תולעת ספרים07 כתב:תולעת ספרים07 כתב:ולגבי הקלטה במו עיני ראיתי קלטת שכתוב ע"ז יום הכיפורים שחל להיות בשבת אצל האדמו"ר רבי יואל טייטלבום זי"ע מסאטמער.
שוחחתי עם הגאון רבי משה זאב זורגר שליט"א מו"ץ דקהילת סאטמער בארץ הקודש ואמר לי שחלילה עשות כדבר הזה.
וסיפר לי שהגבאי ההוא שהקליט בשעתו את האדמו"ר מסאטמער זי"ע נקטעו לו ידיו רח"ל והדברים ידועים.
וצודק רבינו אוצר שעמד בפרץ
ואני מושך את דברי כאילו שיש כאן איזה היתר.
לדעתו של הרב זורגר שליט"א גם אם זה מותר וגם אם ניתן למצוא איזה היתר חלילה מעשות כדבר הזה והדבר פשוט לדעתו כפי שפסק הגאון רבי משה פיינשטיין ז"ל ואינו צריך לפנים.
תולעת ספרים07 כתב:תולעת ספרים07 כתב:ולגבי הקלטה במו עיני ראיתי קלטת שכתוב ע"ז יום הכיפורים שחל להיות בשבת אצל האדמו"ר רבי יואל טייטלבום זי"ע מסאטמער.
שוחחתי עם הגאון רבי משה זאב זורגר שליט"א מו"ץ דקהילת סאטמער בארץ הקודש ואמר לי שחלילה עשות כדבר הזה.
וסיפר לי שהגבאי ההוא שהקליט בשעתו את האדמו"ר מסאטמער זי"ע נקטעו לו ידיו רח"ל והדברים ידועים.
וצודק רבינו אוצר שעמד בפרץ
ואני מושך את דברי כאילו שיש כאן איזה היתר.
לדעתו של הרב זורגר שליט"א גם אם זה מותר וגם אם ניתן למצוא איזה היתר חלילה מעשות כדבר הזה והדבר פשוט לדעתו כפי שפסק הגאון רבי משה פיינשטיין ז"ל ואינו צריך לפנים.
לפילפולא כתב:בשבת יש דין של מלאכת מחשבת, ובלא זה אינו כלום. יותר משאר איסורים שעדיין נעשה מעשה איסור - בשבת אינו נחשב כלל. כן לענ"ד
תולעת ספרים07 כתב:וגם אם הדליק מכוח עד אחד נאמן באיסורין איני יודע אם נפטר בגללה מחטאת.
לטענתו של הרב זורגר פשוט שרבי משה פיינשטיין ז"ל [שהובא בידי רבינו אוצה"ח] צדק בזה, שכל מה שאסרו לעשות על ידי גוי אסור לעשותו על ידי שעונים ורובוטים ושאר פטנטים, שאם לא כן עשית כל השבת לחול [בניגוד גמור לדעתם של חז"ל].
תולעת ספרים07 כתב:תולעת ספרים07 כתב:ולגבי הקלטה במו עיני ראיתי קלטת שכתוב ע"ז יום הכיפורים שחל להיות בשבת אצל האדמו"ר רבי יואל טייטלבום זי"ע מסאטמער.
שוחחתי עם הגאון רבי משה זאב זורגר שליט"א מו"ץ דקהילת סאטמער בארץ הקודש ואמר לי שחלילה עשות כדבר הזה.
וסיפר לי שהגבאי ההוא שהקליט בשעתו את האדמו"ר מסאטמער זי"ע נקטעו לו ידיו רח"ל והדברים ידועים.
וצודק רבינו אוצר שעמד בפרץ
ואני מושך את דברי כאילו שיש כאן איזה היתר.
לדעתו של הרב זורגר שליט"א גם אם זה מותר וגם אם ניתן למצוא איזה היתר חלילה מעשות כדבר הזה והדבר פשוט לדעתו כפי שפסק הגאון רבי משה פיינשטיין ז"ל ואינו צריך לפנים.
אורי אגסי כתב:רציתי להעיר הערה על הנאמר לעיל בשם גדולים בעד ונגד הקלטה בסעודה שלישית:
אם המדובר לאחר זמן צאת השבת (אני מבין שע"ז דברו כאן), אינני מבין איזה צד יש לאסור.
לפי מה ששמעתי מת"ח,
הלא לאחר זמן צאת השבת, כבר אינו שבת, ודין "תוספת שבת" במוצאי שבת חלוק מתוספת שבת של ערב שבת, דבערב שבת אפשר להוסיף מפלג המנחה, משא"כ במוצ"ש אין לנו שיעור זמן כזה, וממילא נראה שאחר כמה דקות שהוא השיעור הקטן של תוספת שבת, כבר לא שייך כלל "להמשיך את השבת" לענין מלאכות וכו', וכל מה שאסור לעשות מלאכות קודם שמבדיל [או אומר "ברוך המבדיל" וכדו'] הוא רק מדין שלא ישכח לקיים מצוות הבדלה, אבל ודאי שאין זה כעת שבת בכלל (ומה שמברכים "רצה" הוא משום שהתחיל הסעודה בשבת ותו לא).
כמדומני שמדבר מזה בשו"ת דבר יהושע להג"ר יהושע מענדל אהרנבערג זצ"ל.
ולפי כל זה, ודאי שאין איסור להקליט, (שהרי גם על הרבי אין איסורי שבת כעת, ואסור לו רק לעשות מלאכות משום גזירה שלא ישכח להבדיל).
אקוה שדברי הובנו, ואשמח לשמוע דעת מעכ"ת הת"ח דפה אם ידוע להם ענין זה ואם יש מי שחולק על זה וס"ל שבאמת שייך תוספת שבת שממשיכה דיני שבת לאחר זמן יותר מזה, וא"כ עד מתי? עד עלוה"ש?
אוצר החכמה כתב:כמובן שאין והתכוונתי ללעוג על העניין
אפשר להתיר לעשות כל מלאכת שבת באופן כזה
אני לא יודע מה הסיפור עם המקרר ואם זה היה מותר אבל בכל מקרה מדובר בהיתר מחמת הצער וכמו היתר ע"י גוי אבל מה שאסור לעשות ע"י גוי פשוט שאסור וכעיו מש"כ רמ"פ בעניין.
דרומי כתב:איני מבין, וכי ביום חול כן מותר להקליט את החזן ללא ידיעתו?
מלבב כתב:עצם ההקלטה לא ברור לאיסור, ולגבי מכשיר שמיעה הגרשז אוירבך התיר וגם האגרות משה נוטה להתיר, רק אולי יש לחלק שפה נעשה איזה שינוי בכלי ההקלטה, עכ"פ לא נראה שזה איסור דאורייתא וגם מדרבנן לא ברור לאיסור, וגם יש לדון משום גרמא, ובכל אופן אינו מכוון, לכן בהצטרף כל הטעמים בוודאי מותר.
ודבר שמותר מצד כללי ההלכה וגם לא שייך עובדא דחול שהרי מכינים אותו לפני שבת ואין עושים כלום בשבת מצד המכין, והחזן הרי אינו יודע כלום, ממילא לא שייך לומר שמגונה.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:עצם ההקלטה לא ברור לאיסור, ולגבי מכשיר שמיעה הגרשז אוירבך התיר וגם האגרות משה נוטה להתיר, רק אולי יש לחלק שפה נעשה איזה שינוי בכלי ההקלטה, עכ"פ לא נראה שזה איסור דאורייתא וגם מדרבנן לא ברור לאיסור, וגם יש לדון משום גרמא, ובכל אופן אינו מכוון, לכן בהצטרף כל הטעמים בוודאי מותר.
ודבר שמותר מצד כללי ההלכה וגם לא שייך עובדא דחול שהרי מכינים אותו לפני שבת ואין עושים כלום בשבת מצד המכין, והחזן הרי אינו יודע כלום, ממילא לא שייך לומר שמגונה.
כבר התבאר באשכול ההוא הבל ההיתרים האלו. והנהגה זו שקל שבקלים אינו עושה כן.
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:איני מבין, וכי ביום חול כן מותר להקליט את החזן ללא ידיעתו?
כן.
מי שמשמיע קולו במקום ציבורי לא יכול לצפות שלא יקליטו אותו
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:עצם ההקלטה לא ברור לאיסור, ולגבי מכשיר שמיעה הגרשז אוירבך התיר וגם האגרות משה נוטה להתיר, רק אולי יש לחלק שפה נעשה איזה שינוי בכלי ההקלטה, עכ"פ לא נראה שזה איסור דאורייתא וגם מדרבנן לא ברור לאיסור, וגם יש לדון משום גרמא, ובכל אופן אינו מכוון, לכן בהצטרף כל הטעמים בוודאי מותר.
ודבר שמותר מצד כללי ההלכה וגם לא שייך עובדא דחול שהרי מכינים אותו לפני שבת ואין עושים כלום בשבת מצד המכין, והחזן הרי אינו יודע כלום, ממילא לא שייך לומר שמגונה.
כבר התבאר באשכול ההוא הבל ההיתרים האלו. והנהגה זו שקל שבקלים אינו עושה כן.
לא מצאתי בכל הדברים הסבר מה זה שונה ממי שעובר במקום שיודע שיש מצלמות שכל הפוסקים מתירים משום שהוא פחות מגרמא וגם אינו מכיון, אם כן כש״כ לעשות דבר בערב שבת שיגרום שמישהוא יעשה דבר שהוא פחות מגרמא וגם אינו מכוין, ומה יועיל הכונה של המכין מערב שבת לעשותו מלאכת מחשבת.
וגם במכוון איזה איסור יש פה, הרי אינו מחדש זרם חשמל רק אולי מגביר, ואיזה איסור יש בהגברת זרם חשמל, ולכן הגרש״ז אוירבך והגר״מ פיינשטיין התירו להשתמש במכשיר שמיעה וכן נוהגים, ואם יש מחמירים שחששו לאיסור עכ״פ בהצטרף כל הטעמים הנ״ל בוודאי חזי לאיצטרטפי להתיר.
ואם משום זילותא דשבת, א״כ האם נאסור כל דבר המותר משום ספיק ספיקא וצירוף טעמים ושבות דשבות וכדומה משום זילותא דשבת, ואי משום עובדא דחול הרי בשבת אינו עושה כלום רק בערב שבת.
מקדש מלך כתב:לא קראתי את שני האשכולות בעיון, אבל איני מבין שום סיבה הלכתית לאסור, שהרי הוא מתעסק גמור.
ולפי זכרוני העלוב רעק"א שאוסר מתעסק הוא בכל התורה, ולא בשבת שמלאכת מחשבת אסרה תורה ושם אין איסור כלל. חוץ משאר היתרים.
גם ואהבת לרעך כמוך איני חושב ששייך כאן, אם אין לאדם בעלות על קולו, אין לו זכות לאסור על אחרים להקליטו, ואדרבה זה שברצונו להקליט יטען שחפצי להקליט, ו'מה דסני עלך לחברך לא תעביד' ואל תאסור עלי למלא את משאלותי.
אבל אין ספק שהדבר מכוער, ולא ראוי. ולטעמי לא צריך לחפש טעם למה זה מכוער, אלא עצם זה שרגשותיו של כל אדם ממוצע מתקוממים כששומע על זה, וכל אדם ממוצע מרגיש שחולל כאן כבוד השבת, זה עצמו הופך את את הדבר לחילול כבוד השבת.
להכניס חתול לארון קודש גם אסור כי רגשות האנשים מתקוממים כשזה קורה, אין גדר הלכתי ברור שהופך את זה ל'מעשה ביזוי'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים