הודעהעל ידי חיימשה » ו' אוגוסט 24, 2018 6:06 pm
לגמרי לא הבנתי את דבריך.
מדוע האהבה היא על חשבון העבדות? מאי קס''ד?
אם מישהו מאריך למשל בהלל או בנשמת, נאמר חצי שעה או שעה, וחברו סיים ב4 דקות ומיהר לפתוח את הקצוה''ח, מי מהם שקיצר בעבודה?
ומש''כ על העבדות, אנו שואפים לעבודה בבחינת בנים, וברור שזה לא במקום העבדות אלא בנוסף לה ובכלל מאתיים מנה.
האם אתה חולק ע"כ שאפשר לקיים דיני התורה בלי שיהיה לאדם אהבת ד' כלל?
אני רק ציטטתי את אוהחה''ק שמאהבה בלא יראה יכול לצאת זלזול בפרטים.
באין ספור פסוקים ניתן לראות שאהבת ד' היא מצווה ומטרה בפני עצמה ולא פועל יוצא או שלב בדרך.
אהבה היא מילה שיש לה הסבר והגדרה.
אדם שיקבע לעצמו אלף כללים איך להתנהג בביתו, בבוקר יכין קפה, בערב שבת פרחים, אף פעם לא ימרה את רצונה ולא יצא בלא רשותה, האם זוהי אהבה?
אפשר לקרוא לזה שותפות או יחסי גומלין.
אהבה היא ענין של תחושה.
כשאדם מדבר אל אוהבו, הוא לא רק חושב על הפירוש המילולי, אלא לפעמים מתלהב, לפעמים משתנק בבכי של התרגשות. זוהי אהבה.
אם אדם נזכר בחנוכה מליל הסדר ומתחיל להתגעגע ולהשתוקק, זוהי אהבה.
אם מישהו מנשק את התפילין פעם נוספת על הרגלו, או שקשה לו להפרד מהטלית בעת עטיפתו כי ה''מה יקר חסדך'' מענג את לבו, אם מישהו מוריד דמעת התרגשות ב'התנערי מעפר קומי' זוהי אהבה. אם מישהו ממתין בערגה לרגע שיוכל לזעוק מקירות הלב 'אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו', אם מישהו לא יכול להרשות לעצמו לדלג בבוקר על 'אדון עולם' , זוהי אהבה.
תמהני אם אפשר לפרש אהבה בצורה שונה.
לא נ"ל שהויכוח מי מוביל את מי, אלא לאיזה חלק מפסוקי התורה מתייחסים כתורת חיים ואיזה נשאר כביכול בתור ''רקע''.
לומר שהדרך להגיע לאהבת ד' היא ע"י שמרבים חומרות ע''ג חומרות בהלכה, היא ממש לא מה שמפורש ברבותינו הראשונים הרמב"ן הרמב"ם והחוה''ל
שוב, אני מנסה להבין על מה איננו מסכימים.
ידועים דברי הרמב''ן, כוונת המצוות שנאמין באלקים ונודה לו וכו', ואין א-ל חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלקיו שבראו וכו' ויפרסמו זה ויאמרו בריותיך אנחנו.
זוהי מטרת הבריאה. אפשר להודות מתוך שמחה ואי אפשר מתוך עצב. רחמנא ליבא בעי.
אדם שעובר על הלכה זה מורה על חיסרון באהבה,( לא תמיד, יש מדרש מפורש שמי שעובד מאהבה עלול להיכשל בזה אחפשנו בל"נ בהמשך ) אבל מי שרק מקיים את הדין, ודאי אין זה עדיין בגדר אהבה ודבקות.
נערך לאחרונה על ידי
חיימשה ב ש' אוגוסט 25, 2018 10:44 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.