מקדש מלך כתב:אני לא חושב שזו השוואה ברורה
ביקורת תהיה כתב:שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ג סימן ד:
ובאחד שעומד באמצע התפלה שצריך לשתוק כשאומר הש"צ קדושה, צריך לשמוע כשאומר הש"צ בעצמו, דתרי קלי לא משתמעי, ובפרט כשכל הצבור אומרים ביחד, ולכן יש להנהיג שהש"צ יאמר הקדושה בקול רם אחר שיאמרו הצבור בעצמו כדי שישמעו אלו שעומדים באמצע התפלה. ולשמוע מאחד מהצבור שעומד אצלו ושומע מה שאומר לא יצא אם לא שיודיענו קודם התפלה שיכוין להוציאו, כי לרמוז לו בתפלה אסור, אבל מהש"צ יוצא, אף שבזמננו אין הש"צ מוציאו, מ"מ כיון שנתקן להוציא הוי סתם דעתו לעשות כהתקנה שהוא ממילא כנתכוין להוציא אם יש לאחד צורך לצאת אף שהוא אינו יודע מזה.
(העתק מאשכול 'אמירת י"ג ביחידות' בפורום 'אלול וימים נוראים')
כדכד כתב:א. מדוע כתב מר שאין מכוונים, מסתמא הש"ץ מכוון לעשות מה שצריך.
ב. הכוונה שיכוון למה שאומר הש"ץ ולכן י"א שהש"ץ צריך לומר לבד את הפסוקים "קדוש" ברוך" כדי שישמעוהו המתפללים בלחש אולם י"א שהש"ץ צריך לאמרם דווקא עם הקהל משום שאחרת זה לא במנין (וב' הדעות במשנ"ב כמדומני) ובדידי הוה עובדה שהייתי ש"ץ ואמרתי לבד את הפסוקים הנ"ל וגער בי הגאון הרב משה מאיר פראג זצ"ל מטעם הנ"ל שאין זה במנין ומאז אני משתדל כשאני ש"צ להתחיל יחד עם הקהל ולמשוך את תחילת הפסוק ולאמרו בקו"ר וחזק יותר כדי שישמעו המתפללים בלחש ומכוונים לצאת
אלא שותקין וכו' ואז עונין הצבור קדוש - עיין במשנה ברורה במש"כ שצריכין לזהר שלא להתאחר אחר הצבור או להקדים כי אין אומרים דבר שבקדושה פחות מעשרה ועיין לעיל סוף סימן קכ"ד מה שכתבנו שם. ומסתפקנא לענין ש"ץ אם הוא מחויב ג"כ לומר קדוש וברוך בשוה עם הצבור כי הלא הוא אינו מוציא את עצמו מן הכלל דהא אומר נקדש וכו' ואיך יאמר אח"כ שלא בעשרה וא"ל כיון דהש"ץ עומד להוציא רבים ידי חובה חשוב כצבור ז"א דהלא קדושה הצריכו חז"ל לכל אחד מהשומעים לאמר בעצמו קדוש וברוך ואפשר כיון דהעומד בתפלה קי"ל בסי' ק"ד ס"ז דישתוק ויכוין למה שאומר ש"ץ כדי לצאת בזה חשוב כעומד להוציא רבים ידי חובה ויכול לומר אפי' אח"כ. ואם מתחיל הש"ץ או שאר יחיד לומר קדוש קודם שגמרו צבור אמירתם בודאי חשוב כצבור א"ר:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים