קו ירוק כתב:בינוני כתב:נחכה ונצפה לדברי תלמידו המובהק החביב עליו כנפשו סופר בית המלך, שהוא חבר פעיל בפורום מכובד זה.
ההוא שיחי', לקה בכפליים באותו היום כאשר חמיו הג"ר לוי יצחק הלפרין, הלך היום לבית עולמו.
ואם כבר הזכרתיו לידידי עוז מנוער, המקום ינחמהו בכפל כפליים (ג' פעמים)
אכן, והמקום ינחמו בכפליים בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.
עד שהנ"ל שליט"א יעלה את דבריו, אכתוב אני הצעיר כמה מילים על מו"ר זצ"ל
[הידיים רועדות לכתוב עליו זצ"ל].
פחד ופחת היה לנו השאת והשבר. פלגי מים תרד עיני, גדול כים שברנו מי ירפא לנו.הושברנו! אין הגדרה מתאימה יותר ליום כזה.
שבר, שבר כלי, כך הרגשתי היום. כך הרגישו היום אלפי תלמידיו של הגר"ל. המילה 'תלמידיו' היא רק לשבר את האוזן, כי באמת לא היה אצלו מושג כזה "תלמיד", כולם היו בניו, כולם היו חבריו. מעולם לא קראו לו "דער רעבע", אפילו לא "ר' לייב". לייבל קראו לו, ככה בפשטות, ולא היה זה מחמת חוסר כבוד של תלמידיו, זו אפילו לא הייתה ענוותנותו של הגר"ל. קראו לו ככה כי הוא באמת הרגיש ונתן להרגיש שהוא חבר של כל אחד ואחד, מהת"ח הגדול ועד הילד ששלשום התחיל לדבר.
עיני כולם דמעו כשהזכיר בנו בהספדו את התמונה המרגשת: ליל שב"ק פרשת לך-לך אתרא קדישא מירון, זה עתה סיים הגר"ל את משאו הארוך המקדים את הקידוש, "לפי ההלכה צריך למהר לקדש" הסביר הגר"ל כל פעם "אלא שפשוט צריך להבין מה אנחנו עושים ואומרים בקידוש", וכך היה הגר"ל עומד שעה ארוכה ומסביר במילים פשוטות את הפשט הפשוט בפעולה הכמעט מלומדה של 'קידוש השבת'. לאחר שהציבור נכנס כבר לתחושת הרוממות, מוכן ומזומן לקדש את השבת כראוי וכהוגן, פונה הגר"ל בקול אבהי ובפנים של חיבה לקהלו חביבו: "קינדערלאך, איך ויל אייך בענטשן" ["ילדים חביבים, אני רוצה לברך אתכם"]. הוא לא שיחק משחקים, זה הדבר האחרון שאפשר לומר על הגר"ל, הוא פשוט הרגיש ככה, כולם היו בניו.
כשאני עדיין שרוי באווירת הלוויה, כשכל הזמן מתבלבלת ומתחלפת מול עיניי תמונת האיש מלא החייים בתמונת הגוף המוטל בבור הצחיח עם תכריכים לבנים, קשה לי למצוא בנפשי מאיפה להתחיל, לסדר ולתאר אדם ענק זה. אם בחביבותו הגדולה לתורה הקדושה, בתשוקתו העזה להבין את הפשט הכי נקי, הכי ישר, הכי אמיתי בכוונת התורה. אם בהתרגשותו החיה והשופעת ברובד הכי רגיל של החיים בכל מצווה ומצווה, ובפרט בשבת קודש, "דער הייליגער שבעס". אם בחתירתו הבלתי נלאית להבין בכל מועד מהי מהות המועד עפ"י הפשט שבפשט, מהן הרגשות הנכונות שהתורה רצתה שנחוש אותן במועד זה, "וואס איז די זאך אליין". אם בהבנתו החדה והמבריקה מחד, והפשוטה והבהירה מאידך, בכל נבכי החיים, בכל מצב מורכב ומסובך, עד שבכל פעם מחדש לא היה השואל מאמין בעצמו "איך לא הבנתי מקודם דברים כ"כ פשוטים". אם באמונתו הפשוטה והמושכלת והתמימה עד להשתומם [רק מי שהכיר אותו יבין כמה האמונה יכולה להיות פשוטה בתכלית ומושכלת בתכלית כששניהם באים כאחד ממש]. אם בגישתו המיוחדת והמופלאה ללבבות מבקשי נפש קרובה ולב שומע ותומך. אם בכוחותיו האדירים – שלא בגדר אנוש – להבליג ולשתוק, לקבל יסורים באהבה, יסורי הנפש ויסורי הגוף, רדיפות ביזיונות והשמצות מחרידים ממש, וכל זאת בלי להוציא תלונה אחת מהפה, כך במשך חמישים שנה כמעט.
ואולי בכלל אי אפשר לתאר אדם גדול זה, כי לא הייתה בו שום הנהגה יוצאת מגדר הרגיל, לא היו אצלו סיפורים, מכל סוג שהם, הוא פשוט חי את החיים בחיות מלאה, הוא חי בכל מאודו את התורה, הוא חי בכל מאודו את המצוות, הוא חי בכל מאודו את האמונה, הוא חי בכל מאודו את עם ישראל. הוא פשוט חי בכל מאודו לפני השי"ת.
***
את חייו הציבוריים התחיל הגר"ל בחינוך הדור הצעיר, כשאת גישתו החינוכית למד במידת מה מהמנהיג הראשון של 'מתמידים' הגרא"ל קליין זצ"ל.
באותם ימים של שנות ההתלהבות של המדינה החילונית המתפתחת, היה מצב אנשי הישוב הישן בכי רע, והצעירים שגילוי את פיתויי החיים בצד החילוני לא היו חזקים דיים לא להיסחף, עד שגדולי ירושלים דאז התבטאו כי "אין בית אשר אין שם מת" ר"ל. מנהיגי ה'מתמידים' והגר"ל בראשם הבינו שניתן לעצור את הסחף, והפתרון טמון בהצבת משקל נגד לתרבות הנוצצת של החילונים, הוא היה אומר תמיד שמבחינת הנסחפים לא היה מדובר אז בעניין של אידיאולוגיה, אלא שהמצב הגשמי של הישוב הישן השפיע בכל הרבדים על המצב הרוחני [מדי פעם הוא סיפר על צורת החינוך הנוקשה בהגזמה שהייתה נהוגה אז בירושלים, ותמיד היה אומר שהוא אינו מאשים את ההורים ואת המחנכים דאז, כי ההורים היו חסרי כל ולא הייתה שמחה יתירה בבית, ומשכך כל חיכוך קטן בבית הוביל לעונשים ולהכאות עד שהילדים היו חסרי חדווה רעבים ומוכים, וכמובן שגם המלמדים היו בכלל המצב הזה, ומצב רוחם הכללי לא היה מן המשופרים כלל ועיקר, ומעתה כשהושיבו מלמד כזה שעות ארוכות מול כיתה של ילדים כאלו, איך היה אפשר לצפות ממנו שלא יפרוק את תסכוליו?].
הפעולות הראשונות של מנהיגי המתמידים והגר"ל היו להכניס נופך חווייתי ונעים בחיי התורה והמצוות. ב'חברה' שהקימו [עוד לפני תקופת הגר"ל] חילקו חצי כוס ברד לכל ילד שהגיע ללמוד בשעות הערב, היו גם טיולים [על גבי משאית ישנה] למקומות מעניינים בארה"ק. ועוד כהנה וכהנה.
השינוי החינוכי הזה ממש לא עבר בשתיקה מצד ההנהגה הירושלמית דאז [אלא מה...], מבחינתם זו הייתה גישה חילונית לגמרי לתת לילדים ליהנות מהעולם הזה. היהדות מעולם לא הייתה כיפית. הם ידעו שאלו שניסו גם להיות חרדים וגם ליהנות מהחיים, בדר"כ לא הצליחו להחזיק בשניהם לאורך זמן, וכמעט תמיד מה שנפל היה הדרגה הרוחנית.
אבל הגר"ל לא חשב כמוהם. לא שהוא התווכח עם עצם הטיעון שלהם, אלא שהוא כלל לא בא ללמד את הצעירים ליהנות מהחיים, הוא בא ללמד אותם ליהנות מהתורה והמצוות, זה היה החידוש הגדול שלו, ובזה הוא החזיק כל חייו. התורה והמצוות הם "נחמדים מזהב ומפז רב, ומתוקים מדבש ומנופת צופים", עול המצוות הוא לא בהכרח עול מכביד, זה עול נעים, וכמו שתמיד היה אומר "זו חובה נעימה".
כהיום קשה להאמין, אבל הגר"ל היה הראשון שהכניס בירושלים את המושג "שמחת בית השואבה" בכלי זמר, כי שמחת הקב"ה איננה אמורה להיות פחותה משמחת חתן וכלה. עד כמה שזה נשמע היום דבר בסיסי, אבל בזמנו יצאו כנגדו על שהוא מלמד את הצעירים חיי הוללות.
הגר"ל גם היה הראשון שלקח ישיבה שלמה, ויצא איתם לשבות שבת במירון, כדי להתרומם בדיבוק חברים ולהתעלות בקדושת השבת בצוותא. גם על זה היו נגדו טענות, שהוא הופך את השבת ליום כיף, אבל הוא ראה את הכל אחרת, השבת היא יום מנוחה ועינוג – כפשוטו ממש, ויהודי אמור להרגיש ביום השבת מרומם ומקודש וגם מדושן עונג לכבוד השבת.
בכל אופן, לא עברו כמה שנים וכמעט כל קשוחי ירושלים שלחו את ילדיהם להתחנך בישיבת המתמידים, ובאירועי ימי ההתייסדות היו מגיעים כל רבני ירושלים לברך את הגר"ל ואת הישיבה על הפעולות הברוכות ועל ההצלה הגדולה שהביאו לישוב הישן [הקשר עם ההעדה"ח נמשך עד לפיצוץ הגדול בעת שלקח שטח מהעירייה].
היום כבר אין צורך להסביר עד כמה הייתה ראייתו רחוקה ובהירה, כי אין מי שיכול להסביר היום איך אפשר לחנך את הדור הזה בלי טיולים ושבתות התאחדות וכו' וכו'.
***
בתקופה מאוחרת יותר התקבצה סביב הגר"ל חבורת לומדים ירושלמית, ואז החל הגר"ל לפתח את גישתו הייחודית ללימוד התורה ולהבנת המצוות. הוא היה חותר בכל העוצמה להבין בכל מצווה מהי המהות הפשוטה של המצווה, בלי כוונות עמוקות מדי ובלי תוספות כלשהן על העיקר, מהו עניין המצווה בטהרתו, מהי כוונת המצווה כשלעצמה.
תלמידיו מאותה התקופה מספרים שהגר"ל היה יכול להשקיע זמן בלי קץ כדי להגיע אל הפשט המתקבל יותר על הדעת ועל הלב, וכמו שמספר תלמידו הגר"מ פרוש שליט"א על תקופת הלימוד של עניין ראש השנה, שהגר"ל למד בעיון מופלא את פסוקי התורה [המועטים] על ראש השנה, ואח"כ את כל הסוגיות שמדברות במצוות היום, וטרח ביגיעה עצומה לנסות ולהבין מהו עניין היום לפי הפשט, כשכל מסקנה שהייתה מתחילה להיבנות אצלו, היה מרצה אותה לפני החבורה, והם היו מתווכחים ומלבנים שעות ארוכות, עד שהגיעו לכדי מסקנה סופית, וגם אז – מספר הגר"מ פרוש – בשנה הבאה הגיע הגר"ל והודיע לחבריו שכנראה לא השכיל להבין עד הסוף בשנה הקודמת, והתחיל את כל הפרשה כמתחילה [למי שמעוניין לראות את המהלך של הגר"ל בראש השנה, הלא הוא כתוב בספרו בן מלך על הימים הנוראים].
***
עניין מיוחד תפס אצלו ה"שבת קודש".
הוא ראה בזה כמעט הכל. כמעט ולא הייתה אצלו דרשה על היהדות בלי להגיע איכשהוא בסוף לשבת קודש [בפרט בשנים האחרונות]. הוא דיבר על השבת בהתרפקות הנפש ממש, "מלך ומטרוניתא מסבין בסעודה", פסגת הקירבה שבין הקב"ה לישראל, שהקב"ה נתן במתנה לישראל
את השבת שלו. בשבת היו פניו מאירים וקורנים ממש, והייתי מתאר יותר מכך, אלא שמי שלא ראה בעיניו לא יבין ומי שראה אינו צריך לדבריי.
כידוע, כל קהילת המתמידים נוסעים למירון כל שנה בפרשת לך לך. השבתות האלו היו מנוצלות כל כולן ממש לשיחות על דביקות בבורא ית"ש. הגר"ל היה הדורש הכמעט יחידי במשך כל השבת, והוא פשוט לא הפסיק לדבר, בהתלהבות, בהתרגשות ברגשות קודש. הוא היה מדבר בליל שבת לפני הקידוש שעה ארוכה בעניין הקידוש, וגם בשעת הסעודה היה מדבר כמעט כל שעה פנויה, בעיקר על קדושת השבת ועל דביקות בבורא, והסעודה לא הייתה נמשכת זמן מועט, היא הייתה נמשכת ונמשכת ונמשכת, בדר"כ עד חצות.
אחרי הסעודה לא היו הולכים לישון, אלא כל הציבור היה יוצא אל שטח פתוח "שטח אוויר", ואז בדר"כ היה הגר"ל מדבר על נושאים עמוקים יותר – כמו ידיעה ובחירה – שבדר"כ לא היה מדבר עליהם בשום הזדמנות אחרת [וכמדומני שהדברים שדיבר במעמדים אלו לא נדפסו לציבור הרחב מעולם].
גם אחרי זה לא 'שיחרר' הגר"ל את הציבור לישון, כי אז התחיל ה"באטע" – ישיבת עונג שבת, המוקדש חציו לשירות ותשבחות, וחציו לדברי תורה ע"י הגר"ל. בדר"כ לא היה נשאר לישון יותר משעתיים.
גם ביום השב"ק היה הגר"ל מדבר במשך רוב הסעודה, בדר"כ על פרשת השבוע, וגם שיחה מיוחדת על חינוך הילדים ועל שלום בית. בסעודה שלישית היה הגר"ל מדבר שיחה ארוכה ונעלית מאוד בחיזוק הלבבות, הרבה פעמים בדברי מוסר, ובדר"כ בדברי חיזוק נפלאים בעניין הביטחון [והחפץ בדבריו ימצאם בספרו בן מלך אמונה וביטחון].
שש שבתות כאלו היה עורך בכל שנה ושנה, כשבכל פעם היה מחדש עניינים חדשים והתבוננויות נוספות בעיקר בקדושת השבת ובעניין הביטחון.
כמדומני שאין אדם שהשתתף ולו פעם אחת בשבת התרוממות כזאת ולא יצא ממנה מלא וגדוש ברעיונות נשגבים וברגשות קודש אמיתיים שליוו אותו לאורך זמן רב.
היה פעם מי שספר כמה פעמים הזכיר הגר"ל את השבת קודש במשך שבת כזאת, והמספר עבר את השמונה מאות פעם!!!
***
עוד אחד מהדברים שהגר"ל התמקד בהם במשך כל חייו, הוא ההעמקה והלימוד המסודר בתורה, כשהכוונה היא לתורה כפשוטה – החומש. מן הסתם רוב תורתו שנדפס בכתב הוא בהסברת פסוקי התורה בפשט הפשוט ובעומק הפשט, בלי פלפולים בלי וארטים ובלי דרשות. עם הזמן הוא פיתח שיטה מיוחדת איך לגשת ללימוד פרשיות התורה, למשל עניין "פרשה שנשנית", או הפן המיוחד שיש לכל חומש וכתוצאה מזה המצוות המתאימות לכל חומש, ועוד כהנה וכהנה, ימצאם דורש התורה בחלק הראשון של ספרו בן מלך על חומש בראשית.
***
אולם מעל כל הנ"ל, כמדומני שהעיקר מה שהשריש בכל תלמידיו, הוא להכניס את חוויות רגשות התורה אל החיים הפשוטים, להתרגש מהתורה ומהמצוות, שהמצוות לא יהיו רק "העכערע זאכן" – דברים מרוממים שצריך להעלות בדרגות בכדי לחוות אותם. כשאתה עושה מצווה תתחבר אליה ותרגיש אותה שהיא חלק ממך, תבין אותה כ"כ עד שתרגיש כדבר פשוט שלא שייך להיות יהודי בלי הרגש של המצווה הזאת ["תורה דיליה"].
כשאתה תוקע בשופר אתה ממליך את הקב"ה, כפשוטו, אתה עכשיו עומד וממליך את הקב"ה בעולם הזה שאתה חי בו כרגע, לא [רק] המלכה בכוונות עלומות באיזה עולמות גבוהים ונעלמים, אלא המלכה כאן ועכשיו, אתה הבן אדם הקטן זוכה להמליך את הקב"ה בעולם הקטן.
כשאתה מנענע את הלולב, אתה שמח בטובה שהקב"ה השפיע לישראל, אתה לא רק מחבר בין ד' רוחות ובין כל סוגי היהודים, ואתה לא רק שמח בד' העולמות, אלא [אולי בעיקר] אתה שמח עם האסיף כמו שמפורש בתורה, שהקב"ה פרש חסותו עליך והוא משפיע עליך כל טוב.
ככה היה הגר"ל דורש בכל מצווה ומצווה, אפילו בדברים הפשוטים ביותר. למשל במצוות הביטחון, הוא תמיד היה אומר, אם יש לך שעת קושי והתמודדות, תחשוב שהקב"ה היה פונה ושואל אותך: ר' איד, אני רוצה לאתגר אותך במשהו, אני אומר שזה טוב בשבילך, אלא שיהיה לך קשה, אתה מסכים שאעשה זאת? אין ספק שכל יהודי באשר הוא היה עונה בוודאי ובוודאי כן, והיה עובר את הקושי בשלוות נפש ובתחושה נעלית, אז למה אנחנו לא חווים את החיים ככה? כי אנחנו חושבים על מצוות הביטחון כעל מצווה רעיונית שמוטלת עלינו ועל ראשינו, ואנחנו לא חווים אותה כפשוטה בחוויה הכי פשוטה בחיי היום יום.
במסגרת הדרישה התמידית שלו לחיות את חיי התורה בתוך המהלך הרגיל של החיים, הוא קידש מלחמה עצומה ונוראה נגד ה'מלומדה', הוא לא הפסיק לדבר על זה, על הרדידות ועל הזילות של המצווה המתקיימת כלאחר יד, בלי שחיים אותה ועושים אותה עם הרגשות הנדרשות. איזה טעם יש למצווה שאין בה יותר ממעשה קוף או קרוב לכך, למצווה שהכוונה אצלה היא אוטומטית בלי מחשבה מכוונת על מה אתה עושה. הוא ראה במלומדה תכלית הריחוק מהחיים לפני ה'.
***
מאפיין אחד חזק אצל הגר"ל הוא משותף אצל רוב אנשי הישוב הישן, והוא כושר האבחנה הבהירה והחדה בין עיקר לטפל, בין דעת לבין כסילות, בין דבר רציני לדבר שולי, בין אמונה טפילה לבין אמונה יסודית, בין הצגה לבין אמת. ומכאן גם השנינות הירושלמית האופיינית – שגם הגר"ל נטל ממנה כמה קבין, לא כל עקיצה היא העלבה, לא כל בדיחה היא קלות דעת, ולא כל ויכוח רציני הוא מריבה.
[מקובל בשם הסאטמר רבי, ששלושה אנשים אינם יכולים להיות חסידים, אשת האדמו"ר, ה"הויז בוחער", וירושלמי... בירושלים אמרו שההוכחה הכי גדולה שיש אלוקים, שהירושלמים מאמינים בו...]
***
טרם אכלה לדבר, לא אוכל עצור במילים על גבורת הנפש האדירה של הגר"ל, שמעטים בדורנו התנסו כמותו ועמדו בגבורה כמותו.
כמעט כל חייו סבל הגר"ל מרורות, מקרוב ומרחוק, מבית ומחוץ, בדברים רוחניים ובדברים גשמיים, ומעולם לא נשמע מפיו דבר לא טוב על מי שהרע לו! מעולם לא הרשה לענות או להחזיר בכהוא זה! הוא היה אומר: כל זמן שעדיין ישנו הסבר כלשהוא מה מביא את השני להתנהג כך, אין בזה את הדרגה הגבוהה של לדון לכף זכות, ורק כשאינך מוצא שום הסבר למעשה השני, אז היא הדרגה הגבוהה של לדון לכף זכות.
האדם המזוכך הזה עבר בחייו שבעה מדורי גיהנום! מה לא האשימו אותו? לא יאומן כי יסופר! כבר בצעירותו העלילו עליו אצל רבני ירושלים על שמועה לא טובה [ורק אחרי שהרב יונגרייז הביא ס"ת למתלונן וציווה עליו לספר את כל האמת כשהס"ת בידו הודה הלה שלא היה ולא נברא], שוב העלילו עליו שהוא כופר ואפיקורס והחתימו על זה את כל גדולי הדור ממש, ולולא שהיה הדבר נודע למרן הגר"ש אוירבך זצ"ל שהבהיר לגדולי הדור את דבר העלילה היה הגר"ל מנודה ומוחרם בקהל יראי ה', ועוד כהנה וכהנה [שאין ראוי לפרטם כאן] העלילו עליו והשמיצוהו בכל דרך אפשרית בעולם, וכך עד לתקופה האחרונה ממש.
ובכל זאת אין עוד עשרה כמוהו בכל הדור הזה בשיעור שהיה מרבה לדבר על ביטחון בהקב"ה, פיו לא פסק מלשבח להקב"ה על כל הטובה שהוא משפיע עליו, ומעולם לא נשמעה מפיו מילת טרוניה אחת כלפי אף אחד בעולם וק"ו שלא כלפי הקב"ה.
בתקופה שאנשי העדה"ח יצאו נגד מתמידים בעוצמה רבה עד שילד רגיל ממתמידים כמעט שהתבייש להסתובב במאה שערים, דיבר הגר"ל לילדים רכים, וכה אמר להם: אילו מחר יבואו ילדי גוים ויריבו עם ילדי החרדים, הלא בוודאי תעשו יד אחד עם ילדי ההעדה"ח להילחם עם הגוים, למה? כי סוף כל סוף אנשים אחים אנחנו וכולנו יהודים, אז גם עכשיו שילדים חרדים רבים איתכם, תרחמו עליהם שהם לא מבינים שאחים לא רבים, ולפחות אתם אל תשכחו שמדובר באחים שלכם.
והנה כבר הכברתי במילים בנושא זה, ולו יתחזק יהודי אחד בתקופה קשה זו באומנות השתיקה בזכות מו"ר, ולא הבעתי רחשי לריק.