אם נזכר אחר שאמר השם לא יגמור מחיה המתים אלא יסיים למדני חוקיך ויהיה כקורא פסוק לבד ודינו כאלו עומד עדיין באמצע ברכה וחוזר למשיב הרוח וכן כה"ג בכל דברים שמחזירין אותו
יואל שילה כתב:מ"ב קי"ד ל"באם נזכר אחר שאמר השם לא יגמור מחיה המתים אלא יסיים למדני חוקיך ויהיה כקורא פסוק לבד ודינו כאלו עומד עדיין באמצע ברכה וחוזר למשיב הרוח וכן כה"ג בכל דברים שמחזירין אותו
הצעיר באלפי כתב:מעשה שהיה אצל ידידי בשמיני עצרת העעל''ט
הנ''ל יישב בסוכתו ואחרי שבירך המוציא שכח שהיום כבר לא מברכים לישב בסוכה, כמבואר בגמ' ושו''ע, והתחיל לברך 'ברוך אתה ה' נזכר, ואמר למדינו חקיך ואכל.
ע''כ המעשה.
השאלה הוא האם עשה נכון, האם זה נקרא הפסק ?
או שהיה עליו להמשיך כיון שיש דעה בגמ' שכן מברכים?
או שהיה עליו להמשיך ולומר המוציא לחם מן הארץ ואז ליכא הפסק בין ברכה זו לאכילה ?
פרנקל תאומים כתב:איידי דאיירינן בהפסק:
אתמול, כשערכתי הבדלה, לאחר שברכתי בורא מיני בשמים, ניסיתי לפתוח מעט יותר את שקית הקינמון הטחון ע"מ להריח ממנה יותר טוב, והשקית נקרעה יותר מדי באופן שחלק מתכולתה נשפך לגביע ועל השולחן וכו', רעייתי, בלי משים, הגיבה לי: "לא נורא, קצת תיבול ביין, לא קרה כלום", ולפתע תפסה את עצמה והשתתקה.
למעשה היא הפסיקה בין ברכת בורא פה"ג שכבר נאמרה על ידי, לבין שתייתי את היין. אמנם בין בורא מיני בשמים להרחה לא הפסיקה, מפני שכבר הריחה מעט לפני כן (מבשמים אחרים שהיו על השולחן), וכן ברכת מאורי האש והעיקר- ברכת ההבדלה עצמה נאמרות לאחר מכן כך שלא הפסיקה אחריהן. השאלה היא האם מה שהפסיקה בין ברכת בפה"ג ושתייתה פוגם ביציאתה יד"ח הבדלה.
עזריאל ברגר כתב:פרנקל תאומים כתב:איידי דאיירינן בהפסק:
אתמול, כשערכתי הבדלה, לאחר שברכתי בורא מיני בשמים, ניסיתי לפתוח מעט יותר את שקית הקינמון הטחון ע"מ להריח ממנה יותר טוב, והשקית נקרעה יותר מדי באופן שחלק מתכולתה נשפך לגביע ועל השולחן וכו', רעייתי, בלי משים, הגיבה לי: "לא נורא, קצת תיבול ביין, לא קרה כלום", ולפתע תפסה את עצמה והשתתקה.
למעשה היא הפסיקה בין ברכת בורא פה"ג שכבר נאמרה על ידי, לבין שתייתי את היין. אמנם בין בורא מיני בשמים להרחה לא הפסיקה, מפני שכבר הריחה מעט לפני כן (מבשמים אחרים שהיו על השולחן), וכן ברכת מאורי האש והעיקר- ברכת ההבדלה עצמה נאמרות לאחר מכן כך שלא הפסיקה אחריהן. השאלה היא האם מה שהפסיקה בין ברכת בפה"ג ושתייתה פוגם ביציאתה יד"ח הבדלה.
א. זה לא פוגם, כי אפילו אם לא שמעה את ברכת הגפן יצאה ידי חובה!
ב. אפילו אם אתה היית אומר את זה - לכאורה זה לא הפסק, כי זה מצרכי השתיה.
יואל שילה כתב:מדוע זה מצרכי שתיה?
פרנקל תאומים כתב:עזריאל ברגר כתב:א. זה לא פוגם, כי אפילו אם לא שמעה את ברכת הגפן יצאה ידי חובה!
ב. אפילו אם אתה היית אומר את זה - לכאורה זה לא הפסק, כי זה מצרכי השתיה.
יש"כ.
מה באמת הפשט בזה שאפי' לא שמעה ברכת הגפן יצאה? הלא אם שמעה רק ברכת ההבדלה מ"ש מנוסח "ברוך המבדיל" שאמרה בלי שם ומלכות בצאת השבת? מדוע לא יצאה יד"ח כבר באמירת "ברוך המבדיל" בלי כוס?
מקדש מלך כתב:עד כמה שזכור לי גם המשנה ברורה כותב בפשטות שששמיעת ברכת בורא פרי הגפן בהבדלה אינה מעכבת.
עזריאל ברגר כתב:א. הלכתא ברוכי לא מברכינן, ואיננו מתחשבים בדעות נוספות בחז"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים