כח, אהוכחה נפלאה לדעת האחרונים שמחשבת שלא לשמה הוי בגדרי פסול לריצויאמר מר ושבפנים ושבמצורע שלא לשמן
פסולות שלא מכוונות כשרות וכו'. אלא אמר רבא הא והא רבנן כאן להכשיר (הקרבן) כאן להרצות (שלא עלו לבעלים לשום חובה).
וברש"י: לרצות. להזות לעלות לשם חובה ולהתיר מצורע בקהל
פסול שלא לשמן, והא דתני כשרות להכשיר דהזאותיו כשרות להכשיר שירי הלוג באכילה וכו'.
והנה האחרונים [עיין שיעורי בד קודש ריש זבחים] הוכיחו, שמחשבת שלא לשמה, הגם שהקרבן כשר אלא שלא עלה לבעלים לשם חובה, יסודה משום מחשבת פסול, שפוסלת את הקרבן לענין ריצוי, ומכל מקום עולה הוא כנדבה. [לשלול תפיסה אחרת, האומרת שמחשבת שלא לשמה, אינה בגדר פסול, אלא דהיות וליכא מחשבת לשמה חיובית, אין עולה הקרבן לריצוי, וראה כאן:
viewtopic.php?f=29&t=39700&p=449409#p449409viewtopic.php?f=29&t=39700&hilit=%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%AA+%D7%96%D7%91%D7%97%D7%99%D7%9D#p449429והנה בסוגיין מבואר דמחשבת שלא לשמה במצורע הוי -
פסלות, וראה עוד ברש"י, דלהעלות לשם חובה 'פסול שלא לשמן'.
ומבואר מכל החזיון הזה, דמחשבת שלא לשמה יסודה בדין פסול לענין ריצוי, ולא רק העדר דמחשבת לשמה, ולכאורה היא ראיה נפלאה לרבותינו האחרונים.