הוה אמינא כתב:לגבי היפוך לא הבנתי השאלה. לגבי ציור או כתב - זה בר קיימא? לכאו' זה פחות מלכתוב על אדים שבחלון.
יואל שילה כתב:לי היה נראה שגם אם יש להתיר בכתב שעל חודי הדפים - הוא מפני שלעולם איננו באמת מפורק, כי איך שהספר יהיה - הכתב עדיין קיים, ומקסימום כל אות חצויה לשנים, בכל דפדוף במקום אחר.
משא"כ בעת הפיכת הפייטים - הרי הכתב מתבטל לגמרי, כי כיוון הפייטים ההפוכים כעת הוא הפוך לגמרי וכלל אין שום מציאות של כתב - כי האם לא מצורפים לשום אות במצבם ההפוך, והחזרתם למצבם הכתוב היא יצירתם מחדש.
ולכן היה נראה לי יותר לדמות לפאזל שבו רק צירוף החלקים יוצר אות.
כתבתי למי שהתיר מאחר ודימה לפאזל:
'מדוע כה פשוט לך להתיר בפאזל? סברתך יפה כדי לומר שבניית לגו איננה בכלל בנין, כי גם בנייתו ל'מצב קבוע' היא בעצם קלקולו, שמתקבע במצב מסויים, כסברת הרב... לגבי לגו וכתיבה בספר אלקטרוני, אולם בפאזל - הרי מצוי ביותר שלאחר השלמתו - מקבעים את הציור המושלם, ואף ממסגרים אותו, ונמצא שיש כאן כתב שבפעמים רבות מתקיים. אלא שסברא זו לא נכונה בחולצה זו, שאין בה דעת לקביעות כלשהי, והקביעות היא הקלקול כי מתקבעת במצב מסויים, אולם בפאזל מנין לך להתיר'?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים