הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 24, 2018 4:01 pm
דברי התעוררות שנשא א"מ שליט"א בבית הכנסת לעדת הבוכרים בבני ברק
===========================
בשבילי ניתנה תורה
באחת מצוואתו כתב א"מ הכ"מ: אבקש שלא לקיים הספדים בשבעה ובשלשים ויב"ח. והנה נתגלגל הדבר ורצון יראיו יעשה וימי השלשים נגמרו בתחילת אלול. ובמקום הספד יכולים אנו לקיים עצרת התעוררות. והרי עצם הזכרת אבא ביום זה מביא להתעוררות.
כבר ציינתי שאבא הכ"מ אחד מניהוגיו היסודיים היה "לעובדו בכל לבבכם ובכל נפשכם" ולחיות את כל החגים והמועדים עם מלא תכנם. ולא לערב ענין בענין, כל מועד עם ההכנה המצטרכת לו ועם תכניו. והדבר בלט במיוחד בחודש אלול שכידוע לכל מי שהכיר אותו. להביט עליו ולהיות במחיצתו בחדש אלול, ומי מדבר בימים הנוראים עצמם, היה כבר התעוררות עצומה. חרדת הדין שרתה עליו וכל כולו היה דרוך כאדם העומד לפני משפט גורלי. באלול היה הוא אדם אחר, התנער מכל עיסוקים ארציים, ותמיד היה מתכנן שכל מיני סידורי חולין לא יכנסו לימי האלול; היה תמיד מתכנן להקדים אותם או לאחר אותם ובלבד שכל הארבעים יום יהיו פנויים לתשובה ותפילה ועבודת ה'. והדבר משתקף היטב בכמה חיבורים מחיבוריו שהקדיש לימים אלו.
ולא עסק באלול כי אם בהכנה לימים נוראים. עד שאפילו התעסקות בדבר מצוה, בחירת אתרוג, הגדיר 'על חטא שחטאנו לפניך בתמהון לבב'. וכדרכו לבא בהכנה רבתי לכל מצוה ולכל מועד, אף לחודש אלול עצמו הכין הכנה רבה, וכבר מט"ו באב התחיל את כל המערכה.
הרהרתי בלבי מי אני שאעמוד במקום גדולים, אנא חלא בר חמרא לגבי אבא ולא זכיתי שיגיעו מעשי למעשי אבותי ודבר אין בפי ובלשוני מילה. ובפרט במקום קדוש זה שכידוע אבא הכ"מ היה מחבבו כל כך. על כן אמרתי אהיה רק קריינא דאיגרתא, אקרא קצת דברים ממאמרי אבא הכ"מ לימים אלו.
ותמיד היה מרגלא בפומיה שהדרך להתעלות ולעבוד את ה' היא לחשוב שאין לו רק את היום הזה ועל יום זה ישים את כל משקל עבודתו. וכך כותב הוא בספרו:
"...ובאמת אחר שנתתי אל לבי מהי הדרך היעילה ביותר שאפשר להגיע על ידה לדרגה של התעלות בעבודת ה' בכל הפרטים כולם, מבלי ליפול שוב ושוב בירידות. לא מצאתי דרך אחרת מאשר הדרך של לעבוד רק על היום הה וכאילו אין לו אלא יום זה וכה"ג שאין לו אלא לילה זה וככה לילך מיום ליום, מלילה ללילה, יום ליום יביע אומר ולילה ללילה יחווה דעת. ואם האדם ישים כל כח הדמיון שלו כאילו אין לו אלא יום זה שעומד לפניו כמה וכמה יכניס כוחות בעבודת אותו אותו היום, אף שיהיה הוא בכל מצב שעומד בו וכל אשר יתן לו איש בעד נפשו. ועי"ז יש תקוה להצלחה בבואו אח"כ עם ימים ולילות שלימים בתכלית...".
ובחרתי עוד מאמר אחד שבו הוא מדבר על חיזוק בשמירת הלשון בימים אלו, שכידוע ענין זה החזיק בו בכל עוז ובכל תוקף:
"...אחר שכתבתי לך ביום ב אלול בענין התפלה כסידרה עוד צריך שתדע שהצלחת התפלה שתקובל ברצון ושתפעול את פעולתה בגבהי מרומים צריך שגם הפה המתפלל יהיה נקי טהור מכל סוגי דיבורים אסורים ומביאים מנחה בכלי טהור בית ה', לכן אם לא נזהרת בכל השנה מדיבורים אסורים ומדיבורים בטלים עליך לקבל מיד את חובת השמירה מכל חלקי הדיבורים האסורים ומדברים בטלים וכפי המבואר והמתבונן בספריו הקדושים של מרן החפץ חיים זצל שמירת הלשון ח"א וח"ב חובת השמירה קונטרס כבוד שמים וזכור למרים. וכתב רבנו הנ"ל שם בחובת השמירה סוף פרק ו את הענין הזה של עיכוב קבלת התפלה ע"י מסך הדיבורים האסורים והביא את לשון הזוה"ק על זה וז"ל שם: וגם זה צריך לדעת שלבד האיסור שעובר האדם כשמדבר דיבורים שאסרתן התורה עוד נמשך רעה גדולה מזה כשמדבר אח"ב דברי קדושה גם כן לא יזכה האדם בהן כי יש ממונים מסיטרא אחרא שתיכף כשמדבר דיבורים האסורים אוחזין הדיבורים עם הטומאה המרחפת עליהן ומטמאין בזה את דברי הקדושה שמדבר אח"כ עיי"ש, שמביא לשון הזוהר על זה ונמצא עוד בזוהר הביאו הרב חמדת הימים בפרקי אלול ור"ה פ"א, דהמדבר דיבור אסור תפילתו לא נשמעת מ' יום, ואם כן מה תעשה ליום פקודה ביום הדין הגדול הבעל"ט אשר כל חיותינו וחיות היקום כולו תלוי בתפילת ימים אדירים אלה. ואם לא תשמע תפילתך אז, ולא תקובל לרצון הרי אבדנו כולנו אבדנו. והרי כל אחד ואחד מישראל אחראי לכל העולם לכל היקום כולו והרי נמצא דעל ידי אי זהירותך מדיבורים אסורים בימים אלה מי יודע אם אינך אחראי ח"ו להשחתת היקום כולו או מקצתו ואוי ואבוי אם יתבעו אותו אפילו רק שהוא היה הסיבה לאיבוד נפש אחת מישראל או אפילו לגרם של איזה צער ונזק לאחד מישראל...".
עד כאן מספרו שהקדיש לעבודת אלול. וראויים הדברים למי שאמרם שהרי הוא היה נאה דורש ונאה מקיים. ונתקיים בו מה שאמרו חז"ל אם דומה הרב למלאך ה' צבקות יבקשו תורה מפיו. ובזה יהיו שפתיו מדובבות, כאילו הוא עומד ומעורר ואנחנו קמנו ונתעודד.
ורוצה אני ברשות הקהל הקדוש להעלות ולהאיר נקודה אחת שהיא לדעתי העניה סוד גדלותו של אבא הכ"מ. וזו מידה טובה ודבר ממשי שיכול כל אחד ואחד מאתנו להאחז בה ולנהוג בה מי יותר ומי פחות. ובזה אכן נוכל להתעורר לקראת ימי הדין והרחמים.
כבר אמרתי בעבר, שבכל מקום שכתוב בפוסקים בעל נפש יחמיר, ראוי להחמיר, והמחמיר תבוא עליו ברכה, וכיוצא בלשונות אלו, הרי אבא הכ"מ היה מתייצב שם וכאילו אומר לי נאמרו הדברים. זאת אומרת מחובתי לנהוג כך שאם לא כן למי נכתבו הדברים?
עתה בהסתכלות לאחור, רואה אני שהדברים עמוקים יותר, יסודיים יותר:
כידוע מאמר חז"ל, חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם, ורבו כמו רבו פירוש כוונתם בזה. אבא הכ"מ היה מפרשו: בשבילי ניתנה תורה, תורה עם כל ההשגות הגבוהות, בשבילי ניתן השו"ע עם כל נו"כ, בשבילי ניתן חלק הסוד שבתורה, לי ניתנו ספרי המקובלים, לי נאמרו ספרי היראים, עבורי נכתבו ספרי המוסר. לי ולא לאחר.
וגישה יסודית זו עולה מתוך פנקסי קבלותיו. מבחרותו הוא תפס את כל עבודת ה' באופן הכי מושלם ונעלה, לא הילך בקטנות ולא היתה קריה אשר שגבה ממנו. לא אמר לעצמו דבר זה שייך לגדולים ממני, וזה לחסידים ממני. הכל ניתן לי. הכל צווה לי. כך בנגלה, כל מה שנמצא בשו"ע ונו"כ, בספרי המנהגים וספרי היראים. ואם אמרו, ש"יהא הוא מעורר השחר", הרי זה הוא ולא אחר, ואם אמרו "ירא"ש יהיה מצר ודואג על חורבן הבית", הוא הירא והוא המיצר. לא היה דבר אשר נפלא ממנו, בפיו ובלבו קיבלם ועשאם, שהרי הוא הוא שנצטווה בזה.
כך בנסתר, בעצם בחירתו לגשת ללימוד הנסתר עוד בהיותו צעיר לימים, וכל ניהוגיו על פי כתבי האר"יז"ל ובית מדרשו. וכבר התפרסם מפנקס קבלותיו, איך שבגיל עשרים ומשהו, ביקש לכוון כל מעשיו על דעת חסידי עליון מוסדי ארץ, האר"י והגר"א, הרש"ש והח"ח. לא נפוג ליבו ולא רפו ידיו להחשיב עצמו כתלמידים, ויגבה לבו בדרכי ה'!
והרי זה דוגמא לדברי מרן הח"ח (בס' ח"ח עה"ת), על הפסוק, אשר אנוכי מצוך היום, שבכלל זה שיתן האדם אל ליבו שהוא המצווה ואליו נאמרו הדברים כולם, ואל ישיאו יצרו לומר שתתקיים התורה בלא"ה ע"י אנשים אחרים. אלא אנכי המצווה, ומהם הציוויים?! כל הכתוב לחיים בספרים הקדושים!
ותכונה זו והנהגה קדושה זו היא שגדלתו ורוממתו על כל המעשים. כי היה גם בעל החלטה ועקשנות טהורה לכל דבר טוב. וכל דבר שהחזיק בו לא מש ממנו עשרות שנים. וכל מה שתפס בצעירותו מכח אותה הנהגה של בשבילי נתנה תורה החזיק בו שנים שנים עד זקנה ושיבה.
וכבר האריך לפרש ולבאר נקודה נפלאה זו, בספר סידורו של שבת (חלק א ענף ו שורש ג) לגה"צ בעל באר מים חיים, וראויים הם דבריו לבוא כן בשלימותם, אחר שיש למצוא בהם תיאור נאמן לדרך עבודתו הקדושה של אבא הכ"מ:
"...מדת הגבהות אף שהיא מאוסה ומתועבת למאוד לפני הבורא, הנה יש דוגמתה בקדושה והיא משובחת מאוד כשהוא על שלימות הראוי הלא כתיב ויגבה לבו בה' ורז"ל אמרו לעולם יאמר אדם בשבילי נברא העולם ולכאורה הוא גבהות גדול לומר בשבילו נברא העולם. אך שישנה בקדושה, והוא כי לפעמים יטעה היצה"ר לאדם לומר לו: מי אתה לבקש גדולת לדקדק בדקדוקי מצות מאד ולעסוק בתורה יומם ולילה הלא לא טוב אתה מאבותיך והימים הראשונים היו טובים שלא היו מדקדקים כ"כ בזהירות המצוות... או בתפלה לא היו מתפללים באורך כ"כ. ואתה למה תדחק עצמך ליזהר מלהתפלל בלי מחשבה זרה ולא תוכל עשוהו כי קטן אתה במדריגתך. את הכל נאה לצדיקים הגדולים שמעודן היו נשמרים מכל רע ואתה תתפלל בקיצור וא' המרבה וא' הממעיט וכו'. וכדומה מפתוי היצר במה שמפתה אותו במדת הענוה ועושהו עניו מכל וקטון מכל כדי לבטלו מעבודת בוראו.
ועל כזה אף אתה אמור לו שקר אתה דובר בזה, וכל אדם יוכל להיות כמשה רבינו ע"ה. ואם על משמרתי אעמודה להיות נזהר מכל רע מל"ת דאורייתא או דרבנן או אפילו מנהג ישראל.. ולדקדק בכל הדקדוקים שבעולם ובכל מיני אזהרות ליזהר... וכן לעשות כל המ"ע בתכלית השלימות בלב טוב ובמחשבה טובה ונכונה... ואם כה אעשה גם אנכי לא נופל מהם וגם אני יכול לבוא למדרגת הצדיקי' הגדולי' כמוהם כמוני וע"כ גם בשבילי לבד נברא העולם כיון שגם אני אוכל להיות כמוהם אם ארצה לחזק עבודתי בשלימות.
ואמרו ז"ל חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב, והוא כי יאמר האדם מי אני לגשת אל הקודש ולפשפש עצמי בדבריהם הגדולים הראוין לגדולי הדור, ולא כן עמדי כי אתנהג עצמי בדרך כל העולם ומה עושין כל העולם שאינם במדרגת הצדיקים גם אני אהיה כמוהם ולמה זה אצא מכללם וכי יוכל להיות כל העולם במדריג' עליונה... וע"כ לא ירצה לדקדק במצות על השלימות הרב וליזהר מדקדוקי סופרים כדרך הצדיקים ... [על כן] קודם עשיית המצות ותורה ועבוד' שבלב צריך תחילה לומר בשבילי נברא העולם, כדי שעי"ז יעשה על צד השלימות והטוב ותחשק ותתלהב לבו לעשות אותם ביותר ויותר מיכלתו".
וכך כותב א"מ בספרו לנפש תדרשנו (ח"ב פרשת שופטים) עה"כ: נביא מקרבך מאחיך וגו' ככל אשר שאלת וגו' לא אוסף וגו' נביא אקים וגו'.
"מבואר בפסוקים אלו כי ענין הנביא שניתן לישראל להשמיע את דבר ה' הוא רק אחר שאמרו ביום הקהל לא אוסף לשמוע וגו' ואם לא היו מפחדים ממעמד רם ונשא זה, שבאמת היה בכוחותם לסבלו, כי דבר ה' בא להם כל אחד כפי כוחו וכפי כח הקבלה שלו, כדאיתא במדרש יתרו וא"כ אם לא היו מפחדים אז היתה נשארת ההנהגה באופן תמידי כדוגמת הגילוי שהיה במעמד הר סיני, והיה דבר ה' בא בגילוי בכל עת לעמו בהתגלות כבודו, כדוגמת יום המעמד הנורא. ורק מחמת אי חפצם ויראתם ממעמד ההוא, בא להם דבר ה' אח"כ בפי משה נביאו ואח"כ בכל דור בפי נביאי אותו הדור. ויוצא לנו מזה מוסר השכל, דאין לאדם לפחד כלל וכלל מלעלות למדרגות גבוהות ונישאות בעבודת ה' באומרו שעדיין הוא אינו ראוי ושאר הבלים כאלה, הבאים לו מטענת היצר החפץ במנוחה ושלוה, ואדרבה אם יתקרב הוא לבורא ית"ש, יתקרב הבורא אליו כמים הפנים לפנים בגילויים גדולים ונפלאים, כפי מצב ובחינת המתקרב. וכמו שם שאם לא היו מפחדים מלהתקרב לה' ביום המעמד היתה ההנהגה תמיד בגילוי כיום המעמד, ורק מחמת שחפצו בהתרחקות נתרחקה גם ההנהגה וניתנה ביד הנביאים והוא מאמרם ז"ל אדם מקדש עצמו מעט מקדשים אותו הרבה והבא ליטהר מסייעין אותו".
וברשות הקהל הק' אקריא עוד דבר מה מפנקסיו השייך לעניננו, איך גבהות הלב, יכולה שתהיה מידה שבקדושה, להוסיף בשלימות העבודה:
לפני יוהכ"פ תשנ"א
הנה לפי גילי [65!] זה כבר הזמן המאוחר ביותר להגיע למעלת החסידים העומדים לפני ה' תמיד וא"כ אם לא עכשיו אימתי. ולכן אחר שהיום הנחמד והנורא כבד עומד אחר כתלנו צריך מאד להתכונן לנצל יום אדיר זה בל"נ עד תומו להשליך ממני כל הנטל והסיבוך של הנהגה מעוותת עד היום ולצאת ע"י תשובה גמורה בבת אחת מחושך לאור גדול. ובפרט שאותי יתבעו יותר כפי כל ההשגות שלי בכל דרכי העבודה מה שאין כן לשאר. ולכן זהו הזמן האחרון.
מורי ורבותי, עומדים אנו כעת לפני ימי הרחמים והסליחות, ועיקר כוחנו בתפילה ובתחנונים. ובזה הלך לפנינו לפני המחנה אבא הכ"מ שהיה עמוד התפילה, הכל יודעים את סדר עבודתו בתפילה, שעבד על כל תג ותג, שיהיה מכוון מבחינה הלכתית וכן על דרך כוונות האריז"ל, הכל בדקדוק עצום ובלב נשבר. ועכשיו הרי חסרנו כל אלה. אנשי אמנה אבדו באים בכח מעשיהם גבורים לעמוד בפרץ דוחים את הגזרות.
וכאשר נפטר הקדוש ר' הערש מיכל שפירא בעל ציץ הקדש, נאנח ר' שמואל סלנט: ראש השנה בלי ר' הרש מיכל יום כפור בלי ר' הרש מיכל סוכות בלי ר' הרש מיכל. אף אנו יש לנו לזעוק: אלול בלי אבא, ר"ה בלי אבא, יוכ"פ בלי אבא, הושענא רבה בלי אבא. מי יעמוד לנו בפרץ? מי ידחה את הגזרות?
ויש לנו לזכור דברי רבינו הצל"ח בדרושיו (דרוש נד), שיש בהם לחייב כולנו להוסיף עתה עם סילוקו של אבא, אומץ וכוח בעבודת השם:
שראוי להתאונן על מיתת צדיקים... אשר כולם בחייהם היו לתועלת גדול לבני דורם יותר ממה שהם לאחר מיתתם כי כל זמן שהצדיק הוא מוסיף אומץ ומתרבה זכותו במצות ומעשים טובים ובגודל זכותו הוא מגין על הדור ואותה הגנה היא נעשית מעצמו בלי התפעלות [ר"ל בלי פעילות שלנו], כמו שהנר כל זמן שהוא דולק מאיר מעצמו ואינו צריך פעולה להתפשטות ניצוצי האור כן הצדיק במעשיו הטובים מגין על בני דורו בלי שום התפעלות. אשר לא כן הצדיק אחר מותו לא יכול לפעול עוד על ידי עשיות מצות ומעשים טובים ואם כי יש תועלת ויש כח בהצדיקים לבקש רתמים אף אחר מיתתם זה אינו נעשה מעצמו כי אם על ידי התפעלות וצריך התעוררות שיבקשו תחנונים על קברו לכן ראוי להתאבל ולבכות על מיתתם של צדיקים וכו'. ועוד האריך.
היוצא מדברים אלו - וחלילה לי לעמוד ולומר לקהל הקדוש הזה דברי מוסר. ואין אני אלא כקורא מן הספר ומבאר דבריו - כי עלינו להתאמץ בזאת השנה בתפילה ובתחנונים ביתר שאת, ולדבוק בדרכיו ובמעשיו, ולבקש מהקב"ה שבזכות ההליכה בדרכיו של אותו צדיק מכוחו ומהשפעתו, יכתבנו יגזור עלינו גזרות טובות ישועות ונחמות ויחתמנו לחיים טובים ולשלום.
ויה"ר מלפניו יתברך שהתעוררות זו שנתעורר כולנו, מכל דברי החכמים שבאו דבריהם כאן, תעמוד לנו להכתב בספרן של צדיקים לחיים טובים ולשלום.