אני מעלה כאן הערה בנושא שכתבתי בעבר בפרשת בראשית. חלק מהדברים הם אולי דרשניים, אבל עצם ההקבלה מוכחת לענ"ד בלי ספק, וגם מצאתי לה מקור כאשר יבואר, אם כי לא האריך לפרט בענין.
ראיתי לכתוב את אשר עלה על ליבי בענין זרע קין. הנה הדורות שמקין הם כנגד עשרה הדורות שמאדם ועד נח. וקין הוא כנגד הבל, ופשוט, שהם שני הענפים היוצאים מאדם הראשון. שת אינו מהמנין, לפי שהוא 'תחת הבל כי הרגו כי קין', והוא מחליף את הבל. וזה הרמז להלן ה, ג 'ויולד בדמותו כצלמו', שכביכול הוא רק המשכה מבחינת אדם, כדי להשלים את חיסרון הבל. ולענין אנוש וקינן, ראה להלן.
'מהללאל' הוא כנגד 'מחייאל' מזרע קין (וראה עוד להלן בקטע הבא), ו'ירד' הוא כנגד 'עירד' מזרע קין. חנוך הוא כנגד חנוך בנו של קין. אך הוא להיפך בבחינתו, שכנגד חנוך ש'איננו כי לקח אותו אלקים', הרי שלגבי חנוך מזרע קין נאמר 'ויהי בונה עיר, ויקרא שם העיר כשם בנו חנוך', שנתפשטה בחינתו בעולם עד שעיר שלמה נקראה על שמו (ואגב, יש לציין דמיון נוסף, שקין היה הבכור, אך כביכול הודח מבכורתו והבל ושת היו חשובים ממנו, וקרא שם בכורו 'חנוך'. וכן ראובן היה הבכור, ונלקחה ממנו בכורתו, וגם הוא קרא את שם בכורו חנוך, כמבואר בפרשת ויגש מו, ט).
'מתושלח' הוא כנגד 'מתושאל'. ושים לבבך שבבני שת מגיע ח' חילוף 'אל', ואילו במחייאל הוא להיפך, שבבני קין מגיע ח' חילוף 'הל' שבמהללאל שמבני שת. ולאחר מכן מגיע בשני הענפים 'למך'. ולמך שמבני קין אמר 'כי שבעתיים יוקם קין, ולמך שבעים ושבעה' (הרי שלוש פעמים שבע). ולמך שמבני שת חי 'שבע ושבעים שנה, ושבע מאות שנה' (שלוש פעמים שבע).
והיה זרע קין צריך להמשך עד עשר דורות כזרע שת, אך נגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות. ועל כן לקח לו למך שני נשים, ובהם נשלם החיסרון. ותלד עדה את יבל ושם אחיו יובל, והנה שניהם בשם אחד, מלשון נבילה וקמילה, והוא דומה לשמו של אנוש, שהוא מלשון חולשה וחולי כנודע. ובימיו של אנוש 'הוחל' לקרוא בשם ה', שהוא תחילת הזמן שעבדו עבודה זרה. וכן ביבל ויובל, אחד היה 'אבי יושב אוהל ומקנה', ופירש רש"י שהיה 'תחילה' לבונים בתי עבודה זרע. ואחיו 'אבי כל תופס כינור ועוגב', שהיה 'תחילה' למזמרים לעבודה זרה. וכשם שבזרע שת היה את שת והבל שהם אחים מתאחים באותה בחינה ונספרים כאחד לעניין עשרה דורות, והיו צדיקים, ובתחילת הדורות, כך זה לעומת זה, היה את יבל ויובל, שהם אחים מתאחים באותה בחינה ונספרים כאחד, אך עסקו בעבודה זרה, והיו בסוף הדורות (וכשם שמודגש בתורה שהבל ושת היו אחים גם מאם, שהיו בני חוה שאמרה על שת 'כי שת לי אלקים זרע אחר תחת הבל', כן היו יבל ויובל אחים גם מאם).
וכנגד 'קינן', ילדה צילה את 'תובל קין'. והנה קינן נקרא כן על שם שתיקן את חטאו של קין, כמבואר בזוהר פרשת תרומה דף קסח., וזה לעומת זה תובל קין 'תיבל אומנותו של קין', כמבואר ברש"י שם. ועוד קשר מצינו בין קינן לקין, שהאדמה התקללה בעבור קין. וגם בימי אנוש נעשו ההרים טרשים כמבואר בבראשית רבה פרשה כג אות ו ובילקוט שמעוני, ועיקר הקלקול היה עבור קינן, כדמשמע רהיטת לשון המדרש והילקוט שם: 'בעון קומי אבא כהן ברדלא אדם שת אנוש ושתק א"ל עד כאן בצלם ובדמות מכאן ואילך נתקלקלו הדורות ונבראו קנטרין, קינן - קנטורין, ארבעה דברים נשתנו בימי אנוש בן שת ההרים נעשו טרשין והתחיל המת מרחיש ונעשו פניהן כקופין ונעשו חולין למזיקין'. וכשם שהקלקול בפניהם וכו' היה לקינן, כן קלקול האדמה בעיקרו היה לקינן (ואגב אעיר שיש שפירשו ש'קנטרין' היינו מכעיסים ומקנטרים. אך במוסף הערוך פירש שהכוונה לפראיים שבמיתולוגיה היוונית שהיו דומים לחיות, וכן עד היום הם ידועים בשם 'קנטאור').
וכנגד 'נח', ילדה צילה את נעמה שהיא 'אשת נח', כמבואר ברש"י שם (ואחר כך ראיתי בביאור הרש"ר הירש שהרגיש שיש 'דמיון בולט' שבין זרע קין לעשרה דורות שמנח ועד אברהם, עיין שם, אולם קיצר בזה מאוד לא סידר הדברים להשוותם לגמרי כדבריי. וגם מה שחידשתי להשוות בין למך מזרע שת ללמך שמזרע קין בענין השביעיות, כבר ראיתי בספר אחד מלפני כמה דורות שהרגיש בזה, אך כפי הנראה מדבריו שם - שגה לחשוב ששני הלמך הם אדם אחד, וטעה בפסוקים מפורשים כמובן).