משולש כתב:בנותן טעם לציין למקורות שבכמה מקומות לא נהגו במצות מזוזה, הדים לזה בהלכות חנוכה שאם יש לו מזוזה ישים הנר בשמאל.
מהרי"ל מפורש שלא נהגו כדת במזוזה.
אבל למה הדר"ג סבור שיש קשר בין מזוזה לשינה בסוכה?
משולש כתב:בנותן טעם לציין למקורות שבכמה מקומות לא נהגו במצות מזוזה, הדים לזה בהלכות חנוכה שאם יש לו מזוזה ישים הנר בשמאל.
ברזילי כתב:באמת אין טעם להמשיך בדיון העקר הזה אם אתה מעדיף לעצום עיניים. בקשת ראיה מפורטת, ואז אתה מתלונן שהיא מפורטת מדי... המאמר אמנם ארוך, ולא-קל לקריאה למי שאינו מצוי בפרטים, אבל הפניתי אותך לגרפים ספציפיים בהם כל אחד יכול לראות כי הנתונים עליהם מסתמכים כדי לשחזר את הטמפרטורות נאספו מן האזור הרלבנטי (גבול צרפת ספרד) כפי שרואים בבירור במפות המצויינות. אפשר גם להתרשם מן השורה התחתונה (הערכות השינוי בטמפרטורה ובמשקעים) למשל דרך גרף מספר 2.20. בתמצית - השינוי בטמפרטורה בכל האזור הרלבנטי לעומת זמננו הוא כשתי מעלות לכל היותר, אין שינוי משמעותי ברמת המשקעים הממוצעת, ואין הבדלים שיטתיים ניכרים בין האזורים השונים בתוך הרצועה הגיאוגרפית הזו של דרום-אירופה\חופי הים-התיכון.
אם אין טענות חדשות בענין הזה, נראה לי שאפשר לעצור כאן ולסכם (מנקודת מבטי עכ"פ) - מזג האויר במקומו של המאירי איננו קריר או גשום במידה ניכרת לעומת ירושלים. לפי כל העדויות ממגוון גדול של מקורות, לא היה הבדל משמעותי באקלים שם גם בזמנו של המאירי. לכן, מנהג פרובינציה לפיו באופן קבוע לא ישנו בסוכה (למעט שכיבה סמלית דרך חיבוב מצוה, כפי שהוא מזכיר) מעורר שאלה, ועכ"פ אין להסבירו רק במונחי מזג האויר (בפרט אם אכן נכון מה שכתבתי לעיל, על סמך רמזים ומקורות חלקיים בלבד, כי באשכנזהצפונית וקרירה הרבה יותר ישנו בסוכה). שיערתי לעיל כספקולציה בלבד כי הבנתם של חכמי פרובינציה את גדר מצטער היתה שונה מן המקובל אצלנו, וצ"ע. אולי יש גם הסברים אחרים.
בתבונה כתב:רק החבדניקים לא ישנים בסוכה.
אוצר החכמה כתב:אבל זה בדיוק נקודת הקושי. שצריך עתה להסביר, אחרי שטוענים שרמת הצינה בארץ ישראל גם היא אמורה לפטור משינה בסוכה, מדוע לא הוזכר עניין זה בחז"ל ובקדמונים המדברים על ארץ ישראל?
משולש כתב:גם אצלנו הצטננו ילדים השנה בגלל הסוכה
עושה חדשות כתב:המאירי מזכיר בלשונו את "סכנת הצינה".
והתבוננתי בזה כעת היות וראיתי בבני משפחתי ובשכני, (ירושלים), כמה שהצטננו בימים אלו בעקבות השינה בסוכה. והגם שלא הרגישו כל צער בשנתם, מ"מ זה גרם להם צינון. ואמנם אין בזה סכנה כלל, כי אפילו אחד מאלף יפתח איזה דלקת ח"ו, תיכף ומיד יטול אנטיבי' וישוב יהיה בריא אולם בעז"ה. אבל אולי בזמנו של המאירי היה ראוי יותר להיזהר מצינים פחים.
מחשבה בעלמא.
הוד_והדר כתב:בתבונה כתב:רק החבדניקים לא ישנים בסוכה.
גם בבעלזא לא ישנו בסוכה בחו"ל [עכ"פ עד המאמר לאחרונה באור הצפון שמנסים להכחיש הדבר]
(וגם אם כוונתו שמא יגנבו מהבית, כהאי דפירצה קוראה לגנב דשומרי גינות ופרדסים המבואר בסוכה כו., מכל מקום הדבר מובן על פי חששם התמידי של היהודים בגולה משכניהם הגוים.ועכשו הקלו בשינת סוכה משום דפרצה קוראה לגנב
דרומי כתב:[ושמעתי פעם שבתחילה נכתב "למ"ב" סתם ורק אח"כ (בערך בתשמ"ט) נוספה המלה "בחו"ל". למי שיש את הלוחות יכול לבדוק, לא בדקתי].
דודי צח כתב:אודות הנטייה החבדי"ת להראות קבל עם ועדה שבעבר לא ישנו רוב הציבור בסוכה, וזה כביכול להוריד מעליהם התמיהה/הטענה
זכורני באפיזודה משעשעת לפני רבות בשנים הקשבתי לשיעור חול המועד בשיכון חב"ד בירושלים [שאגב, חב"ד הם הראשונים למנהג של השנים האחרונות של שיעורי תורה בחולו של מועד!] לרב חבד"י, שאכן פלפל ברוב חיות והתלהבות בדברי הדרכי משה ועוד, והתבדח רבות באמירות ציניות על הציבור הגדל הישן בסוכה על חשבון שמחת האשה וכו' וכו'.
תיכף אחר שיעור, קם הרה"ח החריף רבי נחום רבינוביץ זצ"ל, חסיד חב"ד מובהק וזקן, ודפק על הבימה ואמר, מהשיחה של הרבי מובן שכל הטעם לא לישון בסוכה הוא 'בנסתר', אבל על פי 'נגלה' חייבים לישון בסוכה, ואם כן הרבי עצמו 'מחייב' לכל בעל 'נגלה' לישון בסוכה - וכל השיעור מופרך מיסודו.. זה היתר מיוחד עבורנו ההולכים בדרך 'נסתר' ובתורת חב"ד - - -
דברים כדורבנות
סגי נהור כתב:כלומר, ההסברים ע"פ נסתר הם רק לכך שאין מהדרים, אבל לעצם ההיתר נשענים על הקולות בפוסקים ועל המנהג הישן.
עושה חדשות כתב:המאירי מזכיר בלשונו את "סכנת הצינה".
והתבוננתי בזה כעת היות וראיתי בבני משפחתי ובשכני, (ירושלים), כמה שהצטננו בימים אלו בעקבות השינה בסוכה. והגם שלא הרגישו כל צער בשנתם, מ"מ זה גרם להם צינון. ואמנם אין בזה סכנה כלל, כי אפילו אחד מאלף יפתח איזה דלקת ח"ו, תיכף ומיד יטול אנטיבי' וישוב יהיה בריא אולם בעז"ה. אבל אולי בזמנו של המאירי היה ראוי יותר להיזהר מצינים פחים.
מחשבה בעלמא.
?אנא עבדא כתב:שהיו מקפידים שיישארו תמיד אנשים בסוכה, ואף היו ישנים שם בלילה, הרי מלבד הטעם של שמירה, היתה לכ"ק א"א ז"ל בזה כוונה נוספת, לישון בסוכה בשליחותו
עושה חדשות כתב:?אנא עבדא כתב:שהיו מקפידים שיישארו תמיד אנשים בסוכה, ואף היו ישנים שם בלילה, הרי מלבד הטעם של שמירה, היתה לכ"ק א"א ז"ל בזה כוונה נוספת, לישון בסוכה בשליחותו
בקרו טלה כתב:עושה חדשות כתב:?אנא עבדא כתב:שהיו מקפידים שיישארו תמיד אנשים בסוכה, ואף היו ישנים שם בלילה, הרי מלבד הטעם של שמירה, היתה לכ"ק א"א ז"ל בזה כוונה נוספת, לישון בסוכה בשליחותו
!
מקדש מלך כתב:יש לדעת שאצל הרב ז"ל היה עניין של שליחות בעוד כל מיני דברים, וגם אוכל ותרופות שהיה צריך ליטול היה יוצא ידי חובה על ידי שליח...
אז כמו שחסידים אומרים מדובר ב'רבישע זאך', ולא בטוח שיש מה לחפש בו טעם על פי נגלה.
(אגב, מסופר על רבי מנשה אייכלר ז"ל ששימשו בבחרותו, אחיו ר' יוסף ז"ל
שהרב מבעלז הורה לו לאכול בשליחותו או ליטול תרופה, איני זוכר בבירור, ובאותו יום לא הניח תפילין, וכשהרגיש בכך הרב ושאלו על כך ענהו כמיתמם שמינה על כך שליח, ואכן טיעון זה שיכנע את הרב לקחת בעצמו). בוודאי שהניח רק זימן את חבירו שישאלו אם הניח תפילין בכדי שישמע מרן זצ"ל את תשובתו.
וכמו כן אם איני טועה קראתי פעם שמנהג אדמור"י בעלז היה לקיים את מצוות 'מיחייב איניש לבסומי בפוריא' על ידי שליח... ואולי גם בזה יענה הרב הכותב המובא בהודעה הקודמת (מי זה?) שיש בפורים עוד 'חלקי מצווה'...
מקדש מלך כתב:וכמו כן אם איני טועה קראתי פעם שמנהג אדמור"י בעלז היה לקיים את מצוות 'מיחייב איניש לבסומי בפוריא' על ידי שליח...
אביש כתב:מקדש מלך כתב:
(אגב, מסופר על רבי מנשה אייכלר ז"ל ששימשו בבחרותו, אחיו ר' יוסף ז"ל
שהרב מבעלז הורה לו לאכול בשליחותו או ליטול תרופה, איני זוכר בבירור, ובאותו יום לא הניח תפילין, וכשהרגיש בכך הרב ושאלו על כך ענהו כמיתמם שמינה על כך שליח, ואכן טיעון זה שיכנע את הרב לקחת בעצמו). בוודאי שהניח רק זימן את חבירו שישאלו אם הניח תפילין בכדי שישמע מרן זצ"ל את תשובתו.
אחד מאדמו"רי ויזניץ שליט"א שאל על כך את האדמו"ר מבעלזא שליט"א וענה שזה לא נכון.
בקרו טלה כתב:ישא ברכה כתב:קראתי דבריו, והם ממש לא משכנעים. הוא מעות את התוס' רי"ד . ... אלו דברי הבל.
תאלמנה שפתי שקר הדוברות על צדיק עתק בגאוה ובוז
ברזילי כתב:פעם חיפשתי ולא מצאתי - האם יש מקורות מהראשונים באשכנז\צרפת? המרדכי מזכיר אי שינה בסוכה, אבל פרט לזה לא מצאתי שהתיחסו לזה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים