אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איך יהיה זה שייך לדין ברירה.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איך יהיה זה שייך לדין ברירה.
חיים סגל כתב:כמדומני שהדוגמא של 'בורר בשבת' אינה מדוייקת
שם כבר מבורר בשעת מעשה הברירה, היות ואם בורר 'על מנת' לאכול לאלתר, אם שוב נמלך ולא אכל - לא עבר שום עבירה, כמבואר בפוסקים ריש שי"ט [והפמ"ג כ' שלכתחילה לא אריך למיעבד הכי להמלך - והשעה"צ פקפק על זה].
ומאידך אם בירר על מנת לאכול לאחר זמן - בפשטות לא יועיל מה שאחר שבירר יאכל מיד, כיון שהברירה היתה באיסור.
אמנם לענין קידוש אתה צודק - כי באמת אם לא יאכל אח"כ במקום סעודה לא יועיל מה שחשב לאכול במקום סעודה, אמנם יהני לענין הפסיק אח"כ באונס, כמבואר בריש רע"ג
העיברי כתב: 1) האם יש עוד דגמאות?
העיברי כתב:עלה ברעיוני שתי דגמאות:
א'. קידוש במקום סעודה - דבשעה שמקדש עדיין אינו במקום סעודה אלא כששוב למעשה אוכל סעודתו.
ב'. מלאכת בורר - דאופן המותר אינו כ"א כשבפועל אוכלו לאלתר וזה אינו מבורר עד שלמעשה אוכלו.
2) האם ד"ז תלי' בדין ברירה? [לענין בורר לכאו' אין שייכות עי' שו"ת רב פעלים סי' י"ב]
העיברי כתב:חיים סגל כתב:כמדומני שהדוגמא של 'בורר בשבת' אינה מדוייקת
שם כבר מבורר בשעת מעשה הברירה, היות ואם בורר 'על מנת' לאכול לאלתר, אם שוב נמלך ולא אכל - לא עבר שום עבירה, כמבואר בפוסקים ריש שי"ט [והפמ"ג כ' שלכתחילה לא אריך למיעבד הכי להמלך - והשעה"צ פקפק על זה].
ומאידך אם בירר על מנת לאכול לאחר זמן - בפשטות לא יועיל מה שאחר שבירר יאכל מיד, כיון שהברירה היתה באיסור.
אמנם לענין קידוש אתה צודק - כי באמת אם לא יאכל אח"כ במקום סעודה לא יועיל מה שחשב לאכול במקום סעודה, אמנם יהני לענין הפסיק אח"כ באונס, כמבואר בריש רע"ג
עי' בתשו' רב פעלים שציינתי שאכן לפ"ד דבריך נכונים אבל כמדומה הביא שם חולקים.
ישא ברכה כתב:העיברי כתב:עלה ברעיוני שתי דגמאות:
א'. קידוש במקום סעודה - דבשעה שמקדש עדיין אינו במקום סעודה אלא כששוב למעשה אוכל סעודתו.
ב'. מלאכת בורר - דאופן המותר אינו כ"א כשבפועל אוכלו לאלתר וזה אינו מבורר עד שלמעשה אוכלו.
2) האם ד"ז תלי' בדין ברירה? [לענין בורר לכאו' אין שייכות עי' שו"ת רב פעלים סי' י"ב]
לכאורה זה לא קשור לברירה, אלא המעשה מתחיל בצורה מסוימת, ואם הוא ימשיך כפי המתוכנן אז לא הוברר למפרע אלא היה כאן מעשה אחד ארוך של קידוש במקום סעודה. וכעין דיני שיעורים, שיש שיעור למצוה, ובודאי כשמתחיל לאכול את השיעור עדיין לא קיים את המצוה שהרי אם יפסיק לא עשה כלום בחצי מעשה, אבל אם ימשיך לאכול את השיעור הרי הכל מצטרף לאכילה אחת, וכך על זה הדרך. זה נראה לי אפשרי רק באופן שמבחינה מציאותית יש כאן רצף אחד ארוך, ואז כלל הפעולה מקבלת שם אחד.
העיברי כתב:ישא ברכה כתב:העיברי כתב:עלה ברעיוני שתי דגמאות:
א'. קידוש במקום סעודה - דבשעה שמקדש עדיין אינו במקום סעודה אלא כששוב למעשה אוכל סעודתו.
ב'. מלאכת בורר - דאופן המותר אינו כ"א כשבפועל אוכלו לאלתר וזה אינו מבורר עד שלמעשה אוכלו.
2) האם ד"ז תלי' בדין ברירה? [לענין בורר לכאו' אין שייכות עי' שו"ת רב פעלים סי' י"ב]
לכאורה זה לא קשור לברירה, אלא המעשה מתחיל בצורה מסוימת, ואם הוא ימשיך כפי המתוכנן אז לא הוברר למפרע אלא היה כאן מעשה אחד ארוך של קידוש במקום סעודה. וכעין דיני שיעורים, שיש שיעור למצוה, ובודאי כשמתחיל לאכול את השיעור עדיין לא קיים את המצוה שהרי אם יפסיק לא עשה כלום בחצי מעשה, אבל אם ימשיך לאכול את השיעור הרי הכל מצטרף לאכילה אחת, וכך על זה הדרך. זה נראה לי אפשרי רק באופן שמבחינה מציאותית יש כאן רצף אחד ארוך, ואז כלל הפעולה מקבלת שם אחד.
אצל אכילה הוא מטעם "כדי אכילת פרס"
עושה חדשות כתב:אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איך יהיה זה שייך לדין ברירה.
ספר הישר לר"ת (חלק החידושים) סימן שסא
וטעם יש ברירה ואין ברירה שכך הוא הדין תורה כעין האופה בשבת אם מניח עד שתאפה חייב ואם יחתה קודם שתאפה פטור, וכן הרבה דברים מוכיח סופן על תחילתן והרי הן כמיגמר ואזלי וגמרי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים