שבענו מטובך כתב:דיבר מזה בערוגת הבשם או"ח סי' לג.
שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?
עינא דשפיר חזי כתב:שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?
עיין בדבריי ותמצא נחת.
הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.
הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.
עקביה כתב:הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.
זה מי-שברך לעצמו.
הצעיר באלפי כתב:עינא דשפיר חזי כתב:שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?
עיין בדבריי ותמצא נחת.
מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.
פרי יהושע כתב:אם הוא תורם ומבקש מי שבירך לא נראה בכלל איסור ל"ת
יואל שילה כתב:פנה אלי נהג טרקטור ישמעאלי, וביקשני להתפלל על ברכה פרנסתו, כי עבודה יש, אבל הרבה פעמים לא משלמים לו את מה שמגיע, והוסיף עוד שם של ישמעאלי לתפילה, ולאחר מכן התקשר אלי פעמיים לוודא שאני מתפלל עליהם...
האם יכולה להיות בעיה בזה?
יואל שילה כתב:[לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי לספר לי שראה בסופרמרקט ברכסים מישהו שמבקש צדקה - ונתן לו חמשים שקלים].
אסור לישראל ליטול צדקה מן העובדי כוכבים בפרהסיא. ואם אינו יכול לחיות בצדקה של ישראל, ואינו יכול ליטלה מעובדי כוכבים בצינעא, הרי זה מותר.
שר עובד כוכבים ששלח ממון לישראל לצדקה, אין מחזירין אותו משום שלום מלכות, אלא נוטלין ממנו וינתן לעניי נכרים בסתר, כדי שלא ישמע השר.
יואל שילה כתב:כמובן שכוונתך היתה בבדיחה, אני סיבכתי? אני עברתי עבירה?
שו"ע יו"ד רנ"דאסור לישראל ליטול צדקה מן העובדי כוכבים בפרהסיא. ואם אינו יכול לחיות בצדקה של ישראל, ואינו יכול ליטלה מעובדי כוכבים בצינעא, הרי זה מותר.
שר עובד כוכבים ששלח ממון לישראל לצדקה, אין מחזירין אותו משום שלום מלכות, אלא נוטלין ממנו וינתן לעניי נכרים בסתר, כדי שלא ישמע השר.
יואל שילה כתב:לא ראיתי בדבריו ראיה נחרצת שתפילה על גוי היא בכלל לא תחנם, וברור שזו לא הפשטות, כי אינני נותן לו מתנת חינם, אלא מבקש מהרבש"ע לתת לו.
וגם אין זו מתנת חינם - כי הרי הוא עבד, ומגיע לו תשלום.
ובנוסף, מה עם חילול השם שיהודים מזמינים עבודה ולא משלמים?
וכי תימא ששלמה המלך הכין נתיב בשמים לתפילת גויים - וליהודי יהיה אסור להתפלל עליהם?
ודי ברור לי שאם אכן פרנסתו תתברך והוא ייחס זאת לתפילה של יהודים - הוא עצמו כבר לא יהיה שהיד, ומן הסתם יאסור על בנו לעשות זאת.
ובנוסף, מאד יתכן שאצטרך ממנו סיוע בטיפול בעירוב.
והדגשתי לו - שאני מתפלל עליו כדי שתהיה לו פרנסה והוא יוכל לעזור ליהודים [לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי לספר לי שראה בסופרמרקט ברכסים מישהו שמבקש צדקה - ונתן לו חמשים שקלים].
עינא דשפיר חזי כתב:שאלתי את הגאון הגדול הרב שלמה פישר שליט"א את השאלה, והוא אמר לי כי במקרה שהגוי עשה טובה ליהודי אין בזה בעייה של לא תחנם, וגם לא יצטרכו לומר "כולנו יחד בני ברית בברכת המזון. שאלתי אותו אם אפשר לומר את הנוסח "מי שבירך אבותינו אברהם יצחק ויעקב" והוא אמר לי שהנוסח הזה לא שייך בגוי אלא יאמרו נוסח אחר. אני מוסיף שראיתי בשו"ת ערוגת הבשם שיעץ לומר את הנוסח "צור ישראל וגואלו הוא יברך את..."
250 כתב:שאלתי להגרי"ח סופר שליט"א והראה לי דברי הגאון רבי חיים פאלג'י ז"ל בשו"ת חיים ביד סי' לג שעמד בשאלה במי שיש לו גוי שהוא סוחר שלו ועושה לו טובה והוא חולה אם מותר להתפלל עליו שיחיה וכן אם מותר לתת צדקה לת"ח שילמד לרפואתו, ראה שם, ובתשובתו מספר הגר"ח פאלג'י ז"ל שעשה מעשה שקיבץ עשרה ת"ח ואמרו תהלים בעד גוי אחד (עיי"ש הפרטים) וקם מחולייו והיה קידוש ה' גדול והכיר מעלת האומה הישראלית.
ועוד מספר שם: ושוב היה מעשה עם גוי אנגלי שחלה ונטה למות ושלח אלי שאתפלל בעדו שיחיה ונתרפא והגוי הזה חלם חלם כי תפילתי עשה פירות והיה קידוש ה' גדול. ראה שם כל דבריו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים