יתן חן כתב:הנה לעגת על מנהג ישראל ללבוש ימין על שמאל דוקא.פרנקל תאומים כתב:ומה באשר לחולצות (אלא א"כ אתה מאלה שמקפידים על חולצות הנסגרות ימין על שמאל כמו חולצות נשים)?
טעם הקפדה זו נובעת משני דברים שהם אחד, 1. להבדל מהגויים שנוהגים כהליטאים דהיום ללכת שמאל על ימין. 2. להגביר את מידת ימין על שמאל.
דבריי נכתבו כתגובה לדברי הכותב שעל דבריו הגבתי, ולא ע"מ ללעוג על אף אחד.
לגופו של עניין לי לא ידוע שזהו מנהג ישראל, והנה רבבות יראים אשכנזים וספרדים בכל קצווי תבל אינם נוהגים כן וגם לא ראו אצל הוריהם והורי הוריהם שנהגו כן, ואיך תחליט שזהו "מנהג ישראל"?
לכל היותר זו היא הנהגה שקיבלו על עצמם אנשים מסויימים או קבוצות מסויימות או חלק מהחסידים בשלב כזה או אחר, וכבודם במקומו מונח.
אדרבה, אם מצאת כן בספרי המנהגים האשכנזים הקדומים (מהרי"ל וכדו'), אשמח אם תיידעני. ובינתיים אתה לועג על הליטאים וטוען שהגויים "נוהגים כהליטאים", על מי אתה מלעיג? על 85 אחוז מחכמי הדור והדורות הקודמים שאינם מכפתרים ימין על שמאל וגם אינם חושבים שיש צורך לעשות כן?! אלא מאי, הורגלת שעל הליטאים מותר להלעיג ולהעליל, ורק אם מישהו כותב איזה רמז מחוייך על הנהגות חוגך אתה מתקומם.
בכל מקרה, אני הק' אינני מבין מה הטעם בהקפדה הזאת, הלא באותה מידה אפשר לטעון שאסור לנו ללכת עם כיסים במכנסיים, היות שגם הגויים עושים כן (אם להשתמש בשפה שלך אז: אסור שיהיו כיסים במכנסיים כדי "להבדל מהגויים שנוהגים כהחסידים דהיום ללכת עם כיסים במכנסיים"), וגם אסור לחגור חגורה כי גם הגויים עושים כן, וגם אסור שיהיו שרוכים בנעליים כי גם לגויים יש שרוכים בנעליים, וגם אסור לנהוג ברכב כי גם הגויים נוהגים ברכב וגם אסור לאכול מלפפון כי גם הגויים אוכלים מלפפון וכו' וכו', ואגב, את המכנסיים גם סוגרים ימין על שמאל?...
ולגבי העניין של להגביר סטרא דימינא, בסדר, אין הכ"נ, אם אכן עפ"י סודות הקבלה יש לעשות כן, אזי מי שמקפיד על כל ענייני קבלה (גם אלו שלא מובאים להלכה בספרי הפוסקים) כי כן היא דרגתו, או כי כן קיבל מאבותיו, יעשה כן.
וסתם שאלה, שבעצם כבר רמזתי עליה לעיל: הלא זו היא דרכם של בגדי נשים, שמכפתרים ימין על שמאל, ועד שחוששים לחוקות הגויים בכיפתור שמאל על ימין, מדוע לא חוששים ל"לא ילבש" בכיפתור ימין על שמאל? ומאי אולמיה האי מהאי?
נ"ב:
שו"ר שהרב 'זאב ערבות' כבר העיר כמעט את כל מה שכתבתי, והנני כיהודא ועוד לקרא.