יקים כתב:לפי הנותר כיום בשטחי המדבר, נראה כי הם ישבו בסוכות בנויות אבן וסכך מלמעלה. אני טועה?
אויבער חכמניק כתב:יקים כתב:לפי הנותר כיום בשטחי המדבר, נראה כי הם ישבו בסוכות בנויות אבן וסכך מלמעלה. אני טועה?
אתה מתכוון לנואמיס (Nawamis), מבני קבורה פרהיסטוריים עגולים, שנמצאו במדבר סיני.
ראה באריכות: מחקרים בארכאולוגיה של נוודים בנגב ובסיני, אחיטוב (עורך), באר שבע תשנ"ח.
לוי בספרו 'התנ"ך והארכאולוגיה', מזהה אותם עם הסוכות. דבריו זמינים בקישור הבא: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/maama ... ch1a-2.htm
אולם 'בן מיכאל' העיר, שיש להתבונן אם זיהוי זה נכון, לאור מה שנמצאו מבנים כאלו גם בתימן וסעודיה, מקומות שבני ישראל בוודאי לא הגיעו עד לשם.
לאור המסקנה שלי שיש לזהות את הסוכות עם "ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה" הסמוך ממש ליציאת מצרים, יש לבחון זיהוי זה עם התעודות המאשרות קיומו של מחנה צבא מצרים בשם ת'כו סמוך לגושן, וכלומר שביציאת מצרים הביא הקב"ה את בני ישראל לסוכות אלו, והמצרים לא התנגדו והיה זה נס (ולכאורה כן משמע גם מהלשון 'סוכותה' בה"א המגמה, דהיינו שכבר היו שם סוכות מכונות). ויהיה מיושב בזה, מדוע מצאה התורה לנכון לקבוע לזכר זה חג. אולם לשון חז"ל 'סוכות ממש עשו להם', משמעו שהם עשו לעצמם סוכות, ולא שהם מצאו סוכות מוכנות.
יקים כתב:לגבי תקופות פרה היסטוריות, אני אפילו מתבייש לכתוב את המילים האלו. ואף כי עפר אני תחת רגליך בארכיאולוגיה, מ"מ לא נראה לי שצריך להתחשב במה הם אומרים בענין כלל.
לגבי ערב הסעודית, האם אין איזו או איזו מסורת שיטה שבני ישראל נדדו במרחבי המדבר הסעודי?...
למעשה, איני רואה שום פירכא בכך שגם במקומות אחרים יש סוכות מעין אלו, זה אמנם מחליש את הראיה, אבל בכל זאת כמדומני שיש מסורת כלשהיא אצל הבדואים תושבי המדבר, שסוכות אלו מקורן בבני ישראל. הלא כן?
אויבער חכמניק כתב:
ובפשטות יש לזהות את הסוכות הללו עם "ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה" הסמוך ממש ליציאת מצרים. וכן כתב הרוקח שם בראש דבריו:
"ומרעמסס באו לסכות. על אותן סכות היה אומר ר' אליעזר סכות ממש היה. ר' עקיבא אומר ענני כבוד היו. וכן פירשו כי בסכות הושבתי".
גם רבי אליעזר ורבי עקיבא במכילתא ובספרא קושרים את "כי בסוכות הושבתי" אל הסיפור "ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה".
המשותף לשני הפירושים האחרונים הוא, שאין מדובר בסוכות בהם ישבו בני ישראל כל ארבעים שנות נדודיהם במדבר, אלא באירוע זמני ונקודתי.
אברהם כתב:תולעת כתב (ונמחקה הודעתו משום מה):
לא הבנתי איך אתה סובר לפרש 'שהקב"ה הושיב אותם בסוכות', כלו' בדרך נס?
המשמעות הפשוטה היא שהקב"ה הושיב אותם בסוכות היינו שזימן להם האפשרות לעשות סוכות במדבר.
אברהם כתב:במנורת המאור סי' קמח כתב שסוכות ממש עשו בתחילת החורף מפני הקור, כמנהג המדינות שיושבים באהלים בימות החמה ומימות הגשמים עושים סוכות.
צופה_ומביט כתב:אברהם כתב:במנורת המאור סי' קמו כתב שסוכות ממש עשו בתחילת החורף מפני הקור, כמנהג המדינות שיושבים באהלים בימות החמה ומימות הגשמים עושים סוכות.
לכאורה דבריו ממש היפך הכתוב בטור בריש הלכות סוכה, שדרך בני אדם לשבת בסוכות בימות החמה, ולא לשבת בסוכה מתחילת ימות הגשמים. וצ"ע.
ועל דעת האומר סכות ממש עשו להם (סוכה יא ב), החלו לעשותן בתחילת החרף מפני הקור כמנהג המחנות, ולכן צוה בהן בזמן הזה. והזכרון, שידעו ויזכרו שהיו במדבר לא באו בבית ועיר מושב לא מצאו ארבעים שנה, והשם היה עמהם לא חסרו דבר:
ודעת רבי עקיבא, שהיה אומר, כי סכות ממש היו, אף - על - פי שיצאו ממצרים בחדש ניסן ולאלתר עשאום, לא צונו לעשות סוכה לישב באותו זמן, כי מאחר שהם ימי הקיץ ודרך כל אדם לישב בצל סוכתו לשמור שדהו וגנתו וכרמו ולא יאמרו, שהיתה נעשית לשם מצוה, לכן צונו לעשותה בתחלת ימות הגשמים אחר אסיפת גורן ויקב, שדרך כל אדם לצאת מסוכתו ולישב בביתו ואנחנו יוצאין מן הבית לסוכה, נראה שהוא למצות סוכה.
צופה_ומביט כתב:אברהם כתב:במנורת המאור סי' קמח כתב שסוכות ממש עשו בתחילת החורף מפני הקור, כמנהג המדינות שיושבים באהלים בימות החמה ומימות הגשמים עושים סוכות.
לכאורה דבריו ממש היפך הכתוב בטור בריש הלכות סוכה, שדרך בני אדם לשבת בסוכות בימות החמה, ולא לשבת בסוכה מתחילת ימות הגשמים. וצ"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים