קו ירוק כתב:
הרב פ"ת.
א) אין לי כעת הפנאי לכתוב בנושא. וגם על תאשימני בדברים שלא כתבתי. ב) הגרח"ס כמובן לא אמר זאת על ה'מזרחי', ודברי לא השתמעו כך. אני בס"ה 'צישלטתי' את דקות הגדרתו של החזו"א שיש בה כעין אותה אבחנה של הגרח"ס.
א) התייחסתי בדיוק אל מה שכתבת (ובכל מקרה לא האשמתיך בשום דבר). אתה כתבת שהלאומיות היתה חשובה להמזרחי יותר מהתורה, ושהם היו מוכנים לוותר בשבילה על התורה במידה זו או אחרת. והיות שהשאלה עליה נסובו דבריי ודבריך היתה מה שורש המחלוקת שבין אגו''י והמזרחי (כלומר בתקופת הבראשית של המזרחי וימי היווסדותה), הרי שבהכרח השתמע מדבריך שהם נסובו על דור מייסדי המזרחי, ועל צבאם כמה וכמה גדולי תורה מוכרים ומפורסמים, שלפחות על מרביתם אין ויכוח שיראתם היתה קודמת לחכמתם, ועל כך הבהרתי שדבריך לא יכולים להיות נכונים בהקשר של השאלה עליה נסובו.
ב) זהו, שאחר מחילתך, עכ''פ לענ''ד, אין קשר בין דברי החזו''א ובין דברי הגר''ח הלוי נ'''ע, ושוב לא התברר מדוע ראית לנכון להביאם.
יסודה של תנועת ה'מזרחי' העולמי, היה נעוץ בלאומיות. היא באה מתוך קשיי הגלות והפרעות ברוסיה ומקומות אחרים, והאפשרות החדשה להשתקע בא"י - מה שלא היה מימות עולם.
גם הרבנים יראי ה' באמת, שבתחילה לא הבחינו שדרך זו יכולה להיות הרת גורל למסירת התורה כדור דור (שראיית בדולח זו באמת היתה מסורה ליחידי סגולה שהעמיד ה' בכל דור), הבחינו בכך בהמשך, מי מהר יותר ומי מהר פחות. להוציא את אלו שלא זכו להבין, ונשארו עם הציבור שסטה עם השנים. ציבור הוא בבואה של הרבנים, והרבנים הם בבואה של הציבור. כלומר ככל שה'מזרחי' הוא שלילי, אזי לרבנים שלו יש להם בעיה שלילית וכן להיפך. (ואין קשר שהיו ביניהם גאונים בתורה לאין שיעור, כהגר"ש מוהליבר, ועוד ועוד. אגב הרב קוק לא היה שייך ל'מזרחי' בעיקרון).
כנ"ל, המשפט שהם היו נכונים לוותר על התורה במידה כזו או אחרת, אינו נכון בהקשר של גדולי תורה, והם הם אלו שעמדו בחזית הנהגת המזרחי בימי ראשיתה. חלקם חיפשו את ההצלה מן הפוגרומים ותול''מ, חלקם התאוו למצוות ישוב אר''י, חלקם האמינו שעלינו לפעול באופן מעשי עבור פעמי משיח, וחלקם אף האמינו שעמ''י צריך לחזור לצורה האמיתית שלו כעם, ולא כשה פזורה של רבבות יחידים. יתכן שהם ראו בהתעוררות הלאומית שהיתה בקרב אומות העולם, מעין רמז שהגיעה שעתו גם של עמ''י להתעורר להתחדשות שלו כעם, בדרך אל הגאולה.
ההגדרה של "ציבור שסטה" כראיה לדרכו המוטעית, עם כל הצדק שבה (ויש בה הרבה מאד צדק), אינה לוקחת בחשבון את כל התהליך ההסטורי, מפני שהתהליך היה שמעיקרא אצל המון העם היו אנשים רבים שכדבריך היו בינונים ומטה בתודעה הדתית שלהם, והם הצטרפו להמזרחי בהמוניהם, כי בכל זאת הם רצו זיקה לדת ולמסורת אותה לא מצאו אצל הציונים החילוניים, ומאידך הם התלהבו מתנועת הציונות (ולאו דווקא ממניעים דתיים). וככל שההמונים מהסוג הנ''ל גדשו את המזרחי, הרי שכנגדם, לאט לאט, יהודים חרדים רבים שאלו את עצמם "מה לנו ולהם", וכשהוקמה אגו''י הם הצטרפו לשורותיה ונטשו את המזרחי, מה שחידד עוד יותר את הכח של הבינוניים בהמזרחי ושוב הוביל בהמשך השנים לעזיבתם של עוד יראים ושלמים, שגם אם הרעיון של שיבת ציון בער בעצמותיהם, הם כבר לא מצאו לעצמם מקום בהמזרחי, התהליך הזה היה מעגלי והוא הלך והתחזק. החזקים עזבו והחלשים נותרו.
שורה תחתונה, מעיקרא היתה להמזרחי איזו שהיא עמדת התחלה נחותה בייחס לאגו''י (שהוקמה בהמשך), והעמדה הנחותה הזו לאו דווקא היתה קשורה למהות האידיאולוגיה שלהם.
היות וגדולי הדורות שהעמיד לנו ה' (ואין ויכוח כפי שציינת, שהמציאות מראה שה'מזרחי' נחות מהיהדות המסורתית, באופן כללי) ובראשם הגראב"ו שכתב את אשר אחזו היחידים האחרים שה' שתלם; הגריל"ד, הבית הלוי, הח"ח, הגרח"ס, הגרח"ע, החזו"א והגראב"ו זכרונם לברכה, אחזו שמקורו ושורשו של ה'מזרחי' בלאומיות שסכנתה מוחלטת - עד כדי שהיא גשר חד סיטרי, הרי שזו הגדרתה ואין בלתה. והמציאות מוכיחה זאת. אין צורך להתפלפל עם הגארב"ו צדק.. כי אין החי יכחיש את החי, והמציאות לפנינו כפי שהוא חזה אותה בעיניו הצופיות למרחוק.
שאלו כאן מה היה שורש המחלוקת בין אגו''י והמזרחי, ושורש המחלוקת היה כמו שכתבתי אני הק' לעיל, הסוגייה של ההשתתפות עם הרשעים.
כל הרשימה הארוכה שהזכרת, למעט הגראב''ו הי''ד, לא כתבו מאומה על החיבור של דת ולאומיות, כ''א עסקו במלחמה בעוקרי התורה ובמסיתים והמדיחים שבתקופתם התלבשו בדמותם של תנועת ההשכלה ותנועת הציונות החילונית. וכמובן, שגם רבינו הגראב''ו הי''ד לא התכווין חלילה למחות את המושג ''עם ישראל'' (תרגום התיבה "לאומיות"), כ''א עסק במלחמה ב
לאומיות כזו העומדת כערך בפנ''ע, משל העם היהודי הינו לאום גם בלעדי התורה והמצווה (שבהשקפה זו התלבשה החילוניות בת תקופתו), וממילא, גם הסינתזה שבין דת ו
לאומיות שכזו הינו שעטנז מסוכן ואסור. הגשר החד סיטרי הינו הגשר המוביל את היראים והשלמים לעברם של פורקי העול, כל אימת שהיראים והשלמים משתתפים מרצון עם פורקי העול ומתחברים עימם תחת מטרייה אחת, תחת קורת גג של תנועה אחת שאין חוקתה חוקת התורה. וכל זה כדכתבתי בדבריי הפעוטים לעיל, שהסוגיא היתה שאלת ההשתתפות וההתחברות עם הרשעים (גם בשעה שהיראים מתחברים עימם למטרה טובה, ומתכוונים לפעול מבפנים לנטרל את כוונותיהם הרעות של פורקי העול). בקיצור, אי''ז ''דין'' בלאומיות, כ''א ''דין'' במרשיעי ברית.
נ''ב:
בכל אופן, בעקבות ההתנגדות שלנו לתנועת הציונות ולהשתתפות איתה, הפך המונח ''לאומיות'' למילה פסולה. נו טוב, באמת אפשר ורצוי להמיר אותה במילים השורשיות: ''עם ישראל", ''כלל ישראל'', ''כנסת ישראל'', והכל יבוא על מקומו בשלום...
נ''ב 2:
אין בכל דבריי משום התייחסות ספציפית לאגודת ''קדושת ציון'', יען כי טרם הספיקותי להתעניין בדרכיה ורעיוניה. אמנם, אם אכן הם אינם מכפיפים את דרכם הציבורית לגדולי חכמי הזמן, ק''ו אם הם עוברים על תקנותיהם (עלייה להר הבית?), מבחינתי די בהכי כדי להסתייג מהם.