- מכוני כושר.pdf
- (53.51 KiB) הורד 417 פעמים
אש משמים כתב:ויל"ע מדוע לא ראינו את היראים והשלמים המקפידים בכל דבר ה' מקפידים גם בזה.
דרומי כתב:החשיבות בענין ההתעמלות מבוארת כבר בדברי הרמב"ם בהל' דיעות - עיין שם!
ובכל מקרה, המציאות מוכיחה זאת יותר מכל (וכן דעת כל הרופאים - שלפי ההלכה יש להתחשב בדעתם לענין שבת, יוהכ"פ וכו'), ושערי תירוצים לא ננעלו.
זאב ערבות כתב: וכן החשיבות במה שאוכלים שיהיה בריא ומזין! לאכול מזון מלא בשומנים וסוכרים וכו' ואח"כ לעשות התעמלות מחטיא את המטרה
מקדש מלך כתב:אגב, תמיהה שקשה לי זמן רב.
מבואר בגמרא שעיר שיש בה עליות וירידות מקצר חיי הדרים בה.
וכן מבואר שרבי יוחנן היה לו כח רב, ולמרות נשען תמיד על אנשים בלכתו, כי שלא להשקיע שום מאמץ, ואמר שצריך לשמור כח לימי הזיקנה.
וכל זה הוא לכאורה פירכא לעניין ההתעמלות.
לענין כתב:עד עתה החשיתי.
לקשר בין התעמלות לשמה לבין מה שנעשה ב[חלק מ]מכוני הכושר, הוא כמרחק שמים וארץ!
יודעני במי ששבו משם מזועזעים (!), ואין טעם לפרט, מפני שמי שיודע לקרוא, כבר ראה את קצה הקרחון מתוך המודעה [ומי שלא מעוניין לראות, גם הוא שיהיה בריא].
[ואם במבוגרים כך, עאכ"ו שלצעירות הוא נזק בל ישוער].
ודי בזה ואחתום בשלום.
עובר ושב כתב:זאב ערבות כתב: וכן החשיבות במה שאוכלים שיהיה בריא ומזין! לאכול מזון מלא בשומנים וסוכרים וכו' ואח"כ לעשות התעמלות מחטיא את המטרה
הרמב"ם חולק עליך, וזה לשונו: "כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין אין חולי בא עליו וכחו מתחזק, ואפילו אוכל מאכלות הרעים".
עובר ושב כתב:מקדש מלך, היה חסר בתירוצך את ההגדרה הנכונה להתעמלות שהיא טובה לבריאות.
לעבוד בעבודת כפיים כל היום - גם זה מזיק לבריאות בפני עצמו.
ויגיעה בתורה - אין לה שום קשר להתעמלות. אם זה היה כך, לא היה הגר"ע יוסף נצרך להתעמל באופני כושר חצי שעה בכל יום...
זאב ערבות כתב:
לא באתי לחלוק על הרמב"ם, אך לאיזה מאכלות רעים הוא מתכוון? אל תשווה בין המאכלות הרעים שהיו בימיו למאכלות הרעים של ימינו המלאים בסוכרים ופחמחמות ושומנים וכימיקליים וחומרים משמרים ומי יודע מה עוד. בימי הרמבם לא היו מזריקים לעופות חומרים שישמינו ולא היה קוקה קולה ושאר המאכלים המזיקים שמכניסים היום לגוף.
עקביה כתב:לא מצאתי שם דבר כזה. ובכלל, ההשמצות אינן במקומן.
עובר ושב כתב:כותב הפשקווויל הוא הוא המשמיץ והמוציא שם רע לכל אדם שמתאמן בחדר כושר, וכל דבריו הבל, ואם לא מצאת כנראה שלא חיפשת.
עקביה כתב:עובר ושב,
ההתנהלות שלך לגמרי לא מובנת לי.
אנשים מעוררים על בעיה מסוימת הקיימת במקומות מסוימים. איש לא יצא נגד ההתעמלות באשר היא, וגם איש לא יצא נגד כל מכוני הכושר.
משום מה אתה נחלץ חושים להגן על מי שמעולם לא הותקף.
דוהר כפיל בחנות חרסינה, מכה ומנתץ, משמיץ ומגדף.
הפצת המעיינות כתב:כך נקבל תמונה יותר ברורה איך אמורים להתנהג בלי התחסדות וקנאות מזוייפת וכו' וכו'
עובר ושב כתב:הפצת המעיינות כתב:נא להביא לנו כאן במרוכז את כל הדעות שלך,
סמארטפון קבוצות וואטסאפ מכוני כושר הכל הכל. אנא! תעשה חסד!
כך נקבל תמונה יותר ברורה איך אמורים להתנהג בלי התחסדות וקנאות מזוייפת וכו' וכו'
לא צריך להתאמץ כדי לקבל תמונה ברורה. כשרואים אדם שמגיב לגופו של כותב ולא לגופם של דברים, מקשר בין וואטסאפ לבין מכוני כושר, מקבלים את התמונה הברורה של קנאות מזוייפת.
אגב, תוך כתיבת הדברים התחדש לי שיש באמת קשר בין זה לזה:
אם בענין סמארטפון הקנאה היא באדם הנהנה ממנעמי הסמארטפון בהכשר בד"ץ בני ברק, אז בענין מכון כושר הקנאה היא באדם שנראה טוב ואינו שמן ומכוער וגבו כפוף, כפי שאמור להיראות אברך צו"ל.
שורש כל הדברים נובעים מקנאה ושנאה ותאווה, ועוטפים זאת במעטפת של קנאות מזוייפת.
עובר ושב כתב:זאב ערבות כתב:
לא באתי לחלוק על הרמב"ם, אך לאיזה מאכלות רעים הוא מתכוון? אל תשווה בין המאכלות הרעים שהיו בימיו למאכלות הרעים של ימינו המלאים בסוכרים ופחמחמות ושומנים וכימיקליים וחומרים משמרים ומי יודע מה עוד. בימי הרמבם לא היו מזריקים לעופות חומרים שישמינו ולא היה קוקה קולה ושאר המאכלים המזיקים שמכניסים היום לגוף.
שמעתי כבר טענה זו, ובכל זאת אני חושב שזה כלול במאכלות הרעים של הרמב"ם.
וכמובן לא איירי באדם השותה קולה כל היום או משתגע לגמרי עם סוכרים, אלא באדם רגיל האוכל אוכל רגיל של ימינו ומידי פעם מתענג בממתקים.
עובר ושב כתב:ממש שטויות והבלים להתבטא כך, בפרט שכיום ידוע ומפורסם שרוב הבאים לחדר כושר עושים זאת אך ורק לצורך בריאותם. ויש בזה גם הוצאת לעז על יראים ושלמים.
עובר ושב כתב:עקביה כתב:עובר ושב,
ההתנהלות שלך לגמרי לא מובנת לי.
אנשים מעוררים על בעיה מסוימת הקיימת במקומות מסוימים. איש לא יצא נגד ההתעמלות באשר היא, וגם איש לא יצא נגד כל מכוני הכושר.
משום מה אתה נחלץ חושים להגן על מי שמעולם לא הותקף.
דוהר כפיל בחנות חרסינה, מכה ומנתץ, משמיץ ומגדף.
הפשקווויל מתריע בתחילתו על בעיות ספציפיות שניתן לתקן בנקל. בעיות שכולי עלמא מודים שהן בעיות, ויתכן שבחלק קטן ממכוני הכושר קיימות אותן בעיות.
בחסות הפתיחה, לאחר שרכש את אמון הקורא ונתן לו להבין שמדובר באדם רציני שרוצה לתקן את המצב, עובר הכותב לעיקרו ורובו של הפשקוויל, קריאת תגר על עצם ההתעמלות ודברים של הבאי ורעות רוח, המנוגדים לחז"ל ולדברי הרמב"ם הבהירים, ותוך שהוא מוציא לעז על כל אותם ת"ח שבחרו להתעמל במכון כושר כדי לשמור על בריאות גופם.
ישא ברכה כתב:עובר ושב כתב:ממש שטויות והבלים להתבטא כך, בפרט שכיום ידוע ומפורסם שרוב הבאים לחדר כושר עושים זאת אך ורק לצורך בריאותם. ויש בזה גם הוצאת לעז על יראים ושלמים.
בעז"ה. בתור אחד שמלמד בישיבה (לא חדרה ולא תפרח..), אני יכול להעיד שהתופעה מצויה אצל בחורים. רובם המוחלט לא עושה זאת מטעמי בריאות, אלא בשביל פיתוח הגוף/חיטוב ועוד. הצגת הנתונים כפי שאתה מציג ביחס לבחורי ישיבות, איננה מדויקת. אולי אתה מדבר מתוך מבט של אברך, אבל אצל בחורים זה ממש לא נכון.
ולגבי עצם המודעה, לדעתי אין טעם לקדש מלחמה כנגד תופעה זו, מכמה סיבות.
1. כל מי שמודע למציאות בכותלי הישיבות בשנים האחרונות (והישיבות הם כמיקרו-קוסמוס של העולם החרדי) מודע לתופעות מורכבות שמצריכות התמודדות וחשיבה מחדש.
אל מול אלפי הבחורים שעובדים את הבורא בתפילה/בתורה/בקיום המצוות/וכו', וגם העולם הזה שלהם מסתכם בחויות הפנים-חרדיות. נמצאים אלפי בחורים שאינם מחוברים באמת לעבודת ה', לא תפילה ולא מצוות, גם לא הויות אביי ורבא, ואפילו לא גפני ודרעי. הם חיים רגל אחת בעולם התרבות החילונית, ורגל נוספת בעולם התרבות החרדי, אבל הקשר שלהם עם בורא העולם חלש ביותר. בשטח הריק נכנסו אין ספור תופעות בעיתיות, כמו: שיטוט ברחובות בשיעמום/ניבול פה/מחשבים/שיטוט במרכז ירושלים/ספריות/צימרים/גלישה בסתר ובגלוי/בחורים שהולכים למשחקי כדורגל, שלא לדבר על העובדה שצוות הישיבה מודע מתי יש משחק לפי המצב בסד"ג/וכו' וכו'. (וכפי ששמעתי מר' דוד כהן שהגדיר, מה שפעם היה השוליים של חברון, היום זה מאות רבות של בחורים בכל הישיבות). אלו שני צידי המטבע הקיצוניים, כמובן שיש אמצע גדול מאד. חשוב לציין שלא מדובר בנוער נושר, אלא במציאות של הרבה ישיבות, במיוחד מהחתך היותר פתוח, אבל לא רק גם בפונביז' ובנותיה ניתן לראות זאת, אם כי בהיקפים הרבה יותר נמוכים.
התופעה של החדרי כושר הבעייתים נמצאית בדר"כ יחד או קרוב לשאר התופעות שהוזכרו אם כי לפי הבנתי, יחסית אל מול שאר הדברים הבעייתים, זה עוד טוב. וכמובן לא כל מי שהולך לחדר כושר הוא גם גולש ומשוטט וכו', ואסור להכליל . לרוב זהו סיפטום, שמעיד על המצב הדתי של הבחור. ולכן אין טעם להילחם בנקודה מסוימת, כשהשורש כולו טעון טיפול.
2. גם לא נראה שמכתב עם כמה חתימות של רבנים יעזור. לא מדובר כאן על תועפות קטנות, שניתן במחי מכתב להעלים אותם, אלא מציאות שקיימת. הבחורים הללו אינם מתלהבים מרבנים או ממכתבים, גם היחס לרבנים לא מה שהיה.
3. מכתב אחד לא עושה הרבה. אם רוצים לעצור תופעה מסוימת, צריך להשקיע הרבה אנרגיה בהסברה/פיקוח/הדרכה, והאנרגיות מוגבלות. ולהשקיע הרבה אנרגיה על פרט שהוא חלק ממכלול שלם, אין לזה הרבה טעם.
לדעתי, עולם הישיבות חייב רפורמה. אבל קודם לכן הגיע הזמן לפקיחת עיניים של ההורים. הצוות הצעיר בישיבות מודע טוב למציאות, ההורים לא. ההורים חייבים להיות יותר מעורבים בחיים של הבן יקיר שלהם, לפתח קשר קרוב עם הבן, פתוח יותר, אמיתי יותר, לנהל שיחות עומק, ולא רק לספק אש"ל. אם כרגע הישיבות לא בונות מספיק את הקשר בין הבחור לבורא עולם, אז התפקיד חוזר חזרה אל ההורים.
הפצת המעיינות כתב:עובר ושב כתב:כותב הפשקווויל הוא הוא המשמיץ והמוציא שם רע לכל אדם שמתאמן בחדר כושר, וכל דבריו הבל, ואם לא מצאת כנראה שלא חיפשת.
נא להביא לנו כאן במרוכז את כל הדעות שלך,
סמארטפון קבוצות וואטסאפ מכוני כושר הכל הכל. אנא! תעשה חסד!
כך נקבל תמונה יותר ברורה איך אמורים להתנהג בלי התחסדות וקנאות מזוייפת וכו' וכו'
דרומי כתב:זו לא הפעם הראשונה... ישא ברכה מאת ה'.
הפצת המעיינות כתב:בא נהיה כנים עם עצמינו
במקום לפתוח אשכול פה אשכול שם, בא נכתוב חיבור שיוקדש לכל הביקורת האפשרית על הציבור החרדי
כך נצליח לתקן את הבעיות האמיתיות של הדור
הפצת המעיינות כתב:לא בדיוק
זה לא כל כך הגון לכתוב ביקורת על הציבור החרדי בפורום אוצה"ח
בין אם זה נעשה בעקיפין להשחיל אשכול פה ושם בין אם זה תת פורום מיוחד
התכוונתי לכתוב ספר על הנושא בגלוי בלי פחד
לא במעומעם "בקורת תהיה" אלא בגלוי "בקורת על החרדים"
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 326 אורחים