מקדש מלך כתב:ןאני הקטן התקשיתי מדוע להלן ח, יח כתוב 'ויצא נח ובניו ואשתו וכו', שזה שוב נשים וגברים בנפרד, והרי זה כבר לאחר שהותר להם וכו'? מישהו יודע אם עמדו בזה, או ביאור מדיליה?
ביקורת תהיה כתב:ומפסוק לפסוק:
'כָּל הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּךָ מִכָּל בָּשָׂר בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ הוֹצֵא אִתָּךְ' – אם אינם רוצים לצאת, הוציאם אתה.
אתמהא, מאיזו סיבה עשויים בעלי החיים לרצות להישאר בתיבה?
דרומי כתב:מתוך הספר 'ביאורי החומש'
בן אדם כתב:מקדש מלך כתב:ןאני הקטן התקשיתי מדוע להלן ח, יח כתוב 'ויצא נח ובניו ואשתו וכו', שזה שוב נשים וגברים בנפרד, והרי זה כבר לאחר שהותר להם וכו'? מישהו יודע אם עמדו בזה, או ביאור מדיליה?
ראה רש"י: "שהיה נח דואג לעסוק בפריה ורביה, עד שיבטיחהו הקדוש ברוך הוא שלא להשחית העולם עוד"
לבי במערב כתב:אינו שייך לציין 'מפורש כבר ברא"ש' על דבר המופיע בפרש"י... (משא"כ הציון לב"ר, שנכון הוא).
שמר כתב:
ואפשר עפ"ז לומר שבאמת שתי סיבות נפרדות הן לאסור תשמיש בתיבה, הראשון הוא מחמת שהעולם שרוי בצער, והשני הוא ציווי מיוחד של הקב"ה לא לקיים תשמיש כחלק מן המבול ומהותו של חרבן העולם – עצירת העתידיות וההמשכיות ולאחמ"כ בנייה מחודשת.
אהרן תאומים כתב:לא הסתכלתי במפרשים, וכדרכי בש"ס חשבתי כך בפעם הראשונה זה נאמר 120 שנה לפני המבול על מנת שידעו שבשעת שהייתם בתיבה לא יוכלו לשמש, אבל כעת מותרים אף שיודעים שאולי הנולדים לא יכנסו (כי לא הובטחו בכך) ובכל זאת כנאמר ליחזקאל בהדי כבשי דרחמנא למה לך, ולאחר מכן בכניסה זה היה גם מדעתם שהרגישו בצער העולם ובכל זאת חם לא הרגיש כדאיתא במדרש,
בפעם ראשונה רש"י מוסיף "ואשתך" בד"ה מפני ה"ו" , כי על פי הנכון היה צ"ל אתה ובניך אשתך ונשי בניך בלי וואו, ולמרות זאת פירש רש"י שהזכרים לבדן והנקבות לבדן, ופרט זה לא היה צריך לחזור כאן כי זכרון אחד עולה לכאן ולכאן,
חידוש נוסף גם בדרך מילתא דבדיחותא ש"נח" ובני היו חסידי גור הראשונים, כי בכניסתם לתיבה כל העולם רואים שנכנסים ולא ראוי שיכנסו יחד ע"כ גם כניסתם היה בנפרד, אבל ביציאה מן התיבה על אף שאמר להם הקב"ה לצאת יחד , הם יצאו כמו שנכנסו זכרים לבד ונקבות לבד אף שרק הם לבד בעולם. ולפי"ז רש"י הוצרך לומר שעצם הכניסה הייתה בנפרד מפני צער העולם כי כולם רואים שהם נכנסים וציווי הקב"ה היה על מה שנעשה "בתוך" התיבה ולא בעצם הכניסה, ומפני זה לסימנא מילתא גם את היציאה עשו בנפרד מפני עצם צער על מה שקרה בעולם
אראל כתב:לא חיפשתי עדיין במפרשים, אולי כבר התעוררו ע"ז
הנה רש"י כותב בסוף פרשת בראשית שגזרת המבול נגזרה ק"כ שנים מקודם, ועוד כ' רש"י שהקב"ה כבש מעיינו של נח ולא הוליד עד היותו בן ת"ק שנים, כדי שלא יגיעו בניו לכלל עונשין, היינו בן מאה שנה, נמצא לפי"ז שבזמן שנצטוה נח על בנין התיבה, וכמו"כ הפסוק 'והקמתי את בריתי אתך ובאת אל התבה אתה ובניך ואשתך ונשי בניך אתך' שנאמרה ביחד עם ציווי התיבה, הכל נאמרה עוד לפני שנולדו שם חם ויפת!! וכבר אז כעשרים שנה לפני לידת יפת בנו הגדול, נכרת עמו ברית על בניו שלא נולדו ועל נשיהם שלא נישאו עדיין!
איש גלילי כתב:ומה בכך? והלא גם עם אברהם כרת ברית לו ולזרעו אחריו לארבע מאות ושלשים שנה, ולא היה לו בן באותה שעה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים