לענין כתב:כל בריה היא 'מחייב' בפני עצמו, וממילא הוא מוסיף עליו עוד סיבת חיוב לברכה, שאינו מקיימה.
מי ראית שאומר כן - שלא לאכול עוד בריה אחרי שאכל אחת?
שבענו מטובך כתב:לא שמעתי הלכה כזו שיש להימנע מאכילת בריה אחר בריה.
בטובך, אנא תציין מקור.
אליהו בן עמרם כתב:לענין כתב:כל בריה היא 'מחייב' בפני עצמו, וממילא הוא מוסיף עליו עוד סיבת חיוב לברכה, שאינו מקיימה.
מי ראית שאומר כן - שלא לאכול עוד בריה אחרי שאכל אחת?
ראיתי ב'דרשו' כמדומני בשם הגר'נ קרליץ.
ולתירוצו של מר:
אין איסור לאכול 'מחייבים'. יש איסור לא לברך ברכה אחרונה.
גם מי שהוא בעל עבירה ולא מברך, לא יענש על אכילתו אלא על שלא ברך ברכה אחרונה לאחר שאכל.
אך נתחדש בבריה שיש להמנע מלאכלה שלא יכנס לבית הספק, כלומר יכניס עצמו למצב בלתי פתיר, שאולי חייב לברך אך לא יכול לברך.
ואם כך, מי שכבר נכנס למצב בלתי פתיר זה, למה שימנע עצמו מלאכול עוד בריה? הרי אין איסור לאכול 'מחייבים'?
אליהו בן עמרם כתב:לענין כתב:כל בריה היא 'מחייב' בפני עצמו, וממילא הוא מוסיף עליו עוד סיבת חיוב לברכה, שאינו מקיימה.
מי ראית שאומר כן - שלא לאכול עוד בריה אחרי שאכל אחת?
ראיתי ב'דרשו' כמדומני בשם הגר'נ קרליץ.
ולתירוצו של מר:
אין איסור לאכול 'מחייבים'. יש איסור לא לברך ברכה אחרונה.
גם מי שהוא בעל עבירה ולא מברך, לא יענש על אכילתו אלא על שלא ברך ברכה אחרונה לאחר שאכל.
אך נתחדש בבריה שיש להמנע מלאכלה שלא יכנס לבית הספק, כלומר יכניס עצמו למצב בלתי פתיר, שאולי חייב לברך אך לא יכול לברך.
ואם כך, מי שכבר נכנס למצב בלתי פתיר זה, למה שימנע עצמו מלאכול עוד בריה? הרי אין איסור לאכול 'מחייבים'?
לענין כתב:אליהו בן עמרם כתב:לענין כתב:כל בריה היא 'מחייב' בפני עצמו, וממילא הוא מוסיף עליו עוד סיבת חיוב לברכה, שאינו מקיימה.
מי ראית שאומר כן - שלא לאכול עוד בריה אחרי שאכל אחת?
ראיתי ב'דרשו' כמדומני בשם הגר'נ קרליץ.
ולתירוצו של מר:
אין איסור לאכול 'מחייבים'. יש איסור לא לברך ברכה אחרונה.
גם מי שהוא בעל עבירה ולא מברך, לא יענש על אכילתו אלא על שלא ברך ברכה אחרונה לאחר שאכל.
אך נתחדש בבריה שיש להמנע מלאכלה שלא יכנס לבית הספק, כלומר יכניס עצמו למצב בלתי פתיר, שאולי חייב לברך אך לא יכול לברך.
ואם כך, מי שכבר נכנס למצב בלתי פתיר זה, למה שימנע עצמו מלאכול עוד בריה? הרי אין איסור לאכול 'מחייבים'?
אתה משוה מי שאוכל כזית אחד בלי ברכה אחרונה למי שאוכל שני כזיתים בלי ברכה אחרונה?
[דהייינו מי שאינו מברך ברכה אחרונה מחמת פיקוח נפש, אז אם מספיק לו כזית אחד, אסור לו לאכול שנים].
פלתי כתב:הרי באם אוכל כזית אחד או אוכל שני כזיתים, חייב רק בברכה אחת. וא"כ זה שאכל שני בריות לא גזל מהקב"ה יותר מברכה אחת. וא"כ מה איסור יש בשתי בריות יותר מבריה אחת?
דרומי כתב:לכאורה פשוט בסברא שהבעיה היא בעצם האכילה, ואין נפק"מ בזה שכבר אכל בריה אחת.
פלתי כתב:דרומי כתב:לכאורה פשוט בסברא שהבעיה היא בעצם האכילה, ואין נפק"מ בזה שכבר אכל בריה אחת.
לכאורה פשוט שהבעיה היא בברכה. וכמ"ש רש"י דהוי כאילו גזל ברכה מהקב"ה.
סגי נהור כתב:פלתי כתב:דרומי כתב:לכאורה פשוט בסברא שהבעיה היא בעצם האכילה, ואין נפק"מ בזה שכבר אכל בריה אחת.
לכאורה פשוט שהבעיה היא בברכה. וכמ"ש רש"י דהוי כאילו גזל ברכה מהקב"ה.
והמימרא הקודמת בגמרא שם אינה מופיעה בגירסה שלך?
פלתי כתב:סגי נהור כתב:פלתי כתב:דרומי כתב:לכאורה פשוט בסברא שהבעיה היא בעצם האכילה, ואין נפק"מ בזה שכבר אכל בריה אחת.
לכאורה פשוט שהבעיה היא בברכה. וכמ"ש רש"י דהוי כאילו גזל ברכה מהקב"ה.
והמימרא הקודמת בגמרא שם אינה מופיעה בגירסה שלך?
גם המימרא הקודמת היא משום המעילה בברכה
אליהו בן עמרם כתב:יישר כח לכל הת"ח הנכבדים המנסים ליישב, אך יש לי עיון בכמה הערות שהעירו:
א. לאלה המנסים ליישב שיש כאן איזשהו איסור אכילה, הרי אנו מדברים בברכה אחרונה, ולא בברכה ראשונה שנאמר בה כאילו מעל/גזל.
אורח כתב:אליהו בן עמרם כתב:יישר כח לכל הת"ח הנכבדים המנסים ליישב, אך יש לי עיון בכמה הערות שהעירו:
א. לאלה המנסים ליישב שיש כאן איזשהו איסור אכילה, הרי אנו מדברים בברכה אחרונה, ולא בברכה ראשונה שנאמר בה כאילו מעל/גזל.
מניין שנאמר רק בראשונה ולא באחרונה וכי מותר להנות מהעולם הזה בלי ברכה אחרונה?
[ולדייק ממה שאמרו כאן קודם ברכה וכאן לאחר ברכה, שמשמע שלאחר ברכה אין מעילה אע"פ שלא ברך ברכה אחרונה, דיוק קלוש הוא דכוונת חז"ל שהארץ נתונה לנו רק אם אנו מברכים עליה אבל באמת אין שום סברא לחלק בין ברכה ראשונה לאחרונה].
אורח כתב:אליהו בן עמרם כתב:יישר כח לכל הת"ח הנכבדים המנסים ליישב, אך יש לי עיון בכמה הערות שהעירו:
א. לאלה המנסים ליישב שיש כאן איזשהו איסור אכילה, הרי אנו מדברים בברכה אחרונה, ולא בברכה ראשונה שנאמר בה כאילו מעל/גזל.
מניין שנאמר רק בראשונה ולא באחרונה וכי מותר להנות מהעולם הזה בלי ברכה אחרונה?
[ולדייק ממה שאמרו כאן קודם ברכה וכאן לאחר ברכה, שמשמע שלאחר ברכה אין מעילה אע"פ שלא ברך ברכה אחרונה, דיוק קלוש הוא דכוונת חז"ל שהארץ נתונה לנו רק אם אנו מברכים עליה אבל באמת אין שום סברא לחלק בין ברכה ראשונה לאחרונה].
סגי נהור כתב:פלתי כתב:סגי נהור כתב:פלתי כתב:דרומי כתב:לכאורה פשוט בסברא שהבעיה היא בעצם האכילה, ואין נפק"מ בזה שכבר אכל בריה אחת.
לכאורה פשוט שהבעיה היא בברכה. וכמ"ש רש"י דהוי כאילו גזל ברכה מהקב"ה.
והמימרא הקודמת בגמרא שם אינה מופיעה בגירסה שלך?
גם המימרא הקודמת היא משום המעילה בברכה
לא כך הבנתי פשט ב"לה' הארץ ומלואה". אם יש לך מקור אשמח לשמוע.
אליהו בן עמרם כתב:אורח כתב:אליהו בן עמרם כתב:יישר כח לכל הת"ח הנכבדים המנסים ליישב, אך יש לי עיון בכמה הערות שהעירו:
א. לאלה המנסים ליישב שיש כאן איזשהו איסור אכילה, הרי אנו מדברים בברכה אחרונה, ולא בברכה ראשונה שנאמר בה כאילו מעל/גזל.
מניין שנאמר רק בראשונה ולא באחרונה וכי מותר להנות מהעולם הזה בלי ברכה אחרונה?
[ולדייק ממה שאמרו כאן קודם ברכה וכאן לאחר ברכה, שמשמע שלאחר ברכה אין מעילה אע"פ שלא ברך ברכה אחרונה, דיוק קלוש הוא דכוונת חז"ל שהארץ נתונה לנו רק אם אנו מברכים עליה אבל באמת אין שום סברא לחלק בין ברכה ראשונה לאחרונה].
אם כבר ברך ברכה ראשונה לפני אכילתו, א"כ נהנה כבר עם ברכה ולא מעל, ולמה צריך להוסיף עוד ברכה אחרונה על אותו מאכל מאותו הטעם? והלא כבר נתקיים הטעם עוד לפני ברכה אחרונה?
פלתי כתב:בין אם אוכל כזית אחד ובין אם אוכל כשני זיתים, חייב רק בברכה אחת.
אורח כתב:היעלה על הדעת שמותר להינות מהעולם ללא ברכה אחרונה?!?
ופשוט שכל מה שהותר לו להינות זה רק אדעתא שיברך ברכה אחרונה.
פלתי כתב:אחר העיון נראה שהדבר תלוי במחלוקת המפרשים. דרש"י פירש כאילו גוזל להקב"ה, היינו שגוזל את הברכה. ולפי"ז בין אם יאכל ענב אחד או שני ענבים, הרי זה גזל רק ברכה אחת.
אבל המהרש"א פירש כפשוטו שגוזל את הדבר עצמו שנהנה ממנו. ולפי"ז יהיה אסור לאכול שני ענבים, כיון שגוזל וחוזר וגוזל.
ובגמרא שם איכא שם לפנ"ז לישנא כאילו מעל. והנה אם נאמר שגם שם יפרש רש"י דהמעילה היא על הברכה, אז גם ללישנא זו באנו למחלוקת כנ"ל. אך אם נאמר דלהך לישנא גם רש"י יודה דהמעילה היא בדבר עצמו שנהנה, א"כ גם לרש"י יהיה אסור לאכול שני ענבים כיון שמועל וחוזר ומועל.
ביקורת תהיה כתב:ובעצם הדבר שכתבו הפוסקים כי נכון ליזהר שלא לאכול בריה פחותה מכזית כדי להסתלק מן הספק, יש לתמוה טובא, מאי שנא מהא דפסקינן בהלכות בציעת הפת 'אם הוא מסופק אם בירך המוציא אם לאו, אינו חוזר ומברך', ואין משיאין לו עצה ההוגנת לו להימנע מלאכול כדי שלא להיכנס לספק, אלא אוכל פת כנפשו שבעו ואף מתבל בפרפרת ומלפת בכל מיני לפתן בלא ברכה, משום דספק ברכות להקל?
ביקורת תהיה כתב:האוכל ענבים ושותה יין, הדעת נותנת שחייב ברכה על אכילת הענבים ביחוד וברכה על שתיית היין ביחוד, אלא שפוטר את שתיהן בברכה אחת ואומר 'על העץ ועל פרי העץ ועל הגפן ועל פרי הגפן'.
ביקורת תהיה כתב:ביקורת תהיה כתב:האוכל ענבים ושותה יין, הדעת נותנת שחייב ברכה על אכילת הענבים ביחוד וברכה על שתיית היין ביחוד, אלא שפוטר את שתיהן בברכה אחת ואומר 'על העץ ועל פרי העץ ועל הגפן ועל פרי הגפן'.
אליהו בן עמרם כתב:אורח כתב:היעלה על הדעת שמותר להינות מהעולם ללא ברכה אחרונה?!?
ופשוט שכל מה שהותר לו להינות זה רק אדעתא שיברך ברכה אחרונה.
לא הבנתי:
א. כבר כתבתי לעייל, שניתן לענ"ד לדייק בדברי הרמב"ם שיש חילוק בין ברכה ראשונה לאחרונה. ראשונה - מצד שלא ימעול, ואחרונה - מצד שתיקנו חכמים כעין ברכת המזון.
וז"ל הרמב"ם ריש הל' ברכות: "מדברי סופרים לברך על כל מאכל תחלה ואחר כך יהנה ממנו, ואפילו נתכוין לאכול או לשתות כל שהוא מברך ואח"כ יהנה, וכן אם הריח ריח טוב מברך ואחר כך יהנה ממנו, וכל הנהנה בלא ברכה מעל. וכן מדברי סופרים לברך אחר כל מה שיאכל וכל מה שישתה..."
ולכאורה, אם טעם אחד לשניהן - כדי שלא ימעול, היה צריך לומר את הטעם בסוף הסעיף, ואז קאי על שתי הברכות, גם על הראשונה וגם על האחרונה. אלא על כרחך, ש"מעילה" הינה טעם רק לראשונה - לפני אכילתו, ותקנת ברכה אחרונה - מצד תיקון חכמים כעין ברכת המזון מדאורייתא.
ב. שאלתי שאלה שנותרה ללא מענה: אם כבר ברך ברכה ראשונה על המאכל, ואכל, הרי שלא נהנה בלי ברכה, כי כבר ברך. וא"כ למה צריך מאותה סברא עוד ברכה? האם הסברא הזאת אומרת שצריך 2 ברכות גם לפני וגם אחרי? מהיכי תיתי? ולמה לא מספיק אחת בשביל סברא זו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים