משולש כתב:לא קשור לבית שמש בספר שמואל?
מענה איש כתב:רעמסס (ראה אבן עזרא פרשת שמות)
זאב ערבות כתב:מענה איש כתב:רעמסס (ראה אבן עזרא פרשת שמות)
אכן בבראשית מז יא נזכרת ארץ רעמסס שבה הושיב יוסף את בנ"י שבאו מצרימה, ורש"י מפרש שהיא מארץ גושן.
כמו כן יש רעמסס אחרת הנזכרת בשמות א יא ועליה כותב האבן עזרא שאיננה מקום ישראל והיא אחת מערי המסכנות יחד עם פתם אותם בנו בנ"י בהיותם עבדים לפרעה ובברחם ממצרים נסעו ממנה סכתה.
רש"י שמות א יא ויבן ערי מסכנות וכו' את פיתום ואת רעמסס, ומפרש רש"י שבנאום וחיזקום לאוצר. הרא"ם והגור אריה כתבו לפרש מה הכריחו לרש"י לומר שהיו בנויות, ראה בדבריהם. ויתכן לומר שהרי רעמסס כבר היתה עיר מקודם, כמו שאיתא בחומש בראשית שיוסף הושיב את אחיו בארץ רעמסס, ועל כרחך שבנאום להיות ראויות לאוצר. והנה מהנראה שגם האבן עזרא כאן התקשה בזה, ופירש בדרך אחר, שרעמסס דכאן הוא בפתחות העין ואינו רעמסס דבראשית, ולדבריו לא נצטרך לומר כדברי רש"י. אמנם יש להשיב על מה שכתב שהם שונות בניקוד שלכאורה מצינו כגון דא בשמות, והאמת שדבריו היו נראים לי תמוהים מעט, עד שעלה על דעתי שיתכן שהוכרח לכך מכח קושיית רש"י, והוא מתרץ באופן זה. אמנם מהתרגום ירושלמי יש להוכיח לכאורה שמדובר באותה עיר, שתרגם בשני המקומות פילוסין, ומוכח לכאורה כתירוצו של רש"י ודלא כאבן עזרא, וצ"ע בכל זה (ונפ"מ בכל זה להלכה, שלדעת רש"י אין שנוי משמעות בין שני צורות הניקוד, ואין צריך להחזיר את הקורא אם שינה בזה, וצ"ע לדינא).
זאב ערבות כתב:יש שני בית לחם. האחת היא בנחלת יהודה מדרום לירושלים והיא בית לחם המפורסמת בה נמצא קבר רחל ונזכרת במקרא 39 פעם החל מבראשית לה יט ואילך! נקראת במקרא גם בשם אפרת או אפרתה כגון בית לחם אפרתה (מיכה ה א) ע"ש בני אפרת שישבו בה, כמסופר בדה"א ד ד שחור בכור אפרתה אשת כלב היה אבי בית לחם. שם נוסף שניתן לה הוא בית לחם יהודה (שופטים יז ז) ועוד.
אבל דוד שהיה מיהודה ודר בבית לחם יהודה ודאי דלא היה נקרא כן בשם אפרתי אלא על שם אם המשפחה שהיתה חשובה דהיינו מרים שנקראת בקרא אפרת וכן אבימלך מחלון וכליון נקראו אפרתים דמאותה משפחה היו גם המקום נקרא בית לחם אפרת על שם זה
משולש כתב:גרר?
קו ירוק כתב:משולש כתב:גרר?
נחל גרר והעיר גרר זה שניים ?
זאב ערבות כתב:אַיָּלוֹן
1. אילון (בפתח), עיר בנחלת דן שניתנה ללויים ממשפחת קהת ונמצאת בעמק אילון הנקרא על שמה . נזכרת במקרא 9 פעמים החל מיהושע י יב (שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון).
אֵילוֹן
1. אילון (בצירי), עיר בנחלת דן הנזכרת ביהושע יט מג, מ"א ד ט.
זאב ערבות כתב:אֲפֵק
3. מקום בגולן ממזרח לכינרת. נזכר במ"א כ כו, ל.
קו ירוק כתב:מניתי חמשה ערים ששורשם 'אפק' במקרא:
1. אפקה בהר יהודה (יהו' טו נג).
2. אפק בארץ בנימין (שמו"א ד א) לא רחוקה ממצפה/נבי סמואיל. והמופת על מקומה הוא שאבן העוזר בבנימין משום שהיא סמוכה למצפה (שמו"א ז יב).
3. אפק בדרום נחלת אשר (יהו' יט ל, ובמלבי"ם שם).
4. אפקה הנמצאת בגבול צפון האמרי, לדרום ארץ הגבלי שלצד הלבנון (יהו' יג ד,ה)
5. אפק אצל עמק יזרעאל, הסמוכה לשונם (שמו"א כח ד) שלמרגלות גבעת המורה, שם נלחמו פלשתים עם שאול (שמו"א כט א) ונגפו אל הר הגלבוע. שם נלחם בן הדד מלך ארם עם אחאב וניגף לפניו (מלכ"א כ כו), אולי הוא 'מלך אפק אחד' (יהו' יב יח) א' מל"א מלכים שהכה יהושע.
לייטנר כתב:בכוונה השמטת את אפק שבשרון?
מקדש מלך כתב:הערה שרשמתי לעצמי בעבר בעניין רעמססרש"י שמות א יא ויבן ערי מסכנות וכו' את פיתום ואת רעמסס, ומפרש רש"י שבנאום וחיזקום לאוצר. הרא"ם והגור אריה כתבו לפרש מה הכריחו לרש"י לומר שהיו בנויות, ראה בדבריהם. ויתכן לומר שהרי רעמסס כבר היתה עיר מקודם, כמו שאיתא בחומש בראשית שיוסף הושיב את אחיו בארץ רעמסס, ועל כרחך שבנאום להיות ראויות לאוצר. והנה מהנראה שגם האבן עזרא כאן התקשה בזה, ופירש בדרך אחר, שרעמסס דכאן הוא בפתחות העין ואינו רעמסס דבראשית, ולדבריו לא נצטרך לומר כדברי רש"י. אמנם יש להשיב על מה שכתב שהם שונות בניקוד שלכאורה מצינו כגון דא בשמות, והאמת שדבריו היו נראים לי תמוהים מעט, עד שעלה על דעתי שיתכן שהוכרח לכך מכח קושיית רש"י, והוא מתרץ באופן זה. אמנם מהתרגום ירושלמי יש להוכיח לכאורה שמדובר באותה עיר, שתרגם בשני המקומות פילוסין, ומוכח לכאורה כתירוצו של רש"י ודלא כאבן עזרא, וצ"ע בכל זה (ונפ"מ בכל זה להלכה, שלדעת רש"י אין שנוי משמעות בין שני צורות הניקוד, ואין צריך להחזיר את הקורא אם שינה בזה, וצ"ע לדינא).
קו ירוק כתב:לא אביתי להאריך אבל כבר התפתח.
השערתי נסובה על הנקודה האחת: מהו 'מלך אפק אחד'. וגם בכך השערתי מוצקה משל החוקרים; כי דרום 'השרון' ('השרון' = שפלת החוף שאליה מתנקזים נחלי הרי השומרון, ומציפים אותה), אמנם סמוכה לאנטיפטריס, אבל שאר המלכים הנזכרים עמה (הידועים לי) הם צפוניים; חפר לפניו, וחצור ומגידו אחריו. (כמובן 'עמק חפר' זו השערה מוטעית, ו'גת החפר' של יונה הנביא היתה ליד צפורי, ומסתמא זוהי חפר המקראית).
אמנם חמשת ה'אפקות' שמניתי לא יפול הספק שאינם יכולים להיות באנטיפטריס (נמקתי בקיצור נמרץ). וע"כ גם את מלך אפק אחד לא אבקש שם, מלבד ההגיון שהסברתי לפני כן.
בהקשר למילון שהבאת, הוא אכן מרכז את כל ההשערות הבלתי מסתברות של חוקרים פזיזים. בדיוק בשל כך טרחתי לברר לבדי היכן מקומם, והעליתי את מסקנותי ונימוקי בקיצור נמרץ. ובמק"א באורך.
קו ירוק כתב:יש בנותן טעם לציין שתרגום 'השבעים' אינו קיים לפנינו.
זהו תרגום יווני (ספטאוגינטה) שבטעות נקרא כביכול תרגום השבעים שתרגמו לתלמי. זאת על אף שהוא קדום, ומימי הבית כשתרגום יווני התחיל להיות תופעה נפוצה - אחרי גזירת תלמי. (כתב ע"ז ר' מאיר קוז'ניץ מירושלים ה' ירפאהו, ב'מחדש' שלו).
הוא אינו דומה בזיהויים שמסרו חז"ל לענין השינויים. יש בו פרשנויות לא נכונות שלא נזכרו בפסוקים לגבי ערים בבנימין למשל (מה שאני נפגשתי).
אמנם יתכן ששורשו הוא בתרגום השבעים, אלא שעל כרחינו הוא עבר שינויים, ותוספות של תרגום הנ"ך, שלא היו ב'שבעים', ממילא זה אינו מקור חזל"י, וכאשר הוא נוגד את ההגיון ע"פ המקרא, אין לנו לקבלו.
זיהוייו הינם בני זמנו. וזה בהחלט יכול לכלול גם את זיהוי אנטיפטריס (מבצר צדק) כאפק מקראית. והרי השם אפק בירקון גם הוא עתיק מימי בית שני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים