הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 19, 2018 12:39 pm
א (א) בין פארן ובין תפל ולבן וחצירות ודי זהב. לפי דברי רז"ל נמנו כאן מקומות שחטאו בהם, וכבר עמד האלשיך הלא הרבה מקומות שחטאו שם ולא נמנו כאן,
ונראה כי בירושלמי שבת (פ"ט ה"ג) אם יהיו חטאיכם כשנים לפי השנים אז כשלג ילבינו, כי בזמן שהחטא לפי טבע ותכונת החוטא אז יש במה להצדיקו רוח הוא באיש טבעו ואורח חייו המה גרמו לו לחטוא, אבל רע ומר הוא אם אי אפשר לתלות בהם שאז רק במעל ובמרד נעשה החטא, וזה שהוכיחם משה כי קשה לו למצוא איזהו התנצלות ולתלות בתכונתם ובאורח חייהם, חטאו 'בפארן' ובמרגלים ומאסו בארץ חמדה, וכן כתוב בזוהר הקדוש שסיבת החטא היה כי בעיניהם היתה העליה לארץ לאחוז באת ובמחרשה איזהו ירידה למעלתם, ורצו להשאר במדבר ולחיות חיי נשמות, אבל אז תתעורר השאלה לפי זה למה תפלו על המן לחם אבירים, המתאים למלאכי השרת, כמו שדרשו חז"ל ביומא (עה ב) ותאוה נפשם למאכלים גשמיים וגסים, הלא זה דבר והפוכו שאין לו שום הצטדקות, וכמו כן 'בחצרות' במחלוקת של קורח טענו כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשאו, וא"צ למשה למנהיג, בשעה 'ודי זהב' שעשו העגל כשמשה היה בושש מלבוא איזה שעות נקהלו כבר על אהרון שיעשה להם איזהו עגל שיהיה המנהיג תמורת משה כל כך היו להוטים אחרי מנהיג, גם כאן דבר והפוכו,
ולפי"ז מיושב הא דמשה הקדים פארן לתופל אף כי תופל היה קודם בקברות התאוה, וכמו כן הקדים חצרות לדי זהב אף כי היה הרבה זמן קודם כי מפארן נתגדל חטאו של תפל ואגלאי מילתא למפרע כי חנם תפלתם על המן וכן בחצרות שמאסו במשה למנהיג וטענו כולם קדושים ויוכלו קום בלעדו אז נתעורר חטאו של העגל ודי זהב:
איני בטוח, אך כמדומה לי ששמעתי ווארט זה פעם בשם איזה צדיק.
אלא שבפשוטו אין זה סתירה כלל, כי מדובר על אנשים אחרים.
בחצרות כשנקהלו על משה ואהרן היה זה קרח ועדתו מבני לוי, ואילו בעגל כשחיפשו מנהיג היו אלו הערב רב (ובני לוי לא חטאו).
במדבר פארן כשחטאו במרגלים ולא רצו להיכנס לארץ היו אלו הדור שיצאו ממצרים, ואילו 'תופל ולבן' - שרש"י מפרש שאמרו 'ונפשנו קצה בלחם הקלוקל' (פ' חוקת) - הרי היה בדור הבא כי אז כבר כלו כל מתי מדבר.
[מה שכתב שם בשם הזוהר ולא צויין מראה מקום, כבר ציינתי שהוא מבואר ב'לקוטי תורה' לבעה"ת בפ' שלח ומן הסתם בעוד ספרים קדמונים]