עמרתי מרעיד לקריאת מכתבו וכו' וכתב כתר"ה שי' שלפי דבריי מיושב ביותר, [דברי מהרש"א] וכחצי רעל נחתו בי דבריו אלה, שבלא דבריי היה כת"ר אומר שנעלמו ממהרש"א דברי רש"י במעילה, והיה קשה לו הדבר, ועתה נתיישב לו ביותר בזה שכתבתי במכתבי העבר שמהרש"א ז"ל לא קבע לימודו בסדר קדשים, והרי אין לך פגיעה בכבוד מהרש"א ז"ל גדולה מזו לומר בפה מלא שלא ידע או שלא היה בקי בכל סדר קדשים ח"ו. ורעדה אחותני ומלאו מתני חלחלה שאנכי גרמתי לו רעיון משחת הלזה. וחס ליה לזרעא דאבא לגרום איזה פגיעה כל שהוא בכבוד רבינו מאור הגולה ז"ל ומי יתנני עפר תחת כפות רגליו ואנכי כה היו דברי, שרבינו מהרש"א ז"ל לא קבע לימודו בסדר קדשים לחדש בו חידושים כמו בסדרים הנהוגים, ומזה שלא נמצאו חידושיו על סדר קדשים כמו על כל הש"ס, נראה שעיקר קביעת לימודו עם תלמידיו היה רק בסדרים הנהוגים ולא בסדר קדשים אבל חלילה להעלות על הרעת כי לא למד או לא היה בקי ח"ו בסדר קדשים, וגדולה צפורנו של רבינו מהרש"א ז"ל מכל פלפולי הגאונים הגדולים שבדורינו שאינם מגיעים לקרסוליו ה' הטוב יכפר בעד
איש_ספר כתב:רק בגמרות מסדר קדשים שלי יש פירושי בעלי התוספות?
[ספרת פעם כמה קבצי בעלי התוספות יש על יומא לבד, שחוץ מפרקה האחרון כולה קדשים?]
ולקינוח דברי הגאון הנפלא ר' חיים ברלין, מתוך נשמת חיים, או"ח סי' ע"ב (לדאבון לב אין באוצר)עמרתי מרעיד לקריאת מכתבו וכו' וכתב כתר"ה שי' שלפי דבריי מיושב ביותר, [דברי מהרש"א] וכחצי רעל נחתו בי דבריו אלה, שבלא דבריי היה כת"ר אומר שנעלמו ממהרש"א דברי רש"י במעילה, והיה קשה לו הדבר, ועתה נתיישב לו ביותר בזה שכתבתי במכתבי העבר שמהרש"א ז"ל לא קבע לימודו בסדר קדשים, והרי אין לך פגיעה בכבוד מהרש"א ז"ל גדולה מזו לומר בפה מלא שלא ידע או שלא היה בקי בכל סדר קדשים ח"ו. ורעדה אחותני ומלאו מתני חלחלה שאנכי גרמתי לו רעיון משחת הלזה. וחס ליה לזרעא דאבא לגרום איזה פגיעה כל שהוא בכבוד רבינו מאור הגולה ז"ל ומי יתנני עפר תחת כפות רגליו ואנכי כה היו דברי, שרבינו מהרש"א ז"ל לא קבע לימודו בסדר קדשים לחדש בו חידושים כמו בסדרים הנהוגים, ומזה שלא נמצאו חידושיו על סדר קדשים כמו על כל הש"ס, נראה שעיקר קביעת לימודו עם תלמידיו היה רק בסדרים הנהוגים ולא בסדר קדשים אבל חלילה להעלות על הדעת כי לא למד או לא היה בקי ח"ו בסדר קדשים, וגדולה צפורנו של רבינו מהרש"א ז"ל מכל פלפולי הגאונים הגדולים שבדורינו שאינם מגיעים לקרסוליו ה' הטוב יכפר בעד
איש_ספר כתב:רק בגמרות מסדר קדשים שלי, יש פירושי בעלי התוספות?
עשוי לנחת כתב: המהרש"א שלהדיא יש מחידושיו על קדשים.
נושא ספרים כתב:איפה יש? חוץ מבכורות (ואם יומא בחשבון אז גם יומא), אין!
עשוי לנחת כתב:המהרש"א שלהדיא יש מחידושיו על קדשים, ואמנם לא כתב אלא על האגדתות
עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:רק בגמרות מסדר קדשים שלי, יש פירושי בעלי התוספות?
אכן לא נעלם ממני שיש בקדשים תוספות, רק ישנם הרבה בעלי התוס', ועל כל מס' יש תמיד כמה אפשרויות מי כתב את התוס', והתכונתי ליחס שהיה לתוס' שנכתב על פסחים, לגבי סדר קדשים.
וכמו"כ מצינו לרוב ראשונים שלא כתבו כלום על סדר קדשים, וצריך להבין מה הסיבה.
ר' חיים ברלין דיבר על המהרש"א שלהדיא יש מחידושיו על קדשים, ואמנם לא כתב אלא על האגדתות, אבל ברור מכך שלמד את הכל.
ויתכן לומר שמה שהמהרש"א לא כת' על קדשים, זה כמו שכותב הצל"ח באיזהו מקומן שלא כת' פי' על דפים או פרק מסויים כי לא למד זאת "בישיבה" עם התלמידים, כלומר שהצל"ח אחז שלימוד שלא בישיבה אינו מספק בשביל להדפיסו לכלל. ואולי כך גם אחז המהרש"א וכיון שלא למד קדשים בישיבה לכן לא כת' על קדשים.
עשוי לנחת כתב:בשבת נתקלתי בתוס' מעניין בפסחים ד' עב ע"א ד"ה "שמעת מינה עקירה בטעות הויא עקירה - אומר ר"י דפלוגתא היא בהתכלת" (מנחות מט.).
וקצת יש להעיר כאן, דכל ת"ח שלמד קדשים יודע וזוכר שזו סוגיא ערוכה במנחות, ולא מופיע שם באגב, אלא מפורש בגמ'. א"כ יש לתמוה מדוע צריך להביא זאת בשם ר"י "אומר ר"י" - היינו חידוש מיוחד, וכביכול מגלים את אזנינו שאי שם במנחות מופיעה כזאת מחלוקת [וכעין תוס' זה מצוי בעוד מקומות]?
האם ניתן להסיק מכך א' מן השניים: או שלבעה"ת לא היה את סדר קדשים באופן זמין תחת ידם, ומשום כך לא שלטו בו. או שאף שהיה להם את הגמרות האלו, מ"מ לא עסקו בו כבכל הש"ס, [וכמו שמצינו על רוב הראשונים שלא כתבו על קדשים מחמת שבעווה"ר אינו נוגע בזה"ז], ומשום כך היו צריכים לשמוע מה'מגיד שיעור' שיש כזאת מחלוקת בש"ס.
ידיד נפש כתב:תאר לך שיש לי קושיא על רש"י או על הרמב"ם שלכאורה סותר איזו גמרא בסנהדרין, וכי יעלה על הדעת שאכתוב כותרת: "שליטת רש"י והרמב"ם במסכת סנהדרין?".
איש_ספר כתב:רוב התוספות לפסחים יסודם בתוס' הר"ש משאנץ, נראה לי מביך לדבר על 'שליטתו' של הר"ש משאנץ בקדשים
ידיד נפש כתב:ובכן לא צריך לילך רחוק, ראה צל"ח
עשוי לנחת כתב:ולא שבעלי התוספות לא שלטו בקדשים אלא שבביהמ"ד שלמדו לתלמידים היה בזה קצת חידוש.
הבונה כתב:ובכל זאת מצאנו (ב"מ קיד:) שאמורא העיד על עצמו שיודע רק ד' סדרים, ג' הנוהגים: מועד, נשים, נזיקין, וכן קדשים כי נאמר "בכל מקום וגו'" (עי' רש"י שם), אך אינו יודע זרעים וטהרות. ומבואר שם בתוס' (ד"ה ה"ג) שמשניות ידעו הכל רק ברייתות מב' סדרים אלו לא ידע.
זכור לי גם לשון של הרא"ש שאינו בקיא בזרעים-טהרות (אולי גם קדשים), על אף שאחר כך חיבר פירוש אדיר לסדרים אלו.
זכור לי גם אחד הראשונים שכותב כי כשלומד רמב"ם בסדרים הנהוגים (מועד נשים כו') עדיין מבין מה שנכתב, כי בקיא בסוגיות מהם שאובים דברי הרמב"ם, אך כשלומד בסדרים הלא נהוגים אינו מבין מאומה (ואולי זה והלשון הקודמת הזכורה לי מהרא"ש זה היינו הך)
ידיד נפש כתב:אם אתה חוזר בך, זה בסדר, אבל לפחות תשנה את הכותרת הטפשית
ידיד נפש, יערב לי ידידותך מנופת צוף וכל טעם, אך למה בהתקפה?
או שתשנה את שם הניק...
הבונה כתב:מסכים עם הכותבים שלא יתכן שבעלי התוס' לא ידעו גמ' בקדשים.
ובכל זאת מצאנו (ב"מ קיד:) שאמורא העיד על עצמו שיודע רק ד' סדרים, ג' הנוהגים: מועד, נשים, נזיקין, וכן קדשים כי נאמר "בכל מקום וגו'" (עי' רש"י שם), אך אינו יודע זרעים וטהרות. ומבואר שם בתוס' (ד"ה ה"ג) שמשניות ידעו הכל רק ברייתות מב' סדרים אלו לא ידע.
זכור לי גם לשון של הרא"ש שאינו בקיא בזרעים-טהרות (אולי גם קדשים), על אף שאחר כך חיבר פירוש אדיר לסדרים אלו.
זכור לי גם אחד הראשונים שכותב כי כשלומד רמב"ם בסדרים הנהוגים (מועד נשים כו') עדיין מבין מה שנכתב, כי בקיא בסוגיות מהם שאובים דברי הרמב"ם, אך כשלומד בסדרים הלא נהוגים אינו מבין מאומה (ואולי זה והלשון הקודמת הזכורה לי מהרא"ש זה היינו הך)
יש גם ב"י מעניין בענין זה (באו"ח סי' ג ס"ו): ואף על פי שהעולם נוהגים כדברי התוספות נראה לי שהוא מפני שאינם מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה אלא חד או תרי בדרא.
אשמח אם מישהו יחזיר לי אבדתי, במה שאינני זוכר מקור.
ישבב הסופר כתב:ראה זה מצאתי, דברים מפורשים בדברי המהרש"א דסבירא ליה הכי
הבונה כתב:מסכים עם הכותבים שלא יתכן שבעלי התוס' לא ידעו גמ' בקדשים.
ובכל זאת מצאנו (ב"מ קיד:) שאמורא העיד על עצמו שיודע רק ד' סדרים, ג' הנוהגים: מועד, נשים, נזיקין, וכן קדשים כי נאמר "בכל מקום וגו'" (עי' רש"י שם), אך אינו יודע זרעים וטהרות. ומבואר שם בתוס' (ד"ה ה"ג) שמשניות ידעו הכל רק ברייתות מב' סדרים אלו לא ידע.
זכור לי גם לשון של הרא"ש שאינו בקיא בזרעים-טהרות (אולי גם קדשים), על אף שאחר כך חיבר פירוש אדיר לסדרים אלו.
זכור לי גם אחד הראשונים שכותב כי כשלומד רמב"ם בסדרים הנהוגים (מועד נשים כו') עדיין מבין מה שנכתב, כי בקיא בסוגיות מהם שאובים דברי הרמב"ם, אך כשלומד בסדרים הלא נהוגים אינו מבין מאומה (ואולי זה והלשון הקודמת הזכורה לי מהרא"ש זה היינו הך)
יש גם ב"י מעניין בענין זה (באו"ח סי' ג ס"ו): ואף על פי שהעולם נוהגים כדברי התוספות נראה לי שהוא מפני שאינם מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה אלא חד או תרי בדרא.
אשמח אם מישהו יחזיר לי אבדתי, במה שאינני זוכר מקור.
וכן טועים כל המורים הוראות מתוך דברי הרמב"ם ז"ל ואינן בקיאין בגמרא, לידע מהיכן הוציא דבריו, טועין להתיר האסור ולאסור את המותר. כי לא עשה כשאר המחברים, שהביאו ראיות לדבריהם והראו על המקומות היכן דבריהם בגמרא, ומתוך זה יכול לעמוד על העיקר ועל האמת. אבל הוא כתב ספרו כמתנבא מפי הגבורה, בלא טעם ובלא ראיה, וכל הקורא בו סבור שמבין בו ואינו כן, שאם אינו בקי בגמרא, אין מבין דבר לאשורו ולאמתו, ויכשל בדין ובהוראה. לכך לא יסמוך אדם על קריאתו בספרו לדון ולהורות, אם לא שימצא ראיה בגמרא. וכן שמעתי מפי אדם גדול בברצילונה, שהיה בקי בתלתא סדרי, ואמר: תמהתי על בני אדם שלא למדו גמרא וקורין בספרי הרמב"ם ז"ל ומורים ודנים מתוך ספריו וסבורין שיכירו בהם. כי אמר: אני מכיר בעצמי, כי בג' סדרים שלמדתי, אני מבין כשאני קורא בספריו, אבל בספריו בהלכות קדשים וזרעים, אינני מבין בהם כלום, וידעתי שכך הוא להם בכל ספריו. (תשובות הרא"ש כלל לא סי' ט)
אוצר החכמה כתב:עכ"פ אני מקווה כך שברור לכולם, שגם אם נאמר מתוך כל המובאות, שלפי גודל דעתם וחכמתם ויגיעתם של הראשונים, החשיבו את ידיעתם בסדרים שאינם נוהגים כפחותה לעומת הסדרים הנוהגים, לא היה חסר מאומה ב"שליטתם" בשאר הסדרים, ןאם יש לנו שאלה עליהם מגמרא בסדרים אלו, עלינו ליישבה מתוך הידיעה שידעוה וככל שאנחנו נוהגים בכל התורה כולה.
ואחל החבור הזה במסכת ברכות בשכבר נתפשט המנהג להעתיק עניניה ממקומם ר"ל מסדר זרעים והתחברם עם סדר מועד וגם שם כבוד תנחל ותשב ראש כמלך בגדוד והסבה באלו הדברים אמנם צריך שתדענה בטרם נחל לדבר דרך הקדמה לידיעת כללי הספר והוא שמצד שלא הורגל הלמוד רק בג' הסדרים ר"ל מועד נשים נויקין ונעזבו השלשה האחרונים ר"ל קדשים טהרות זרעים עזיבה מוחלטת רק לאחד מעיר ושנים ממשפחה למיעוט צרך ידיעתם באלו הזמנים ולרוב עומק עניניהם מזה הצד ראו בימי הגאונים להעתיק משאר הסדרים מסכיות ידועות להיות ידיעתם הכרחית כשאר המסכיות שבג' הסדרים הרגילים בלימוד ואולי יותר מהרבה מהן והן מסכת ברכות מסדר זרעים וחברוה בסדר מועד ומסכת חולין מסדר קדשים וחברוה גם כן בסדר מועד ומסכת נדה מסדר טהרות וחברוה בסדר נשים וכן נתחדש בימי הגאונים סדור המסכיות באלו הג' סדרים
....
....
ואחר הגאונים חדשו האחרונים עוד בזה לחלק מסכת פסחים לב' חלקים הראשון קראוהו פסח ראשון והשני קראו לו פסח שני והעתיקו פרק ערבי פסחים מסוף המסכתא וכללוהו עם החלק הראשון בסופו ר"ל מסכת פסח ראשון ושבו המסכיות לשלשים ושלש סימן להם גיל עיני ואביטה נפלאות מתורתך:
תולעת ספרים07 כתב:החפץ חיים מלמד זכות על הראשונים
ישבב הסופר כתב:עשוי לנחת כתב:ר' חיים ברלין דיבר על המהרש"א שלהדיא יש מחידושיו על קדשים, ואמנם לא כתב אלא על האגדתות, אבל ברור מכך שלמד את הכל.
ויתכן לומר שמה שהמהרש"א לא כת' על קדשים, זה כמו שכותב הצל"ח באיזהו מקומן שלא כת' פי' על דפים או פרק מסויים כי לא למד זאת "בישיבה" עם התלמידים, כלומר שהצל"ח אחז שלימוד שלא בישיבה אינו מספק בשביל להדפיסו לכלל. ואולי כך גם אחז המהרש"א וכיון שלא למד קדשים בישיבה לכן לא כת' על קדשים
[q[/quote
ראה זה מצאתי, דברים מפורשים בדברי המהרש"א דסבירא ליה הכי. בפרק נגמר הדין (סנהדרין מ"ב:) בסוף ד"ה 'משה היכא יתיב' כתב רבינו המהרש"א "מכאן ועד סוף הפרק לא רציתי להעלות על הספר מחידושי הלכות רק מחידושי אגדות מפני שלא למדתי אז בישיבה בהיותי ביריד לובלין." - ולמיטב זכרוני הוא כותב כך עוד מספר פעמים באיזהו מקומן. ( - לא בפרק איזהו מקומן בזבחים ... התכוונתי לשיגרא דלישנא...)
ישבב הסופר כתב:ולא עוד שאין הפיסקא שהבאתי נמצאת בלינק שצירפת!!
ישבב הסופר כתב:עשוי לנחת, אם באתי להתגדל בעיני האנשים כאן בידיעות נידחות שאין לי, לא הייתי עושה זאת ב'מהרש"א' בפרק נגמר הדין. סהדי במרומים שידעתי על זה ומעולם לא ראיתיו בשום מקום אחר. אתה באמת חושב שגם זה אינני יכול לדעת?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 739 אורחים