פרי יהושע כתב:אולי תלוי בחקירה אם מקרבים או מעקמים וק"ל
פרי יהושע כתב:נכון
אבל התחלתם בדופן העקומה לא?
הוה אמינא כתב:בזכרוני המטושטש שמובא שאין אומרים בכלל גו"א בכה"ג אלא רק אם הכותל ישר לגמרי. ואיני זוכר כעת מקורו.
אבק פורח כתב:איני יודע למה מתכוונים הו"א ועדש"ח אבל לכאורה פשוט שאומרים גוד אסיק בדופן שעומדת באלכסון וגם שהגוד אסיק הוא בקו ישר ולא באכלסון.
עמוד שיש בעביו ד' על ד' במשך גובה עשרה ואח"כ מתמעט והולך אע"פ שכשמגיע לג' טפחים סמוך לארץ אין בעביו ג' טפחים או אפילו אם כבר אין בעביו ג' טפחים למעלה הרבה יותר מג' טפחים סמוך לארץ הרי הוא רשות היחיד על גבה משום שאומרים גוד אסיק גובה י' טפחים של צדדיו למעלה כמו שנתבאר
מדה כתב:אבק פורח כתב:איני יודע למה מתכוונים הו"א ועדש"ח אבל לכאורה פשוט שאומרים גוד אסיק בדופן שעומדת באלכסון וגם שהגוד אסיק הוא בקו ישר ולא באכלסון.
נראה לענ"ד פשוט כדברי אבק פורח, שאומרים גוד אסיק גם כשעומדת באלכסון, והוא ממה שכתוב בשו"ע הרב (סימן שמ"ה ס"ד):עמוד שיש בעביו ד' על ד' במשך גובה עשרה ואח"כ מתמעט והולך אע"פ שכשמגיע לג' טפחים סמוך לארץ אין בעביו ג' טפחים או אפילו אם כבר אין בעביו ג' טפחים למעלה הרבה יותר מג' טפחים סמוך לארץ הרי הוא רשות היחיד על גבה משום שאומרים גוד אסיק גובה י' טפחים של צדדיו למעלה כמו שנתבאר
הרי דן במקרה שהמחיצה באלכסון (שהרי המקום המוקף מתמעט והולך) והחיל דין גוד אסיק.
עינא דשפיר חזי כתב:מה שציינת משוע"ה מדובר שהעמוד ישר אך הוא מתמעט בעוביו.
משהו כזה:
----\||
---\|||
--\|||
-\||||
\|||||
אני לא אמרתי סברות אלא שאלתי איך אפשר להעלות כזה דבר על הדעת. ואני שואל את זה שוב: האם סלקא דעתך שרה"י שמחיצותיה עקומות לא תעלה עד לרקיע או לחילופין תעלה עד למקום שיפגשו הזוויות של המחיצות לפי חשבון מדע ההנדסה? זה נראה לי מופרך!עינא דשפיר חזי כתב:אני לא מבין למה אתם אומרים סברות, גם אני כששאלתי לא ראיתי סיבה לא להגיד גוד אסיק, שאלתי רק איך, אבל בגמ' בעירובין לפי הבנתי בריהטת הגמ' אין אומרים פי תקרה בכזה מקרה, ולכאו' ה"ה בגוד אסיק.
אבק פורח כתב:אני לא אמרתי סברות אלא שאלתי איך אפשר להעלות כזה דבר על הדעת. ואני שואל את זה שוב: האם סלקא דעתך שרה"י שמחיצותיה עקומות לא תעלה עד לרקיע או לחילופין תעלה עד למקום שיפגשו הזוויות של המחיצות לפי חשבון מדע ההנדסה? זה נראה לי מופרך!עינא דשפיר חזי כתב:אני לא מבין למה אתם אומרים סברות, גם אני כששאלתי לא ראיתי סיבה לא להגיד גוד אסיק, שאלתי רק איך, אבל בגמ' בעירובין לפי הבנתי בריהטת הגמ' אין אומרים פי תקרה בכזה מקרה, ולכאו' ה"ה בגוד אסיק.
אם כבר הצגת הדברים היתה צריכה להיות (לפענ"ד הדלה) בתור קושיא מדוע פי תקרה באלכסון לא אומרים וגוד אסיק כן אומרים, אבל אינני רואה איך אפשר להביא ראיה מפי תקרה בדברים שהם הלמ"ס ובפרט שהסברא בפי תקרה באלכסון הוא שאין כאן פי תקרה אבל במחיצה עקומה יש מחיצה וא"כ פשוט שאמרינן גוד אסיק.
יואל שילה כתב:חזו"א ע"א ו',י"א - אף שמכשיר עמוד עקום כמחיצה עקומה כשהקנה העליון נוגע במזוזות, דנחשב 'על גבן' אף שהקנה אינו מעל המזוזות כי נחשב כמחיצה באלכסון, אבל לאחר שהמזוזות כלו אין לחשוב אלכסונן באויר, כי לדעתו גוד אסיק בעמוד אלכסוני לא ממשיך בכיון האלכסון אלא עולה למעלה.
עינא דשפיר חזי כתב:יואל שילה כתב:חזו"א ע"א ו',י"א - אף שמכשיר עמוד עקום כמחיצה עקומה כשהקנה העליון נוגע במזוזות, דנחשב 'על גבן' אף שהקנה אינו מעל המזוזות כי נחשב כמחיצה באלכסון, אבל לאחר שהמזוזות כלו אין לחשוב אלכסונן באויר, כי לדעתו גוד אסיק בעמוד אלכסוני לא ממשיך בכיון האלכסון אלא עולה למעלה.
ייש"כ, אם הבנתי נכון את דבריו אומרים את הגוד אסיק מהחלק התחתון של המחיצה, ואם משם כלפי מעלה המחיצה נפגשת בסכך הסוכה כשרה.
עינא דשפיר חזי כתב:הוה אמינא כתב:בזכרוני המטושטש שמובא שאין אומרים בכלל גו"א בכה"ג אלא רק אם הכותל ישר לגמרי. ואיני זוכר כעת מקורו.
לכאו' מדברי הגמ' בעירובין צד ע"ב בהתחלה משמע שלא אומרים פי תקרה יורד וסותם באלכסון, ומסתבר שה"ה בגוד אסיק.
האם אני צודק בהבנתי?
שומע ומשמיע כתב:עינא דשפיר חזי כתב:הוה אמינא כתב:בזכרוני המטושטש שמובא שאין אומרים בכלל גו"א בכה"ג אלא רק אם הכותל ישר לגמרי. ואיני זוכר כעת מקורו.
לכאו' מדברי הגמ' בעירובין צד ע"ב בהתחלה משמע שלא אומרים פי תקרה יורד וסותם באלכסון, ומסתבר שה"ה בגוד אסיק.
האם אני צודק בהבנתי?
שם זה בגלל שאין פה, כמבואר ברש"י שם.
עינא דשפיר חזי כתב:שומע ומשמיע כתב:עינא דשפיר חזי כתב:הוה אמינא כתב:בזכרוני המטושטש שמובא שאין אומרים בכלל גו"א בכה"ג אלא רק אם הכותל ישר לגמרי. ואיני זוכר כעת מקורו.
לכאו' מדברי הגמ' בעירובין צד ע"ב בהתחלה משמע שלא אומרים פי תקרה יורד וסותם באלכסון, ומסתבר שה"ה בגוד אסיק.
האם אני צודק בהבנתי?
שם זה בגלל שאין פה, כמבואר ברש"י שם.
אתה מתכון שבגוד אסיק זה לא שייך?
שומע ומשמיע כתב:עינא דשפיר חזי כתב:שומע ומשמיע כתב:עינא דשפיר חזי כתב:הוה אמינא כתב:בזכרוני המטושטש שמובא שאין אומרים בכלל גו"א בכה"ג אלא רק אם הכותל ישר לגמרי. ואיני זוכר כעת מקורו.
לכאו' מדברי הגמ' בעירובין צד ע"ב בהתחלה משמע שלא אומרים פי תקרה יורד וסותם באלכסון, ומסתבר שה"ה בגוד אסיק.
האם אני צודק בהבנתי?
שם זה בגלל שאין פה, כמבואר ברש"י שם.
אתה מתכון שבגוד אסיק זה לא שייך?
אכן.
עושה חדשות כתב:לגבי גוד אחית (אם אין בעיה של תלויה ובקיעת גדיים) ל"צ שיהיה במחיצה שיעור של י' טפחים
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:לגבי גוד אחית (אם אין בעיה של תלויה ובקיעת גדיים) ל"צ שיהיה במחיצה שיעור של י' טפחים
זכור לי שצריך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 233 אורחים