משך חכמה כתב:בנוסח הסליחות הספרדי נהוג שלא חסר מי"ב אלפא ביתות, כפי הענין למבינים.
שימען כתב:בדף שנתנו לי בביהכ"נ כתוב שסדר הדילוגים ע"פ נוסח הישיבות מקורו מהסבא מקעלם.
האם למישהו ידוע משהו על כך?
משולש כתב: אני יותר נוטה להאמין שהמנהג לדלג (בכל הפיוטים, לא רק בסליחות) בא מהסבא מקלם באופן כללי. אבל איני בטוח שכל הסליחות המדולגות זה בדיוק על פי רשימה דור אחר דור עד הסבא מקלם.
והרי יש כל כך הרבה שינויי מנהגים מה מדלגים בין הקהילות והישיבות הליטאיות השונות. מי מהן היא הקלמאית המקורית?
על זה שבקלם הנהיגו לדלג פיוטים זה מובא בספר "תנועת המוסר" של דב כץ, אין לי כרגע את המקור המדוייק. (גם כתוב שם שהם הנהיגו לאכול לפני התקיעות, ועוד שינויים. ומציין שם שמנהגיהם עוררו עליהם כעס בציבור הליטאי שלא ראה בעין טובה את שינוי המנהג).
משולש כתב:הפתגם המפורסם ששגור בפי מדלגי הפיוטים "אחד המרבה ואחד הממעיט" אינו עניין לכאן. זה נאמר על עני שמביא קרבן עני.
אבל עשיר שמביא קרבן עני לא הועיל לו כלום...
גימפעל כתב:משולש כתב:הפתגם המפורסם ששגור בפי מדלגי הפיוטים "אחד המרבה ואחד הממעיט" אינו עניין לכאן. זה נאמר על עני שמביא קרבן עני.
אבל עשיר שמביא קרבן עני לא הועיל לו כלום...
הפתגם המפורסם מובא גם במ"ב סי' א ס"ק יב.
בברכה המשולשת כתב: אינו עניין לכאן
בברכה המשולשת כתב: כוונת כת"ר לשו"ע עצמו שם סעיף ד, אך הוא עוסק רק בתחנוני רשות, ויעויין במשנ"ב שציין כת"ר- אבל אם המרבה כיון ג"כ המרבה טוב יותר.
ובכל מקרה אין הכוונה שם לפיוטים שבתוך סדר התפילה הקבוע.
ואגב, גם אדונינו הגר"א לגבי מועדים אחרים לא אמר לדלג על הפיוטים אלא לאומרם אחר חזרת הש"ץ
גימפעל כתב:בברכה המשולשת כתב: אינו עניין לכאןבברכה המשולשת כתב: כוונת כת"ר לשו"ע עצמו שם סעיף ד, אך הוא עוסק רק בתחנוני רשות, ויעויין במשנ"ב שציין כת"ר- אבל אם המרבה כיון ג"כ המרבה טוב יותר.
ובכל מקרה אין הכוונה שם לפיוטים שבתוך סדר התפילה הקבוע.
ואגב, גם אדונינו הגר"א לגבי מועדים אחרים לא אמר לדלג על הפיוטים אלא לאומרם אחר חזרת הש"ץ
התייחסתי רק למה שכתבת אינו עניין לכאן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים