יורה_דעות כתב:וראה מה שהובא למעלה שהתיר לכבות כדי לחסוך בבטריה
יורה_דעות כתב:והאם חשמל הוא אחד מאלו?
וראה מה שהובא למעלה שהתיר לכבות כדי לחסוך בבטריה
האמנם לא הותר לפרוש מן הציבור במקום צער? לכאורה משמע לי בהרמ"א סי' תרפ"ו דדבר שהוא רק משום שלא לפרוש מן הציבור מותר במקום צער אך שמא אני מערב מין בשאינו מינו.יורה_דעות כתב:ולא כהרב אוצה"ח והרב חשבונות שכתבו שיש בזה איסור משום מנהג דדברים המותאים, או לא תתגודדו, שאיסורים אלו לא מותרים מחמת צער
זה תימה לי מאד מאד דוודאי מה שהותר לעשות בשבת במקום חולי מותר גם שלא יחלה נדמה לי שזה מפורש בפוסקים. ומה שכתב כת"ר להתארגן עם כמה מכשירים צריך לי עיון מאד אם מחוייב לעשות כן ובפרט שהמכשיר יקר.יורה_דעות כתב:ולגבי חסכון בבטריה, גם אם מותר במקום צער, אין היתר לעשות מלאכה כדי שיהיה בטריה למנוע צער בהמשך. זה כבר לא נקרא 'במקום צער', אפשר להתארגן עם כמה מכשירים ולהשתמש בהם אחד אחרי השני,
גם זו לטובה כתב:בקובץ תלפיות (תשרי תשיח עמ' 135 ) דן הגרשז"א בהיתר פתיחת דלת המקרר בשבת, ובתו"ד כתב - ואף לדעת החזו"א (ולענ"ד דבריו תמוהים מאוד) וכו'
יש לציין שהגרשז"א הדפיס את תשובתו הנ"ל במנח"ש אולם השמיט את המשפט הנ"ל.
שמעתי מנכדו של הגרשז"א, שסביב התשובה הנ"ל היה פולמוס שלם ולא כולם הסכימו להדפיסה ולכן הדפיס בקובץ תלפיות, אשמח לקבל עוד מידע בעניין.
אאאא_ב כתב:מרן הסטייפלער זי"ע במאמר חריף נגד השש"כ וראה עמוד 5 בסופו שרבי דוב לנדא כתב כמה דוגמאות בלבד ובעצם ללמד על כל הספר יצא.
לעומקו של דבר כתב:אפשר לבקש כאן בפורום שיעלו לך... (באשכול המיועד לכך)
לעומקו של דבר כתב:איזו חוברת?
הסטייפלער כתב על הספר בהערה בריש סימן י'(?) בספר חיי עולם (י"א שאח"כ התנצל שלא ידע עד כמה הגרשז"א מעורב בספר ויל"ע)
יבל"ח הגרד"ל הוציא חוברת עם הערות נגד הספר
גם זו לטובה כתב:ב בראון כותב שסיפר לו צבי יהודה -שוחחנו פעם, אינני זוכר בדיוק מתי, כאשר הרב גורן פרסם מאמר ביסיני׳ על החשמל. היה צריך להיות לו המשך, אבל הוא כבר לא פרסם את המאמר השני. זה הרתיח את החזון איש. שאלתי אותו: מה יש במאמר הזה שכל כך הרתיח אותך? - הוא לא צודק? - מה אתה רוצה ממנו ־ אז הוא אמר: ׳הטעות כאן גדולה. העולם טועה. העולם חושב שהאיסור של חשמל בשבת מבוסס וצריך לחפש ראיות כדי להתיר אותו. זה לא נכון! האיסור לגמרי לא-מבוסס, וצריך למצוא מקורות כדי לבסס אותו׳. כך הוא אמר לי. הוא אמר את זה ביידיש: ידער עולם האט א טעות. זיי מיינען אז דער איסור איז ברור, און מעידארף זוכן התרים. אבער סיאיז נישט אזוי! ־ דער איסור איז נישט ברור, און מעידארף זוכן איסורים׳. אז שאלתי אותו: ׳למה?׳ והוא אמר: יתאר לך: בימינו, כשכל הטכנולוגיה פועלת על חשמל, אם ניתר חשמל בשבת - תהיה לנו שבת?׳. - כך הוא אמר לי בפירוש.
יורה_דעות כתב:התורה אסרה בשבת מלאכה, ואין שום ספק לכל בר דעת ששימוש בחשמל הוא מלאכה, אתו עושים את כל מלאכת ששת ימי המעשה, והרי כל התעשיה בימינו מופעלת בחשמל, והיא המלאכה עצמה.
הלט' מלאכות אינן לט' איסורים, אלא לט' צורות של איסור אחד, ונקבע מנין לט' לפי מה שהיה במשכן, ונפ"מ להתראה ולקרבן, אבל אין איסור "בונה" בשבת, אלא איסור "מלאכה". וכשהיתה מלאכה שלא היתה א' מהלט', תלו אותה במה שהכי קרוב. עשיית גבינה למשל הגדירו חכמים כבונה. משום שמשנה את צורה החלב. ולהחזו"א היה נדמה חשמל לבונה, משום שמשנה את צורה החפץ. וגם אם למישהו זה לא דומה לבונה, מלאכה הוא בודאי ואסור מן התורה, וכל השאלה איזו מלאכה.
החושב כתב:אני מחפש ראיות (או פירכות) לקביעה זו שניתן לומר מסברא על פעולה מסוימת שזו מלאכה וחייבים עליה בשבת, ורק לאחר מכן לחפש לקטלג אותה בתוך ל"ט מלאכות.
משמעות דברי הירושלמי (בשבת ז-ב) בעניין זה ידועה לי [ואינה יכולה לשמש כמקור מספיק נאמן ליסוד זה, לענ"ד], ואני מתכוון למקורות נוספים.
אם במשכן לא היו חורשים ולא היו זורעים - האם אכן עם כל זה היו מחייבים על פעולות אלו?
עברתי על פרק כלל גדול, ורוח הדברים היא דווקא להפך (אף כי לא מצאתי ראיה חותכת לשום צד).
עושה חדשות כתב:במכתבו להחזו"א כותב הגרש"ז -
...פסק זה של רבנו גרם לי צער כי זה למעלה מעשר שנים שהיה לי מו"מ בזה עם אחד מחשובי המוצי"ם שבירושלם שהוא כבר בעלמא דקשוט, ואחרי עיון רב הסכים לדברי ועשיתי מעשה להתיר - לאמי מורתי תחי' שלצערנו הגדול כבדו אזניה משמוע - להשתמש בשבת במכונה שקולטת קול המדבר ומקרבתו לאוזן השומע וכו' והחלטנו אז לא לחוש בזה למכה בפטיש או תיקון מנא...
האם ידוע מיהו אחד מחשובי המוצי"ם?
ר_חיים_הקטן כתב:עושה חדשות כתב:במכתבו להחזו"א כותב הגרש"ז -
...פסק זה של רבנו גרם לי צער כי זה למעלה מעשר שנים שהיה לי מו"מ בזה עם אחד מחשובי המוצי"ם שבירושלם שהוא כבר בעלמא דקשוט, ואחרי עיון רב הסכים לדברי ועשיתי מעשה להתיר - לאמי מורתי תחי' שלצערנו הגדול כבדו אזניה משמוע - להשתמש בשבת במכונה שקולטת קול המדבר ומקרבתו לאוזן השומע וכו' והחלטנו אז לא לחוש בזה למכה בפטיש או תיקון מנא...
האם ידוע מיהו אחד מחשובי המוצי"ם?
שמעתי שזה היה הגרא"ז מלצר זצ"ל. האם זה מסתבר?
גיורא בשמי שמיא כתב:ר_חיים_הקטן כתב:עושה חדשות כתב:במכתבו להחזו"א כותב הגרש"ז -
...פסק זה של רבנו גרם לי צער כי זה למעלה מעשר שנים שהיה לי מו"מ בזה עם אחד מחשובי המוצי"ם שבירושלם שהוא כבר בעלמא דקשוט, ואחרי עיון רב הסכים לדברי ועשיתי מעשה להתיר - לאמי מורתי תחי' שלצערנו הגדול כבדו אזניה משמוע - להשתמש בשבת במכונה שקולטת קול המדבר ומקרבתו לאוזן השומע וכו' והחלטנו אז לא לחוש בזה למכה בפטיש או תיקון מנא...
האם ידוע מיהו אחד מחשובי המוצי"ם?
שמעתי שזה היה הגרא"ז מלצר זצ"ל. האם זה מסתבר?
ר' איסר זלמן, חוץ ממה שלא היה מו"צ, נפטר כמה שבועות אחרי החזו"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 242 אורחים