מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' אוקטובר 25, 2018 12:05 am

סט, ב
אין כל חדש תחת השמש - היאך חיטים ירדו בעבים?
חיטים שירדו בעבים
נחלקו רש"י ותוס', דעת רש"י שזהו בדרך טבעית, כאשר העננים שאבו את ספינת החיטים, וכעת ירדו החיטים [ועיין מה שהביא בזה בטוט"ד ידידנו הרב אהרן תאומים = viewtopic.php?f=29&t=41507&start=250#p493710].
אמנם דעת התוס' שמדובר בדרך על טבעית, כאשר ירדו חיטים דרך נס מהעננים.
ויש לעיין לדברי התוס' שמדובר בדרך ניסית, והלא קיי"ל [נדרים לט, א] דאין כל חדש תחת השמש, ואין בריאות מחודשות אחר בריאת היקום בשחר ימות עולם. וצ"ת.

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ה' אוקטובר 25, 2018 8:15 pm

ההוא דאמר כתב:סט, ב
אין כל חדש תחת השמש - היאך חיטים ירדו בעבים?

ויש לעיין לדברי התוס' שמדובר בדרך ניסית, והלא קיי"ל [נדרים לט, א] דאין כל חדש תחת השמש, ואין בריאות מחודשות אחר בריאת היקום בשחר ימות עולם. וצ"ת.

ראית את ראית התוס' מסנהדרין? בפשטות אין זה בריה חדשה אלא התרבות המין באופן ניסי כמו שגשמים מגיעים מן השמים [הגם שלזה נתרגלנו ואינו נחשב נס]

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' אוקטובר 25, 2018 11:58 pm

נראה ליישב בס"ד באופן פשוט יותר, דהכלל של אין כל חדש תחת השמש, מדבר על יצירת דבר שאינו בעולם כלל, אולם שונה הדבר לגבי חיטים שהינם בטבע הבריאה, אלא שצורת ירידתם הינה בדרך ניסית, ועל כך לא נאמר אין כל חדש, והוכחה פשוטה לכך, הלא מצינו ניסים רבים ע"י חז"ל, ואטו יש בזה סתירה לכלל של אין חדש תחת השמש, אלא שאין זה יצירה חדשה. [וקצת יל"ע מבריאת התחש למשכן, שמבואר ברש"י שהיתה זו בריאה לשעה, ויל"פ בזה].
ושונה הדבר לגבי משה רבינו שרצה לברוא פה חדש לגיהנום מה שלא היה מעולמים, ודוק.

ובהזדמנות זו יישר כח להרב אביר הרועים, על כל דבריו הנפלאים.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' אוקטובר 26, 2018 12:02 am

סט, ב
איך מותר ליהנות מהחיטים שירדו בעבים - והלא אין נהנין ממעשה ניסים
חיטים שירדו בעבים.
מסתפקת הגמ', מה דינם של אותן החיטים לגבי הקרבת המנחות.
בתוס' מבואר שירידת החיטים בעבים, היה זה בדרך ניסית.
ויל"ע, דאם כן אסור ליהנות מאותן חיטין כדין שאין נהנין ממעשה ניסים, הגמ' בתענית [כד, א] מספרת, על נס שקרה לאלעזר איש בירתא, שמסר את כל כסף נדוניית ביתו לגבאי צדקה. ונשאר לו זוז אחד, וקנה עימו מעט חיטים. נעשה נס, והתרבו החיטים במאוד. ומכל מקום, לא חפץ ליהנות מנס זה.
וכתב רש"י [שם, ד"ה אלא] כתב וז"ל, "משום דמעשה נסים הוא ואסור לאדם להנות ממעשה נסים כדאמר לעיל (דף כ:) ואם עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו". מבואר, שיש איסור ליהנות ממעשה ניסים.
וראה עוד ברש"י [שם, ע"ב בד"ה אמר להו] "אמר להו מעשה נסים כו'. ובמה דאפשר להתרחק ממעשה נסים יותר טוב ונכון".
ומעתה תיקשי, דהלא אסור להנות מאותן חיטין שירדו בנס, כדין אין נהנין ממעשה ניסים, [ואף יתכן שיהא בזה חיסרון דמשקה ישראל, היות ואסורים לישראל בהנאה].

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוקטובר 26, 2018 12:41 am

מה הכוונה בראשי תיבות ע״א?

רש״י ע: ד״ה יבישות - לא הוי שומר דמיפרכי ונפלי ע"א לחות חזיא קליפתן לאכול דעדיין רכות הן וזה שמעתי וללשון ששמעתי קשיא לי כו׳

רש״י עד. ד״ה תני אבוה וכו' - מימרא בפני עצמו. ע"א מ"ר ז"ל וכי יש לך דבר שקרב לאיבוד תני אבוה דר' אבין כו׳

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוקטובר 26, 2018 1:09 am

עד.

רש״י כת״י ד״ה לא תאכל - מהדר אמנחת כו׳ וכליל נמי הוי כו׳

לכאורה צ״ל וכליל נמי לא הוי. ופשוט.

וצ״ע שלא מצאתי מי שהעיר בזה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוקטובר 26, 2018 1:43 am

שמואל דוד כתב:מה הכוונה בראשי תיבות ע״א?

יְבֵשׁוֹת. לָא הָוֵי שׁוֹמֵר, דְּמִפָּרְכִי וְנָפְלִי. עִנְיָן אַחֵר, לַחוֹת חַזְיָא קְלִפָּתָן לֶאֱכל דַּעֲדַיִן רַכּוֹת הֵן, וְזֶה שָׁמַעְתִּי, וְלַלָּשׁוֹן שֶׁשָּׁמַעְתִּי קַשְׁיָא לִי וכו'
תָּנֵי אֲבוּהַּ וְכוּ'. מֵימְרָא בִּפְנֵי עַצְמוֹ. עִנְיָן אַחֵר מ"ר ז"ל, וְכִי יֶשׁ לְךָ דָּבָר שֶׁקָּרֵב לְאִבּוּד, תָּנֵי אֲבוּהַּ דְּר' אָבִין וכו'

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוקטובר 26, 2018 1:55 am

שמואל דוד כתב:לכאורה צ״ל וכליל נמי לא הוי. ופשוט.

ממהדורת 'עוז והדר':
מַאי קָאָמַר. הָא בְּהַאי קְרָא גּוּפֵיהּ כְּתִיב 'כָּלִיל תִּהְיֶה': ה"ק. 'לֹא תֵאָכֵל' מְהַדַּר אַמִּנְחַת חוֹבָתוֹ שֶׁל כֹּהֵן, כְּלוֹמַר לֹא תֵאָכֵל וְכָלִיל לָא הָוְיָא; דְּאִי כּוּלֵּיהּ קְרָא וכו'

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוקטובר 26, 2018 2:50 am

יישר כח!

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוקטובר 26, 2018 2:51 am

ביקורת תהיה כתב:
שמואל דוד כתב:מה הכוונה בראשי תיבות ע״א?

יְבֵשׁוֹת. לָא הָוֵי שׁוֹמֵר, דְּמִפָּרְכִי וְנָפְלִי. עִנְיָן אַחֵר, לַחוֹת חַזְיָא קְלִפָּתָן לֶאֱכל דַּעֲדַיִן רַכּוֹת הֵן, וְזֶה שָׁמַעְתִּי, וְלַלָּשׁוֹן שֶׁשָּׁמַעְתִּי קַשְׁיָא לִי וכו'
תָּנֵי אֲבוּהַּ וְכוּ'. מֵימְרָא בִּפְנֵי עַצְמוֹ. עִנְיָן אַחֵר מ"ר ז"ל, וְכִי יֶשׁ לְךָ דָּבָר שֶׁקָּרֵב לְאִבּוּד, תָּנֵי אֲבוּהַּ דְּר' אָבִין וכו'

יישר כח.

בדרך כלל כתב רש״י ל״א ולא ע״א.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוקטובר 26, 2018 4:55 am

עד:

איכא מוראה ונוצה כו׳

ועיין רש״י כת״י - שאין ניתנין על המזבח אלא אצל המזבח.

לכאורה קשה דהרי סו״ס יפה כח מזבח מכח כהנים.

ועיין שיטה מקובצת אות ב׳ וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוקטובר 28, 2018 1:58 am

עו.

מתני' כל המנחות טעונות שלש מאות שיפה וחמש מאות בעיטה שיפה ובעיטה

יש לעיין אם המספר ג׳ מאות וה׳ מאות הוא גוזמא. ומהמשך הגמרא ורמב״ם בהלכות איסורי מזבח פרק ז הלכה ה מבואר לא כן.

אולם באמת צ״ע מדוע עושים כן כ״כ הרבה פעמים.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' אוקטובר 28, 2018 10:00 am

ההוא דאמר כתב:סט, ב
איך מותר ליהנות מהחיטים שירדו בעבים - והלא אין נהנין ממעשה ניסים
חיטים שירדו בעבים.
מסתפקת הגמ', מה דינם של אותן החיטים לגבי הקרבת המנחות.
בתוס' מבואר שירידת החיטים בעבים, היה זה בדרך ניסית.
ויל"ע, דאם כן אסור ליהנות מאותן חיטין כדין שאין נהנין ממעשה ניסים, הגמ' בתענית [כד, א] מספרת, על נס שקרה לאלעזר איש בירתא, שמסר את כל כסף נדוניית ביתו לגבאי צדקה. ונשאר לו זוז אחד, וקנה עימו מעט חיטים. נעשה נס, והתרבו החיטים במאוד. ומכל מקום, לא חפץ ליהנות מנס זה.
וכתב רש"י [שם, ד"ה אלא] כתב וז"ל, "משום דמעשה נסים הוא ואסור לאדם להנות ממעשה נסים כדאמר לעיל (דף כ:) ואם עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו". מבואר, שיש איסור ליהנות ממעשה ניסים.
וראה עוד ברש"י [שם, ע"ב בד"ה אמר להו] "אמר להו מעשה נסים כו'. ובמה דאפשר להתרחק ממעשה נסים יותר טוב ונכון".
ומעתה תיקשי, דהלא אסור להנות מאותן חיטין שירדו בנס, כדין אין נהנין ממעשה ניסים, [ואף יתכן שיהא בזה חיסרון דמשקה ישראל, היות ואסורים לישראל בהנאה].


ראיתי שעמד בזה בהגהות מצפה איתן, וכתב להוכיח מזאת שאין נהנין ממעשה ניסם הוי משנת חסידים.
אמנם ניתן ליישב, דכל האיסור אינו בעצמות הדבר של הנס, אלא ליהנות ממעשה ניסים, וכשנהנה מנס מנכים לו מזכויותיו. אמנם בגוונא שאינו נהנה כלל מהחיטים שירדו בעבים, כגון שיש לו שדות של שדמות תבואה למכביר, אם כן אין לו הנאה מהנס, וכאן נשאלת השאלה האם אותם חיטים שירדו באופן ניסי מותרים לגבוה.
עוד י"ל, דהגם שיש איסור ליהנות ממעשה ניסים, מכל מקום אין זה אלא איסור גברא, ולא בחפצא, ושוב אין בזה איסור של משקה ישראל.
ובדרך אגב, מוכח במצפה איתן שלמד, כי דין משקה ישראל אינו סימן אלא סיבה, והארכנו בזה לעיל, דהלא כאן וודאי שסוג של חיטים ישנו בעולם וזהו מין המותר, אם כן הגם שנאסר משום משקה ישראל, אין זה איסור על מין החיטים בכללותו, אלא סיבה פרטית של איסור מעשה ניסים, ומכל מקום הקשה שיש בזה חיסרון של משקה ישראל, ובהכרח שכל זמן שהדבר אסור, יש בזה דין משקה ישראל, דבעינן שיהא מותר בפועל באכילה, ודוק.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוקטובר 28, 2018 5:47 pm

שמואל דוד כתב:עו.

מתני' כל המנחות טעונות שלש מאות שיפה וחמש מאות בעיטה שיפה ובעיטה

יש לעיין אם המספר ג׳ מאות וה׳ מאות הוא גוזמא. ומהמשך הגמרא ורמב״ם בהלכות איסורי מזבח פרק ז הלכה ה מבואר לא כן.

אולם באמת צ״ע מדוע עושים כן כ״כ הרבה פעמים.

שו״ר בנתיבות הקודש שהניח בצע״ג. וע״ע בספר חסדי דוד על התוספתא מנחות פרק ח מש״כ בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוקטובר 29, 2018 5:25 am

עז.

מתני׳ נמצאו שלשה עשרונים ושליש לכל מין ומין ״ושלש חלות לעשרון״ כו׳ נמצאו חמשת קבין לכל מין ומין ״ושתי חלות לקב״

לא הבנתי כוונת המשנה בתיבות אלו. ומה החידוש בזה.

ועיין בספר מלאכת שלמה (במשניות) שהגיה. ולא הבנתי דבריו.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' אוקטובר 29, 2018 11:16 pm

עז, ב
חקירה בגדר פסול פרוס בלחמי תודה
תנו רבנן והקריב ממנו מן המחובר, אחד שלא יטול פרוס.
יש לחקור בגדר פסול שבור ופרוס בלחמי תודה, האם הוי פסול של שבירה ופריסה, או דילמא, דאין השבירה כשלעצמה תוכן הפסול, אלא יסודו בכך שאין הלחם 'אחד' בשלימותו, וכאשר שבור איננו בשלימותו, וצ"ע.
[וע"ע בסוגיא לקמן עח, ב דדנה הגמ' שלחם נא יהא פסול משום דעומד להיפרס, ועיי"ש].

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' אוקטובר 29, 2018 11:36 pm

עח, א
האם קדושת כהן גדול כוללת קדושת כהן הדיוט?
אמר רב חסדא כהן גדול המתקרב לעבודה צריך שתי עשרונות האיפה, אחת להמשחו ואחת לחינוכו, מר בר רב אשי אמר שלש, ולא פליגי הא דעבד עבודה כשהוא כהן הדיוט, הא דלא עבד עבודה כשהוא כהן הדיוט.
והנה חקר האור שמח [פ"ה מכלי המקדש הי"ז], האם קדושת כהן גדול הינה קדושה המורכבת מכהן הדיוט ונוסף עליו קדושת כה"ג, או דילמא, דהוי קדושה חדשה קדושת כה"ג בלא צירוף של קדושת הכהונת הדיוט.
[וע"ע במשך חכמה לפרשת אמור [כא,יג ד"ה בתורת כהנים] שכתב לתלות זאת בפלוגתת הסוגיות.]
וראה בתוס' בנזיר [מז, ב ד"ה אי ברחוקים], "דאטו משנעשה כהן גדול פקעה קדושת כהן הדיוט וקדושתו להיכא אזלא".
מבואר שקדושת כה"ג כוללת קדושת כהן הדיוט.
ולכאורה מסוגיין מוכח להדיא, דקדושת כהן גדול מוספת על קדושת הכהן הדיוט שבו, דהלא מבואר שאם מתחנך הכהן גדול מתחילה לקדושת כהן גדול, צריך הוא להביא ג' עשרונות [אחד בשביל דין כהן הדיוט], בעוד שאם התחנך מכבר לקדושת כהן הדיוט, אינו מביא אלא ב' עשרונות.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוקטובר 30, 2018 2:19 am

ההוא דאמר כתב:חקר האור שמח [פ"ה מכלי המקדש הי"ז], האם קדושת כהן גדול הינה קדושה המורכבת מכהן הדיוט ונוסף עליו קדושת כה"ג, או דילמא, דהוי קדושה חדשה קדושת כה"ג בלא צירוף של קדושת הכהונת הדיוט.
ולכאורה מסוגיין מוכח להדיא, דקדושת כהן גדול מוספת על קדושת הכהן הדיוט שבו, דהלא מבואר שאם מתחנך הכהן גדול מתחילה לקדושת כהן גדול, צריך הוא להביא ג' עשרונות [אחד בשביל דין כהן הדיוט], בעוד שאם התחנך מכבר לקדושת כהן הדיוט, אינו מביא אלא ב' עשרונות.

כן כתב באור שמח שם וז"ל:
ונראה לי דתלוי אם נאמר דכהן גדול אבנט שלו ושל כהן הדיוט שוים הרי דכהן גדול הוי גם כהן הדיוט, שד' בגדיו שוים רק שנתוסף עוד ארבעה בגדים, לכן מביא כדאמר בגמרא דילן אחת לחינוך כהן הדיוט ואחת לחינוך כהן גדול, שהוא נעשה כהן הדיוט גם כן; אבל אם נאמר דאבנטו של כהן הדיוט של בוץ ושל כהן גדול של כלאים, א"כ הוי כהן גדול דבר אחר בפני עצמו ואינו כהן הדיוט כלל, לכן אינו מביא רק אחת לחינוכו (כדעת הירושלמי בפ"ז דשקלים).

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 31, 2018 12:33 am

עט:

מתני׳ ולד תודה ותמורתה והמפריש תודה ואבדה כו׳
ולא ולדה ולא חילופה ולא תמורתה.

לכאורה יש להעיר מדוע ברישא נקט ולד,תמורתה, חילופה.
ובסיפא נקט ולד, חילופה, תמורתה. וצ״ע.

ויש להקשות עוד דהנה עיין בהמשך הגמרא (וברש״י כת״י ושיטה מקובצת ורש״ש), שמבואר שחילופה נלמד מ״יקריבנו״ ואגב גררא נקט לה וא״כ צ״ע מדוע נקט ״חילופה״ קודם ״תמורתה״ הרי אגב גררא הוא והל״ל בסוף. וצ״ע בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 31, 2018 12:38 am

עט:

רש״י ד״ה לא שנו - הא דתנן לא ולדות וחליפין טעונין לחם.
ד״ה אבל לפני כפרה - אם הקריב לולדות ולתמורה ולחליפין טעונין לחם.

והנה החילוק ״לפני כפרה ולאחר כפרה״ אינו נוגע כלל כלפי תמורה, וכמבואר בהמשך הגמרא, ושפיר השמיט רש״י תמורה בד״ה לא שנו. אולם צ״ע מדוע בד״ה אבל לפני כפרה הזכיר תמורה וצ״ע.

ועיין רמב״ם פרק יב הלכות פסולי המוקדשין הלכה ח ובספר מפתח שם וצ״ע בכל זה.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' אוקטובר 31, 2018 10:00 am

עח, א
בגדרי מנחת חינוך דכהן
אמר רב חסדא כהן גדול המתקרב לעבודה צריך שתי עשרונות האיפה, אחת להמשחו ואחת לחינוכו, מר בר רב אשי אמר שלש, ולא פליגי הא דעבד עבודה כשהוא כהן הדיוט, הא דלא עבד עבודה כשהוא כהן הדיוט.
יש לחקור בדין מנחת חינוך של כהן הדיוט וכהן גדול, האם בגוונא שהתחילו את עבודתם ולא הקריבו מנחת חינוך, יכולים הם להקריב לאחר כמה שנים את מנחת חינוך שנתחייבו בה. או דילמא, דמנחת חינוך הינה על תחילת העבודה, ולא לאחר מכן.
עוד שמעתי לדון, האם מנחת חינוך הינה מעכבת בעבודת הכהן, וצ"ת.

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ד' אוקטובר 31, 2018 12:25 pm

השאלה השניה מפורש ברש"י כת"י שכהן גדול שנתמנה ביוה"כ אין מקריב מנחת חינוך. [ושולח לפ"ק דיומא ששם נידון באיזה בגדים מחנכין אותו ולא נזכר מנחת חינוך]

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ד' אוקטובר 31, 2018 12:28 pm

ההוא דאמר כתב:עז, ב
חקירה בגדר פסול פרוס בלחמי תודה
תנו רבנן והקריב ממנו מן המחובר, אחד שלא יטול פרוס.
יש לחקור בגדר פסול שבור ופרוס בלחמי תודה, האם הוי פסול של שבירה ופריסה, או דילמא, דאין השבירה כשלעצמה תוכן הפסול, אלא יסודו בכך שאין הלחם 'אחד' בשלימותו, וכאשר שבור איננו בשלימותו, וצ"ע.

בדף ט: מדמה פסול נפרס בלחם הפנים לשאר מנחות שחסרו, ובשאר מנחות אין דין 'אחד'.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' אוקטובר 31, 2018 11:24 pm

אביר הרועים! כתב:השאלה השניה מפורש ברש"י כת"י שכהן גדול שנתמנה ביוה"כ אין מקריב מנחת חינוך. [ושולח לפ"ק דיומא ששם נידון באיזה בגדים מחנכין אותו ולא נזכר מנחת חינוך]


יישר כח להרב אביר הרועים, על דבריו הנחמדים והמאלפים.
שמעתי, כי ברמב"ם מבואר שאין המנחת חינוך לעיכובא, אמנם בתוספתא לגירסת הגאון מבואר שזה מעכב.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 01, 2018 5:41 pm

אביר הרועים! כתב:
ההוא דאמר כתב:עז, ב
חקירה בגדר פסול פרוס בלחמי תודה

בדף ט: מדמה פסול נפרס בלחם הפנים לשאר מנחות שחסרו, ובשאר מנחות אין דין 'אחד'.

הואילו נא לבאר פשוטות את החקירה ואת הראיה מדף ט, ותהי משכורתכם שלמה מעם השם.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' נובמבר 01, 2018 7:22 pm

פ, ב
בענין חולין בעזרה
נחלקו רש"י ותוס' בכמה דוכתי [עיין ב"ב פא, ב תוס' והרשב"ם, ובקדושין ובסוגיין] האם איסור חולין בעזרה נוהג בכל חולין. או דילמא, דאין איסורו נוהג אלא בדברים הראויים למזבח כשיטת התוס'.
וצ"ב במה תליא פלוגתתם.
ונראה דהדברים תלויים במה דיש לחקור בגדר איסור חולין בעזרה, האם יסודו משום שכאשר מכניס דברים שאינם קדושים לעזרה, יש בזה פחיתות כבוד לעזרה בכך שמבזה בית ומקום הדר שכינתו, כאשר מכניס דברים שאינם נצרכים, וצא ולמד מפלטרין של מלכים, שלא יכניסו לתוכו חפצים זרים. או דילמא, דאין זה איסור משום הבזיון שבהכנסה, אלא דכאשר מכניס חולין לעזרה וראויים לקדושת מזבח, הרי העזרה מקדשתן ליפסל, וצד זה כתב הזכר יצחק [ח"א סי' לט אופן ב'] בבארו בשיטת רש"י [פסחים כב, א ד"ה חולין]
ומעתה נמצינו למדים שהאיסור דחולין בעזרה יסודו משום שהעזרה מקדשת את החולין ומשווה בהם דין קדשים פסולים.
[ויש להוסיף דיש חילוק גדול, בין חולין שנשחטו בעזרה דבזה יש הסוברים שאסור מה"ת, לבין חולין שהובאו לעזרה שבפשוטו אינו אלא מדרבנן [ועיין בדבר יעקב בסוגיא דחולין בעזרה בשלהי קידושין [נז, ב], ויתכן שגדרם שונה].
מעתה י"ל דבזה פליגי רש"י ותוס', דתוס' הסוברים שכל האיסור להכניס לעזרה רק חולין שיש בהם צד גבוה, ס"ל דיסוד איסור חולין בעזרה הינו משום דהעזרה מקדשת את החולין ליפסל, ואם כן י"ל דכל מה שהעזרה מקדשת, זהו רק דברים הראויים למזבח ששייך בהם דין קידוש, ולא חולין שאינם ראויים לצד גבוה.
אמנם רש"י יסבור, שהאיסור דחולין בעזרה הינו משום הזלזול בקדושת העזרה, כאשר מכניס לשם דברים שאינם נצרכים, ודומיא דמצינו שלא יכנס אדם להר הבית במקלו ובפונדתו [ועיין בגמ' ביבמות ו, א דהוי איסור מורא מקדש]. ואם כן אף דבר שאינו שייך למזבח, מכל מקום יש איסור להכניסו לעזרה, ואדרבא בצד אחד יגדל חומרת הזלזול כאשר מכניס חולין שאינם שייכים כלל למקום הקודש והמקדש, ואין בהם שום צד גבוה, דהרי זה זלזול במקום הקודש והמקדש.

אשמח לשמוע הערות.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' נובמבר 01, 2018 7:22 pm

פ, ב
חולין בעזרה
הנה חקר הגאון רבי מנחם זמבא זצ"ל הי"ד [אוצר הספרי] האם איסור חולין בעזרה, הוא במעשה ההכנסה, או במציאות שהחולין נמצאים בעזרה.

עוד בעניין חולין בעזרה: ראה באשכול - viewtopic.php?f=29&t=31569&p=445742&hilit=%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F+%D7%91%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%94#p445741

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 05, 2018 12:28 am

פב:

רש״י ד״ה סכין - דלא הוו מולקין.

לכאורה אינו מובן. ועיין רש״י זבחים צח. סכין לאפוקי צור וקנה ע״ש

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 05, 2018 12:29 am

פג.

רש״י ד״ה ואין מותריהן בעלי חיים בשריפה - דבמלואים לא הפרישו שום בהמה לאחריות כו׳

לפי״ד קשה מדוע לא מסיק הגמרא ״ודנין אפשר משאי אפשר״ וצ״ע.

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' נובמבר 05, 2018 12:42 am

שמואל דוד כתב:פב:

רש״י ד״ה סכין - דלא הוו מולקין.

לכאורה אינו מובן. ועיין רש״י זבחים צח. סכין לאפוקי צור וקנה ע״ש


מדוע אינו מובן? עיין בתוס' דהעמידו שילפינן מקראי דבעינן שחיטה בתלוש בבהמת חולין, ובכלי בבהמת הקדש.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 05, 2018 12:48 am

ההוא דאמר כתב:עח, א
בגדרי מנחת חינוך דכהן
עוד שמעתי לדון, האם מנחת חינוך הינה מעכבת בעבודת הכהן, וצ"ת.


רמב"ם כלי המקדש פ"ה הל' ט"ז.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 05, 2018 1:04 am

ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:פב:

רש״י ד״ה סכין - דלא הוו מולקין.

לכאורה אינו מובן. ועיין רש״י זבחים צח. סכין לאפוקי צור וקנה ע״ש


מדוע אינו מובן? עיין בתוס' דהעמידו שילפינן מקראי דבעינן שחיטה בתלוש בבהמת חולין, ובכלי בבהמת הקדש.

לא היתה הו״א שאפשר למלוק בהמה!

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 05, 2018 5:24 am

פד:

רש״י כת״י ד״ה שבהרים - מתוקים.

צ״ע מדוע מתוקים הוי חסרון? וראיתי שיש מגיהים ״אינם״ מתוקים.
ועיין רש״י מיוחס ״לפי שהן כחושין״

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 06, 2018 7:17 am

פה:

תנו רבנן (דברים לג, כד) וטובל בשמן רגלו זה חלקו של אשר שמושך שמן כמעין אמרו פעם א' נצרכו להן אנשי לודקיא בשמן מינו להן פולמוסטוס אחד אמרו לו לך והבא לנו שמן במאה ריבוא הלך לירושלים אמרו לו לך לצור הלך לצור אמרו לו לך לגוש חלב הלך לגוש חלב אמרו לו לך אצל פלוני לשדה הלז ומצאו שהיה עוזק תחת זיתיו אמר לו יש לך שמן במאה ריבוא שאני צריך אמר לו המתן לי עד שאסיים מלאכתי המתין עד שסיים מלאכתו לאחר שסיים מלאכתו הפשיל כליו לאחוריו והיה מסקל ובא בדרך אמר לו יש לך שמן במאה ריבוא כמדומה אני ששחוק שחקו בי היהודים כיון שהגיע לעירו הוציאה לו שפחתו קומקמום של חמין ורחץ בו ידיו ורגליו הוציאה לו ספל של זהב מליאה שמן וטבל בו ידיו ורגליו לקיים מה שנאמר וטובל בשמן רגלו לאחר שאכלו ושתו מדד לו שמן במאה ריבוא אמר לו כלום אתה צריך ליותר אמר לו הן אלא שאין לי דמים אמר לו אם אתה רוצה ליקח קח ואני אלך עמך ואטול דמיו מדד לו שמן בשמונה עשר ריבוא אמרו לא הניח אותו האיש לא סוס ולא פרד ולא גמל ולא חמור בארץ ישראל שלא שכרו כיון שהגיע לעירו יצאו אנשי עירו לקלסו אמר להם לא לי קלסוני אלא לזה שבא עמי שמדד לי שמן במאה ריבוא והרי נושה בי בשמונה עשרה ריבוא לקיים מה שנאמר (משלי יג, ז) יש מתעשר ואין כל מתרושש והון רב


צ״ע קצת דמשמע שהיה דבר גדול שנתן לו עוד י״ח רבוא, אולם כלפי מאה רבוא הוי י״ח דבר מועט.
ועיין ספרי פרשת וזאת הברכה ״שמונה עשר מאות ריבוא״ אולם ע״ש בספרי דבי רב שמוחק תיבת ״מאות״. וע״ע בספר אמתחת בנימין כאן.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 07, 2018 2:44 am

פו:

מתני' מאין (מנין)היו מביאין את היין כו'

יש להעיר מדוע הוסיף מתניתין תיבות אלו ולא קתני כמשנה דלעיל פה: תקוע אלפא לשמן כו'
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' נובמבר 07, 2018 8:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אבק פורח » ד' נובמבר 07, 2018 6:43 am

שמואל דוד כתב:פג.

רש״י ד״ה ואין מותריהן בעלי חיים בשריפה - דבמלואים לא הפרישו שום בהמה לאחריות כו׳

לפי״ד קשה מדוע לא מסיק הגמרא ״ודנין אפשר משאי אפשר״ וצ״ע.
לענ"ד יל"ע אם זה מקרי אי אפשר דהא יכלו להפריש בהמה לאחריות.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 07, 2018 8:19 am

אבל סו״ס לא הפרישו.
וע״ע בשפת אמת מש״כ בזה.

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ד' נובמבר 07, 2018 11:08 am

שמואל דוד כתב:פד:

רש״י כת״י ד״ה שבהרים - מתוקים.

צ״ע מדוע מתוקים הוי חסרון? וראיתי שיש מגיהים ״אינם״ מתוקים.
ועיין רש״י מיוחס ״לפי שהן כחושין״

עין סוף פירקין שחוליא [מתיקות] הוא חיסרון.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 07, 2018 5:09 pm

אביר הרועים! כתב:עין סוף פירקין שחוליא [מתיקות] הוא חיסרון.

יישר כח.
אחר זה ראיתי שבכת״י הגירסא ״מתוקים יותר מדאי״

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת מנחות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 07, 2018 11:05 pm

פו.

מתני׳ חזר וטחן וטען זה שלישי כו׳

ויש לעיין מהו שיטת רבי יהודה בשלישי. באבנים או בקורה?
ועיין לשון רש״י מיוחס ורש״י כת״י. וע״ע בלשון רבינו גרשום.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים