אוצר החכמה כתב:את זה חשבתי שהבהרתי לך בתחילה.
הדיון מתחיל בדברי רבינו תם. רבינו תם עצמו הבין שהגמרא בשבת מדברת על שקיעת הגלגל וכן הגמרא בפסחים ולכן ראה בזה סתירה. ומכוח הסתירה הזו חידש שהגמרא בשבת מדברת בשקיעה שנייה והגמרא בפסחים מדברת על שקיעת הגלגל שהיא שקיעה ראשונה.
בא הגר"א ואומר יש לי תשובה אחרת שההבדל הוא בעניין צאת הכוכבים אם מדובר על צאת הכוכבים ההלכתי או על צאת כל הכוכבים. והוא לא חשב שאם הוא אומר כך ברור שחזרנו להבנה הראשונה של רבינו תם שהשקיעה היא שקיעת הגלגל גם בגמרא בשבת?
אוצר החכמה כתב:איפה זה כתוב כל החילוקים האלה של תחילת שקיעה וסוףשקיעה
ברבנו תם מבואר ברור כמו שכתבתי
מלבב כתב:לפי הגר״א ומשמעות התוספת ד מילין הם אחרי תשעים דקות, וזה הוא בא לאפוקי שלא יתכן להרחיק צאת כוכבים בינונים כ״כ, רק צאת הכוכבים הוא כשנשקע אורו מלהאדים, שזה קורה רק כשעה אחרי השקיעה כמו שמעידים כל אלו שבדקו את זה, וכן כותב מפורש המשנה ברורה בדעת הגרא שאין צאת הכוכבים לפני שנסתלק האדמימות מכל כיפת הרקיע בצד מערב במקום ששקעה חמה, וכוונתו בתחילת השקיעה צריך לדחוק שכוונתו תחילת החשיכה כשיש עדיין אור ברקיע אבל לא
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:איפה זה כתוב כל החילוקים האלה של תחילת שקיעה וסוףשקיעה
ברבנו תם מבואר ברור כמו שכתבתי
לא מבואר חילוקים, רק כמו שברמבם ברוב המקומות שכותב שקיעת החמה הכוונה לאור החמה ולא החמה עצמו, כיון שמדובר שם אחר צאת הכוכבים, וכמו שבגמרא תחילת ברכות מפרשים ובא השמש לצאת הכוכבים וכן הראשונים בהלכות חנוכה ותענית מפרשים שקיעת החמה סוף שקיעה, כן יתכן שהגרא התכוון לשקיעת אור השמש.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:איפה זה כתוב כל החילוקים האלה של תחילת שקיעה וסוףשקיעה
ברבנו תם מבואר ברור כמו שכתבתי
לא מבואר חילוקים, רק כמו שברמבם ברוב המקומות שכותב שקיעת החמה הכוונה לאור החמה ולא החמה עצמו, כיון שמדובר שם אחר צאת הכוכבים, וכמו שבגמרא תחילת ברכות מפרשים ובא השמש לצאת הכוכבים וכן הראשונים בהלכות חנוכה ותענית מפרשים שקיעת החמה סוף שקיעה, כן יתכן שהגרא התכוון לשקיעת אור השמש.
אבל זה הרי לא יכול להיות כמו שהסברתי מרבינו תם מהסוגיא בפסחים. או שאתה סובר שגם רבנו תם מחשיב את הד מילים מאחרי 90 דקות ולשיטתו מחכים 180 דקןת?
אבי'ב כתב:מלבב כתב:לפי הגר״א ומשמעות התוספת ד מילין הם אחרי תשעים דקות, וזה הוא בא לאפוקי שלא יתכן להרחיק צאת כוכבים בינונים כ״כ, רק צאת הכוכבים הוא כשנשקע אורו מלהאדים, שזה קורה רק כשעה אחרי השקיעה כמו שמעידים כל אלו שבדקו את זה, וכן כותב מפורש המשנה ברורה בדעת הגרא שאין צאת הכוכבים לפני שנסתלק האדמימות מכל כיפת הרקיע בצד מערב במקום ששקעה חמה, וכוונתו בתחילת השקיעה צריך לדחוק שכוונתו תחילת החשיכה כשיש עדיין אור ברקיע אבל לא
ואילולי היית מפרש שלדעת הגרא 'נשקע אורו מלהאדים' הוא באופק המערבי, אלא היית מפרש שפני מזרח מאדימים הכוונה למזרח ממש, לא היה הכל בא על מקומו בשלום?
ואינני יודע מה הראיה מן מהמשנה ברורה, שהרי כך כתב בביאור הלכה רסא:"אבל הגר"א ז"ל חולק על שיטה זו והאריך בכמה ראיות דשקיעת החמה שבשבת לענין בה"ש הוא ג"כ התחלת השקיעה כמו שקיעת החמה שבפסחים שם ומיד אחר שקיעת גוף השמש מתחיל בה"ש אליבא דר' יהודה דפסק ר' יוחנן כוותיה לחומרא בשבת שם ומשך זמן בה"ש הוא ג' רבעי מיל" וכן כמה פעמים הוא חוזר על כך שלדעת הגר"א תחילת השקיעה היא שקיעת גוף השמש הנראה לעיניים.
ומה שכתב לגבי ההמתנה עד שתיעלם האדמומית מן המערב כוונתו שלמעשה יש להחמיר עד זמן זה, אפילו לדעת ר"ת בימים שבהם הדמדומים מתארכים. אך לנוקטים לגמרי כהגר"א כתב (ביאוה"ל רצג ד"ה ג כוכבים) שאי אפשר לסמוך על שיעור הזמן הקצר ויש להמתין עד שיצאו כוכבים קטנים - ולא כתב להמתין עד היעלמות האדמומית.
אכן ברור שקשה מאוד ליישב את כל דברי הביאור הלכה אלו עם אלו וגם אי אפשר לפרש את הגרא כראוי, והטעם לכך הוא שגם הוא מפרש שהולכים אחר האדמומית במערב, אף לדעת הגר"א.
אבל אם נפרש שלדעת הגר"א מדובר על המזרח הכל בא על מקומו בשלום ובלא דוחק כלל.
מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:איפה זה כתוב כל החילוקים האלה של תחילת שקיעה וסוףשקיעה
ברבנו תם מבואר ברור כמו שכתבתי
לא מבואר חילוקים, רק כמו שברמבם ברוב המקומות שכותב שקיעת החמה הכוונה לאור החמה ולא החמה עצמו, כיון שמדובר שם אחר צאת הכוכבים, וכמו שבגמרא תחילת ברכות מפרשים ובא השמש לצאת הכוכבים וכן הראשונים בהלכות חנוכה ותענית מפרשים שקיעת החמה סוף שקיעה, כן יתכן שהגרא התכוון לשקיעת אור השמש.
אבל זה הרי לא יכול להיות כמו שהסברתי מרבינו תם מהסוגיא בפסחים. או שאתה סובר שגם רבנו תם מחשיב את הד מילים מאחרי 90 דקות ולשיטתו מחכים 180 דקןת?
שוב פעם אתה מאוד מקצר ואיני חכימא להבין ברמיזא דברי חכמה קצרים מאוצר החכמה.
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
בלתי אפשרי שהחת״ס הולך בשיטת המנחת כהן או בשיטה המגוכחת, שהרי כותב שג׳ רבעי מיל הוא טוב מענוט, ואם סובר שהנשף יותר קצר מד׳ מיל כמעט בחצי כמו המנחת כהן גם הג׳ רבעי מיל צריך להיות יותר קצר קרוב למחצה, וגם השיטה המגוכחת לא יתכן כי הרי החת״ס כותב שגם בעלות השחר יש בין השמשות עמו בערבית, א״כ לא יתכן שעשרים לפני הנץ הרגיל עדיין לא יהיה הזמן משיכיר, שאם משיכיר הוא לפני בין השמשות לא יתכן לברך על ציצית ולצאת קרי״ש בזמן הספק.
ולא כזה תמוה שמנהג משתנה במשך כמה דורות, בפרט בדבר שהוא מנהג רוב העולם, וכמו שקרה באר״י שהשתנה בכמה דורות ממנהג כר״ת לנהוג כהגאונים.
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
בלתי אפשרי שהחת״ס הולך בשיטת המנחת כהן או בשיטה המגוכחת, שהרי כותב שג׳ רבעי מיל הוא טוב מענוט, ואם סובר שהנשף יותר קצר מד׳ מיל כמעט בחצי כמו המנחת כהן גם הג׳ רבעי מיל צריך להיות יותר קצר קרוב למחצה, וגם השיטה המגוכחת לא יתכן כי הרי החת״ס כותב שגם בעלות השחר יש בין השמשות עמו בערבית, א״כ לא יתכן שעשרים לפני הנץ הרגיל עדיין לא יהיה הזמן משיכיר, שאם משיכיר הוא לפני בין השמשות לא יתכן לברך על ציצית ולצאת קרי״ש בזמן הספק.
ולא כזה תמוה שמנהג משתנה במשך כמה דורות, בפרט בדבר שהוא מנהג רוב העולם, וכמו שקרה באר״י שהשתנה בכמה דורות ממנהג כר״ת לנהוג כהגאונים.
הצעיר באלפי כתב:ולמי שמכיר הסוגיא אכתוב ביאור הדבר בקצרה,
לדעת ר"ת בעצם עד שיעו' ד' מיל הוא ודאי יום !, רק שלפני"ז יש שיעור ג' רבעי מיל שחז"ל נתנו שששיך לטעות בהם בכוכבים, וזהו בין השמשות, אבל אליבא דאמת הוא ודאי יום (ובזה יישבו כמה קו' ע"ד ר"ת- כמו עובי הרקיע שהוא בעצם שיעור ד' מיל ולא ג' מיל ורביע ודו"ק, וכהנה כהנה)
משא"כ להגאונים בהסתלקות השמש יש ספק אמיתי האם הוא יום או לא וזהו הספק דבין השמשות ודו"ק.
(ובמחילה מכל אלו שמפלפלים כאן וטרם למדו הסוגיא לאורך או לרוחב, לא אאריך לבאר עומק הצדדים והראיות, כי הדברים כתובים עלי ספר בהרבה מספרי האחרונים הדנים בזה, ולמותר הוא האריכות.)
מקדש מלך כתב:מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
בלתי אפשרי שהחת״ס הולך בשיטת המנחת כהן או בשיטה המגוכחת, שהרי כותב שג׳ רבעי מיל הוא טוב מענוט, ואם סובר שהנשף יותר קצר מד׳ מיל כמעט בחצי כמו המנחת כהן גם הג׳ רבעי מיל צריך להיות יותר קצר קרוב למחצה, וגם השיטה המגוכחת לא יתכן כי הרי החת״ס כותב שגם בעלות השחר יש בין השמשות עמו בערבית, א״כ לא יתכן שעשרים לפני הנץ הרגיל עדיין לא יהיה הזמן משיכיר, שאם משיכיר הוא לפני בין השמשות לא יתכן לברך על ציצית ולצאת קרי״ש בזמן הספק.
ולא כזה תמוה שמנהג משתנה במשך כמה דורות, בפרט בדבר שהוא מנהג רוב העולם, וכמו שקרה באר״י שהשתנה בכמה דורות ממנהג כר״ת לנהוג כהגאונים.
הוא סובר כמו 'השיטה המגוחכת', וגם לפי המנחת כהן שיעור שלושת רבעי מיל לא משתנה, כי חז"ל קבעו שלושת רבעי מיל בין השמשות, ולא שמענו שלדעת מנחת כהן השיעור מתקצר.
לגבי משיכיר, תעיין ביום ולילה של תורה. ממש מומלץ.
תמוה מאוד שמנהג משתנה. והמנהג בארץ באמת לא השתנה. ויתכן שינוי לחומרא, אבל לא לקולא בכזו צורה, בפרט שאין לנו תיעוד על השינוי ולא הסבר, הן מבחינה סברתית, והן מבחינה היסטורית. ככל שהשעונים התפשטו התפשט יותר טענת ה72 מינוט ולא להיפך. אגב, יש הוכחות נוספות שהחתם סופר לא חיכה 72 דקות, אני מקווה שאמצא ואעלה אותם.
אבי'ב כתב:מקדש מלך כתב:מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
בלתי אפשרי שהחת״ס הולך בשיטת המנחת כהן או בשיטה המגוכחת, שהרי כותב שג׳ רבעי מיל הוא טוב מענוט, ואם סובר שהנשף יותר קצר מד׳ מיל כמעט בחצי כמו המנחת כהן גם הג׳ רבעי מיל צריך להיות יותר קצר קרוב למחצה, וגם השיטה המגוכחת לא יתכן כי הרי החת״ס כותב שגם בעלות השחר יש בין השמשות עמו בערבית, א״כ לא יתכן שעשרים לפני הנץ הרגיל עדיין לא יהיה הזמן משיכיר, שאם משיכיר הוא לפני בין השמשות לא יתכן לברך על ציצית ולצאת קרי״ש בזמן הספק.
ולא כזה תמוה שמנהג משתנה במשך כמה דורות, בפרט בדבר שהוא מנהג רוב העולם, וכמו שקרה באר״י שהשתנה בכמה דורות ממנהג כר״ת לנהוג כהגאונים.
הוא סובר כמו 'השיטה המגוחכת', וגם לפי המנחת כהן שיעור שלושת רבעי מיל לא משתנה, כי חז"ל קבעו שלושת רבעי מיל בין השמשות, ולא שמענו שלדעת מנחת כהן השיעור מתקצר.
לגבי משיכיר, תעיין ביום ולילה של תורה. ממש מומלץ.
תמוה מאוד שמנהג משתנה. והמנהג בארץ באמת לא השתנה. ויתכן שינוי לחומרא, אבל לא לקולא בכזו צורה, בפרט שאין לנו תיעוד על השינוי ולא הסבר, הן מבחינה סברתית, והן מבחינה היסטורית. ככל שהשעונים התפשטו התפשט יותר טענת ה72 מינוט ולא להיפך. אגב, יש הוכחות נוספות שהחתם סופר לא חיכה 72 דקות, אני מקווה שאמצא ואעלה אותם.
נראה לי שעירוב פרשיות יש כאן ושיש להבדיל בין השיטה ה'מגוחכת' לבין החתם סופר במאמרו של לוינגר הנ"ל.
הרב ברדא וסיעתו סוברים שאין שום מחלוקת בין הגאונים ור"ת ושיעור הד' מיל של ר"ת מתחיל ג מיל ורביע קודם השקיעה תחת האופק. אך לפי מה שהבנתי ממאמרו של לוינגר בשיטת החת"ס עיקר טענתו היא שאין שום חשיבות לשקיעה תחת האופק אלא השקיעה 'האמיתית' קודמת לירידת השמש תחת האופק בזמן מה, שאותו מחשבים לאחור מצה"כ. כמובן שגם ההבנה הרגילה וגם ה'מגוחכת' תלויים בשקיעה תחת האופק, מה שאין כן לפירושו.
לשיטתו זו נלע"ד שיש הרבה יותר מקום לקבלה כפרוש אפשרי לדברי הראשונים, אף שאינני רואה לה הכרח כלל. למשל משפט זה של ר"ת בספר הישר: " ולא תימא משעה שרוצה החמה ליכנס ברקיע (דמאן) [דמאז] הוא מתחיל ליאדם אלא משתשקע החמה שכבר נכנסה ברקיע ועברה בעוביו של רקיע והוא עדיין כנגד החלון. ומשום שעדיין לא עבר את חלונו ולא פסק חלונו ללכת אחרי הכיפה הוא מטיל זהורורין ומאדים מושבו." אינני רואה לו פשר לדעת הרב ברדא ודעימיה שכן ג מיל קודם השקיעה אי אפשר לומר שיש איזושהי התאדמות באופק. הפירוש הרגיל לר"ת מבין ש'מתחיל להיאדם' מתייחס לאופק המערבי. ולדעת לוינגר נוכל לפרש שכוונתו היא לגלגל השמש המאדים קודם שהוא יורד תחת האופק, או 'רוצה להכנס' ברקיע כלשון שאר ראשונים. הגלגל יכול להאדים באופק א"י כרבע שעה ואפילו עשרים דקות קודם השקיעה בפועל כך שבהחלט ייתכן שבאופק האירופאי יהיה שיעור של ד מיל בין תחילת התאדמות זו לבין צאת ג כוכבים.
)ולא באתי להכריע לכאן או לכאן רק להבהיר על מה יש לדבר..)
הצעיר באלפי כתב:מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מתנצל שאין לי כח לבדוק ולמצוא את השקר שבדברי אותם מגמתיים. אבל זה לא כל כך מטריד אותי , כי זה ודאי שמנהג פרשבורג לפני המלחמה היה כ'רבינו תם', וחיכו פחות מ72 דקות (ראה הזמנים בהלכה חלק ב פרק מו). וההסבר לזה הוא כמו שכתבתי למעלה, שבני ונכדי החתם סופר החליטו לבעוט במורשתו ולחלל שבת באותו זמן, כי כנראה היו חרשים אלמים וסומים ולא ראו שהוא מחכה כל שבת וחול עד 72 דקות, או שסתם ככה החליטו לשנות , ולא טרחו להודיע זאת לאף אחד או לנמק זאת, כי כידוע הם סברו שאין לסמוך כלל על הוראותיו ומנהגיו.
בלתי אפשרי שהחת״ס הולך בשיטת המנחת כהן או בשיטה המגוכחת, שהרי כותב שג׳ רבעי מיל הוא טוב מענוט, ואם סובר שהנשף יותר קצר מד׳ מיל כמעט בחצי כמו המנחת כהן גם הג׳ רבעי מיל צריך להיות יותר קצר קרוב למחצה, וגם השיטה המגוכחת לא יתכן כי הרי החת״ס כותב שגם בעלות השחר יש בין השמשות עמו בערבית, א״כ לא יתכן שעשרים לפני הנץ הרגיל עדיין לא יהיה הזמן משיכיר, שאם משיכיר הוא לפני בין השמשות לא יתכן לברך על ציצית ולצאת קרי״ש בזמן הספק.
ולא כזה תמוה שמנהג משתנה במשך כמה דורות, בפרט בדבר שהוא מנהג רוב העולם, וכמו שקרה באר״י שהשתנה בכמה דורות ממנהג כר״ת לנהוג כהגאונים.
במחכתה"ג יש לכם טעות גדול !
המנחת כהן כותב מפורש שגם אם הנשף הוא קצר יותר מ72 דקות, אעפ"כ שיעור הג' רבעי מיל אינם משתנים לעולם, משא"כ הפרי חדש בקו' דבי שמשא סובר שגם הג"ר מיל מתשנים בהתאם, וא"כ מש"כ כת"ר שהחת"ס אינו יכול לסבור כהמנח"כ הוא טעות מוחלט וד"ל.
ועל כן נא בבקשה ללמוד הסוגיא שנית (או לראשונה) מתוך הספר ! ולא מתוך הליקוטים והמקצרים, ואח"כ לבוא ולדון מה כן סובר החת"ס ומה לא !!!
הצעיר באלפי כתב:אני חושב שצריכין למחות על בזיון כבוד התורה כאן!!
אם מישהו יכול לשבת ליד מחשב תחת כיסוי שאף אחד אינו יודע מי זה, וכותב על דברי גאונים וגדולים אחרים, ששיטתם "מגוכחת" ומכנה המהלך שלהם כך, שזה בכלל ארור מקלה רעהו בסתר וכו',
אני חושב שחבל לת"ח בית המדרש דפה לדון בדבריו כאן, והרי חז"ל אמרו על מי שדיבר בלשון נקיה שעתיד הוא להורות הוראה בישראל, ולהיפך ח"ו להיפך וד"ל (מחריבי העולם וכו').
ובכלל כל אלו שעסקו בסוגיא דזמנים בלי הנחות קדומות !! יודעים נאמנה כי המנהג הרווח היה כהמנחת כהן משך הרבה או אפילו כל הדורות, וזה סתם בילוי זמן להתווכח ע"ז, כי המכחיש דבר זה, הוא בדרך כלל מהאנשים שאינם חפצים לשמוע האמת (שהוא הרבה פעמים שונה ממה שהם חשבו או דימוי בדעתם), אלא הם מהאנשים שדרכם לכוף דעתם על אחרים, ולכן יש בכך משום ביטול תורה, וחבל לבית מדרש חשוב דכאן לעסוק בזה.
הצעיר באלפי כתב:
מקדש מלך כתב:הצעיר באלפי כתב:
מוכר. רק הרב מלבב שואל, ובצדק, מה קורה עם עלות השחר והנץ. ולזה הפניתי ליום ולילה של תורה.
ואחרי הכל באמת השיטה הזו קשה. ולכן חלקו גדולי האחרונים הגר"א והגרש"ז.
אבל ההצעה של הרב מלבב ללכת אחרי 72 על פי מעלות, מוכחשת ממנהג כל ישראל בכל הדורות, כולל הראשונים עצמם שכתבו את שיטת רבינו תם, כפי שהוכחתי לעיל, וכבר נטחנו הדברים שוב ושוב.
הצעיר באלפי כתב:מקדש מלך כתב:הצעיר באלפי כתב:
מוכר. רק הרב מלבב שואל, ובצדק, מה קורה עם עלות השחר והנץ. ולזה הפניתי ליום ולילה של תורה.
ואחרי הכל באמת השיטה הזו קשה. ולכן חלקו גדולי האחרונים הגר"א והגרש"ז.
אבל ההצעה של הרב מלבב ללכת אחרי 72 על פי מעלות, מוכחשת ממנהג כל ישראל בכל הדורות, כולל הראשונים עצמם שכתבו את שיטת רבינו תם, כפי שהוכחתי לעיל, וכבר נטחנו הדברים שוב ושוב.
נכון אולי אנחנו באים למח' שו"ע ורמ"א אי יש טוחן אחר טוחן וכו' וד"ל
עכ"פ בזכרוני שגם הגאון בעל אג"מ סובר למעשה כהפר"ח שהג"ר מיל ג"כ מתכווץ או מתרחב לפי אורך הנשף.
מקדש מלך כתב:הצעיר באלפי כתב:מקדש מלך כתב:הצעיר באלפי כתב:
מוכר. רק הרב מלבב שואל, ובצדק, מה קורה עם עלות השחר והנץ. ולזה הפניתי ליום ולילה של תורה.
ואחרי הכל באמת השיטה הזו קשה. ולכן חלקו גדולי האחרונים הגר"א והגרש"ז.
אבל ההצעה של הרב מלבב ללכת אחרי 72 על פי מעלות, מוכחשת ממנהג כל ישראל בכל הדורות, כולל הראשונים עצמם שכתבו את שיטת רבינו תם, כפי שהוכחתי לעיל, וכבר נטחנו הדברים שוב ושוב.
נכון אולי אנחנו באים למח' שו"ע ורמ"א אי יש טוחן אחר טוחן וכו' וד"ל
עכ"פ בזכרוני שגם הגאון בעל אג"מ סובר למעשה כהפר"ח שהג"ר מיל ג"כ מתכווץ או מתרחב לפי אורך הנשף.
אני לא דברתי על הג"ר מיל על הארבע מיל. ובעל האגרות משה סבר שברוסיה צריך לחכות רבינו תם שזה 72 דקות, אבל בניו יורק די בשעה אחת, כי יש אז כוכבים כמו שהיה ברוסיה אחרי 72 דקות. ותוספת דברים אך למותר, למי שמכיר הנידון.
מקדש מלך כתב:לא הבנתי, איך יתכן שיהיה יותר קטן מבארץ ישראל ובבל? ואיפה זה כתוב בשמו?
מקדש מלך כתב:הצעיר באלפי כתב:
מוכר. רק הרב מלבב שואל, ובצדק, מה קורה עם עלות השחר והנץ. ולזה הפניתי ליום ולילה של תורה.
ואחרי הכל באמת השיטה הזו קשה. ולכן חלקו גדולי האחרונים הגר"א והגרש"ז.
אבל ההצעה של הרב מלבב ללכת אחרי 72 על פי מעלות, מוכחשת ממנהג כל ישראל בכל הדורות, כולל הראשונים עצמם שכתבו את שיטת רבינו תם, כפי שהוכחתי לעיל, וכבר נטחנו הדברים שוב ושוב.
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:לא הבנתי, איך יתכן שיהיה יותר קטן מבארץ ישראל ובבל? ואיפה זה כתוב בשמו?
זה כתוב באגרות משה, שמעתי שאמר שחז״ל דברו על אירופה, לכן באמריקה ובא״י השיעורים מתקטנים לפי ערך.
ידידיה כתב:מלבב כתב:מקדש מלך כתב:לא הבנתי, איך יתכן שיהיה יותר קטן מבארץ ישראל ובבל? ואיפה זה כתוב בשמו?
זה כתוב באגרות משה, שמעתי שאמר שחז״ל דברו על אירופה, לכן באמריקה ובא״י השיעורים מתקטנים לפי ערך.
ח"ו לומר בשמו שחז"ל דברו על אירופה.
אלו דבריו:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p325091
מנהג אבותינו באירופה הוא הקובע, והחשיכה ב72 דק באירופה מגיעה בניו יורק מקסימום ב50 דק.
והן הן הדברים מתחילת אשכול זה.
ידידיה כתב:מלבב כתב:מקדש מלך כתב:לא הבנתי, איך יתכן שיהיה יותר קטן מבארץ ישראל ובבל? ואיפה זה כתוב בשמו?
זה כתוב באגרות משה, שמעתי שאמר שחז״ל דברו על אירופה, לכן באמריקה ובא״י השיעורים מתקטנים לפי ערך.
ח"ו לומר בשמו שחז"ל דברו על אירופה.
אלו דבריו:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p325091
מנהג אבותינו באירופה הוא הקובע, והחשיכה ב72 דק באירופה מגיעה בניו יורק מקסימום ב50 דק.
והן הן הדברים מתחילת אשכול זה.
הצעיר באלפי כתב:
מקדש מלך כתב:מלבב, אתה שוב ושוב מתעלם מהוכחותי שגם הראשונים לא נהגו לפי מעלות, ועל כרחך שחיכו לשלוש כוכבים או קצת יותר מזה ולא יותר. בישובים הצפוניים ללונדון לא שמענו מעולם שחודשיים לא היה להם לילה, והיו שם בעלי תוספות רבים.
מה שכתבת שלא עלה בדעת הגר"א והגרש"ז הבנה זו, עלתה גם עלתה, אלא שהפריכו אותה בדיוק מהטעם הזה, "שאם לא כן לא יהיה לילה במדינתנו בקיץ" (לשון הגר"א, עיין שם היטב, ור"ל שהרי זה ודאי לא סלקא אדעתיה דשום ברנש בעולם).
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מלבב, אתה שוב ושוב מתעלם מהוכחותי שגם הראשונים לא נהגו לפי מעלות, ועל כרחך שחיכו לשלוש כוכבים או קצת יותר מזה ולא יותר. בישובים הצפוניים ללונדון לא שמענו מעולם שחודשיים לא היה להם לילה, והיו שם בעלי תוספות רבים.
מה שכתבת שלא עלה בדעת הגר"א והגרש"ז הבנה זו, עלתה גם עלתה, אלא שהפריכו אותה בדיוק מהטעם הזה, "שאם לא כן לא יהיה לילה במדינתנו בקיץ" (לשון הגר"א, עיין שם היטב, ור"ל שהרי זה ודאי לא סלקא אדעתיה דשום ברנש בעולם).
מי אומר שבעלי התוספת שהיו באנגליה סברו כר״ת? וגם אם כן לא נשאר לנו הרבה בכתובים מהם כך שזה לא הוכחה, לא ראינו אינו ראיה.
אתה באמת חושב שרבינו תם החליף את צאת השבת של דורו? אם ככה למה לא מסביר במילה אחת מה השלוש כוכבים שהיו עד זמנו, ועל איזה כוכבים אחרים יש להסתכל מהיום???
ואתה מתעלם שוש ושוב מזה שצאת הכוכבים הוא לא סימן היחיד ללילה, ושנכון שהראשונים לא נהגו לפי מעלות, אבל הראשונים שכתבו שצריך ג כוכבים במערב וודאי שזה יוצא בסביבות ד׳ מיל,
מי כתב שצריך במערב? נא להביא
והראשונים שכתבו ה מיל זה גם יוצא בערך ד׳ מיל לפי מעלות במקומות מושבותיהם, והראשונים שכותבים שהשקיעה שנייה הוא בזמן שנעשה חושך בעולם והצאת הוא בזמן שנטהר גם הרקיע מן האור לגמרי מכל וכל, בוודאי לא הוציאו שבת בזמן שהרקיע במערב מזהיר ואור וחושך בעולם שולטים בערבוביא, והראשונים והגאונים שכותבים ששקיעה שניה הוא בזמן שנסתלק האדמימות במערב וג׳ רבעי מיל אח״כ זה צאת הכוכבים בוודאי לא חשבו שב35 דקות שהמערב אז בשיא אדממיתו הוא כבר צאת הכוכבים, והראשונים שכתבו שהכסיף העליון והשווה לתחתון היינו השחיר הרקיע במערב לגמרי, בוודאי לא התכונו לזמן שהרקיע למטה אדום כמו סלק ולמעלה מזהיר כזוהר הרקיע.
חושך בעולם זה שום דבר, כל אחד יכול להסביר את זה איך שרוצה. שלוש כוכבים זה משהו ברור יותר
והרמב״ם שכתב שכוכבים בינונים זה בינונים בגודל ובאורה ושצאת הכוכבים הוא ג רבעי מיל אחר השקיעה, בוודאי לא התכוון שצאת הכוכבים הוא שלוש הכוכבים הראשונים אחר הכוכב הענק שנראה קודם השקיעה, וזמנו ג רבעי מיל אחר השקיעה הראשונה שצריך מומחה גדול שיתאמץ מאוד לראותם בקושי גדול מאוד וכולי האי ואולי, והרי ב72 דקות עדיין לא יצאים רוב הכוכבים כך שמסתבר לפי הרמבם שזה בערך הזמן של כוכבים בינונים באורה.
יש כמה כוכבים חוץ מהענק, ומי אמר שהשקיעה היא מיד אחרי רבע שעה? הרב אלישיב אמר שעד עשר דקות אחרי השקיעה זה בספק שקיעה. ובינונים בגודל ובאורה לפי איך שאתה מסביר הוא הוצאת דברים מהקשרם, וכבר הסברתי לך שאין לנו שום מסורת בכל התורה כולה חזקה כמו זה, שנהגו בו יום יום. וחלילה שמישהו ישנה מסורת לקולא (לחומרא יתכן לפעמים), ועוד בדבר שלא מסתדר עם הסוגיות, ועוד שאין לנו תיעוד מי שינה ולמה. המנחת כהן רק מיישב מנהג קיים מלפניו
והר״י הזקן שהובא בתשובת מהר״ם ובשו״ע הלכות מילה שכתב שכל זמן שהרקיע מזהיר כעין אורה של יום אפילו רק בדרגה של אור הלבנה לא מועיל אפילו כוכבים קטנים מאוד אפילו במומחה, וגם כשהרקיע אינו מזהיר מועיל רק כוכבים קטנים ורק במומחה בכוכבים, בוודאי לא התכוון ל35 דקות אחר השקיעה.
וכל הראשונים וגדולי הפוסקים שגרו בא״י ופסקו כר״ת בוודאי לא הוציאו שבת ב35 דקות אחר השקיעה, והפרי חדש שכותב שעינינו רואות שצאת הכוכבים הוא יותר משעה בוודאי לא הוציא שבת ב35 דקות אחר השקיעה, ועד שאתה מביא ראיה מראשוני אנגליה שלא נמצא בכתובים מה סברו, תביא ראיה מראשונים שגרו בארץ ישראל שכתבו כר"ת.
'כל הראשונים', המצאות חסרות מקור. ואני לא מכחיש שהיו מיעוט שהבינו אותו כפשוטו (לפי זמן קבוע, לא לפי מעלות! זה לא עלה על דעתו של אף אחד), אבל הרוב הבינו אחרת. ואתה מתעלם כמובן מכל עשרות הראיות החותכות שהובאו לכך ביום ולילה של תורה. ודעת לנבון נקל שהמיעוט שהבינוהו כפשוטו עשו זאת מתוך לימוד הסוגיות, ואילו הרוב שהבינוהו שלא כפשוטו, עשו זאת על פי המסורת
והמג״א שכותב שהעלות השחר הוא לפני האיר המזרח רק נקודה קטנה של אור וכתב שכמו שבעלות השחר זמן ציצית הוא מעלות השחר כיון שזה תלוי בוראיתם אותו כך גם בין השמשות זה זמן צצית, בוודאי סבר שזמן צאת הכוכבים הוא כמו הזמן של עלות השחר שהוא עד הנקודה האחרונה של אור, ועכ״פ בוודאי הרבה יותר מאוחר מ35 דקות.
הוא לא סבר ככה. הוא עשה עלות יותר מצאת הכוכבים, וזו בדיוק קושיית הגר"א. וביום ולילה של תורה טרח ליישב, עיין שם. ועדיין דוחק
ולמה אתה אומר שגם לפי השיטה המגוכחת אין לילה בוילנא? אני לא חושב שזה המצב.
לא לפי השיטה המגוחכת, אלא לפי שיטת המעלות, ולא אני כותב זאת אלא הגר"א. ואני מתפלא, עוד לא עברת על דברי הגר"א בנושא בעיון?!
ומה כ״כ קשה שבמקומות מאוד צפוניים אין לילה כמו בגרינלנד ובמקומות מסויימות ברוסיה ועוד, שאין לילה גם לגאונים?
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:מלבב, אתה שוב ושוב מתעלם מהוכחותי שגם הראשונים לא נהגו לפי מעלות, ועל כרחך שחיכו לשלוש כוכבים או קצת יותר מזה ולא יותר. בישובים הצפוניים ללונדון לא שמענו מעולם שחודשיים לא היה להם לילה, והיו שם בעלי תוספות רבים.
מה שכתבת שלא עלה בדעת הגר"א והגרש"ז הבנה זו, עלתה גם עלתה, אלא שהפריכו אותה בדיוק מהטעם הזה, "שאם לא כן לא יהיה לילה במדינתנו בקיץ" (לשון הגר"א, עיין שם היטב, ור"ל שהרי זה ודאי לא סלקא אדעתיה דשום ברנש בעולם).
מי אומר שבעלי התוספת שהיו באנגליה סברו כר״ת? וגם אם כן לא נשאר לנו הרבה בכתובים מהם כך שזה לא הוכחה, לא ראינו אינו ראיה.
ואתה מתעלם שוש ושוב מזה שצאת הכוכבים הוא לא סימן היחיד ללילה, ושנכון שהראשונים לא נהגו לפי מעלות, אבל הראשונים שכתבו שצריך ג כוכבים במערב וודאי שזה יוצא בסביבות ד׳ מיל, והראשונים שכתבו ה מיל זה גם יוצא בערך ד׳ מיל לפי מעלות במקומות מושבותיהם, והראשונים שכותבים שהשקיעה שנייה הוא בזמן שנעשה חושך בעולם והצאת הוא בזמן שנטהר גם הרקיע מן האור לגמרי מכל וכל, בוודאי לא הוציאו שבת בזמן שהרקיע במערב מזהיר ואור וחושך בעולם שולטים בערבוביא, והראשונים והגאונים שכותבים ששקיעה שניה הוא בזמן שנסתלק האדמימות במערב וג׳ רבעי מיל אח״כ זה צאת הכוכבים בוודאי לא חשבו שב35 דקות שהמערב אז בשיא אדממיתו הוא כבר צאת הכוכבים, והראשונים שכתבו שהכסיף העליון והשווה לתחתון היינו השחיר הרקיע במערב לגמרי, בוודאי לא התכונו לזמן שהרקיע למטה אדום כמו סלק ולמעלה מזהיר כזוהר הרקיע.
והרמב״ם שכתב שכוכבים בינונים זה בינונים בגודל ובאורה ושצאת הכוכבים הוא ג רבעי מיל אחר השקיעה, בוודאי לא התכוון שצאת הכוכבים הוא שלוש הכוכבים הראשונים אחר הכוכב הענק שנראה קודם השקיעה, וזמנו ג רבעי מיל אחר השקיעה הראשונה שצריך מומחה גדול שיתאמץ מאוד לראותם בקושי גדול מאוד וכולי האי ואולי, והרי ב72 דקות עדיין לא יצאים רוב הכוכבים כך שמסתבר לפי הרמבם שזה בערך הזמן של כוכבים בינונים באורה.
והר״י הזקן שהובא בתשובת מהר״ם ובשו״ע הלכות מילה שכתב שכל זמן שהרקיע מזהיר כעין אורה של יום אפילו רק בדרגה של אור הלבנה לא מועיל אפילו כוכבים קטנים מאוד אפילו במומחה, וגם כשהרקיע אינו מזהיר מועיל רק כוכבים קטנים ורק במומחה בכוכבים, בוודאי לא התכוון ל35 דקות אחר השקיעה.
וכל הראשונים וגדולי הפוסקים שגרו בא״י ופסקו כר״ת בוודאי לא הוציאו שבת ב35 דקות אחר השקיעה, והפרי חדש שכותב שעינינו רואות שצאת הכוכבים הוא יותר משעה בוודאי לא הוציא שבת ב35 דקות אחר השקיעה, ועד שאתה מביא ראיה מראשוני אנגליה שלא נמצא בכתובים מה סברו, תביא ראיה מראשונים שגרו בארץ ישראל שכתבו כר"ת.
והמג״א שכותב שהעלות השחר הוא לפני האיר המזרח רק נקודה קטנה של אור וכתב שכמו שבעלות השחר זמן ציצית הוא מעלות השחר כיון שזה תלוי בוראיתם אותו כך גם בין השמשות זה זמן צצית, בוודאי סבר שזמן צאת הכוכבים הוא כמו הזמן של עלות השחר שהוא עד הנקודה האחרונה של אור, ועכ״פ בוודאי הרבה יותר מאוחר מ35 דקות.
ולמה אתה אומר שגם לפי השיטה המגוכחת אין לילה בוילנא? אני לא חושב שזה המצב.
ומה כ״כ קשה שבמקומות מאוד צפוניים אין לילה כמו בגרינלנד ובמקומות מסויימות ברוסיה ועוד, שאין לילה גם לגאונים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים