מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטילת ידים לפני תפילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 22, 2018 12:13 pm

כדכד כתב:ןלא הפכתי את הרמב"ם לשיטה שלישית.
ברור שהרכמב"ם כתב בלי קשר לרשב"א ולרא"ש. הוא היה לפניהם.
הרמב"ם סבר שצריך ליטול ידים לפני כל תפלה ובברכה.
הרשב"א והרא"ש כתבו שאין צורך ליטול ידים לפני כל תפלה, לא בברכה ולא שלא בברכה.
בהלכה, דהיינו בשולחן ערוך נפסק כמו הרמב"ם לעצם הנטילה, אבל גם נפסק לא לברך על הנטילה לפני מנחה וערבית בגלל הרשב"א.
אז אני הפכתי את הרמב"ם לשיטה שלישית?


איפה כתוב ברמב"ם שצריך 'ליטול'? כתוב 'לרחוץ'! תראה את הרמב"ם בפנים. וגם לא כתוב מילה על ברכה! אז מאיפה החלטת שיש לו שיטה לברך לפני כל תפילה?
תעיין בתוך הרמב"ם וחבל שאנחנו מתכווחים על דברים מפורשים וכל כך פשוטים.
והרשב"א כותב בדיוק כמו הרמב"ם, שצריך לרחוץ (ולא ליטול) לפני כל התפילות. וגם הרמב"ם כותב שאם אין לו מים צריך לנקות ידיו כמו שכותב הרשב"א, אז איך אתה עושה מהם שתי שיטות?

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 22, 2018 12:22 pm

באמת לא זכרתי נכון ולא מצאתי את הברכה ברמב"ם.
נכון שהרמב"ם כותב לשון רחיצה ולא לשון נטילה אבל הרמב"ם כותב שצריך לטהר ידיו לפני התפלה ולא הזכיר כלל אם ידיו מלוכלכות או לא ואילו הרשב"א לא הזכיר בשום מקום שצריך לרחוץ או לטהר ידיו לפני תפלה אלא שאם הם מלוכלכות יש לרחצם לשם אמירת כל דבר שבקדושה.
אם כן ברור שאלו שיטות שונות ולא אני המצאתי את זה ובאמת חבל שאנו מתוכחים על דברים כל כך פשוטים

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 22, 2018 12:24 pm

סליחה שאני מתערב.
רמב"ם ברכות ו, ב (מובא כמובן בב"י סצ"ב).
כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לקריאת שמע בין לתפלה מברך תחלה אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 22, 2018 12:28 pm

כדכד כתב:באמת לא זכרתי נכון ולא מצאתי את הברכה ברמב"ם.
נכון שהרמב"ם כותב לשון רחיצה ולא לשון נטילה אבל הרמב"ם כותב שצריך לטהר ידיו לפני התפלה ולא הזכיר כלל אם ידיו מלוכלכות או לא ואילו הרשב"א לא הזכיר בשום מקום שצריך לרחוץ או לטהר ידיו לפני תפלה אלא שאם הם מלוכלכות יש לרחצם לשם אמירת כל דבר שבקדושה.
אם כן ברור שאלו שיטות שונות ולא אני המצאתי את זה ובאמת חבל שאנו מתוכחים על דברים כל כך פשוטים

יפה. הרשב"א כתב שיש חובה לרחוץ לפני התפילה, והוא לא כתב כלום על סתם ידיים, אז זה הוכחה שהוא חלק על הרמב"ם. נו נו.
זאת פרט לכך שאף אחד מהאחרונים (בינתיים, ממה שהובא עד כאן) לא קישר בין הדברים, ולא הביא את הרשב"א כדעה חולקת על הרמב"ם בעניין סתם ידיים.
ובכל מקרה, הרי יש לנו את דעת הר"ן המובאת בב"י סימן צב שאין צריך ליטול בסתם ידיים, אלא שנפסק להלכה בשו"ע כן ליטול.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' אוקטובר 22, 2018 1:04 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוקטובר 22, 2018 12:35 pm

מה שנכון נכון כתב:סליחה שאני מתערב.
רמב"ם ברכות ו, ב (מובא כמובן בב"י סצ"ב).
כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לקריאת שמע בין לתפלה מברך תחלה אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים.


יישר כח גדול. אכן מכאן משמע שהרמב"ם סבר שצריך לברך על כל התפילות, ולא כמו שחשבתי לעיל (על סמך דבריו בהלכות תפילה), וטעות היתה בידי וחוזרני בי.
אך איני חוזר בי ממה שכתבתי שהרשב"א לא הביע שום דעה לעניין סתם ידיים אם כשרות או פסולות, עד שימצא מקור לכך.

שוב ראיתי שנחלקו האחרונים בדעת הרמב"ם האם מברך רק בשחרית או גם בשאר תפילות, שאכן מהב"י מבואר שלשיטת הרמב"ם מברך בכל התפילות, אך בשו"ת רדב"ז נקט שמודה להרשב"א שאין מברכים אלא בשחרית. מצו"ב.
קבצים מצורפים
רדבז אלף שסה.PDF
(304.45 KiB) הורד 182 פעמים

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 22, 2018 4:41 pm

מקדש מלך כתב:
כדכד כתב:באמת לא זכרתי נכון ולא מצאתי את הברכה ברמב"ם.
נכון שהרמב"ם כותב לשון רחיצה ולא לשון נטילה אבל הרמב"ם כותב שצריך לטהר ידיו לפני התפלה ולא הזכיר כלל אם ידיו מלוכלכות או לא ואילו הרשב"א לא הזכיר בשום מקום שצריך לרחוץ או לטהר ידיו לפני תפלה אלא שאם הם מלוכלכות יש לרחצם לשם אמירת כל דבר שבקדושה.
אם כן ברור שאלו שיטות שונות ולא אני המצאתי את זה ובאמת חבל שאנו מתוכחים על דברים כל כך פשוטים

יפה. הרשב"א כתב שיש חובה לרחוץ לפני התפילה, והוא לא כתב כלום על סתם ידיים, אז זה הוכחה שהוא חלק על הרמב"ם. נו נו.
זאת פרט לכך שאף אחד מהאחרונים (בינתיים, ממה שהובא עד כאן) לא קישר בין הדברים, ולא הביא את הרשב"א כדעה חולקת על הרמב"ם בעניין סתם ידיים.
ובכל מקרה, הרי יש לנו את דעת הר"ן המובאת בב"י סימן צב שאין צריך ליטול בסתם ידיים, אלא שנפסק להלכה בשו"ע כן ליטול.

הרשב"א לא כותב בשום מקום (הידוע לי עכ"פ) שיש חובה לרחוץ ידים לפני התפלה.
היחיד שכותב כן הוא הרמב"ם.
הרשב"א כותב רק שכשידיו מלוכלכות צריך לנקותם כשרוצה להתפלל או לברך ואין לזה קשר לנטילת ידים.
אם הר"ן סובר שאין צריך הרי שאפשר לסמוך גם עליו.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 22, 2018 6:15 pm

עיינתי שוב בתשובות הרשב"א ח"א סי' קצ"א ובאמת משמע כדבריך שיש ענין ברחחיצת או בניקוי ידים לפני כל תפלה כי הוא מסביר שם למה בשחרית תיקנו כלי ואם משום ק"ש ותפלה די בנקיון בצרורות או ברחיצה ואינו מזכיר דווקא ידיו מלוכלכות. אולם יתכן שהוא מדבר שם דוקא על מי שקם משנתו שידיו מלוכלכות.

לבי במזרח
הודעות: 25
הצטרף: ו' יולי 20, 2012 11:05 pm

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי לבי במזרח » ד' נובמבר 14, 2018 1:55 am

לענד כתב:בספר יבקשו מפיהו - דברים בשם הגריש"א ז"ל - דכהיום שהרך להתקלח כמה פעמים בשבוע, שוב אין דין נטילה בנגיעה במקום מכוסה [אפי' לא התקלח באותו היום] עי"ש בזה


כל הדברים הנ"ל הם מחודשים מאד, וכמדומה שלא ראיתי כזה בשום מקום, ובפרט מצאתי עתה במקום אחר בשם הגריש"א ז"ל להיפוך מזה - והוא בקונטרס 'אהבה אחוה ושלום', [יש באוצה"ח, והוא עמ' 22 מדפי הספר באוהצ"ח - כמדומה דהמו"ל הוא נכד הגריש"א ז"ל] הביא בשם הגריש"א זצ"ל
נגיעה במקום המכוסה הגוף. מחייבת נטילה, אף אם זה עתה יצא מהרחיצה

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' נובמבר 14, 2018 8:46 am

הבן איש חי (שו"ת תורה לשמה י"ג) נשאל האם אחר יציאתו מהמקוה צריך ליטול ידיו לפני ברכה, וביאר שמאחר ואמרו שכשמברך בתוך המקוה יפסיק בזרועותיו בין הלב לערוה - ש"מ שלא הקפידו שכפות ידיו תגענה בבשרו, ומוכח שמאחר וכעת אין חשש מלמולי זיעה א"צ נט"י, ואפילו אם כבר יצא מהמים אך בשרו עדיין לח - דינו כמי שעדיין עומד בתוך המקוה; אמנם, הבן איש חי הוסיף שאם כבר התנגב - צריך נט"י אף שגופו עדיין נקי, כי כשהצריכו נט"י אחר נגיעה במקומות המכוסין לא חילקו בין אם רחץ גופו או שלא רחץ [וחידש שנגיעה ברגליו חמורה יותר כי טומאתן לא רק משום מלמולי זיעה אלא כי שורה שם רוח רעה - ולכן אם נגע בהן מיד בצאתו מהמים - צריך נט"י].
בספר הליכות שלמה (כ' ט"ו) החמיר עוד יותר שרק כשעומד בתוך המים אין מלמולי זיעה, אך מיד אחר הרחיצה - הנוגע במקום מכוסה צריך נטילה; וכן ההוא בהג"ה אשל אברהם (בוטשאטש, ד' כ"א) 'נראה שרק בנגיעה בגופו עשו חז"ל בזה דרך לא פלוג להצריך נטילת ידים תמיד גם אם היה המקום נקי אז...'.
ולא זכיתי להבין את דבריהם, שהרי לא מצאנו גזירת חז"ל על 'מקומות המכוסים' כדי שנאמר בזה שלא חילקו בגזירתם, אלא זו רק הגדרה של הרשב"א לתיאור המציאות היכן יש טינוף, וממילא אם בפועל אין באותו מקום טינוף מחמת הרחצה - הרי הוא ככל מקום שאינו מטונף, וכיצד ניתן לגזור על הנגיעה שם?
וכן ראיתי שכתב הרב שריה דבליצקי בספר זה השלחן (זה השלחן או"ח ב' ד') שחלק על החזו"א במה שהצריך נט"י גם למי שרגיל בגילוי השרוולים [מובא בהמשך] 'וכעת ראיתי שכן הוא להדיא מוכח במקור האי דינא שהוא תשובת הרשב"א שכתב 'אבל מקומות מגולים בראשו ובפניו ובמקום מגולה שבזרועותיו אין זה מקום הטינופת שאין שם צואה וזיעה וכך אנו נוהגים' - הרי שתלה הדבר ביש שם זיעה או בדאין שם במציאות, ופשוט שאין כאן שום ענין של גזירה ותקנה קבועה מחז"ל, עד שנאמר שאלה שאין נוהגים לכסות שם בטלי במיעוטייהו, כל זה לא נזכר בשום מקום'; והוכיח את היסוד שלו ממה שלא נזכר שיזהר שלא לגעת בידיו בגופו בעת ברכת הטבילה, ומכך שאמרו (שו"ע ע"ד ב') 'הרוחץ ערום במים צלולים ורוצה לשתות יכסה בבגד ממטה ללבו... כשיברך, ודוקא בבגד, אבל בידים לא הוי כיסוי, הגה: וה"ה אם מכסה ראשו בידיו לא מיקרי כסוי הראש' - ומדוע אמרו רק שהטעם שכיסוי בידים איננו נחשב ככיסוי כי אין גוף מכסה גוף, ולא כתבו שהטעם הוא כי נוגע במקומות המכוסים - 'אלא ודאי דתלוי הכל במציאות מלמולי זיעה', ודלא כדעת החזו"א.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' נובמבר 14, 2018 2:31 pm

יואל שילה כתב:הבן איש חי (שו"ת תורה לשמה י"ג) נשאל


בזכותך נזכרתי בלימוד זכות על אותם שלא נוטלים ידיהם קודם התפילה -
הבן איש חי תולדות מאריך הרבה על נטילת נקיות, מקומות המכוסין וכדומה, ואילו נטילה לפני תפילה לא מוזכר כלל. שום מילה.
האמנם סבר שאין מקום להחמיר בזה?
יש סמך לדברים אלו ממקומות אחרים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 26, 2018 12:47 am

מקדש מלך כתב:
מה שנכון נכון כתב:סליחה שאני מתערב.
רמב"ם ברכות ו, ב (מובא כמובן בב"י סצ"ב).
כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לקריאת שמע בין לתפלה מברך תחלה אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים.


יישר כח גדול. אכן מכאן משמע שהרמב"ם סבר שצריך לברך על כל התפילות, ולא כמו שחשבתי לעיל (על סמך דבריו בהלכות תפילה), וטעות היתה בידי וחוזרני בי.
אך איני חוזר בי ממה שכתבתי שהרשב"א לא הביע שום דעה לעניין סתם ידיים אם כשרות או פסולות, עד שימצא מקור לכך.

שוב ראיתי שנחלקו האחרונים בדעת הרמב"ם האם מברך רק בשחרית או גם בשאר תפילות, שאכן מהב"י מבואר שלשיטת הרמב"ם מברך בכל התפילות, אך בשו"ת רדב"ז נקט שמודה להרשב"א שאין מברכים אלא בשחרית. מצו"ב.

ראיתי כעת לר"ח כסאר בפירוש שם טוב (תפלה פ"ד וברכות פ"ו) שהביא ראיה מדלא מנה הרמב"ם במנין ק' ברכות (תפלה ספ"ז) ג' ברכות ענט"י, מוכח דגם לדידיה אין מברכין במנחה וערבית.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' דצמבר 26, 2018 1:41 am

גם לאשכול זה שייך מאמרי בנושא נט"י [שכמדומה שנולד בעקבות הדיון באשכול זה...].
קבצים מצורפים
נטילת ידים אחר נגיעה בטינוף.pdf
(755 KiB) הורד 603 פעמים

גלרשטיין
הודעות: 521
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: נטילת ידים לפני תפילה

הודעהעל ידי גלרשטיין » א' יולי 21, 2019 2:47 pm

לענד כתב:בספר יבקשו מפיהו - דברים בשם הגריש"א ז"ל - דכהיום שהרך להתקלח כמה פעמים בשבוע, שוב אין דין נטילה בנגיעה במקום מכוסה [אפי' לא התקלח באותו היום] עי"ש בזה

אשמח ביותא אם תוכל להעלות לכאן את הדברים הנ״ל, זה מאוד דחוף לי, תודה מראש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים