תם ותמים כתב:תם מה הוא אומר כתב:מוזכר בחוברת כי בשנת תר"ס הייתה שנת גאולה, ידוע למישהו מקור לזה?
חיפתשי קצת ולא מצאתי!
[א] בודאי צ"ל שנת תרס"ו שעליה אמר אדמו"ר דברי יחזקאל משינובה זצ"ל שהיא תהיה שנת גאולה, ואז היו הפרעות בקישנב הי"ד, ראה לדוגמא בקובץ רבן של ישראל עמ' 280 ועוד הרבה. (הקובץ הנ"ל נמצא באוצה"ח)
[ב] מה שכתב: "השיחות עצמם נמסרו בפני פשוטי עם". תימה שמעתי השיחות החשובות והיקרות של הרב שליט"א הרבה שנים, וראיתי ששמעו והשתתפו הרבה ת"ח ובני תורה.
החוברת מיועדת לבקשת רבים מתלמידי הגריח"ס שביקשו זאת.
בכוונה תחילה היא ערוכה בשפת דיבור, כי יש בה בכדי לשמר את סגנון השיחות, ואפילו את חלק החולין שבהם, שהרי שיחתן של ת"ח צריכה לימוד.
הסגנון, הדרך, ההנגשה של החומר, יש הרבה מה ללמוד ממנה. ולכן אני משתדל לשמר את הסגנון של מסירת השיעור.
בעיקר, כי זה גם מושך בקריאה. כך לפי סקר שלי. אמת שיש ת"ח שמעדיפים את הקיצור, אבל הם יוכלו לקרוא בדילוג ויבינו את הרעיון..
כל מה שמסתעף מעיקר הרעיון - שבשיעור רגיל איכשהו זה מוסבר טוב, אבל על הכתב זה יותר קשה לשמר - הורדתי לההערות.
לציבור הלומדים יותר, מיועדים המאמרים של הגריח"ס שליט"א בסוף הקונטרס בכל שבוע, אשר הם דברים חדשים מתורתו.
השיחות נערכו משיחות שנמסרו בביהכ"נ בורכוב לפני 34 שנים, שנת תשמ"ה.
אינני יודע איזה ציבור היה משתתף אז (עדיין לא נולדתי..). אבל שמעתי מאברך אחד שבישיבת פורת יוסף הבחורים היו מגיעים לשיעוריו, היות "והם מלאים חומר", כהגדרתו. א"כ זה היה שיעור שהרבה בחורי ישיבות היו בו.
זה גם ניכר לסגנון של השיעורים, שמזכיר הרבה דברים 'ישיבתיים', ושיחות אלו הרי לא מסרם בישיבתו ('כף החיים').
אמת שיש ת"ח שמעדיפים את הקיצור, אבל הם יוכלו לקרוא בדילוג ויבינו את הרעיון..
כפל הלשון: 'אברהם הוליד את יצחק' \ נסים גלויים \ 'על נסיך ונפלאותיך שבכל עת..' \ מעשה אלישע הנביא עם הנערים המנוערים \ המקום משפיע על אנשיו \ 'נס' בדרך הטבע \ מדוע הקב"ה עשה נס גדול כל כך שאברהם אבינו ע"ה הוליד את יצחק בהיותו בן מאה שנה?! \ אברהם הוליד את יצחק - אין ייאוש כלל \ ציווי אברהם אבינו ע"ה לאליעזר שלא לקחת אשה לבנו ליצחק מבנות כנען - מדוע? \ בית אברהם אבינו ע"ה - 'בית חסד', מידות טובות \ לא לשים את הדגש על ה'ייחוס' \ 'אברהם הוליד את יצחק' - השייכות רק ליצחק \ 'ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא - ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו' \ מדוע היה צריך יצחק לעמוד ולהתפלל דוקא 'לנוכח אשתו?!' \ מעשה אליהו ובן הצרפית \ מעשה אלישע ובן השונמית \ אלישע ובני הנביאים \ השתטחות על קברי הצדיקים \ 'מקלו של רבי מאיר..' \ על ידי הצדיק מגיע השפע לכל העולם \ 'לנוכח אשתו' - סמוך אליה \ אליהו ואלישע - סמוך בדוקא \ טעם שהולכים להשתטח על קברות הצדיקים
אוצר החכמה כתב:מאמר כת"י מהגרי"ח סופר שליט"א בענין ציווי אברהם שאליעזר לא יקח אשה ליצחק מבנות כנען אלא רק מבנות משפחתו ושייך לאמור לעיל בקונטרס מגיד דבריו ליעקב גליון ג'
התורה לא מאריכה בסיפורי מעשות - אלא כדי ללמדנו מוסר השכל / רק כאן שכב יעקב אבינו ע"ה, והטעם לזה / להקדים רפואה למכה / אין לך נשק גדול מעסק התורה / התורה והתפלה הם שיכולים לבטלה גזירה רעה מהאדם / 'כד יהיב דעתיה למיהדר' - בשביל לקבל סייעתא דשמיא צריך השתדלות / הבא להיטהר מסייעין אותו - וככל שיבוא יותר, יסייעוהו יותר / עזוב תעזוב עמו / בת פרעה הושיטה ידה לנילוס - ונעשה נס / סייעתא דשמיא והצלחה בתורה ובכל העניינים - כשיעשה את ההשתדלות / מעלת וחשיבות עסק התורה בדור הזה / האפשרות הגדולה לזכייה ב'סייעתא דשמיא' בדור הזה / הצורך הגדול של 'סייעתא דשמיא' / וישם מראשותיו - מה הועיל יעקב אבינו ע"ה באבנים אלו? / כאשר יש 'חיות רעות' - צריך לשמור על ה'ראש' / 'בתר רישא גופא אזיל' / זהירות מעיתונים פסולים וכיו"ב / צריכים שמירה / זהירות מספרים שאינם על פי דעת תורה / יעקב אבינו ע"ה עשה אבנים סביב לראשו - השתדלות בלבד מספיקה / הנס שנהפכו האבנים כולן לאבן אחת - מוסר השכל / זהירות מהמחלוקת / כל הבריאה לא נבראה אלא לשימוש האדם השלם / יעקב אבינו ע"ה האדם השלם שהעולם נברא למענו / זהירות מנדנוד חטא
תם מה הוא אומר כתב:עוד שם בעמו' י"ג,
מובא בענין המעלה של קיום המצות בדור הזה, שהוא נחשב כ"זמן מלחמה" ומקבלים ה-כ-ל,
יסוד הדברים מובא בכתבי האר"י ז"ל, נדמה לי בשער הגלגולים (?!)
תם מה הוא אומר כתב:עוד שם בעמו' י"ג,
מובא בענין המעלה של קיום המצות בדור הזה, שהוא נחשב כ"זמן מלחמה" ומקבלים ה-כ-ל,
יסוד הדברים מובא בכתבי האר"י ז"ל, נדמה לי בשער הגלגולים (?!)
שער הגלגולים - הקדמה לח
פעם אחת שאלתי למורי ז"ל, איך היה אומר לי שנפשי היתה כ"כ מעולה כנז"ל, והרי הקטן שבדורות הראשונים, היה צדיק וחסיד, שאין אני מגיע לעקבו. ואמר לי, דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא. כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד מאד לאין קץ, מש"כ בדורות ראשונים. ואלו הייתי בדורות הראשונים, היו מעשי וחכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. ושחז"ל על נח תמים היה בדורותיו, ואלו היה בדורות צדיקים היה יותר צדיק, ולכן שלא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים
תם מה הוא אומר כתב:בחוברת של הפרשה סוף עמ' כה מתואר בקיצור הנס של ישיבת מיר,
היכן מתואר כל הנס בפוטרוט??
ישראליק כתב:ד. בדף טו ס"ק ח'; סיפור זה היתה עם "בתה" של הבעש"ט ולא עם נכדה. ושם שלה היא "אדל" ולא "איידל".
עיני צופיות על הקונטרס של פרשת וישלח.
תם מה הוא אומר כתב:ישראליק כתב:ד. בדף טו ס"ק ח'; סיפור זה היתה עם "בתה" של הבעש"ט ולא עם נכדה. ושם שלה היא "אדל" ולא "איידל".
עיני צופיות על הקונטרס של פרשת וישלח.
היכן המקור של הסיפור הנ"ל?
מעשה שהי' אצל הבעש"ט הק' מבתו הצדיקת מרת אדיל ז"ל, שהתווכחה עם תלמידי הבעש"ט הק במה שאנו אומרים במוצאי שבת קודש שהקב"ה יפתח לנו שערי אורה, שערי אורך ימים וכו', והתוכחו איזה מהשערים המובחר, וכל אחד אמר לפי דעתו, והיא אמרה כי שערי סיעתא דשמיא גדול מכולם, כי הכל בכלל זה. ואמר הבעש"ט הק' כי היא צדקה בדבריה, כי כשאדם משיג איזה שער מאלו השערים הן שערי תורה או שערי חכמה או שערי תשובה, או בגשמיות שערי מזון ושערי פרנסה, תדע כי הכל רק סייעתא דשמיא, ובכלל זה נכללו כל השערים, ובלתי עזר אלקים אי אפשר לעשות כלום אפילו תנועה קטנה, אפילו זו הבחינה שאדם יודע ומרגיש בעצמו שאינו עושה כלום זה ג"כ מהשי"ת שחננו בדעת כזו.
צורת ודרך ההתנהלות עם אומות העולם / 'מעשה אבות סימן לבנים' / גזירה שנעשה בה פועל סמלי - תתקיים בהכרח / צווי ירמיהו הנביא לברוך בן נריה בנבואה על חורבן בבל / נבואת אלישע על מפלת ארם / ענין ה'תשליך' ב'ראש השנה' / פתיחת הידיים בפסוק 'פותח את ידך' / סיבת ה'מסעות' של אברהם אבינו ע"ה - לעשות קנין בארץ ישראל / סיבת בואו של אברהם אבינו ע"ה תחילה לעיר שכם / לפני יציאה לשתדלנות אצל מלכות הרשעה - לומדים פרשת וישלח / כעסו של עשיו על יעקב אבינו ע"ה על שגנב לו הברכה של יצחק אבינו ע"ה / יעקב אבינו ע"ה מתנהג בענווה ובתקיפות כנגד עשיו / עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי / צריכים ללמוד מהרשעים.. / ארבעה בנים - באדם אחד / 'ויהי לי שור וחמור' - שור זה 'יוסף' חמור זה 'יששכר' / במלחמה - כוחנו בתורתנו ובתפלתנו / ההצלה הגדולה הבאה לעולם על ידי העוסק בתורה הקדושה/ כח ההצלה לכל העולם על ידי עסק התורה / לכל אחד יש חלק בתורה / ההצלה במלחמה - תורה / בכל דור יש את ה'עשו' שלו ואת ה'המן' שלו - וסופו כסופם / ה'נשק' כנגד - תורה ותפלה / ההתנהלות כנגד רודפנו מבקשי רעתנו - בדרך של 'דורון' של 'שוחד' / הוצאות מצוה חוזרות / 'ויחץ את העם אשר איתו' / פיזור ישראל בין אומות העולם - חסד גדול / 'צאי לך בעקבי הצאן' - בדרך המסורה לנו / 'עשיו שונא ליעקב' / המלחמה כנגד עשיו - 'הקול קול יעקב' / מעשה נורא עם הגאון 'אור שמח' / כל אחד מחוייב בהשתדלות כפי כוחו למען התורה / הכל מגיע על ידי עסק התורה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים