קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.
אמרו עליו על בבא בן בוטי שהיה מתנדב אשם תלוי בכל יום חוץ מאחר יום הכפורים יום אחד אמר המעון הזה אלו היו מניחים לי הייתי מביא אלא אומרים לי המתן עד שתכנס לספק
בינוני כתב:קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.
מקור קצת יותר קדום:
משנה כריתות פרק ו משנה גאמרו עליו על בבא בן בוטי שהיה מתנדב אשם תלוי בכל יום חוץ מאחר יום הכפורים יום אחד אמר המעון הזה אלו היו מניחים לי הייתי מביא אלא אומרים לי המתן עד שתכנס לספק
קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.
קראקובער כתב:בוקר טוב אליהו... ברור, על זה מדברים, הגדלות של הרוגוצובר שחשב על זה בי"א תשרי כחלק מהתאריך.
מיללער כתב:קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.
עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.
אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.
גדלות ממש?
פלא שגם אני חשבתי על כך הבוקר (כמו בכל י"א בתשרי, זה שנים רבות), עוד לפני שראיתי אשכול זה... ואינני 'גדול'.
קראקובער כתב:כך מביא הרב זוין באישים ושיטות שהרוגצובר היה כותב על מכתב.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.
צרורהמור כתב:
הרי מי שעשה מלאכה בערב שבת בין השמשות חייב אשם תלוי, וכי אין צריך כפרה על זה?!
צורב מתחיל כתב:מיללער כתב:קראקובער כתב:.
וקצת יש להעיר על נוסח הווידוי ביום כיפור ועל חטאים שאנו חייבים עליהם קרבן אשם וודאי ותלוי דלכאורה כלפי שמיא אין ספק וזה כבר נכלל בשאנו חייבים עליהם חטאת.
עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.
אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.
רשום לי שיש ירושלמי במי שאכל בהעלם אחד כזית חלב וכזית ספק חלב ספק שומן, שאם היה ידוע בודאי שזה חלב הי' חייב רק חטאת א' כי זה בהעלם אחד, ומכ"מ כיון שזה ספק חייב אשם, ולא אומרים דממנ"פ פטור. ומבואר מזה מה שכתבו הראשונים שבספק איסור יש נקודת חומרא מסוימת יותר מודאי אסור. וזה הביאור שזה לא נכלל ממילא בחטאת.
מיללער כתב:צורב מתחיל כתב:מיללער כתב:עי' בספורנו בפר' אשם תלוי עה"כ אשם הוא אשם אשם לה', דהקרבן בא על שנכנס לבית הספק, וע"ז לא שייך כלפי שמיא גליא, ובפרט להראשונים דספד"א מה"ת לחומרא, והדברים עתיקים וארוכים.
אם יש לדקדק דקדוק קל בנוסח הוידוי, הוא שמבואר בגמ' דעל אשם תלוי אם עבר עליהן יוה"כ פטור מלהביאו בשונה מכל שאר הקרבנות, וא"כ מה שמבקשים בוידוי שהקב"ה יסלח לנו על החטאים שאנו חייבים עליהם כל מיני קרבנות, היינו לכפר על העבירה שבו אבל לא שנפטר מלהביאם אחר יוה"כ, משא"כ לגבי אשם תלוי הבקשה שיכפר לנו החטא וגם החיוב של הבאת הקרבן, וא"כ לא היה לנו לאומרם בנשימה אחת 'אשם ודאי ותלוי' כי שני ענינים נפרדים המה.
רשום לי שיש ירושלמי במי שאכל בהעלם אחד כזית חלב וכזית ספק חלב ספק שומן, שאם היה ידוע בודאי שזה חלב הי' חייב רק חטאת א' כי זה בהעלם אחד, ומכ"מ כיון שזה ספק חייב אשם, ולא אומרים דממנ"פ פטור. ומבואר מזה מה שכתבו הראשונים שבספק איסור יש נקודת חומרא מסוימת יותר מודאי אסור. וזה הביאור שזה לא נכלל ממילא בחטאת.
איפה הירושלמי הזה? לכאורה משם אין ראי' לענינינו שהרי חטאת בעי ידיעה לבסוף, וידיעת ספק לא מיקרי ידיעה, וממילא אינו מחויב עדיין על הכזית השני וממילא אינו נפטר בהחטאת שמביא על הכזית הודאי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 212 אורחים