איש גלילי כתב:א. יש לחלק בין שב ואל תעשה ובין קום ועשה.
ב. אם היה מנהג ברור שנהגו לאכלו כל השנים - מן הסתם לא היו כולם תמימי דעים לאסרו.
מלבב כתב:אם לא היה איסור אכילת שרצים בתורה, והתורה היתה אוסרת רק אכילת חילזון התכלת, האם היה עולה על הדעת לאכול את החילזון מספק שמא אין זה חילזון התכלת על אף כל הסימנים הרבים והחזקים שיש בזה? א״כ מאי שנא חיוב תכלת ואיסור בל תגרע מאיסור אכילת שרצים?
אוצר החכמה כתב:אין בזה איסור לאו דבל תגרע כמבואר במשנה בפירוש התכלת אינו מעכב את הלבן ואם יש בזה לאו אסור ללבשו.
כמו שכתבו בזה באשכול המקביל נראים הדברים שמדין זה גם יוצא שאין בזה אפילו ביטול עשה במובן של עדיף שלא תלבש.
כך שאתה יכול לשאול וכבר שאלת את זה פעמים רבות בפורום (כך שאיני מבין מה תועלת יש בעוד פעם) למה לא מחמירים וגם ענו כבר על זה ואפשר גם לא לקבל את התשובה. אבל לדוגמה שניסית להביא משרצים אין דמיון כלל.
שמואל דוד כתב:מלבב כתב:אם לא היה איסור אכילת שרצים בתורה, והתורה היתה אוסרת רק אכילת חילזון התכלת, האם היה עולה על הדעת לאכול את החילזון מספק שמא אין זה חילזון התכלת על אף כל הסימנים הרבים והחזקים שיש בזה? א״כ מאי שנא חיוב תכלת ואיסור בל תגרע מאיסור אכילת שרצים?
אני חושב שזה הזמן לבחור משהו אחר כדי להיות עסוק
מלבב כתב:שמואל דוד כתב:מלבב כתב:אם לא היה איסור אכילת שרצים בתורה, והתורה היתה אוסרת רק אכילת חילזון התכלת, האם היה עולה על הדעת לאכול את החילזון מספק שמא אין זה חילזון התכלת על אף כל הסימנים הרבים והחזקים שיש בזה? א״כ מאי שנא חיוב תכלת ואיסור בל תגרע מאיסור אכילת שרצים?
אני חושב שזה הזמן לבחור משהו אחר כדי להיות עסוק
כל אחד יתעסק במה שמעניין אותו, כנראה שאותך מעניין להתעסק בלהגיד לאנשים במה להתעסק.
שמואל דוד כתב:מלבב כתב:שמואל דוד כתב:מלבב כתב:אם לא היה איסור אכילת שרצים בתורה, והתורה היתה אוסרת רק אכילת חילזון התכלת, האם היה עולה על הדעת לאכול את החילזון מספק שמא אין זה חילזון התכלת על אף כל הסימנים הרבים והחזקים שיש בזה? א״כ מאי שנא חיוב תכלת ואיסור בל תגרע מאיסור אכילת שרצים?
אני חושב שזה הזמן לבחור משהו אחר כדי להיות עסוק
כל אחד יתעסק במה שמעניין אותו, כנראה שאותך מעניין להתעסק בלהגיד לאנשים במה להתעסק.
לא הבנתי כוונתך בכל ״השאלות״. כל גדולי עולם לא לבשו/לובשים תכלת. אתה חושב שכולם טעו?
כדכד כתב:נראה לי שכולם פה קיצוניים מדי
יש גדולי עולם שכן לבשו/לובשים תכלת
ומאידך קשה לומר שלא נשאר אדם בר דעת שסובר שאין סבירות גבוהה וגם לומר על הגר"א ויס והגר"מ שטרנבוך שדבריהם הופרכו פעם אחר פעם זה דבר שנשמע כחוצפה. לא נראה לי שהם סבורים שדבריהם מופרכים.
אני חושב שיש מקום לשאלות על מתנגדי התכלת ויש מקום לשאלות לתומכי התכלת אבל שאלוטת צריך לברר בצורה ענינית ולא בהתנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני.
שמואל דוד כתב:כדכד כתב:נראה לי שכולם פה קיצוניים מדי
יש גדולי עולם שכן לבשו/לובשים תכלת
ומאידך קשה לומר שלא נשאר אדם בר דעת שסובר שאין סבירות גבוהה וגם לומר על הגר"א ויס והגר"מ שטרנבוך שדבריהם הופרכו פעם אחר פעם זה דבר שנשמע כחוצפה. לא נראה לי שהם סבורים שדבריהם מופרכים.
אני חושב שיש מקום לשאלות על מתנגדי התכלת ויש מקום לשאלות לתומכי התכלת אבל שאלוטת צריך לברר בצורה ענינית ולא בהתנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני.
איזה גדולי עולם לבשו/ לובשים תכלת?
אין לי שום ידיעה בענין זה. אבל איני אוהב כל ה״שאלות״ וכו׳ כאילו רוב גדולי עולם ורוב העולם טעו בדבר ״פשוט״ כזה.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:אין בזה איסור לאו דבל תגרע כמבואר במשנה בפירוש התכלת אינו מעכב את הלבן ואם יש בזה לאו אסור ללבשו.
כמו שכתבו בזה באשכול המקביל נראים הדברים שמדין זה גם יוצא שאין בזה אפילו ביטול עשה במובן של עדיף שלא תלבש.
כך שאתה יכול לשאול וכבר שאלת את זה פעמים רבות בפורום (כך שאיני מבין מה תועלת יש בעוד פעם) למה לא מחמירים וגם ענו כבר על זה ואפשר גם לא לקבל את התשובה. אבל לדוגמה שניסית להביא משרצים אין דמיון כלל.
איפה ענו לי עלזה?
אני לא שואל על מי שיש לו אוצר של חכמה לחלוק על השפת אמת והבית הלוי שאומרים שיש בל תגרע במי שלא שם תכלת בזמן שתכלת מצוי, ומה שכתוב שאין התכלת מעכב את הלבן זה רק במקום אונס, אני שואל על אנשים פשוטים שבדרך כלל מתחשבים עם מה שכותבים גדולי אחרונים לפחות כשאין ראיות חזקות ומוכרחות ממש נגדם.
והראיה מאין התכלת מעכב את הלבן יש לדחות בקל שמדובר במקום שאין תכלת כמו שפירשו כמה ראשונים, והאם גם באיסור שרצים היית מיקל על סמך ראיה קלושה כזאת נגד השפת אמת והבית הלוי ?
ולהגיד שאין בזה ביטול עשה זה ברמה של טעות בדבר משנה, דוכי בגלל שיש מצווה גם בלבן לבד במקום אונס נגיד שזה רק הידור וחומרא? לכן שאלתך מה הוספתי בשאלה זאת על השאלות הקודמים הוא לא לעניין, כיון שהמחשתי ברור שכמו שלא יעלה על דעת שום בר דעת להקל באיסור שרצים על סמך כל הסברות הקלושות שנאמרו לפטור התכלת, אז מה שונה מצוות תכלת שיש בזה ביטל עשה הגם שלא ביטול מצווה, ואיסור בל תגרע לדעת כמה אחרונים, מאיסור שרצים.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:אין בזה איסור לאו דבל תגרע כמבואר במשנה בפירוש התכלת אינו מעכב את הלבן ואם יש בזה לאו אסור ללבשו.
כמו שכתבו בזה באשכול המקביל נראים הדברים שמדין זה גם יוצא שאין בזה אפילו ביטול עשה במובן של עדיף שלא תלבש.
כך שאתה יכול לשאול וכבר שאלת את זה פעמים רבות בפורום (כך שאיני מבין מה תועלת יש בעוד פעם) למה לא מחמירים וגם ענו כבר על זה ואפשר גם לא לקבל את התשובה. אבל לדוגמה שניסית להביא משרצים אין דמיון כלל.
איפה ענו לי עלזה?
אני לא שואל על מי שיש לו אוצר של חכמה לחלוק על השפת אמת והבית הלוי שאומרים שיש בל תגרע במי שלא שם תכלת בזמן שתכלת מצוי, ומה שכתוב שאין התכלת מעכב את הלבן זה רק במקום אונס, אני שואל על אנשים פשוטים שבדרך כלל מתחשבים עם מה שכותבים גדולי אחרונים לפחות כשאין ראיות חזקות ומוכרחות ממש נגדם.
והראיה מאין התכלת מעכב את הלבן יש לדחות בקל שמדובר במקום שאין תכלת כמו שפירשו כמה ראשונים, והאם גם באיסור שרצים היית מיקל על סמך ראיה קלושה כזאת נגד השפת אמת והבית הלוי ?
ולהגיד שאין בזה ביטול עשה זה ברמה של טעות בדבר משנה, דוכי בגלל שיש מצווה גם בלבן לבד במקום אונס נגיד שזה רק הידור וחומרא? לכן שאלתך מה הוספתי בשאלה זאת על השאלות הקודמים הוא לא לעניין, כיון שהמחשתי ברור שכמו שלא יעלה על דעת שום בר דעת להקל באיסור שרצים על סמך כל הסברות הקלושות שנאמרו לפטור התכלת, אז מה שונה מצוות תכלת שיש בזה ביטל עשה הגם שלא ביטול מצווה, ואיסור בל תגרע לדעת כמה אחרונים, מאיסור שרצים.
העמרצות המצוייה בפורום הזה בשימוש בביטוי טעות בדבר משנה היא אחד הדברים המצחיקים.
בכל מקרה תחפש ותראה את ההסבר שכתבו בשם הגרא"ו וייס וכמדומני שגם אני בעניותי הוספתי שם קצת נופך בדברים. אינך חייב לקבל את זה אבל לא יעלה על דעתו של שום בר דעת לא לראות שיש טענות שסותרות את דעתו אפילו אם הוא לא מקבל אותם.
כדכד כתב:נראה לי שכולם פה קיצוניים מדי
יש גדולי עולם שכן לבשו/לובשים תכלת
ומאידך קשה לומר שלא נשאר אדם בר דעת שסובר שאין סבירות גבוהה וגם לומר על הגר"א ויס והגר"מ שטרנבוך שדבריהם הופרכו פעם אחר פעם זה דבר שנשמע כחוצפה. לא נראה לי שהם סבורים שדבריהם מופרכים.
אני חושב שיש מקום לשאלות על מתנגדי התכלת ויש מקום לשאלות לתומכי התכלת אבל שאלוטת צריך לברר בצורה ענינית ולא בהתנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני.
כדכד כתב:כלומר לשיטתך הרב ויס והרב שטרנבוך השתכנעו מהקושיות עליהם שבקונטרסים ועמדו להורות להטיל תכלת עד שבדיוק יצאו קונטרסים חדשים עם טענות חדשות"?
כדכד כתב:אתה צודק לגבי זה שיש לרבנים עוד דאגות אבל אתה לא צודק שזה אומר שאם מישהו כתב קונטרס להפריך דבריהם הרי שלדעתם דבריהם בטלים
כדכד כתב:ומי שמך לדבר בשם רוב האנשים?
כדכד כתב:את ההתרשמויות שלך תכתוב בשם עצמך לא בשם רוב האנשים. הרי לא עשית סקר בין קוראי הקונטרסים לראות אם השתכנעו
כדכד כתב:זה שלא חוזרים על טענות שכבר נטענו זה לא מוכיח שבעלי הטענות חזרו בהם
אולי הם פשוט לא חשו להתווכח עם בעלי הספרים שהזכרת ואולי הם גם לא שמעו עליהם בכלל כמו שגם אני לא שמעתי.
בכל אופן החזרה שלך שוב ושוב על מה רוב האנשים חושבים ומה טוענים והאם הטענות עדיין תקפות רק מחזקות את מה שכתבתי בהתחלה שהדיון הפך להיות התנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני במקום שיהיה דיון עניני והעלאת טענות ענינ יות אם הארגמון הוא התכלת או לא.
(הביטוי "מתנגדי התכלת" הוא לא נכון. אין מי שמתנגד למצוה בתורה. השאלה היא רק אם הזיהוי של האגמון כתכלת הוא נכון או עד כמה זה מחייב)
מלבב כתב:כדכד כתב:זה שלא חוזרים על טענות שכבר נטענו זה לא מוכיח שבעלי הטענות חזרו בהם
אולי הם פשוט לא חשו להתווכח עם בעלי הספרים שהזכרת ואולי הם גם לא שמעו עליהם בכלל כמו שגם אני לא שמעתי.
בכל אופן החזרה שלך שוב ושוב על מה רוב האנשים חושבים ומה טוענים והאם הטענות עדיין תקפות רק מחזקות את מה שכתבתי בהתחלה שהדיון הפך להיות התנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני במקום שיהיה דיון עניני והעלאת טענות עניניות אם הארגמון הוא התכלת או לא.
(הביטוי "מתנגדי התכלת" הוא לא נכון. אין מי שמתנגד למצוה בתורה. השאלה היא רק אם הזיהוי של האגמון כתכלת הוא נכון או עד כמה זה מחייב)
ניכר שאתה בכלל לא בעניינים, אז מה אתה בכלל מביע דעה.
לא באתי להוכיח מזה שרוב מתנגדי התכלת מודים לראיות שזה נכון, כל מה שאני אומר שכיון שהם מודים שיש סבירות מאוד חזק שזה התכלת, אז כמו שלגבי איסור שרצים לא היו מקילים כך לא הגיוני להקל באיסור בל תגרע.
כדכד כתב:מלבב כתב:כדכד כתב:זה שלא חוזרים על טענות שכבר נטענו זה לא מוכיח שבעלי הטענות חזרו בהם
אולי הם פשוט לא חשו להתווכח עם בעלי הספרים שהזכרת ואולי הם גם לא שמעו עליהם בכלל כמו שגם אני לא שמעתי.
בכל אופן החזרה שלך שוב ושוב על מה רוב האנשים חושבים ומה טוענים והאם הטענות עדיין תקפות רק מחזקות את מה שכתבתי בהתחלה שהדיון הפך להיות התנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני במקום שיהיה דיון עניני והעלאת טענות עניניות אם הארגמון הוא התכלת או לא.
(הביטוי "מתנגדי התכלת" הוא לא נכון. אין מי שמתנגד למצוה בתורה. השאלה היא רק אם הזיהוי של האגמון כתכלת הוא נכון או עד כמה זה מחייב)
ניכר שאתה בכלל לא בעניינים, אז מה אתה בכלל מביע דעה.
לא באתי להוכיח מזה שרוב מתנגדי התכלת מודים לראיות שזה נכון, כל מה שאני אומר שכיון שהם מודים שיש סבירות מאוד חזק שזה התכלת, אז כמו שלגבי איסור שרצים לא היו מקילים כך לא הגיוני להקל באיסור בל תגרע.
זה בדיוק מה שאני טוען ה"כל מה שאני אומר שכיון שהם מודים שיש סבירות מאוד חזק שזה התכלת" אתה שמעת או ראית שהם מודים? אתה מניח הנחות שכולם חושבים כמוך ועל גביהם מקשה קושיות.
מה שאתה טוען "ניכר שאתה בכלל לא בעניינים, אז מה אתה בכלל מביע דעה" - לא הבנתי איפה ראית שהבעתי דעה. לא הבעתי שום דעה רק טענתי שהדיון כך הוא התנצחות מילולית שאין בה דבר מן הבירור העניני וככל שאתה ממשיך להגיב בצורה כזו אתה מחזק אצלי את נכונות הטענה הזו
כדכד כתב:אם כך, מה שאתה שואל הוא למי שסובר שיש מקום לחוש שמה שמופק מן הארגמון הוא התכלת מדוע אינו חושש לכך למעשה ומטיל תכלת של ארגמון לפחות מספק?
מקדש מלך כתב:אני סתם מנסה לזרוק הרהור שהיה לי בנושא.
שמתי לב, שמאז הרדזינר, הדפוס היה פחות או יותר זהה. המגלה צועק חי וקיים שכבר מצא, הגדולים הכי גדולים שבדור פשוט 'מתחמקים', בלי שום הסבר נוסף, והגדולים שתחתיהם מחפשים ביאור למה הגדולים ביותר פשוט מתחמקים.
וזה מביא אותי להרהור כזה. לא מצינו חובה לחפש את התכלת, בזה אין ספק, שהרי בכל הדורות לא ניסו אף פעם לחפש אותה.
אם מגיע מישהו וטוען שעל סמך סימנים, ספרי היסטוריה, מדענים, סברות, מחק את המיותר או שאף אחד לא מיותר, הוא מצא את התכלת, הרי שאיני מחויב לסמוך על מיטב הבנתו של אותו אחד. אולי הוא טועה ? הרי כבר טעו גם לפניו. ומי אמר שניתן בכלל לשחזר פיסת היסטוריה כה רחוקה בעזרת הכלים הללו. אלא מה תאמר, שעלי בגילי המבוגר ללמוד את הנושא מתחילתו? זה כבר בכלל 'חיפוש התכלת' שאיני מחויב בו.
שאר עמך בית ישראל גם כן לא בודקים את הנושא לעומק, ואין להם שום חיוב לעשות כך (וזה גם הראוי, שכן אם חלילה יש בזה טעות, נפיק חורבה מיניה, ובזיון התורה, והפסד ממון ישראל, פרט לטעמים שעל פי הנסתר והשקפה).
ומי שנעבעך כן בדק את הנושא ביסודיות והשתכנע? אולי הוא באמת חייב... אז שילבש... (ואולי יש לפטור מדין 'כבוד הבריות' שהקילו בו בגנאי גדול בדאורייתא בשב ואל תעשה, כמבואר בהלכות ציצית... שכן יש חוגים שאצלם העושה כך יחשב כמי שנתבלעה דעתו ל"ע).
מלבב כתב:מקדש מלך כתב:אני סתם מנסה לזרוק הרהור שהיה לי בנושא.
שמתי לב, שמאז הרדזינר, הדפוס היה פחות או יותר זהה. המגלה צועק חי וקיים שכבר מצא, הגדולים הכי גדולים שבדור פשוט 'מתחמקים', בלי שום הסבר נוסף, והגדולים שתחתיהם מחפשים ביאור למה הגדולים ביותר פשוט מתחמקים.
וזה מביא אותי להרהור כזה. לא מצינו חובה לחפש את התכלת, בזה אין ספק, שהרי בכל הדורות לא ניסו אף פעם לחפש אותה.
אם מגיע מישהו וטוען שעל סמך סימנים, ספרי היסטוריה, מדענים, סברות, מחק את המיותר או שאף אחד לא מיותר, הוא מצא את התכלת, הרי שאיני מחויב לסמוך על מיטב הבנתו של אותו אחד. אולי הוא טועה ? הרי כבר טעו גם לפניו. ומי אמר שניתן בכלל לשחזר פיסת היסטוריה כה רחוקה בעזרת הכלים הללו. אלא מה תאמר, שעלי בגילי המבוגר ללמוד את הנושא מתחילתו? זה כבר בכלל 'חיפוש התכלת' שאיני מחויב בו.
שאר עמך בית ישראל גם כן לא בודקים את הנושא לעומק, ואין להם שום חיוב לעשות כך (וזה גם הראוי, שכן אם חלילה יש בזה טעות, נפיק חורבה מיניה, ובזיון התורה, והפסד ממון ישראל, פרט לטעמים שעל פי הנסתר והשקפה).
ומי שנעבעך כן בדק את הנושא ביסודיות והשתכנע? אולי הוא באמת חייב... אז שילבש... (ואולי יש לפטור מדין 'כבוד הבריות' שהקילו בו בגנאי גדול בדאורייתא בשב ואל תעשה, כמבואר בהלכות ציצית... שכן יש חוגים שאצלם העושה כך יחשב כמי שנתבלעה דעתו ל"ע).
אם אלו שבדקו הם ת״ח חשובים שהיו סומכים עליהם בהכשר שלהם על בשר במידי דאורייתא, למה שלא נסמוך עליהם לחומרא במצוות תכלת? אלא מאי שיש חולקים, מידי ספיקא לא נפקא.
מקדש מלך כתב:יש שיקול דעת הלכתי. לפוסק ניתנה הרשות להשתמש בשיקול דעתו ההלכתית, וכל עוד הוא אמין ובן תורה בעל סברא ישרה, ברור שניתן לסמוך עליו. נמצא שהשיקול דעת הזה הוא חלק אינטגרלי ממאגר הידיעות ההלכתי שלנו.
אין לנו דרך הלכתית להגיע לתכלת, כי נשכח זכרה.
יש כאן אנשים שטוענים שהם יכולים להתחקות אחרי העבר ולדעת במה השתמשו לפני 1500 שנה, בכלים שאינם הלכתיים (אין כלים הלכתיים לשחזר את התכלת).
אין לי שום חיוב להאמין לדבריהם. ואין לי שום חיוב לחקור אם הם צודקים.
זכר לדבר 'עדיה בצד איסתן ותיאסר'? אני לא חייב ללכת לשם...
מקדש מלך כתב:אסביר שוב.
הרבנים הגדולים ההמה (אגב, מיעוט מזהיר מכלל הרבנים הקיימים על פני הגלובוס) החליטו להאמין לכל מיני הנחות מחקריות. לא תורניות.
זה נראה להם אמין (לא ודאי).
אם מישהו מטיל ספק במיומנות של רב להבין בטיבם של מחקרים מדעיים, או בכלל ביכולת שלנו להסיק דבר מתוך חפירות ארכיאולוגיות ושלדי חלזונות עתיקים, הרי שזוהי זכותו המלאה.
איך בדיוק הרב נהיה מדען? זה כמו הרבנים שפוסקים הלכה בחיסונים. ואם הרב טוען על עצמו שהוא מדען דגול, זוהי גם כן זכותו המלאה, אבל אני איני מחויב להאמין לו (כלומר אני מאמין לו שהוא חושב ככה, אבל לא מאמין לו שהוא צודק בחשיבה הזו).
לבדוק את זה? איני רוצה ואיני חייב.
מקדש מלך כתב:
לבדוק את זה? איני רוצה ואיני חייב.
הורודנאי כתב:מקדש מלך כתב:
לבדוק את זה? איני רוצה ואיני חייב.
זה שאינך רוצה, ניחא. אבל מדוע אינך חייב?
אני סתם מנסה לזרוק הרהור שהיה לי בנושא.
שמתי לב, שמאז הרדזינר, הדפוס היה פחות או יותר זהה. המגלה צועק חי וקיים שכבר מצא, הגדולים הכי גדולים שבדור פשוט 'מתחמקים', בלי שום הסבר נוסף, והגדולים שתחתיהם מחפשים ביאור למה הגדולים ביותר פשוט מתחמקים.
וזה מביא אותי להרהור כזה. לא מצינו חובה לחפש את התכלת, בזה אין ספק, שהרי בכל הדורות לא ניסו אף פעם לחפש אותה.
אם מגיע מישהו וטוען שעל סמך סימנים, ספרי היסטוריה, מדענים, סברות, מחק את המיותר או שאף אחד לא מיותר, הוא מצא את התכלת, הרי שאיני מחויב לסמוך על מיטב הבנתו של אותו אחד. אולי הוא טועה ? הרי כבר טעו גם לפניו. ומי אמר שניתן בכלל לשחזר פיסת היסטוריה כה רחוקה בעזרת הכלים הללו. אלא מה תאמר, שעלי בגילי המבוגר ללמוד את הנושא מתחילתו? זה כבר בכלל 'חיפוש התכלת' שאיני מחויב בו.
שאר עמך בית ישראל גם כן לא בודקים את הנושא לעומק, ואין להם שום חיוב לעשות כך (וזה גם הראוי, שכן אם חלילה יש בזה טעות, נפיק חורבה מיניה, ובזיון התורה, והפסד ממון ישראל, פרט לטעמים שעל פי הנסתר והשקפה).
ומי שנעבעך כן בדק את הנושא ביסודיות והשתכנע? אולי הוא באמת חייב... אז שילבש... (ואולי יש לפטור מדין 'כבוד הבריות' שהקילו בו בגנאי גדול בדאורייתא בשב ואל תעשה, כמבואר בהלכות ציצית... שכן יש חוגים שאצלם העושה כך יחשב כמי שנתבלעה דעתו ל"ע).
הורודנאי כתב:מקדש מלך כתב:
לבדוק את זה? איני רוצה ואיני חייב.
זה שאינך רוצה, ניחא. אבל מדוע אינך חייב?
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים