עט סופר כתב:בכל אופן לגופו של ענין, נראה לענ"ד שהאדמו"ר מקלויזנבורג סבר שאכן יש מלאך בעל בחירה בשם ירח והוא המאיר לעולם, ויש את הגוף אדמת הירח מה שהם קוראים ירח.
תולעת ספרים07 כתב:ראו כאן בקישור
איך רמ"מ כשר כבר טחן את הנושא בזמנו הדק היטב
http://www.hebrewbooks.org/944
איש_ספר כתב:במיוחד שעד שתאכלנו באיסור תאכלנו בהיתר
גוראריה כתב:חוקר:
לדעתך המלאך צריך להיות עגול עם הרים ובקעות? מהיכי תיתי?
והמלאך צריך להאיר?....
איש_ספר כתב:במיוחד שעד שתאכלנו באיסור תאכלנו בהיתר
[ולנושא האשכול, כבר הביאו מדברי הפייט,שמחים בצאתם וששים בבואם וכו',ואם לא במשל ידבר, הרי שסבר כהרמב"ם]
אוצר החכמה כתב:הדברים פשוטים מאד.
יש את הצד הרוחני של הדברים, ובזה עסקו חז"ל והמקובלים, כמו שביארו המהר"ל והרמח"ל בכמה מקומות.
יש שאלה אחרת מהו הצד הגשמי של הירח, ובזה הרמב"ם כתב בדעת היוונים שהיתה דעת המדע בזמנו שהוא גשם חמישי, וזה הוברר היום שלא כן הוא.
כמו הפיוט יש גם פסוקים כגון ישיש כגבור וגו'
והפסוקים, וכן הפיוטים יתפרשו או על הצד הרוחני, או בדרך שיר ושבח, ותרווייהו אמת.
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: בזמנו שמעתי שהרב גורן ביקש להשמיט את הקטע ואיני יכול לנגוע בך... האם זה רציני או סתם בדיחה...
כי לא מצאתיו בשום מקום.
הור ההר כתב:אוצר החכמה כתב:הדברים פשוטים מאד.
יש את הצד הרוחני של הדברים, ובזה עסקו חז"ל והמקובלים, כמו שביארו המהר"ל והרמח"ל בכמה מקומות.
יש שאלה אחרת מהו הצד הגשמי של הירח, ובזה הרמב"ם כתב בדעת היוונים שהיתה דעת המדע בזמנו שהוא גשם חמישי, וזה הוברר היום שלא כן הוא.
כמו הפיוט יש גם פסוקים כגון ישיש כגבור וגו'
והפסוקים, וכן הפיוטים יתפרשו או על הצד הרוחני, או בדרך שיר ושבח, ותרווייהו אמת.
לכל עצם יש צד רוחני, והקב"ה קושר גשמיות ברוחניות, ואין זה סותר את הקביעה שהירח הוא בדיוק הירח, וזה מה שאנו רואים, ולשם הגיעו.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי אתה סותר את דברי או מסכים איתם?
איסתרא בלגינא כתב:הרמב"ם תלה את סיבוב הגלגל במלאך,
כל הכוכבים והגלגלים כולן בעלי נפש ודעה והשכל הם, והם חיים ועומדים ומכירין את מי שאמר והיה העולם, כל אחד ואחד לפי גדלו ולפי מעלתו משבחים ומפארים ליוצרם כמו המלאכים, וכשם שמכירין הקב"ה כך מכירין את עצמן ומכירין את המלאכים שלמעלה מהן, ודעת הכוכבים והגלגלים מעוטה מדעת המלאכים וגדולה מדעת בני אדם.
איש אשכולות כתב:ראיתי בשפע חיים (דרשות מהרה"ק מקלויזנבורג) שכתוב בלשון זו בערך "....היום נוסעים לירח (למה שהם קוראים ירח)..."
האם השפע חיים פיקפק אם אכן הגיעו לירח שאותו אנו מקדשים בתחלת כל חודש ושהיום היה מולדו?
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: בזמנו שמעתי שהרב גורן ביקש להשמיט את הקטע ואיני יכול לנגוע בך... האם זה רציני או סתם בדיחה...
כי לא מצאתיו בשום מקום.
צביב כתב:בענין ואיני יכול לנגוע
ביאר מו"ר שהירח מאוד שמח, ואנו לא זוכים לשמחה כזו
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: בזמנו שמעתי שהרב גורן ביקש להשמיט את הקטע ואיני יכול לנגוע בך... האם זה רציני או סתם בדיחה...
כי לא מצאתיו בשום מקום.
עט סופר כתב:שמעתי מרבי נתן קמינצקי שליט"א שכאשר הוציא את ספרו על אביו הגאון רבי יעקב קמינצקי זצוק"ל בעברית השמיט מספר דברים שפרסם באנגלית, משום שיבלחט"א רבי שלמה פישר אמר לו שבעברית לא מפרסמים זאת.
אחד הדברים שהוא השמיט היה הסיפור הבא:
כאשר האדם הראשון דרך על אדמת הירח, כידוע כל העולם בכלל וארה"ב בפרט היו בהתפעלות וטירוף חושים, ואילו כשנודע הדבר לרבי יעקב, מיד בירר מה זה הירח, וכאשר שמע שזה גוש עפר ככדור הארץ הגיב אז הרמב"ם לא צודק, [לגבי כך שהשמש והירח הם בעלי בחירה].
הסיפור כמובן בא לבטא את הבכל דרכיו דעהו, של רבי יעקב, ושבכל סיפור מיד ראה את הגמרא והרמב"ם לנגד עיניו, ושום התפעלות ושום דבר לא יכל להניע אותו מכך בראייית כל החיים על ציר חז"ל. למרות שכפי שרבי שלמה פישר אמר לבנו רבי נתן בעברית לא כותבים את זה...
אוצר החכמה כתב:הדברים פשוטים מאד.
יש את הצד הרוחני של הדברים, ובזה עסקו חז"ל והמקובלים, כמו שביארו המהר"ל והרמח"ל בכמה מקומות.
יש שאלה אחרת מהו הצד הגשמי של הירח, ובזה הרמב"ם כתב בדעת היוונים שהיתה דעת המדע בזמנו שהוא גשם חמישי, וזה הוברר היום שלא כן הוא.
כמו הפיוט יש גם פסוקים כגון ישיש כגבור וגו'
והפסוקים, וכן הפיוטים יתפרשו או על הצד הרוחני, או בדרך שיר ושבח, ותרווייהו אמת.
יין המשמח כתב:אוצר החכמה כתב:הדברים פשוטים מאד.
יש את הצד הרוחני של הדברים, ובזה עסקו חז"ל והמקובלים, כמו שביארו המהר"ל והרמח"ל בכמה מקומות.
יש שאלה אחרת מהו הצד הגשמי של הירח, ובזה הרמב"ם כתב בדעת היוונים שהיתה דעת המדע בזמנו שהוא גשם חמישי, וזה הוברר היום שלא כן הוא.
כמו הפיוט יש גם פסוקים כגון ישיש כגבור וגו'
והפסוקים, וכן הפיוטים יתפרשו או על הצד הרוחני, או בדרך שיר ושבח, ותרווייהו אמת.
דבר ראשון: הרמב"ם הינו ספר "הלכות הלכות", וממילא אין דבריו נדרשים ע"ד הדרש והרמז.
ולכן לא יתכן שהתכוון לרובדים רוחניים וכו' ובלשונו "כל הכוכבים והגלגלים כולן בעלי נפש ודעה והשכל".
ארי שבחבורה כתב:עט סופר כתב:שמעתי מרבי נתן קמינצקי שליט"א שכאשר הוציא את ספרו על אביו הגאון רבי יעקב קמינצקי זצוק"ל בעברית השמיט מספר דברים שפרסם באנגלית, משום שיבלחט"א רבי שלמה פישר אמר לו שבעברית לא מפרסמים זאת.
אחד הדברים שהוא השמיט היה הסיפור הבא:
כאשר האדם הראשון דרך על אדמת הירח, כידוע כל העולם בכלל וארה"ב בפרט היו בהתפעלות וטירוף חושים, ואילו כשנודע הדבר לרבי יעקב, מיד בירר מה זה הירח, וכאשר שמע שזה גוש עפר ככדור הארץ הגיב אז הרמב"ם לא צודק, [לגבי כך שהשמש והירח הם בעלי בחירה].
הסיפור כמובן בא לבטא את הבכל דרכיו דעהו, של רבי יעקב, ושבכל סיפור מיד ראה את הגמרא והרמב"ם לנגד עיניו, ושום התפעלות ושום דבר לא יכל להניע אותו מכך בראייית כל החיים על ציר חז"ל. למרות שכפי שרבי שלמה פישר אמר לבנו רבי נתן בעברית לא כותבים את זה...
סיפור מעט תמוה (בלשון המעטה), בפרט כאשר קוראים את מה שכתב הגר"י זצ"ל בענין זה בעברית בתחילת ספרו 'עיונים במקרא' על התורה שיצא לאור בחייו בשנת תשמ"ד (ולאחר מותו במהדורה מחודשת בשם 'אמת ליעקב'):
גם יתכן לפי מה שכתב הרמב"ן... ועיי"ש דמסיק שבתהילים במזמור קנ"ח דכתיב הללו את ד' מן השמים עד כל צבאיו, ומשמש וירח מתחיל כבר מן הארץ וכן שמי השמים הכל שייך לבריאת הארץ כי במעשה בראשית לא הוזכרו שום דבר ממעשה שמים...
ודברי רמב"ן אלו הם שעמדו לי בשעה שראינו ושמענו איך שבני אדם יורדים מעל החללית ע"י סולם על גלגל הלבנה וחשבתי בלבי מה יענה כעת הרמב"ם ז"ל שכ' (פ"ג מיסוה"ת הל"ט) שהלבנה היא בעלת צורה רוחנית, והרהרתי בלבי שכעת נצחה הקבלה את הפילוסופי' ונחמתי את עצמי בדברי רמב"ן אלו.
עיק כתב:אגב, גם בספר מוסר מלכים (דרשות מהרב מישאל דהאן, רבה של באר שבע במשך כיובל שנים - אינו באוצר לפי מה שראיתי) טוען שלא יתכן שהגיעו לירח שאינו בעל גוף גשמי, ומסביר שמה שנחתו עליו הוא אבן מהאבנים שהוריד ה' בספר יהושע ונעצרו באויר על פי המדרש.
לייטנר כתב:ארי שבחבורה כתב:עט סופר כתב:שמעתי מרבי נתן קמינצקי שליט"א שכאשר הוציא את ספרו על אביו הגאון רבי יעקב קמינצקי זצוק"ל בעברית השמיט מספר דברים שפרסם באנגלית, משום שיבלחט"א רבי שלמה פישר אמר לו שבעברית לא מפרסמים זאת.
אחד הדברים שהוא השמיט היה הסיפור הבא:
כאשר האדם הראשון דרך על אדמת הירח, כידוע כל העולם בכלל וארה"ב בפרט היו בהתפעלות וטירוף חושים, ואילו כשנודע הדבר לרבי יעקב, מיד בירר מה זה הירח, וכאשר שמע שזה גוש עפר ככדור הארץ הגיב אז הרמב"ם לא צודק, [לגבי כך שהשמש והירח הם בעלי בחירה].
הסיפור כמובן בא לבטא את הבכל דרכיו דעהו, של רבי יעקב, ושבכל סיפור מיד ראה את הגמרא והרמב"ם לנגד עיניו, ושום התפעלות ושום דבר לא יכל להניע אותו מכך בראייית כל החיים על ציר חז"ל. למרות שכפי שרבי שלמה פישר אמר לבנו רבי נתן בעברית לא כותבים את זה...
סיפור מעט תמוה (בלשון המעטה), בפרט כאשר קוראים את מה שכתב הגר"י זצ"ל בענין זה בעברית בתחילת ספרו 'עיונים במקרא' על התורה שיצא לאור בחייו בשנת תשמ"ד (ולאחר מותו במהדורה מחודשת בשם 'אמת ליעקב'):
גם יתכן לפי מה שכתב הרמב"ן... ועיי"ש דמסיק שבתהילים במזמור קנ"ח דכתיב הללו את ד' מן השמים עד כל צבאיו, ומשמש וירח מתחיל כבר מן הארץ וכן שמי השמים הכל שייך לבריאת הארץ כי במעשה בראשית לא הוזכרו שום דבר ממעשה שמים...
ודברי רמב"ן אלו הם שעמדו לי בשעה שראינו ושמענו איך שבני אדם יורדים מעל החללית ע"י סולם על גלגל הלבנה וחשבתי בלבי מה יענה כעת הרמב"ם ז"ל שכ' (פ"ג מיסוה"ת הל"ט) שהלבנה היא בעלת צורה רוחנית, והרהרתי בלבי שכעת נצחה הקבלה את הפילוסופי' ונחמתי את עצמי בדברי רמב"ן אלו.
ממה שידוע לי, בגרסה המקורית היה כתוב שר' יעקב צפה בשידור חי בטלויזיה בנחיתה על הירח (חתנו הרב שורין זצ"ל העיד שישב לידו וצפו יחד), והם דבריו: "בשעה שראינו ושמענו איך שבני אדם יורדים מעל החללית ע"י סולם על גלגל הלבנה".
במהדורה הבאה כבר שונה ל"כשנודע הדבר לרבי יעקב".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 742 אורחים