אש משמים כתב:היום הייאוש מצוי יותר בגלל השפע והעושר היחסי.(תרתי משמע)
יש הגיון להשאיר את החפץ במקום האבוד וכשיגלה בעליו שאבד ממנו יחזור ויקחנו משם.
עושה חדשות כתב:אחד החברים הפנה אותי לכאן, סעיף ד.
ישנו כתב:מעניין שכאן הולכים הפוך מהרגיל ומקבלים את השתנות הטבעים להקל (בהנ"ל) ולא להחמיר ומשאירים את דינא דגמ' של אדם עשוי למשמש בכיסו כ"ש. (אא"כ גם אז לא היה אפשר לומר שזה חד משמעי וכל דקה אדם ממשמש, אלא זו קביעה של חכמים שבכל מילי מותר וא"כ י"ל שבזה כבר אין הדין משתנה וצ"ע).
עושה חדשות כתב:כבר העירו בזה, למה צדיקים וכשרים וגדולים שבכל דור ודור, לא הורישו לבניהם ולצאצאיהם אחריהם מגירות עמוסות בשעונים ומעילים ושאר חפצים, אשר התחייבו להשיבם לבעליהם במצות השבת אבידה. ואם על דורות קודמים לא קשיא כ"כ, כי לא היה מצוי לאבד כמו היום, אבל תיקשי על חכמי וכשירי זמנינו, האם הגר"ש וואזנער השאיר כמה שעונים ועטים, האם הגרשז"א השאיר אחריו מחסן של סוודרים, וכן הלאה.
האם יש נימוק ברור, המתיר 'והתעלמת' בזמנינו על חפצים הרגילים להישכח ולאבד, כמו ספרים ועטים וכד', אע"ג שיש בהם סימנים ברורים, והבעלים ישמחו בהשבתם, אלא שאין טורחים לחזר אחריהם כ"כ כמו פעם, מפני השפע בס"ד.
עושה חדשות כתב:אש משמים כתב:היום הייאוש מצוי יותר בגלל השפע והעושר היחסי.(תרתי משמע)
האם אי מי מפוסקי דורנו כתב בזה דברים מוגדרים ומפורשים?
מאיר סובל כתב:אילו הגר"ש ואזנער היה מסתובב כמוני ברחוב ומסתכל בכל מיני פינות בבית הכנסת, ואילו הגרשז"א היה נכנס ויוצא בחנויות ובשווקים וחדרי מדרגות, מסתמא כן היו משאירים לבניהם אבידות...
ישנו כתב:מעניין שכאן הולכים הפוך מהרגיל ומקבלים את השתנות הטבעים להקל (בהנ"ל) ולא להחמיר ומשאירים את דינא דגמ' של אדם עשוי למשמש בכיסו כ"ש. (אא"כ גם אז לא היה אפשר לומר שזה חד משמעי וכל דקה אדם ממשמש, אלא זו קביעה של חכמים שבכל מילי מותר וא"כ י"ל שבזה כבר אין הדין משתנה וצ"ע).
עושה חדשות כתב:אש משמים כתב:היום הייאוש מצוי יותר בגלל השפע והעושר היחסי.(תרתי משמע)
יש הגיון להשאיר את החפץ במקום האבוד וכשיגלה בעליו שאבד ממנו יחזור ויקחנו משם.
לסברא זו התכוונתי. האם אי מי מפוסקי דורנו כתב בזה דברים מוגדרים ומפורשים?
אבני גזית כתב:זקן ואינה לפי כבודו
החושב כתב:ישנו כתב:מעניין שכאן הולכים הפוך מהרגיל ומקבלים את השתנות הטבעים להקל (בהנ"ל) ולא להחמיר ומשאירים את דינא דגמ' של אדם עשוי למשמש בכיסו כ"ש. (אא"כ גם אז לא היה אפשר לומר שזה חד משמעי וכל דקה אדם ממשמש, אלא זו קביעה של חכמים שבכל מילי מותר וא"כ י"ל שבזה כבר אין הדין משתנה וצ"ע).
באמת מעניין...
אנשים פשוט נבוכים לחלוטין: החיים ודפוסי החשיבה השתנו תוך אלפיים שנה. יישום ההלכות שנקבעו לפי הראליות של תקופת התלמוד נראה לאנשים בלתי תועלתי במציאות של היום (וגם מזיק). הלכות מוסכמות אחרות - אין לנו. אז מה שיוצא - שנראה כאילו יש ייאוש מדעת מעצם המצווה.
כל שנה לפני פסח אני רואה בתי כנסיות שמוציאים את כל הספרים שנשכחו החוצה, ואחר כך מפקירים או גונזים. ביניהם ספרים יקרים, או מחברות של אברכים, שוודאי חשובים לבעליהם. כמעט על כולם רשום שם, ועל הרבה גם טלפון. להרבה מהרואים מהצד זה אפילו לא מתקשר לסוגיה של השבת אבדה...
החושב כתב:
כל שנה לפני פסח אני רואה בתי כנסיות שמוציאים את כל הספרים שנשכחו החוצה, ואחר כך מפקירים או גונזים. ביניהם ספרים יקרים, או מחברות של אברכים, שוודאי חשובים לבעליהם. כמעט על כולם רשום שם, ועל הרבה גם טלפון. להרבה מהרואים מהצד זה אפילו לא מתקשר לסוגיה של השבת אבדה...
עושה חדשות כתב:שאלה למעשה
פעם מישהו שכח אצלי בבית מעיל, מישהו אחר שכח מטריה, השלישי גארטל, והרביעית משקפי שמש.
הודענו לכל אחד ואחת מהם בשעתו על האבידה, שמחו לשמוע, הודו, ואמרו שבהזדמנות יבואו לקחת.
מאז חלפו כבר כמה פסחים, כל שנה מוציאים את שקית הפריטים ומנקים את הארון, ומחזירים את השקית למקומה.
השאלה היא עד מתי. האם אני צריך לרדוף אחריהם שיבואו, או אולי לקזז משווי האבידה את דמי האיחסון הממושך,
או שבכלל הגיע הזמן לזרוק את זה לפח.
עושה חדשות כתב:כבר העירו בזה, למה צדיקים וכשרים וגדולים שבכל דור ודור, לא הורישו לבניהם ולצאצאיהם אחריהם מגירות עמוסות בשעונים ומעילים ושאר חפצים, אשר התחייבו להשיבם לבעליהם במצות השבת אבידה. ואם על דורות קודמים לא קשיא כ"כ, כי לא היה מצוי לאבד כמו היום, אבל תיקשי על חכמי וכשירי זמנינו, האם הגר"ש וואזנער השאיר כמה שעונים ועטים, האם הגרשז"א השאיר אחריו מחסן של סוודרים, וכן הלאה.
האם יש נימוק ברור, המתיר 'והתעלמת' בזמנינו על חפצים הרגילים להישכח ולאבד, כמו ספרים ועטים וכד', אע"ג שיש בהם סימנים ברורים, והבעלים ישמחו בהשבתם, אלא שאין טורחים לחזר אחריהם כ"כ כמו פעם, מפני השפע בס"ד.
עושה חדשות כתב:יש לי פתרון חלקי, על השאלה למה אדם לא מוריש לבניו מחסני מציאות.
הנה שיטת הרמב"ן, (והפוס' נקטו אותה לעיקר), דהטעם שאין המוצא יכול לזכות ביאוש אם באת האבידה לידו קודם יאוש, כי כבר הוי 'שומר אבידה' וידו כיד הבעלים, ויאוש ברשות ל"מ. וא"כ ברגע מיתתו כבר אין כאן שמירה כלל, והיורשים אינם אמורים להתחייב בשמירה, וממילא דהם יכולים לזכות באבידה אחרי יאוש.
אבל זה לא עונה על מקרים שגם בשעת המיתה עדיין הוי רק יאוש שלא מדעת, וכד'.
עושה חדשות כתב:כבר העירו בזה...
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:כבר העירו בזה...
פלוריש כתב:זה אכן מתרץ מדוע אין בידינו מחסן מלא מציאות מהגר"ד בהר"ן.
אבל לכאורה היתה צריכה להיות אצל צאצאיו רשימה ממנו של שווי כל האבידות שהוא מצא. האמנם יש?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים