רשימת ההוכחות והזיהויים, והשבתיו שאחרי הכל ישנם כמה וכמה מאפיינים המוזכרים בראשונים שאינם תואמים כלל [דיון לכשעצמו], אחרי הרבה מלל הוא הסכים לפלוט שמקסימום יכול להיות שאיזושהי להקת דגים אחרת התערבבה בלהקת הארגמון קהה קוצים [פורפה בלע"ז], ואחרי כמה דורות של הרכבות נוצרו השינויים, זה דבר המצוי אצל דגים כידוע, ואפילו עד כדי הכחדה, אלא שתמיד אפשר שבמקום נידח ישנה עוד להקה מקורית שלא נמצאה.
ועתה נפשי בשאלתי האם דמו יהא כשר לתכלת, האם יוגדר דג זה לאותו דג המקורי, יש בזה נידון בפוסקים לגבי נושאים אחרים, והשאלה אם יש להשוות הנושאים.
מבי מדרשא כתב:תודה לריה"כ שביאר כוונתי ותמיהתי על השיג ושיח אודות אי רצונם של חכמי התורה להזדקק לשאלה זו של התכלת, שזה דבר שלא יעלה על הדעת,לחשוד את גדולי הדור בכגון דא. [וכו']
אך החובה לדבר בכבוג כלפי גדולי אומתנו מחד והאחד כלפי חברו מאידך, היא המינימום המתבקש. ואם יהיה אי מישהו שדרישה זו מוגזמת עבורו, אני לא חושב שנפסיד מאי כתיבתו כאן.
כמובן שזו דעתי שלי, ומה שיאמר איש ספר, מקובל עלח. שהרי איני מנהל הפורום ואף לא סגנו, אך הנראה לענ"ד אמרתי.
נויירא כתב:אגב, לגבי הספר הנז"ל תכלת וארגמן, ידועה אימרת ר' יצחק שלמה זילברמן "שכל הת"ח והספרים שביררו העניין הסיקו בעד התכלת, שום ספר לא הופיע להוכיח נגד, לבד מאחד שעשה לתכלת יותר נפשות על כולנה", ואכן המעיין בטענותיו יראה שאפילו אחרי מאמץ א"א להגיע לטענות שיש בהם אפי' נ"ט בר נ"ט.
תולדות אדם כתב:הנני הדל מצטרף לאלו שהגנו על כבוד התורה, אמנם אין זה סיבה להשתלח בצורה לא מכובדת. אמנם הצטדקותו של ה-1 מובנת ומסתבר שאכן זו היתה כוונתו, אבל כשכותבים על גדולי ישראל צריך להיזהר ולדקדק בלשון שלא ישתמע ח"ו כזלזול וכבר אמרו "חכמים הזהרו בדבריכם וכו'.
איש_ספר כתב:בנוגע לגדולי ישראל שלא הולכים וכו', על פניו טענה זו אינה ממין הענין, ואין בה לקרב או להרחיק, ואין כוחה יפה אלא כלפי מי שיקל בכבודם של החכמים המושכים ידיהם מענין זה. אלא שתמהני שלא הזכירו כאן דברי הבית הלוי(?) הידועים, ששטען כלפי הראדיזנער שאם אותו מין עליו הוא מצביע כתכלת, היה קיים במשך כל השנים, ובכ"ז עינינו הרואות שנמנעו מלהשתמש בו, הרי שיש כאן מסורה שאי"ז התכלת. טענה זו חזרה והובאה במכתבו של הגריש"א (שהתפרסם בהליכות שדה ושוב בקובץ תשובות) גם כנגד הארגמן קהה קוצים המקובל היום. אפשר לערער גם על טענה זו בדיוק באותו נוסח, שכן אם לא עסקו בנושא, איזה מסורה יש כאן? אך גברא רבא אמר להאי מילתא וכו'.
איש_ספר כתב:ר
לגבי הקונטרס של הרב אדלר, ראיתי בו שערוריה, מחד דוחה את כל דברי החוקרים מתוך עמדה עקרונית שאין לסמוך על דבריהם וכו' מאידך כאשר מטפל בדברי הראבי"ה המביא ירושלמי שמן הדברים עולה זיהוי של ארגמן קהה קוצים, מביא הרב אדלר שיש לפקפק ע"כ שאינו ירושלמי וכו', ומנין עמדה זו המשימה כמובן את הראבי"ה (וראשונים נוספים) ללעג וקלס? מן המחקר כמובן!
יאיר כתב:http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?148263&$20100621212210718&page=619
(גם לבעלי דיסקשיח).
מאיר חכמים כתב:יאיר כתב:http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?148263&$20100621212210718&page=619
(גם לבעלי דיסקשיח).
אולם הגר"א לא טען (כמובן) שהתכלת לא תחזור לעולם!
יאיר כתב:הגר"א אומר שהתכלת יתגלה לימות המשיח והדבר מרומז בפס' שיהיה הפסק דורות בינתיים (שילכו ללא תכלת) שכתוב "לדורתם" לפני שנאמר "פתיל תכלת" ו"לדורתם" לא קאי על הפתיל משום שהוא לא יהיה לדורותם..
יאיר כתב:לא טענתי כך..ולראיה:יאיר כתב:הגר"א אומר שהתכלת יתגלה לימות המשיח והדבר מרומז בפס' שיהיה הפסק דורות בינתיים (שילכו ללא תכלת) שכתוב "לדורתם" לפני שנאמר "פתיל תכלת" ו"לדורתם" לא קאי על הפתיל משום שהוא לא יהיה לדורותם..
זחלץ_קליח כתב:בלי להתייחס ל"פולמוס"
החוברת המדוברת נקראת תכלת וארגמן חיבר אותה ר' מנחם אדלר (מח"ס בינה ודעת) והיא יצאה בהוצאה של ליבוביץ' קעסט ז"ל
על האיש http://bhol-forums.co.il/topic.asp?topi ... m_id=19616
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים