הודעהעל ידי מאירים א » ב' נובמבר 12, 2018 5:57 pm
אני עומד ומשתומם. אין איש שם על לב מה קורה פה.
יש גמרא, ועל הגמרא יש הפירוש של הראשונים.
כל בר בי רב דחד יומא יודע שאנו עכשיו בדורות אחרוני אחרונים, ואין אתנו יודע עד מה. ונחלשו שכלנו עד מאוד. וכמו שכ"א יודע שא"א לפסוק הלכה מתוך דברי הגמ' בלי עיון בדברי האחראשונים, כך א"א, ואסור בהחלט, לפסוק הלכה מתוך דברי הראשונים כשגדולי האחרונים למדו פשט בדברי הראשונים היפך ממה שנראה לענים.
אנחנו אפרוחים שלא נפתחו עיניהם נגד גדולי האחרונים. ומכ"ש נגד גדולי הפוסקים אשר כל בית ישראל נשען עליהם. א"א לצורב קטן בימינו לחלוק על דברי האחרונים. וצריכים למחות במי שעושה כן. ומכ"ש שצריכים למחות במי שכותב על גדולי אחרונים, שחס ושלום "טעו" .
הנה בא לפנינו אחד, שהוא כנראה לא יושב ולומד כל היום.... ופוער את פיו בלשונות של גנאי נגד פסקיהם ומנהגיהם של גדולי הפוסקים מלפני מאתים ושלש מאות וארבע מאות שנים. "חולק" עליהם, ומבזה את דבריהם כאילו הם לא ידעו את מה שהוא יודע, והם לא הבינו טוב, כמוהו, ואין פוצה פה... וקול מחאה לא נשמע???????????
אל לנו לשכוח, שהוא לא למד אף מסכת אחת בש"ס עם הראשונים בעיון. ולא זו בלבד, אלא את הסוגיא הזאת מעולם לא ידע על בוריה. ואין לו אפילו ידיעה בכללי ודרכי הוראה. והוא לקח עצמו לצד אחד, לחלוק על כל הפוסקים האחרונים, בעזר איזה מחברי זמנינו, ובעזר יחידי אחרונים, עושה את כל דברי גדולי הפוסקים, אשר בית ישראל נשענים עליהם בכל ההלכות והמנהגים, לאינם יודעים מה הם מדברים, וגם לא ידעו איך נהגו כלל ישראל בכל הדורות, ולא עוד, אלא לא ידעו אפילו איך ללמוד פשט בגמרא, ומכל שכן לא ידעו הפירוש בדברי הראשונים...
ומתוך כך עושה ליצנות מהם, בחוצפה נוראה, וכל אחד שמנסה להוחיכו, הוא רק מוסיף את דברי הבאי שלו! וכותב ברוב גסות הרוח, שמעכשיו, אחרי ההמצאה שלו ושל חבריו בפירוש הכסיף, מי שעוד נוהג כמו שנהגו בכל הדורות, הוא שוטה !
ואין איש שם על לב.
ואדרבה אחרי שעמדי שני אנשים פה ומיחו בו, היו אלו שעוד ידעו להיות יפי פנים... שזה לא מכובד, לא זו הדרך, אין כותבים על ברנש שוטה וגס רוח, שמתוך דבריו מבצבצים אפיקורסת ממש (בזיון תלמידי חכמים), שאסור לענות לו...!
שומו שמים על זאת
ועכשיו לענין.
בסימני הכסיף וכו' אין לנו להתעמק יותר מדאי. כי מתוך דברי הגמרא והראשונים וגדולי המפרשים האחרונים, יש מחלוקת גדולה בפירושו.
ואין לנו הכוח בימינו אלה להחליט מה באמת נקרא הכסיף, והשוה, וביאת אורו, וכו' ובאיזה צד ברקיע צריכים להסתכל.
חז"ל מסרו לנו רק סימן אחד ללילה ודאי, ומסרו את הסימן הזה לכל איש אשה וילד מבית ישראל, וזה שלשה כוכבים בינונים.
סימן הזה הוא היה הסימן היחידי שידעו בכל הדורות כמו שרואים בדברי האחרונים, החל ממהר"ם אלשקר, עד מרן החת"ס ותלמידיו.
הם כמעט ולא מדברים על סימנים אחרים. ואפיו בדברי השו"ע לא מוזכר הסימן של הכסיף.
ואפילו אם נמצאו בדברי הגר"א הסימן של הכסיף, אין אנחנו יודעים באמת הפירוש של הכסיף. (ואפילו החוצפן דנן, לא יודע, ואין לו השכל, וכ"ש הכוח להחליט שהוא כן יודע)
(ושאלתי את נכדי החפץ חיים איך נהג הוא, ואמרו לי שהסימן שלו "במוצאי שבת" היה ג' כוכבים שרואים בבת אחת, ומעולם לא שאל אם הכסיף התחתון והשוה לעליון.)
וא"כ אין לשמוע, ולענות לדברי מי שאומר שחז"ל מסרו הסימן ג' כוכבים רק אם הוא אחר ד' מיל, כי זה לא מוזכר בשו"ע, ולא בדברי האחרונים הפוסקים נושאי כליו של השו"ע, והחת"ס וכו'
וממה "שנראה" מהמחבר סי' רס"א סעיף ב', שפסק שאין נקרא לילה עד ד' מיל. צריכים לידע, שאין אפילו אחד שפוסק שבאם נראים כוכבים בתוך אותן הג' מיל ורביעי, הם בודאי כוכבים הנראים ביום ועוד מותר במלאכה. חס מלהזכיר. . . ומתוך "משמעות" של המחבר, בהלכות "תוס' שבת", א"א לפסוק בדיני "לילה". ובפרט שהמחבר גופיה פסק ב"דיני לילה" בפירוש להיפך.
וכל מי שכתב שהמחבר פסק שצריכים ד' מיל דוקא, הוא רק "לחומרא"....
וצריכים לזכור שבשום אחד מהראשונים, או האחרונים אשר נשאו את כליו של השו"ע כגון המג"א והט"ז וכו' שצריכים ד' מיל לפני הסימן של הכוכבים, או שהר"ת מאחר את צאת הכוכבים.
ואכן זה הסיבה לכאורה שהעולם לא נזדעזה, ושום אחד לא כתב שהר"ת חידש איזה דבר בדין לילה, ואפילו במהר"ם אלשקר, הראשון באחרונים שמביא את מחלוקת הר"ת והגאונים, רק דוחה את שיטת ר"ת בענין שתי שקיעות, דהיינו שאחרי השקיעה באופק, הוא ודאי יום עד ג' רביעי מיל לפני צאת הכוכבים (הנראים). ואינו מעלה על דעתו שהר"ת "איחר לנו" את צאת הכוכבים.
רק אחרי שהמנחת כהן ראה כן, בדעתו הרחבה, שמדברי ר"ת נראה שמאחר את צאת הכוכבים, (ודוחה את הראיון הזה, במסקנתו) החלו רבים "לחשוש" לההוא אמינא ההוא, ולהחמיר במוצאי שבת, ומשם נשתרבב, להחמיר לכל מילי דאורייתא, ומשם לספק דאורייתא, ומשם למילי דרבנן.
(אני לא מדבר על עשיית מלאכה בערב שבת אחרי שקיעת החמה, קודם לג' רביעי מיל לפני צאת הנראה, שנהגו בימים ההם. אני רק מדבר על הד' מיל כפשוטו)
ועכשיו מקרוב באו כבר על סמך "ה ו א א מ י נ א" של המנחת כהן, להקל בערב שבת, ובכל מילי דאורייתא! ולא עוד אלא שמעמידים את ראש המדברים, בענינים אלו, המנחת כהן, כלא פחות ולא יותר, רק טועה בדבריו ח"ו!.
אכן יש בדברי המנחת כהן דברים, שאנחנו בשכלינו הפעוט, קשה לנו להבין בדבריו הקדושים. אבל צריכים אנו לזכור שבכל זאת, אין לנו השכל והכוח לחלוק עליו ח"ו, ואם קשה לנו להבין דבריו הקדושים, זה לא נורא! זה מזיז לנו את העובדה, שכל האחרונים קבלו דבריו, ומביאים אותו להלכה. וא"כ הוא בטח לא טעה ח"ו. ומי שכותב ככה הוא אפיקורס!
ועכשיו אבוא למה שהוא ברוב גסותו, קורא "שיטה מגוחכת"
קודם כל ברצוני להבהיר, שהשיטה הזאת, לו יהא, שרק הבני ציון ומחבר הספר יום ולילה של תורה הם שחידשו את זה, איו בכל החברים פה בפורם מי שיש לו כח התורה או הידיעה בענינים האלו כמוהם. ומכל שכן לקרוא להם בעלי "שיטה מגוחכת"
א) הבני ציון היה ת"ח גדול והמית עצמו באהלה של תורה והי' בקי בחכמת התכונה גדול מאוד. היה תלמיד מובהק וחביב מאוד לבעל מנחת אלעזר זצ"ל. ויש לו הסכמות על ספרו מגדולי עולם!
ובעת ההוא שבער השאלה ליושבי שנחאי בענין קו התאריך, חלק הוא על החזון איש, ורובם ככולם פסקו כמוהו נגד החזון איש!
(האמרי אמת מגור שלח אז שליח אל החזון איש, שרבי דוד שפירא צודק!).
אכן הרבה גדולי ישראל חלקו עליו, אבל הם היו בני גילו.
וא"כ, מי אתה "מלבב" לכתוב "שיטה מגוחכת" ? האין זה בזיון ת"ח?
ב) מחבר יום ולילה של תורה, הוא תלמיד מובהק של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, עסק באמונה בסוגיא זו עול (מסתמא) לפני שנולדת, ונושא ונושא כדת של תורה בשיטתו. ויש לו הסכמות יפות מאוד עד ספרו ועל שיטתו מגדולי רבנים יושבי מדון בימינו.
א"כ, מי אתה "מלבב" לכתוב "שיטה מגוחכת" ? האין זה בזיון ת"ח?
נתפרסם מכתב עם ראיות ברורות שגם החתם סופר הלך בדרך הזה. לא הפרכו הראיות, והם במקומם עומדים. וכן אביא לכם עוד ראיה, ל"שיטה המגוחכת" , והוא שגם הפני יהושע למד כן בהד' מיל ....
פני יהושע מסכת ברכות דף כו עמוד ב
בגמרא מ"ט אמרו תפלת מנחה עד הערב שהרי תמיד כו' קרב והולך עד הערב ר"י אומר כו' שהרי תמיד כו' קרב והולך עד פלג המנחה כו'. ויש לדקדק דלענין הקרבת התמיד במאי קמיפלגי ר"י ורבנן דנהי דלענין זמן תמיד של שחר שפיר פליגי בקרא דכתיב תעשו בבוקר דלרבנן עד חצות קרי בוקר ולר"י עד ד' שעות כדמפרש בגמרא לקמן בסמוך משא"כ לענין תמיד של בין הערבים לא אתפרש טעמייהו במאי קמיפלגי ונהי דלענין התפלה כתבו התוס' דטעמא דר"י משום קטורת מיהו מלשון הגמרא משמע דבתמיד גופא פליגי, תו קשיא לי בהא דקאמרי רבנן שהרי תמיד של בין הערבים קרב והולך עד הערב בעל כרחך היינו דנהי דעיקר זמן הקרבת התמיד מן התורה משש ומחצה ומדרבנן בח' ומחצה או בט' ומחצה כדאיתא בריש פרק תמיד נשחט [פסחים נ"ח ע"א] מ"מ כיון דבדיעבד כשר עד הערב מש"ה הוי זמן תפילה לרבנן עד הערב. אלא דאכתי קשה דהא בזבחים (דף נ"ו ע"א) אמר ר' יצחק בר אבדימי מניין לדם שנפסל משקיעת החמה כו' וכתבו שם התוס' דהיינו מתחילת שקיעה שהוא מהלך ארבעה מילין קודם צאת הכוכבים א"כ הוא קרוב ממש לשיעורו דר"י ומכל שכן להנך אמוראי דפרק מי שהיה טמא [פסחים צ"ד ע"א] דסברי דמתחילת שקיעה עד צאת הכוכבים חמישה מילין דא"כ הוי שיעורא דרבנן מוקדם מדרבי יהודה. עכ"ל.
הרי לפניכם שהפני יהושע גם הקדים את תחילת השקיעה לר"ת, הד' מיל לאחור מצאת הכוכבים, וכתב בפירוש שלפי המ"ד ה' מיל, תחילת השקיעה עוד מוקדם יותר. ולא כתב שלפי אותו מ"ד צאת הכוכבים מאוחר יותר.
האם גם הפני יהושע ח"ו טעה?
וא"כ מי אתה "מלבב" לכתוב על השיטה הזאת "שיטה מגוחכת" ?? ומי אתה ללמוד אתנו הפשט וההלכה בדברי הגמ' והראשונים נגד גדולי הפוסקים?
ובכן, בשם כמה חברים פה , פונה אני אליך "מלבב" חזור בך ! וייטב לך בעולם הזה ובעולם הבא.
החותם בצער על בזיון כבוד התורה.
מאירים