מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על פירוש המשנה לר"פ קהתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' נובמבר 07, 2018 11:34 pm

זאב ערבות כתב:מענין שאיש לא ציין שקהתי גם מצטט את פירושו של חנוך אלבק, פירוש שלכל הדעות הוא בעייתי.
במנשר שהעלית, ר' זאב, הוקדשה יריעה רחבה לנושא של ציטוטים מאלבק, והובא מר' יונה מרצבך בנושא.

ולבל יחסר המזג, נזכיר עוה"פ את הפי' בתחילת מס' אבות 'על העבודה' - עבודת כפים, פי' שגרם להמון הסתייגות, ולא בכדי.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דמשק » ד' נובמבר 07, 2018 11:37 pm

שמעתי דבר חידוד בשם יהודי פיקח שאמר שאנו חייבים הכרת הטוב לשלשה. 1. לשוטנשטיין 2. לקהתי 3. למתיבתא
לשוטנשטיין - לא כמו שהעולם אומר בגלל ההערות וציונים למטה, אלא כי בזכות הציונים למטה אפשר להסתכל למעלה...
לקהתי - לא על הפירוש שלו, אלא כי בזכותו יצא לאור משניות סייעתא דשמיא... (מח"ס סייע"ד הוא ת"ח חסיד סאטמאר שכתב משקל נגד לקהתי)
ולמתיבתא - לא על הפירוש עצמו, אלא כי עד היום כשהיה לומד היה לו חלישות הדעת שאינו מבין דברי הגמ', ועתה הונח לו בראותו שאינו יחידי...
נערך לאחרונה על ידי דמשק ב ד' נובמבר 07, 2018 11:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי שיבר » ד' נובמבר 07, 2018 11:38 pm

ספרן כתב:מרפ'ק ז'ל עצמו שמעתי שעם סיום ביאור של כל משנה נהג למסור לאשתו לעיון. אם אמרה שאיננה מבינה כראוי, כתב מחדש.


יעויין במצו"ב (בסוף העמוד) סיפור מעניין על כך שכותבת זוג' בעצמה.

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' נובמבר 07, 2018 11:42 pm

סיפר לי הגר"ש פלאי שאביו הגה"צ ר' הירש פלאי זצ"ל היה רגיל ללמוד משניות עם קהתי, משום הוי מחשב הפסד מצוה כנג שכרה ובאופן זה יכול היה לעבור/ללמוד/לקבל היקף על הרבה משניות מאשר לעמול על משנה אחת הרבה זמן, וכמו שהזכירו כבר קודמי את המעלות שיש ע"י זה.

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1246
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ד' נובמבר 07, 2018 11:46 pm

דמשק כתב:לקהתי - לא על הפירוש שלו, אלא כי בזכותו יצא לאור משניות סייעתא דשמיא...

מה טיבו של פי' סייעתא דשמיא?

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 08, 2018 12:08 am

הוה אמינא כתב:ומי שלומד משנה רק עם פירוש קהתי ודי לו בזה לא למד משנה מימיו.

לימוד משנה הכוונה בעיון עם הבנה עד תכלית דעת המפרש - ויש פ"ד מפרשים ראשונים ואחרונים שמפיהם אנו חיים, שכל מילה שלהם צריכה תלמוד. וביניהם חילוקים זה מזה אליבא דסוגיות הש"ס בבלי וירושלמי שיש להבינם. ואפילו קוצו של י' מזה א"א להתחיל ללמוד מספרי "קיצורים", ובפרט ממי שקיצר פעם מזה ופעם מזה באותה משנה עצמה.

לימוד משנה אינו לימוד גמרא, דאל"כ איך ילמד ילד בן 10 שהגיע למשנה ויש לו עוד 5 שנים עד שיגיע לגמרא?
אלא ע"כ שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, וכמפורש באין ספור מקורות.

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 1:32 am

חבר פורום אוצר החכמה כתב:
דמשק כתב:לקהתי - לא על הפירוש שלו, אלא כי בזכותו יצא לאור משניות סייעתא דשמיא...

מה טיבו של פי' סייעתא דשמיא?

כידוע חסידי סאטמאר, סקוור וכו' (כל החסידויות המתנגדות לציונות) החרימו את קהתי, אז מחבר סייעתא דשמייא בא לכתוב פירוש מתחרה בהרחבה יתירה. פירושו נחשב טוב מאוד אך מאריך וכמדומה שעדיין לא סיים (איני בטוח) אך הבעיה שאינו נמכר כ"כ ומבחינה מסחרית הוא כשלון. רב אשכנזי שאני מזכיר לעתים הוא חסיד סאטמאר והיה לומד עם המתפללים כל יום חק לישראל לאחר שחרית, ואת המשניות לימד עם קהתי. יום אחד שאלתי אותו הכיצד? וענה בפשיטות: מה לעשות זה פירוש טוב, אפילו תעירו אותי באמצע הלילה ותשאלו פשט במשנה הכי קשה במשניות - אומר לכם עם פירושו את הפשט על המקום!

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי לייטנר » ה' נובמבר 08, 2018 9:13 am

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ג' אוגוסט 29, 2023 7:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' נובמבר 08, 2018 3:38 pm

הרואה כתב:
הוה אמינא כתב:ומי שלומד משנה רק עם פירוש קהתי ודי לו בזה לא למד משנה מימיו.

לימוד משנה הכוונה בעיון עם הבנה עד תכלית דעת המפרש - ויש פ"ד מפרשים ראשונים ואחרונים שמפיהם אנו חיים, שכל מילה שלהם צריכה תלמוד. וביניהם חילוקים זה מזה אליבא דסוגיות הש"ס בבלי וירושלמי שיש להבינם. ואפילו קוצו של י' מזה א"א להתחיל ללמוד מספרי "קיצורים", ובפרט ממי שקיצר פעם מזה ופעם מזה באותה משנה עצמה.

לימוד משנה אינו לימוד גמרא, דאל"כ איך ילמד ילד בן 10 שהגיע למשנה ויש לו עוד 5 שנים עד שיגיע לגמרא?
אלא ע"כ שלימוד משנה הוא פשטני ולא עיוני, וכמפורש באין ספור מקורות.


ודאי שזה לא לימוד גמרא ומי חשב אחרת, אבל להבין את המשנה אפשר בצורה של הבנת טקסט מלמעלה כמו ספר סיפורים, ואפשר ללמוד את זה לעומק. כל אחד בגילו ובכשרונו יכול לתפוס מה שמסוגל.
אם אדם בן 30 נשאר ברמת הבנה במשנה כמו של ילד בן 10 אז הוא לא במצב מיטבי.
גם על גמרא תאמר אותו דבר, ילד בן 10 שמתחיל ללמוד גמרא לא מבין את אותה הגמרא כמו שיבין אותה כשיהיה בן 15, אז לכן הוא צריך ללמוד רק לדקלם פירוש מילולי?
מנסים מתאמצים, ויש לכל גיל ורמה את היכולות שלו.

אשמח בכמה מקורות לדבריך, אפילו יש ספור מספיק לי. מתוכם אוכל אולי להבין מה שהתכוונת.

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 5:13 pm

רב אלישיב לומד בגמרא שוטנשטיין
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=34744

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 08, 2018 5:26 pm

לא מזמן ראיתי סיפור שהבאבא סאלי היה מעיין במשניות של הרב קהתי והעירו לו שיש מסתייגים מהמחבר או מהפירוש והוא שאל אם הרב קהתי שומר תו"מ וכשענו לו שכן הוא לא הבין מה הבעיה ללמוד בפירוש שלו

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 5:35 pm

הוה אמינא כתב:אולי כאן מקום להסביר מילה אחת היות ונשמע פה תימה על דעת הסטייפלר והגר"ח.
במחילת כל אלו שלומדים במשניות קהתי, ובמחילת כבודו שהוא אחד ממרביצי התורה ומזכי הרבים הגדולים כפי שמתברר למפרע. ואיני מנסה להמעיט או להוריד מזכויותיו.

יש הבדל בין לקרוא משניות לבין ללמוד משניות.
לקרוא ולהבין אפשר עם קהתי, זה פירוש קולח ומובן מאוד. (עד כמה זה הפירוש המדוייק זו כבר שאלה אחרת).
ללמוד משנה אי אפשר עם קהתי. ומי שלומד משנה רק עם פירוש קהתי ודי לו בזה לא למד משנה מימיו.

לימוד משנה הכוונה בעיון עם הבנה עד תכלית דעת המפרש - ויש פ"ד מפרשים ראשונים ואחרונים שמפיהם אנו חיים, שכל מילה שלהם צריכה תלמוד. וביניהם חילוקים זה מזה אליבא דסוגיות הש"ס בבלי וירושלמי שיש להבינם. ואפילו קוצו של י' מזה א"א להתחיל ללמוד מספרי "קיצורים", ובפרט ממי שקיצר פעם מזה ופעם מזה באותה משנה עצמה.

מסתברא לי מאוד שאנשים כדוגמת הסטייפלר ובנו להבחל"ח, ודוגמת הגראי"ל, ש"למדו" משנה עם כל היקף המושג של לימוד ועיון והבנה, לא היו יכולים לסבול שאנשים מחליפים לימוד בקריאה.
זה לא ויכוח אידיאולוגי ולא קשור להבדלי השקפה.

ייש''כ על ההסבר המושקע והבהיר ! [דעתי האישית אינה רלוונטית]

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 5:36 pm

פרנקל תאומים כתב:
נוטר הכרמים כתב:קראתי בענין את הפולמוס סביב משניות 'קהתי'. כמדומה שיש כאן נסיון של טיוח המציאות (?). אינני יודע לפרשן את תשובת הגראי"ל, 'אתה יכול גם בלי זה', אם בא להורות שאחרים כן ילמדו, אני יכול רק להעיד על המציאות הרווחת במחוזות בני ברק וכן בתי הכנסיות של חניכי הישיבות. עובדה היא כי הפירוש בגלגולו הישן, לפני ההדפסה החדשה עם הרע"ב היה 'בל יראה ובל ימצא' אם לא בבתי כנסיות של בעלי בתים או של פא"י / המזרחי, וכן לא היו הרבה בתים שהחזיקו את הסט הזה. כאשר הודפס מחדש השתנתה הגישה, ויותר מצוי לראותו, בעיקר בבתי כנסיות חסידיים. ברור לי, וכך זכור לי בעליל, כי ההסתייגות ממשניות קהתי לא היה רק בשל מיעוט עמל התורה, אלא גם בשל זהותו של המחבר. אינני מחווה דעה אלא רק מביע את התרשמותי מהמציאות שראיתי לנגד עיני. כמובן שאך היתממות(?) היא לחשוב שהבעיה של הגרח"ק עם קהתי היא רק מיעוט העמל.

אגב, בעיני ראיתי איך מו"ר הגרש"א זצוק"ל הכ"מ העיר לבחור שלמד עם משניות 'קהתי', ועם זאת שמעתי משני עדים שמו"ר סיפר להם כי הוא צידד בזמנו באזני מרן הרב שך שלא יצא חוצץ כנגד קהתי מכמה טעמים.

כלומר- אתה בעצם מסכים עם מה שכתבתי וחוזר על דבריי אחד לאחד. א) מיעוט עיון, ב)הדפסת המשניות עם פירושו בלבד ללא רע"ב ותיו"ט, ג) המזרחי ("אישיותו").

פשוט שמהדברים שהובאו בשם מרנא הגרח"ק שליט"א ניכרת הסתייגות חד משמעית (כנראה על רקע "המזרחי"?), ובאמת מעניין מה הוא אומר על שוטנשטיין ועל מתיבתא. אני התייחסתי רק לדבריו של מרנא הגראי"ל נ"ע, וגם מה שסיפרת על הגרש"א זצ"ל נראה כן, ואין ספק שכל ראש ישיבה היה מעיר או היה מסתייג מכך שתלמיד ישיבה ישב וילמד בישיבה עם משניות קהתי, אבל זה דווקא בעיקר מצד העניין העקרוני של מיעוט העיון העצמי
.
אגב, בחדרי אוצה"ס של הישיבות, לכה"פ הישיבות הירושלמיות, היו משניות קהתי גם היו, כפי שראיתי בעיניי כבר לפני שנים רבות בכמה ישיבות, ועוד טרום ההוצאה המחודשת. יתכן שבישיבותיה של ב"ב לא, אינני יודע. מה שכן, הן תמיד היו בחדר ה'אוצר' הגדול ולא בספריות שבבימ"ד עצמו, אבל עכ"פ לא "בל יראה ובל ימצא".

ועם כל הנ"ל, עדיין נראה, שחלק ניכר, אולי אפי' החלק העיקרי מ"החטא" כביכול של הרב קהתי היה בכך שהוא הקדים את זמנו בכמה עשרות שנים.

נוטר הכרמים כתב:ברור לי, וכך זכור לי בעליל, כי ההסתייגות ממשניות קהתי לא היה רק בשל מיעוט עמל התורה, אלא גם בשל זהותו של המחבר.
גם על בעל התפארת ישראל היו הסתיגויות בשל דברים מסויימים שכתב בפירושו. אם נוציא ממדף הספרים כל ספר ומחבר שהיו (ויש) הסתיגויות מדבריו או מאישיותו או מדעותיו וכו' - ישארו הרבה מדפים ריקים. הברירה ביד כל אחד שמציקה לו העובדה שקהתי השתייך לחוגי המזרחי או שפירושו מדי פשטני - שלא ילמד בו אם זה מפחית מכבוד הלומד. דרך אגב השתייכות לחוגי המזרחי, הלא ידוע שלפני קום המדינה ובשנים שאח"כ הרבה ת"ח שכמה מהם נהיו לגדולי הדור התפרנסו מהמזרחי, כל אחד וטעמו הוא, ולא נפסלו בשל כך.
פרנקל תאומים כתב: אין ספק שכל ראש ישיבה היה מעיר או היה מסתייג מכך שתלמיד ישיבה ישב וילמד בישיבה עם משניות קהתי, אבל זה דווקא בעיקר מצד העניין העקרוני של מיעוט העיון העצמי
דברים אלו חוזרים באשכול זה מספר פעמים בשינוי סגנון והם חוטאים למטרה. כאשר משניות קהתי יצאו לאור לראשונה במתכונתם כפי שמופיעים בצילום לעיל בשנות הששים, רוב הציבור החרדי עבד למחיתו, מה שנקרא בעלי בתים, להם היה נחוץ ביאור קל ופשוט. היום שרוב הציבור החרדי נחשב על לומדי התורה פירושו לא עומד בסטנדרד הלמדני, שלכתחילה לא נועד עבורו. כנ"ל גמרות שוטנשטיין ועוז הדר, הם לא נועדו לחובשי בית המדרש אלא עבור אותם אנשים שרוצים ללמוד דף יומי וכדומה עם ביאור קל. זה שהם חדרו לאט לאט לישיבות רק מראה שבתוך הישיבות יש תלמידים בעלי רמות שונות והחלשים שבהם נזקקים לכזה פירוש שמגיש להם הכל כעל מגש.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 5:41 pm

נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ה' נובמבר 08, 2018 5:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 5:44 pm

הרה''ג ר' נפתלי נוסבוים יושב כל יום ומכין שיעור עם שוטנשטיין, בפרהסיא... בישיבת טשעבין!

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' נובמבר 08, 2018 6:02 pm

חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...


יש תגובה השייכת לכאן באשכול הישן [צנזורה בספרי קודש] מדעתו של הגרא"מ שך זצ"ל על שינויים בצורת הדף בכלל ועל שוטנשטיין [באנגלית, בזמנו] ג"כ בכלל.
לגוף מה שאתה משער, לפי זכרוני לא היה קשר, והטענות נגד שטינזלץ הגיעו לרב שך טיפין טיפין ולא רצה להכנס לזה, ולבסוף השתכנע ע"י חבר אברכים ששיכנעו בענין את הגראי"ל שטינמן זצ"ל והוא דיבר עם הרב שך, וכל זה לקח כמה שנים.

הרבה זמן חששו ארטסקרול להו"ל בלשה"ק, והתמודדו מול השאלההאם הרב שך יתנגד בפומבי אליהם, והסתובבו בענין זה אצל הרבה מרביצי תורה וגדולים להתיעצות וקבלת הסכמות. וזה היה בלי כל קשר.

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 6:02 pm

חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...

עם שטיינזלץ היו כמה בעיות
1. פירושו לא מדוייק ומלא טעויות גסות. כבר בדף הראשון של מסכת ברכות כותב שרב טרפון היה מבית הלל! מאז שנכתב פירושו לא הגיהו ולא תיקנו במשך 50 שנה. לא יתכן שבן אדם אחד ולו יהיה הכשרוני ביותר יכתוב ביאור על כל הש"ס בלי להעזר באף אחד. פירושו של רש"י הוא יחיד ומיוחד במינו ונכתב ע"י סייעתא דשמיא מיוחדת (או רוח הקודש כפי שיש אומרים).אך הוא קיבל את פירושו מרבותיו שהיו מגדולי הראשונים שקיבלו מגדולי הגאונים, הוא לא כתב את פירושו באוויר מדעתו כפי שעשה שטיינזלץ.
2. יצא באנגלית מאמר בירחון tradition לפני שנים רבות מאת הרה"ג אהרן פלדמן שמסוגיה בב"ק (או ב"מ, איני זוכר) מוכיח שפירושו שגוי לא רק בעובדות אלא מבחינה למדנית מגיע למסקנות מוטעות!
3. שטיינזלץ הוחרם כאשר כתב ספר באנגלית על דמויות בתנ"ך ובין השאר כתב דברים מתריסים על דוד המלך בענין בת שבע ויונתן שתצילנה האזניים משמוע!
בזמנו יצא פסק לשרוף את ספריו, שאלתי את הגרד"פ מה לעשות עם הגמרות שטיינזלץ שהיו ברשותי ואמר לי שאפשר לתת אותם לחסידי לובביץ וכך עשיתי.
סתם בתור קוריוז, בשנות השבעים היה עתון באנגלית בשם time ושטיינלץ הופיע בעמוד השער והכותרת היתה: הלמדן (scholar אן בלשוננו הת"ח) הכי גדול שקם לעם היהודי באלפיים השנים האחרונות!
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' נובמבר 08, 2018 6:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 08, 2018 6:04 pm

הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 6:20 pm

שברי לוחות כתב:הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

כיוון שהם כננס הרוכב על גבי ענק! משמע, קהתי היה פורץ דרך בסגנון הפירוש, כל מי שבא אחריו מן הסתם עיין בפירושו ונעזר בו. אטסקרול עושים אותו דבר רק כיוון שהם אחרונים מונחים לפניהם הפירושים של כל קודמיהם. יתרון נוסף של ארטסקרול שהם עובדים בצוות ועל הצוות יש עורך ראשי המפקח על המלאכה, ולא עבודת יחיד. אך אל דאגה, עוד מעט יצא לאור משניות עוז והדר מנוקד.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 08, 2018 6:26 pm

זאב ערבות כתב:
שברי לוחות כתב:הפירוש החדש של ארטסקרול על משניות היא העולה על כולנה לדעתי

כיוון שהם כננס הרוכב על גבי ענק! משמע, קהתי היה פורץ דרך בסגנון הפירוש, כל מי שבא אחריו מן הסתם עיין בפירושו ונעזר בו. אטסקרול עושים אותו דבר רק כיוון שהם אחרונים מונחים לפניהם הפירושים של כל קודמיהם. יתרון נוסף של ארטסקרול שהם עובדים בצוות ועל הצוות יש עורך ראשי המפקח על המלאכה, ולא עבודת יחיד. אך אל דאגה, עוד מעט יצא לאור משניות עוז והדר מנוקד.

שמעתי אומרים שגם פירוש קהתי מיוסד על הפירוש באידיש מר' שמחה פעטרושקא

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' נובמבר 08, 2018 6:28 pm

לענ"ד מגוחך לחשוב שעורכי משניות ארטסקרול עיינו בקהתי, והם הננס וקהתי הענק.
למדתי משנה או שתים בחיי, ובמקומות מוקשים במיוחד הסתכלתי אם יש פתרון לקושי שלי בארטסקרול ולמעשה מצאתי שם סיכום למפרשים רבים, עם מלוא המעלה של דיוק הנצרך לתימצות וריכוז הפירוש, על פי אומרם במקור.
זו עבודה שא"א לעשותה ע"י העתקה מקהתי, עם כל הכבוד לקהתי. הוא עצמו לפני שפירש לא עיין בכל הספרים שהם מביאים, כדמוכח מהפירוש שלו.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 08, 2018 6:42 pm

כמדומה שהגיע הזמן להקים מדור מיוחד בפורום שייקרא 'הרשימה הש(צ)חורה', ושם ירוכזו כל אלו שאינם ראויים לבוא בקהל באופן מסודר ובהיר, למען ישמעו ולמען (לא) ילמדו.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 6:52 pm

הוה אמינא כתב:
חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:עקביה, התשובות לשאלותיך, 1. לפי העדויות ששמעתי - כן. 2. יש טוענים בלהט שבודאי לא היה מסכים לכך, ואגב, בחלק מההסכמות לשוטנשטיין מודגש כי 'עת לעשות לד'' בפרט אחרי שיצאו לאור תרגומים שאין רוח חכמים נוחה מהן, ראה הסכמות הגריש"א והגרש"א ואולי עוד. [יתכן שהנימוק הזה היה מכריע גם אצל הרב שך, בפרט שבמכתבים נגד שטינזלץ היה כתוב במפורש שעוד יופיע תחליף, משהו כזה].

יצויין, המערכה נגד שטיינזלץ לא נערכה כאשר י''ל הש''ס שלו, אלא שנים רבות אח''כ, בסמיכות מפתיעה להדפסת שוטנשטיין בלה''ק. לא היה על הפרק שום חשש של נהירה אחר ש''ס שטיינזלץ שהיה נדיר ביותר במחוזותינו.
איך שהבנתי בשעת מעשה את הדברים בראשי הקטן, [בעומדי סמוך ונראה למכונת הדפוס שפלטה את המודעות הענקיות נגד שטיינזלץ 70/100...] השתמשו בשטיינזלץ ,כדי ''לאלץ'' את הרב שך להסכים בשתיקה עם שוטנשטיין, ויש מקום לחוש כי ארטסקול מימנה את אותה מערכה בשלמותה...


יש תגובה השייכת לכאן באשכול הישן [צנזורה בספרי קודש] מדעתו של הגרא"מ שך זצ"ל על שינויים בצורת הדף בכלל ועל שוטנשטיין [באנגלית, בזמנו] ג"כ בכלל.
לגוף מה שאתה משער, לפי זכרוני לא היה קשר, והטענות נגד שטינזלץ הגיעו לרב שך טיפין טיפין ולא רצה להכנס לזה, ולבסוף השתכנע ע"י חבר אברכים ששיכנעו בענין את הגראי"ל שטינמן זצ"ל והוא דיבר עם הרב שך, וכל זה לקח כמה שנים.

הרבה זמן חששו ארטסקרול להו"ל בלשה"ק, והתמודדו מול השאלההאם הרב שך יתנגד בפומבי אליהם, והסתובבו בענין זה אצל הרבה מרביצי תורה וגדולים להתיעצות וקבלת הסכמות. וזה היה בלי כל קשר.

אינני רוצה להתפלמס, ובוודאי שלא להיות סנגור לשטיינזלץ [שמהכירות אישית הוא יהודי יקר אך טעה טעויות גסות בבחינת כוונתו רצויה ולא מעשיו...] אך כפי שרמזתי, הגעי לאזני יותר ממידע כלשהו. המערכה נגד שטיינזלץ היתה מאורגנת ומוזמנת בעוצמה רבה ונעשתה בתחכום ובחשאי, ללא שתהיה שום סיבה נראית לעין. כדי לצאת נגדו לא היה שום צורך בליקוט מידע. כבחור בשיעור א' ישי''ק איקלע לידי אחד מספריו על התנאים, ואחר עיון של דקות מספר השלכתיו מהחלון... ואילו המערכה נגדו היתה כמה שנים אח''כ, ומיד אח''כ י''ל שוטנשטיין בלה''ק, כאשר כבר במחאות היה מרומז שיש תחליף...

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי דרומי » ה' נובמבר 08, 2018 6:56 pm

באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

הווי אומר, רוב האנשים היו קונים את שוטנשטיין גם אם היה להם כבר את שטיינזלץ.

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 08, 2018 7:00 pm

הוה אמינא כתב:לענ"ד מגוחך לחשוב שעורכי משניות ארטסקרול עיינו בקהתי, והם הננס וקהתי הענק.
למדתי משנה או שתים בחיי, ובמקומות מוקשים במיוחד הסתכלתי אם יש פתרון לקושי שלי בארטסקרול ולמעשה מצאתי שם סיכום למפרשים רבים, עם מלוא המעלה של דיוק הנצרך לתימצות וריכוז הפירוש, על פי אומרם במקור.
זו עבודה שא"א לעשותה ע"י העתקה מקהתי, עם כל הכבוד לקהתי. הוא עצמו לפני שפירש לא עיין בכל הספרים שהם מביאים, כדמוכח מהפירוש שלו.

השאלה מה משמעות ככננס הרוכב על גבי הענק. ענק לפי מיטב הבנתי כאן הוא אדם הפורץ דרך בענין מסויים שלא קדמו לו, או בעל חזון וכו' והבאים אחריו משתמשים בפריצת הדרך שלו ומרחיבים אותה. קהתי פרץ דרך בסגנון הפירוש כפי שכמה פירטו כאן ואין צורך לחזור על הדברים, לא מדובר כאן באיכות הפירוש. כל האחרים מעתיקים בצורה זו או אחרת את הסגנון שלו ומוסיפים על דבריו, אך לו שמורה זכות ראשונים.
דבר דומה ניתן לומר על ספר שמירת שבת כהלכתה שמהווה דוגמא להרבה מאוד ספרי הלכה שבאו אחריו, אך הוא היה הראשון בסגנון הזה.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 7:01 pm

דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

הווי אומר, רוב האנשים היו קונים את שוטנשטיין גם אם היה להם כבר את שטיינזלץ.

נכון מאוד. מי טען אחרת?
אבל כדי שהרב שך לא ייצא נגדם בחרב ובחנית, הביאו לפניו את שטיינזלץ, כדי לשכנע אותו שבהעדר תחליף ראוי, קיימת סכנה עצומה...
ברי לי כי אן הרב שך היה עמנו, לא היה שום סיכוי השרדות לרש''י כפשוטו וכל חקייניו מתחריו...

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' נובמבר 08, 2018 7:20 pm

דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 08, 2018 10:03 pm

סגי נהור כתב:
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 08, 2018 10:17 pm

חיימשה כתב:הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

אכן, גם בחב"ד תמיד היה ברור לכולם שאפילו ילדים המתחילים בלימוד הגמרא לא לומדים בשטיינזלץ.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 08, 2018 11:07 pm

אני חושב שחלק מההתנגדות לקהתי ויותר מכך לשטיינזלץ, שלא הם אלו שאמורים לייצג את הגמרא והמשנה בעם ישראל.
(לשיטת המתנגדים, אני אישית לא מבין את ההתנגדות לקהתי, לשטיינזלץ אני מבין יותר בגלל האיש שמביא ערבים ואנטי דתיים למסור שיעור בגמרא. כדי לחבר בין העם לתורה צריך לקרב את העם לתורה ולא להפך).

הקיק
הודעות: 401
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי הקיק » ה' נובמבר 08, 2018 11:19 pm

ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

פלוריש
הודעות: 2613
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פלוריש » ה' נובמבר 08, 2018 11:54 pm

שמעתי הרבה אנשים שמתנגדים לקהתי ושוטנשטיין מסיבות של עמל תורה וכו'.
הבעיה היא שרובם של אלו שטוענים כך לא בקיאים בש"ס, ולעומת זאת, רוב אלו שאני מכיר שבקיאים בש"ס דווקא לא מתנגדים לזה...

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 09, 2018 4:39 am

הקיק כתב:ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

ידידי משכבר הימים רב יואל שליט"א, אענה להשגותיך על דברי בקצרה:
1. יתכן שהיה לשטיינלץ צוות שלם כדבריך, אך דבר זה אינו נזכר בגמרות, וזה לא משנה את העובדה שפירושו מלא בשגיאות, ובפרט כמו שציינתי את מאמרו של הרה"ג פלדמן, גם בהבנת הפשט. כלומר הפירוש שלו מטעה! איני יודע למה אתה קורא "בכשרון רב את העריכה הסופית", אם הצוות שהיה לו (כדבריך) טעה בהרבה מקומות והוא לא תפס את זה, אז אין ערך לפירושו! לומר שרב טרפון הוא מבית הלל לא מראה על כשרון. ולא רק זאת, ארטסקרול ועוז והדר מתקנים את מהדורותיהם כל הזמן ומאוד קשובים להערות הלומדים, מה שאין כן שטיינזלץ לא שינה דבר בפירושו מאז חיבר אותו לפני כ50 שנה. אפילו רש"י גאון הגאונים שאין שני לו עשה שלש מהדורות לפירושו!
2. בקשר לאותם ספרונים (שכמדומני אח"כ יצאו בתור ספר באנגלית), יתכן מאוד שכוונתו היתה טובה לקרב נוער חילוני כדבריך, אך אם הוא סוטה מדברי חז"ל, הוא חוטא למטרה. אך יותר גרוע מכך, ניחא זה נאמר בע"פ לנוער בארבע עיניים, אך דבריו התפרסמו בכתב ברבים, מה עלינו לחשוב כשקוראים אותם? האם למען המטרה שהציב לעצמו מותר לומר כמה מהדברים שאמר על דוד המלך? היום יש סופרת שחזרה בשאלה בשם יוכי ברנדייס (בעלת ייחוס גדול), מורה לתנ"ך שכותבת דברים דומים, אז האם גם עליה צריך ללמד זכות?
בקשר לבד"ץ איזה מן דבר הוא זה לעשות הסכמים על צנזורים מסויימים? האם באמת אלו שיצאו נגד שטיינזלץ הם סתם כמה אברכים מב"ב?
באתר אזמרך בלאומים מופיעה הכתבה הבאה בשם "התיחסות גדולי ישראל לר' עדין שטיינזלץ, לתלמוד המבואר ולשאר ספריו" והנה היא וישפוט כל אחד (את תשובת יובל שרלו ואת תגובות הקוראים לדבריו השמטתי וניתן לראותם בקישור זה http://yoel-ab.com/katava.asp?id=115). יקראו חברי הפורום וישפטו ביננו!

לבקשת רבים.docx
(25.81 KiB) הורד 356 פעמים


את המשך הדברים ניתן לראות בקישור לעיל.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' נובמבר 11, 2018 2:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' נובמבר 09, 2018 6:53 am

המשניות של ארטסקרול בסגנון שונה מאד מקהתי, והם בחלט עולים עליו בהרבה, יקח קצת זמן עד שיתרגלו לו.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' נובמבר 09, 2018 6:54 am

דרומי כתב:אגב קהתי, שמעתי בשם הרבנית שלו, שהאדמור מחבד הפציר בו (כשהיה אצלו, לאחר הוצאת הפירוש על המשניות) שיעזוב את עבודתו בבנק ויקדיש את ימיו לעשיית פירוש דומה על התנ"ך. היה קשה לו לקבל את ההחלטה, ולמעשה הוא נלב"ע לאחר זמן לא רב. תנצב"ה.

באוצר מופיע קובץ מהפירוש לתנ"ך.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי גימפעל » ו' נובמבר 09, 2018 7:37 am

אולי כדאי להעתיק את כל התגובות על פירושו של הרב שטיינזלץ לאשכול הקודם על פירושו לתנ"ך, viewtopic.php?f=46&t=27158

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' נובמבר 09, 2018 7:51 am

חיימשה כתב:
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:באמת שאיני מבין מהצד הפרקטי מה הקשר בין שוטנשטיין לשטיינזלץ.

האחרון עשה עבודה יפה בהתאם לכלים שהיו לו, אך איך אפשר בכלל להשוות לעבודה של שוטנשטיין שהתקדמו לאין ערוך מכל הבחינות?

זה לא מדויק כלל וכלל. הרב שטיינזלץ לא ניסה מלכתחילה לעשות את מה שעשו ארטסקרול-שוטנשטיין. הכוונה שלו מעיקרא היתה אחרת ואכמ"ל.

הש''ס של שטיינזלץ היה בשימוש בעיקר בישיבות לבעלי תשובה וסטודנטים שניסו ללמוד גמרא. לא היה בו שום פיתוי לבחור ישיבה מרמה כלשהי.

לא הבנתי אם התכוונת לחזק או לחלוק. בכל אופן, ניתן להחכים בספריו מההקדמות (שהן בהחלט מוצלחות וקולעות), המידע על הצמחים, לשונות הלעז וכדומה - במידה שמתעניינים בזה.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' נובמבר 09, 2018 8:03 am

הקיק כתב:ידידי הרב זאב ערבות, בקשר לרב שטיינזלץ טעית בשניים: א. היה לו צוות שלם שעזר לו והניח לפניו טיוטא של פירוש + כל הנספחים על הדף ובסוף המסכת, והוא עשה בכישרון רב את העריכה הסופית. ב. הספרונים שלו שיצאו במסגרת 'האוניברסיטה המשודרת' של גלי צה"ל נאמרו ונכתבו בסגנון שמתאים למסגרת הזו, ולא לאברכים בני ברקים. למסגרת שלה הם יועדו הם עשו עבודה נפלאה, כיבדו את התנ"ך ואת אבותינו ואת חז"ל, העלו קושיות שכל נער חילוני שואל - והשיבו תשובות יפות ומשכנעות, אבל מרגע שהחוברות האלו הגיעו לידיים של אברכים מסוימים הם עשו גוועלד, וזה לא היה צודק כלל. אני מזכיר לכולם שהבד"ץ של העדה החרדית הגיע אז להסכם עם הרב שטיינזלץ על צנזורים מסוימים ותו לא, ופתאום בני ברק נהייתה קיצונית יותר מנטורי קרתא [עוד לפני עידן הפלג...]. ואכמ"ל. הק' יואל

א. דומני שבתחילה הוא עבד לבד ועם הזמן התגבש הצוות השלם.
ב. כידוע לכל (למעט יהודים יקרים ותמימים כמיודענו ר' זאב), ר"ע שטיינזלץ ספג מה שספג כחלק ממערכה הרבה יותר גדולה שמזלו הרע העמיד אותו במרכזה. ובכוונה אני אומר "מזלו הרע", שכן הוא היה איש עצמאי שפעל לבדו ועל דעת עצמו ולא היה באמת קשור למערכה ההיא.

זאב ערבות
הודעות: 9279
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' נובמבר 09, 2018 9:10 am

הרב הקיק הנכבד
בשום שלב הוא לא מזכיר בספריו את הצוות השלם. האם עלי לנחש זאת? אך עיקר תגובתי לנקודה זו היא שפירושו מלא טעויות ואי דיוקים. בקיצור ספר שאינו מוגה שאין להשהות, ועוד גמרא!
לפני כ18 שנים שטיינלץ בא למונסי ודרש בשבת בבית הכנסת של בערל ווין. הלכתי לשמוע ולפני הדרשה הציגו אותו כהגדרת אותו עתון שהזכרתי שהוא המלומד הכי גדול שקם לעם היהודי באלף השנים האחרונות ולא מחה בדבר.
אני מסכים ששטינזלץ היה עצמאי, אך לא אקרא למה שקרה לו מזל רע אלא הוא גרם זאת על עצמו. ראשית לספרו אין הסכמות. בעולם החרדי אין כזה דבר עצמאי, אם אתה עצמאי ועושה דברים על דעת עצמך, בפרט דבר כמו פירוש על הגמרא שהוא מערכת העצבים של עם ישראל, תהיה תגובה! היה עליו לצפות לזאת. אם הוא סבר שהוא מתנשא מעל כולם ואין לאף אחד מזקני בני ברק או כדברי הקי"ק כמה אברכים ללמד אותו דבר באה המציאות וטפחה על פניו. איני נוקט כאן עמדה עם מי הצדק. היותו חסיד לובביץ (היו שרצו לעשותו האדמור לאחר פטירת האדמור הקודם) בוודאי לא תרם באותם הימים לאהדתו בקרב הציבור החרדי. באותם ימים שמעתי מרב יצחק פרנקל שהיה מרצה בפני קהל קונסרבטיבי ורפורמי וזה דבר שלא יעשה כאן לאחר שיצא הפסק מגדולי אמריקה שאין לתת להם שום לגיטימציה. זה היה אחרי התאריך של ההסכמות המובאות לקמן מהגרמ"פ.
אחת הבעיות העיקריות בפירושו שהוא שינה את צורת הדף על דעת עצמו. הוא פתר לעצמו בכך בעית עריכה אך גרם שפירושו לא התקבל אצל הציבור החרדי. לפני חמישים שנה הדבר לא היה כל כך חשוב כיון שהציבור החרדי היה קטן יחסית, ברגע שצבר כח בשנות השמונים התחילו לטפל בו כמו שיודעים.
מענין שאינך מתיחס לכל הדברים בכתבה הארוכה שצירפתי לעיל, האם הכל סתם היה מערכה פוליטית נגדו בלי שהדברים והעובדות המובאים שם נכונים? כלומר אתה מבטל את כל דברי גדולי ישראל ואומר שהכל היה מערכה נגד לובביץ? אם אכן כך כדבריך, אז לכל מערכה שיוצאים נגדה הגדולים ניתן לומר שזה רק פוליטיקה וכדומה, כדוגמת המערכה נגד הגיוס. אבקש את ידידנו חבר הפורום רון, אם הוא קורא דברים אלו להסביר לנו מדוע לומר זאת אינו נכון, אם כי אין להכחיש שמעורבים פה ושם למראית עין פוליטיקה ונגיעות וקשה להתמם ולומר שלא והבחירות האחרונות יוכיחו. אני כותב דברים אלו בעדינות.
אך בשורה התחתונה, שטיינזלץ כתב דברים על גדולי האומה שלא מתישבים עם ההשקפה החרדית והיה עליו לצפות שיחרימו אותו על כך, זה לא שונה מפרשת סליפקין (ובמדה מועטת אברהם קורמן) שהיה צריך לדעת טוב יותר.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' נובמבר 11, 2018 2:10 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פייש
הודעות: 194
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פייש » ו' נובמבר 09, 2018 5:00 pm

דמשק כתב:שמעתי דבר חידוד בשם יהודי פיקח שאמר שאנו חייבים הכרת הטוב לשלשה. 1. לשוטנשטיין 2. לקהתי 3. למתיבתא
לשוטנשטיין - לא כמו שהעולם אומר בגלל ההערות וציונים למטה, אלא כי בזכות הציונים למטה אפשר להסתכל למעלה...
לקהתי - לא על הפירוש שלו, אלא כי בזכותו יצא לאור משניות סייעתא דשמיא... (מח"ס סייע"ד הוא ת"ח חסיד סאטמאר שכתב משקל נגד לקהתי)
ולמתיבתא - לא על הפירוש עצמו, אלא כי עד היום כשהיה לומד היה לו חלישות הדעת שאינו מבין דברי הגמ', ועתה הונח לו בראותו שאינו יחידי...

היהודי הזה באמת פיקח...והאחרון עולה על כולנה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים