ישמעאל עיין תרגום יונתן.איש הגבעה כתב: חידה. מי היה שומר מפני איסור ייחוד בפרשתינו?
ואנכי עפר ואפר.איש הגבעה כתב: חידה. על איזה אמירה של אברהם אבינו בפרשתינו זכו בניו לשתי מצוות.
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).
מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)
איש הגבעה כתב:חידה. להיכן יצחק הלך לאחר העקידה?
שברי לוחות כתב:עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:מהו המספר הרב ביותר של ברכות שאדם יכול להתחייב לברכן בהחזיקו את האוכל שהוא רוצה לאכול?
המקסימום שהגעתי אליו הוא 7 (והפתרון נתון כמובן לניחושכם... יש 2 פתרונות דומים, ואחד מהם קשור לחידה שחדתי בעבר).
מי שאין לו יין ולא חמר מדינה בליל הסדר (או בליל יוט"ש של סוכות) שחל במוצ"ש, והוא כהן שאוכל פת של תרומה/חלה, יברך:
המוציא, מקדש ישראל והזמנים, בורא מאורי האש, המבדיל בין קודש לקודש, שהחינו, על-אכילת-מצה (או לישב בסוכה), אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וציוונו לאכול תרומה (וכפי שהערתי בחידתי הקודמת בנושא זה - יש מקום לדון על סדר הברכות, אבל זהו הנלפענ"ד.)
על יין של תרומה אין מברכים ברכת התרומה?
בקרו טלה כתב:יאיר כתב:שם אשת ובת לוט
בת לוט פלוטית
בקרו טלה כתב:בקרו טלה כתב:יאיר כתב:שם אשת ובת לוט
בת לוט פלוטית
במדרש אגדה (בראשית יח, כ) אי' ששמה כלה
יאיר כתב:היו ללוט שתי בנות שניצלו
מדרש אגדה בראשית פרשת וירא פרק יח סימן כ
פעם אחת היה שם עני והיה מת ברעב והיתה בת לוט ושמה כלה, והיתה הולכת לשאוב מים, והיתה משימה פת בכדה ונותנת לאותו עני, אמרו אנשי סדום מאין הוא חי זה העני, בדקו בדברים והבינו שבתו של לוט היתה מפרנסת אותו, ומה עשו הלכו והפשיטוה וטשוה דבש, והיו הדבורים והזבובים אוכלים את הדבש ונושכין אותה עד שהמיתוה, ולכך אמר עשו כלה
פרקי דרבי אליעזר - פרק כה
ולא הוחזק ידם בפת לא לעני ולא לאביון שנ' הנה זה היה חטאת סדום אחותיך גאון שבעתי לחם וכו' ר' יהודה אומ' הכריזו בסדום כל מי שהוא מחזיק בפת לחם עני ואביון ישרף באש פלוטית בתו של לוט היתה נשואה לאחד מגדולי העיר וראתה עני אחד מדקדק ברחוב העיר ועגמה נפשה עליו שנ' עגמה נפשי לאביון מה עשתה בכל יום היתה יוצאה לשאוב היתה נותנת בכד שלה מכל מזון ביתה ומאכלת לאותו עני אמרו אנשי סדום העני הזה מאין הוא חי וכשידעו בדבר הוציאו אותה להשרף וכו'
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.
וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...
קראקובער כתב:עזריאל ברגר כתב:פלתי כתב:איך יתכן מי שנגע בנבילה או נגע במת, ומותר לו לאכול תרומה בלי טבילה.
ילמדנו רבינו?
הפך לעבד כהן?
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.
וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...
עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...
יאיר כתב:עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...
עפרון
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:יש הסתבכות הלכתית מסוימת שרלוונטית רק בקביעות שאיננה יכולה לקרות ע"פ הלוח שלנו, והיא שייכת דווקא לתלמידי חכמים.
מהי?
רמז גדול: שייך לימים אלו (ר"ח כסלו).
עזריאל ברגר כתב:איפה בפרשת שבוע שעבר (חיי שרה) מצאנו הנהגה דומה להנהגת הפוליטיקאים בבחירות - שלפני הבחירה אומרים דבר שאינו אמיתי, ורק אחרי הבחירה מגלים את האמת...
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.
וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...
דרומי כתב:[ובספרים מבואר במעלת התענית שיש בה אחדות נפלאה שאין בשום מצוה אחרת - כולם מתענים אותו דבר בדיוק. אין 'נוסחאות' שונות, אין 'קוועטשים' מחולקים].
דרומי כתב:היכן מצינו אדם שעושה פעולה שיש בה פגם מסויים.
וכדי לתקן הפגם, אומרים לו שישוב ויעשה אותה פעולה עצמה!...
מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?
עזריאל ברגר כתב:מצפה לישועת השם כתב:איך יתכן מציאות שהלכה למעשה אנו נוקטים היפך מפסק הדין, דהיינו אם הדיין פוסק שפלוני חייב - הדין הוא שפטור, ואם הוא פוסק שפלוני פטור - הדין הוא שפלוני חייב?
סנהדרין שפתחו כולם ואמרו חייב - פוטרין אותו.
אז אם כ"ב דיינים פתחו ואמרו חייב - עכשיו מה שהאחרון יאמר יעשו הפוך מדבריו (ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור).
מצפה לישועת השם כתב:מה המשותף לשבת חוה"מ סוכות, תשעה באב, שבת ר"ח ושבת הגדול?
דרומי כתב:ממש לא. בתשעה באב ההפטרה מירמי', בר"ח מישעי', בשבת הגדול ממלאכי, ובסוכות מזכרי'
[התשובה האמיתית היא שבתשעה באב לא מחשיבים את ההפטרה אלא את מגילת איכה, ןבשבת חוהמ"ס לא מחשיבים את ההפטרה אלא את המגילה הנקראת, ואידך זיל גמור]
שברי לוחות כתב:דהיינו שחוזרים את הפסוק שלפני האחרון
עזריאל ברגר כתב:ושמעתי פעם שעל זה הזהירה התורה ואמרה "לא תהיה אחרי רבים לרעות", שאם הוא סבור פטור שלא יאמר חייב כדי שהדין יהיה פטור.
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת. פֵּרוּשׁ, כְּשֶׁתִּהְיֶה סוֹבֵר סְבָרָא אַחַת שֶׁבְּאָמְרְךָ דַעְתְּךָ יֵצֵא זֶה הַנִּדּוֹן חַיָּב בְּדִינוֹ, וּכְגוֹן שֶׁכֻּלָּם אָמְרוּ 'חַיָּב' וְאַתָּה חוֹשֵׁב 'זַכַּאי', לֹא תִּתְחַכֵּם לִהְיוֹת אַחֲרֵי רַבִּים שֶׁאוֹמְרִים 'חַיָּב' וְתֹאמַר אַתָּה כְּדַעְתָּם 'חַיָּב' הֵפֶךְ מַה שֶּׁנִּרְאֶה לְךָ, כְּדֵי שֶׁיֵּצֵא זַכַּאי כְּדַעְתְּךָ, אֶלָּא אֱמֹר דַּעְתְּךָ כְּפִי מַה שֶּׁיָּדַעְתָּ בְּמִשְׁפְּטֵי הַתּוֹרָה, וְאֵין לְךָ לְהִתְחַכֵּם עַל הַמִּשְׁפָּט.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 459 אורחים